PracaGrupypl.praca.dyskusje › Obniżenie składki rentowej-obawy

  • 11. Data: 2007-06-30 17:19:09
    Temat: Re: Obniżenie składki rentowej-obawy
    Od: "lestat" <x...@w...pl>

    > Dlaczego od razu takie założenia, że przekręt? Przecież podwyżka może być
    > formie premii uznaniowej /prawidłowa nazwa: nagroda/.

    I to mnie zaciekawiło. Mam umowe przed sobą i to co napisane na niej to:
    umowa o prace na czas nieokreślony i potem kwota, pod którą jest tylko
    wyjaśnienie "składniki prawne i ich wysokość oraz podstawa prawna ich
    ustalenia". Umowa jest bardzo prosta.

    > Najlepiej spytać się w kadrach/ księgowej, z jakich składników ma się
    > naliczane wynagrodzenie. Ewentualnie poprosić o 'pasek' z wypłaty.

    Jeśli wiec mam podwyżke i jest ona płacona co miesiąc w formie wynagrodzenia
    co miesiąc jako całość i nie ma aneksu do umowy, rozumiem wiec, że podwyżka
    jest np nazwana jako premia uznaniowa. Można więc ja obniżać i podwyższać
    jak sie chce bez umowy.(?)

  • 12. Data: 2007-06-30 21:28:24
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Sat, 30 Jun 2007 13:12:01 +0200, lestat <x...@w...pl>
    w <f65dr9$k4o$1@atlantis.news.tpi.pl> napisał:

    > Witam,
    >
    > Od 1-go lipca zmniejsza się składka rentowa o 3% po stronie pracownika.
    > Chciałbym dowiedzieć się, czy istnieje możliwośc wypłacenia wynagrodzenia
    > takiego samego jak przed obniżką tej składki? Wynagrodzenie powinno wzrosnąc
    > o 3%, ale np pracodawca może obnizyć mi wynagrodzenie o jakąś sume, żebym
    > miał to samo co przed obniżką składki rentowej, a on sam zyskałby na tym np
    > o te 3%. Może to co pisze jest absurdalne, ale już wiele rzeczy widziałem,
    > wydawałoby się niemozliwych.

    No to spotykasz się w Sądzie Pracy z pracodawcą i tyle.

    > Dodatkowo zapytam się, czy przy każdej zmianie wynagrodzenia (np
    > podwyżki pensji) pracodawca jest zobowiązany dać aneks do umowy lub ew. czy
    > mogę upominać się o taki aneks? Jeśli nie dostaję, to czy ma to jakieś
    > znaczenie np przy kredytach? Jak to wygląda prawnie? Miałem kilka podwyżek i

    Bosz, nijak.
    W umowie masz wpisane brutto (jak nie, to któraż strona jest głupia).
    Owo brutto jest zmniejszane o haracze, i haracz został obniżony, więc
    więcej dostajesz do ręki.
    Jak wygląda zdolność kredytowa, gdy więcej dostajesz do ręki, to się
    chyba sam potrafisz domyśleć.

    > nigdy nie miałem aneksu do umowy. W umowie miałem kwote niższą, niż ta,
    > którą dostawałem na konto, choć całe wynagrodzenie było wypłacane na
    > podstawie umowy o prace.

    A powinieneś.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 13. Data: 2007-07-03 18:38:08
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    lestat nabazgrolił na ekranie:
> [...]
    > wiec, że podwyżka jest np nazwana jako premia uznaniowa. Można więc ja
    > obniżać i podwyższać jak sie chce bez umowy.(?)

    Jeżeli jest jako premia uznaniowa, to tak.
    Ale może być też tak, że szef podniósł ci podstawę (np. w kadrach złożył
    pismo żeby ci od tego i tego miesiąca liczyli wyższą podstawę). Wtedy (gdy
    zmiana jest na dobro pracownika) przyjmuje się, że jeżeli druga strona nie
    protestuje, to nastąpiła zmiana umowy w kwestii podstawy. I wtedy, gdy za
    parę miesięcy pracodawca chciałby obniżyć taką podstawę musiałby dać
    wypowiedzenie zmieniające.
    To wszystko zależy w którym miejscu na pasku masz tą podwyżkę. Kadry powinny
    ci udostępnić wgląd w to.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)