PracaGrupypl.praca.dyskusjeO co tu chodzi z ta praca w Uni? › Re: O co tu chodzi z ta praca w Uni?
    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: O co tu chodzi z ta praca w Uni?
    Date: Thu, 27 Nov 2003 11:16:23 +0100

    Użytkownik Patrycja <icia23_wytnij_to_wszystko_bo_nie_napiszesz__@poczta
    .fm>
    w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bpv8s2$jr9$...@n...news.tpi.pl...

    > Towarów będzie pełno na półkach a ludzi nie będzie stać, żeby coś kupić,
    > trochę inaczej niż za nie tak dawnych czasów....Sama nie wiem co jest
    > lepsze...

    Nie jest dobre ani to ani to.
    Po co nam puste pieniadze, ktore nie maja pokrycia w towarze.
    Po co nam towary, ktorych nie mozna nabyc, bo sa zbyt drogie.
    Te dwa rozwiazania sa skrajnosciami systemu z gospodarka pieniezna.
    Ale jest inna szeroka gama rozwiazan.
    Przejscie na gospodarke z rozliczeniami wylacznie w towarze,
    bez posrednictwa dzisiejszego pieniadza.

    Sposrod gospodarek twarowych najlepszym i koniecznym rozwiazaniem
    jest wysoce zorganizowana barterowa gospodarka, gdzie mamy
    spoleczna wlasnosc fizycznych srodkow produkcji.

    Taka gospodarka rozwiazuje kilka problemow jednoczesnie:
    - jest stabilna,
    - brak bezrobocia (poza tym z wolnego wyboru),
    - zwiekszenie adekwatnosci wynagrodzenia do wykonywanej pracy
    (zmniejszenie dysproporcji w placach i wykorzystywania czlowieka
    przez czlowieka)

    ---------
    Krotka charakterystyka systemu WZBG:
    (WZBG wysoce zorganizowana barterowa gospodarka) o cechach:
    - pieniadzem sa bony towarowe,
    - srodki produkcji naleza do spoleczenstwa,
    - produkcja na zamowienie ( wszyscy skladaja poczatkowo preliminarze
    hierarchii zapotrzebowania, a przy ubieganiu sie o prace podania o prace z
    wyszczegolnieniem zapotrzebowania na konkretne towary),
    - obowiazek zapewnienia kazdemu chcacemu pracy,
    - prawo do odmowienia pracy, ale bez otrzymywania jakiejkolwiek pomocy od
    strony publicznej, wowczas osoba jest skazana na utrzymywanie przez
    najblizszych,
    - pensje w przedziale minimum-maksimum np 3-ktotna roznica.
    - prace na danym stanowisku, dostaje ten co bedzie chcial otrzymac najmniej
    towarow, pozostaje podobny system popyt-podaz.
    - porownanie podan o prace dokonujemy przez wazonosc czasu pracy ludzi (50%
    wagi), niezbednego do wytworzenia tych towarow, ilosc surowcow
    zywnosciowych (25% wagi) i niezywnosciowych (25 % wagi).
    - surowce maja swoje wagi obliczane w stosunku do najrzadszego dostepnego
    surowca, zarowno wsrod niezywnosciowych jak i zywnosciowych,
    jesli chcemy 2 kg surowca 2 razy czesciej wystepujacego, to jest to
    rownowazne 1 kg surowca wystepujacemu 2 razy rzadziej od poprzedniego,
    - dobra, ktorych nie da sie wyprodukowac, aby zaopatrzyc wszystkich
    zainteresowanych, sa wypozyczane,
    - produkcja opiera sie na mozliwych zdolnosciach produkcyjnych gospodarki,
    - decyzje o wyborze sposobu produkcji (wysokonakladowych), wybieramy przez
    referendum,
    - propozycje do referendum przedstawiaja grupy eksperckie, ktore wybieramy w
    wyborach, organizacje spoleczne, wolni strzelce.
    ---------

    Klus