PracaGrupypl.praca.dyskusje › Lokaut - koniec ery strajkow.

  • 21. Data: 2005-09-02 12:37:30
    Temat: Re: Lokaut - koniec ery strajkow.
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 02-09-2005 o 13:31:19 Immona <c...@w...zpds.com.pl>
    napisał:

    > W przypadku umowy na czas nieokreslony tak i podanie przyczyny
    > zwolnienia jest "warunkiem kodeksowym". Przyczyna moze byc np.
    > "likwidacja stanowiska pracy"

    i tak dalej, aż do...
    "Przyczyny leżące po stronie pracodawcy to m.in.: zmniejszenie stanu
    zatrudnienia, reorganizacja zakładu pracy lub jego części, modernizacja
    zakładu pracy lub jego części, zmiana profilu produkcji _i inne_
    [podkreślenie moje - Tomek Płókarz]."

    Wszędzie stoi napisane, co "na przykład" może być przyczyną, ale nigdzie
    nie jest powiedziane, że "bo ja nie chcę i już" nie jest przyczyną równie
    dobrą.

    > W przypadku umow na czas okreslony nie trzeba uzasadniac, co jest jedna
    > z przyczyn niecheci pracodawcow do zawierania umow na czas nieokreslony.

    > Definicyjnie:

    Dziękuję. Bardzo. :]

    > Natomiast w Polsce chodzi o szczegolny przypadek lokautu jako odpowiedzi
    > na _nielegalna_ akcje strajkowa

    Co jest absurdalne i smieszne. Nielegalna akcja strajkowa to po prostu
    porzucenie pracy.

    Natomiast na
    > http://media.wp.pl/kat,23754,wid,7797547,wiadomosc.h
    tml?ticaid=11d5
    najbardziej zainteresowalo mnie:

    "Bardzo istotne znaczenie dla pracowników będą miały skutki ogłoszenia
    lokautu dla trwałości stosunku pracy. Prof. Seweryński uważa, iż istotnym
    elementem proponowanego prawa pracodawców do lokautu powinno być wyraźne
    uznanie, że ogłoszenie lokautu powoduje z mocy prawa zawieszenie
    istniejących stosunków pracy. Takie rozwiązanie oznaczałoby brak
    wynagrodzenia za czas lokautu, ale po jego zakończeniu ich zatrudnienie
    trwałoby dalej na dotychczasowych warunkach."

    Wszystko to cholernie nie trzyma się kupy. _Nielegalny_ strajk? Prawo do
    nie zapłacenia za ten okres? To obecnie za _nielegalny_ strajk płaci
    pracodawca???????? Kompletny brak innych konsekwencji dla uczestników tego
    _nielegalnego_ strajku?

    Jakie rzeczywiste korzyści (zmiany) ma spowodować "instytucja" lokautu?

  • 22. Data: 2005-09-02 14:46:17
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Zbyszek Tuźnik [Fri, 02 Sep 2005 11:59:17 +0200]:

    > Ano dziwne i nieprawdziwne co gorsza. :)
    > Tzn. zamknąć/zlikwidować własną firmę można.

    A owszem, ale juz dzialac na szkode istniejacej nadal
    sp. z o.o. -- nie mozna :>

    Kira

  • 23. Data: 2005-09-02 15:56:26
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Kira napisał(a):
    > Re to: Zbyszek Tuźnik [Fri, 02 Sep 2005 11:59:17 +0200]:

    > A owszem, ale juz dzialac na szkode istniejacej nadal
    > sp. z o.o. -- nie mozna :>

    Więc sama widzisz, że nie *tak samo*.
    A skoro już wyrywamy z przedpsicy :>
    Można, można tylko, że nie własnej. :P

    Zbyszek

  • 24. Data: 2005-09-04 15:21:29
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Tomasz Płókarz" <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>
    napisał w wiadomości news:op.swg6osylfrn0ri@donkichot...
    > Dnia 02-09-2005 o 13:31:19 Immona <c...@w...zpds.com.pl>

    > Dziękuję. Bardzo. :]

    No co sie szczerzysz? Na 100% sa na grupie czytajace ten watek osoby, ktore
    nie odkryly Googla. :)

> [...]
    > _nielegalnego_ strajku?
    >
    > Jakie rzeczywiste korzyści (zmiany) ma spowodować "instytucja" lokautu?

    Pracodawca moze delikwenta nielegalnie strajkujacego zwolnic dyscyplinarnie,
    ale wtedy go zwalnia. Jesli postanawia go nie zwolnic, to mu normalnie
    placi, choc osoba odpowiedzialna za strajk moze poniesc odpowiedzialnosc
    materialna. Chodzi o to, zeby pracodawca mogl legalnie zawiesic wyplacanie
    pensji za okres strajku bez zwalniania ludzi. Bo moze nie chce ich zwalniac
    i ponosic kosztow szukania i szkolenia nowych, tylko chciec ich naklonic,
    zeby porzucili swoje żądania i zgodzili sie nadal pracowac na warunkach
    obecnych. Tzn.: zastosowac odpowiednik strajku ze swojej strony.

    I.

  • 25. Data: 2005-09-04 16:43:55
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 04-09-2005 o 17:21:29 Immona <c...@w...zpds.com.pl>
    napisał:

    > Pracodawca moze delikwenta nielegalnie strajkujacego zwolnic
    > dyscyplinarnie, ale wtedy go zwalnia. Jesli postanawia go nie zwolnic,
    > to mu normalnie placi

    Naprawdę?

> [...]
    > chciec ich naklonic, zeby porzucili swoje żądania i zgodzili sie nadal
    > pracowac na warunkach obecnych. Tzn.: zastosowac odpowiednik strajku ze

    Nawet w czasie _legalnego_ strajku wynagrodzenie nie przysługuje z mocy
    ustawy o rowzwiązywaniu sporów zbiorowych.
    "W okresie strajku zorganizowanego zgodnie z przepisami ustawy pracownik
    zachowuje prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze
    stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia. Okres przerwy w
    wykonywaniu pracy wlicza się do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy."

    Mówisz, że w czasie strajku _nielegalnego_ nie ma takiej mozliwości?

  • 26. Data: 2005-09-04 17:00:08
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    napisał w wiadomości news:op.swk7fhbkfrn0ri@donkichot...

    > Naprawdę?
    > Nawet w czasie _legalnego_ strajku wynagrodzenie nie przysługuje z mocy
    > ustawy o rowzwiązywaniu sporów zbiorowych.

    "Uczestnicy strajku nielegalnego mogą zostać przez pracodawcę pociągnięci do
    odpowiedzialności za naruszenie obowiązków pracowniczych. Ponadto osoby
    kierujące takim strajkiem podlegają grzywnie albo karze ograniczenia
    wolności. Za szkody wyrządzone strajkiem lub inną akcją protestacyjną
    zorganizowaną wbrew przepisom ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych
    organizatorzy ponoszą odpowiedzialność w pełnej wysokości na zasadach
    określonych w art. 415 Kodeksu cywilnego."

    Tak wiec w strajku nielegalnym dochodzi sie swoich szkod na drodze sadowej
    wedlug zasad KC.

    I.

  • 27. Data: 2005-09-04 17:12:49
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 04-09-2005 o 19:00:08 Immona <c...@w...zpds.com.pl>
    napisał:

> [...]
    > wysokości na zasadach określonych w art. 415 Kodeksu cywilnego."
    >
    > Tak wiec w strajku nielegalnym dochodzi sie swoich szkod na drodze

    Czyli pensję trzeba wypłacić, a lokaut ma polegac na tym, że bedzie można
    jej nie wypłacic? Nie, sądzę, że ten artykuł dotyczy czegoś innego niż
    płaca.

    Co za tym idzie, pytanie "co zmienia lokaut" pozostaje w punkcie wyjścia.

  • 28. Data: 2005-09-04 17:49:21
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    napisał w wiadomości news:op.swk8rncgfrn0ri@donkichot...
> [...]

    > płaca.
    >
    > Co za tym idzie, pytanie "co zmienia lokaut" pozostaje w punkcie wyjścia.

    Dopytam sie w tygodniu w pracy tych, ktorzy sa od prawa.
    Natomiast z googli mi wynika wlasnie to, co powyzej i wydaje mi sie to nawet
    dosc logiczne. W przypadku strajku nielegalnego pracodawca moze zwolnic
    dyscyplinarnie i/lub dochodzic szkod na drodze sadowej cywilnie, co oznacza,
    ze moze wysądzic od pracownika znacznie wiecej niz jego pensja za dni, w
    ktore nie pracowal. Szkody firmy z powodu przerwania pracy przez pracownikow
    moga isc w sumy zupelnie nieporownywalne do plac pracownikow i wskutek
    takiego procesu cywilnego pracownik moze wrecz stracic caly majatek - a nie
    tylko wyplate za kilka dni. W dodatku taka szkode dosc latwo udowodnic. Jest
    to wiec straszak majacy zniechecac do strajku nielegalnego.

    I.

  • 29. Data: 2005-09-04 18:03:00
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 04-09-2005 o 19:49:21 Immona <c...@w...zpds.com.pl>
    napisał:

> [...]
    > stracic caly majatek - a nie tylko wyplate za kilka dni. W dodatku taka
    > szkode dosc latwo udowodnic. Jest to wiec straszak majacy zniechecac do

    Ten przepis w ustawie o roziazywaniu sporow? No ok, ale to jest teraz,
    więc co ma do tego lokaut? Od_szkodo_wanie za nielegalny strajk jest
    zupełnie obok tematu.
    A wlasnie, przypomnialo mi sie, co oznacza skrot zpds - powinniscie to
    wiedziec, w koncu mowi sie, ze ten lokaut to dla waszych czlonkow :)

  • 30. Data: 2005-09-04 18:17:06
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    napisał w wiadomości news:op.swla3acgfrn0ri@donkichot...
    > Dnia 04-09-2005 o 19:49:21 Immona <c...@w...zpds.com.pl>

    > A wlasnie, przypomnialo mi sie, co oznacza skrot zpds - powinniscie to
    > wiedziec, w koncu mowi sie, ze ten lokaut to dla waszych czlonkow :)

    "Ja" to nie "my" i rozmawiasz z osoba, ktora sie akurat nie zajmuje
    dzialalnoscia dotyczaca tej ustawy. No ale powiedzialam, ze sie dopytam
    tych, ktorzy sie zajmuja.

    I.