PracaGrupypl.praca.dyskusje › Inne zdjęcie w CV - czy to będzie oszustwo?

  • 31. Data: 2008-09-30 13:21:15
    Temat: Re: Inne zdjęcie w CV - czy to będzie oszustwo?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gbt8aa$3ej$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Na podstawie paragrafu 5 tego artykułu pracodawca może żądać innych danych
    > osobowych, na przykład zdjęcia, jeśli pracownik wyrazi na to zgodę.
    Same sprzeczności.
    Po pierwsze to nie jest pracownik, lecz osoba ubiegająca się o zatrudnienie.
    Po drugie skoro pracodawca musi uzyskać zgodę, to nie może żądać (wymagać)
    tylko prosić.
    Po trzecie oprócz art. 23 ust. 1 pkt 1 istnieje jeszcze art. 24 ust. 1
    UoODO.

    > Zainteresowania i sprawy osobiste nie są daną osobową, więc nie rozumiem,
    > dlaczego poruszasz ten temat w kontekście tego artykułu.
    Trochę z rozpędu, pod wpływem pamięci treści innych wątków, jakie się w tej
    materii dość licznie niegdyś pojawiały.
    Faktem jest bowiem, że przyszły pracodawca nie może żądać żadnych danych
    poza osobowymi i to w określonym zakresie.

    --
    Jotte

  • 32. Data: 2008-09-30 20:34:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
> [...]
    > Faktem jest bowiem, że przyszły pracodawca nie może żądać żadnych danych
    > poza osobowymi i to w określonym zakresie.

    I masz rację, i nie masz. Faktem jest, że pracodawca nie może zmusić
    potencjalnego pracownika do podawania jakichkolwiek danych.

    Natomiast odpowiadanie na ogłoszenie o pracę nie jest obowiązkowe,
    tym samym pracodawca może poprosić, aby potencjalny pracownik podał
    również inne dane, niż dane osobowe (np. długość włosów na plecach), a
    potencjalny pracownik, może tę daną podać, jeśli ma taką ochotę.

    Zatem nie widzę w tym nic niezgodnego z prawem, iż pracodawca prosi o
    dołączenie zdjęcia do aplikacji. Nie zmienia to faktu, że potencjalny
    pracownik może zdjęcie dołączyć, albo nie, a pracodawca następnie może
    taką osobę zatrudnić, albo nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 33. Data: 2008-09-30 21:06:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gbu2fm$1uu$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > pracodawca może poprosić, aby potencjalny pracownik podał również inne
    > dane, niż dane osobowe (np. długość włosów na plecach), a potencjalny
    > pracownik, może tę daną podać, jeśli ma taką ochotę.
    Nie rozumiem po co powtarzasz po mnie to, co wcześniej jasno napisałem.

> [...]
    > dołączenie zdjęcia do aplikacji. Nie zmienia to faktu, że potencjalny
    > pracownik może zdjęcie dołączyć, albo nie, a pracodawca następnie może
    Nic w tym odkrywczego, szczególnie, że już to wcześniej opisałem.
    Nie widzisz zaś, bo nie czytasz uważnie wątku.
    W poście pod którym się podpiąłem
    (news:gbofo7$b6d$1@nemesis.news.neostrada.pl)
    nie ma mowy o proszeniu.
    Tam jest mowa o _wymaganiu_ i twierdzenie, że rekruter (czyli także i
    pracodawca) ma do tego prawo.
    Nie ma.

    --
    Jotte

  • 34. Data: 2008-09-30 21:14:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:

    > Tam jest mowa o _wymaganiu_ i twierdzenie, że rekruter (czyli także i
    > pracodawca) ma do tego prawo.
    > Nie ma.

    Uściślijmy, bo się pogubiłem. Czy - według Ciebie - pracodawca może w
    ogłoszeniu o pracę *poprosić*, aby pracownik podał jakąś inną daną, niż
    wynikałoby z art. 22/1 kp, np. numer buta?

  • 35. Data: 2008-09-30 21:35:12
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gbu4rd$9i1$2@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Uściślijmy, bo się pogubiłem. Czy - według Ciebie - pracodawca może w
    > ogłoszeniu o pracę *poprosić*, aby pracownik podał jakąś inną daną, niż
    > wynikałoby z art. 22/1 kp, np. numer buta?
    Jeszcze raz - nie pracownik, lecz osoba ubiegająca się pracę.
    A jak ma wyglądać - według ciebie - to _poproszenie_ ?
    Bo - według mnie - _poprosić_ może nawet o wsparcie finansowe, moralne,
    modlitewne itp.
    Wydaje mi się, że sterujesz w kierunku bicia piany; przepis jest jasny.

    --
    Jotte

  • 36. Data: 2008-09-30 22:03:40
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    "Noe Bat" <n...@o...pl> wrote in message
    > Użytkownik "strach" <s...@g...pl>
    > Jakie koszty może ponieść pracodawca w związku z innym wyglądem
    > pracownika ? Chyba nie mówimy o zawodzie modela tylko jakiejś typowej
    > pracy gdzie co najwyżej można wymagać schludności.

    Miałem na myśli to, co zacytowałem na górze - skutki pobłażliwości w ocenie
    opisanego zachowania (uczciwości konkretnie), polegające na zatrudnieniu
    kogoś kogo potem trzeba zwolnić, z czym wiąże się m.in. koszt zrekrutowania
    i przeszkolenia kolejnego pracownika.
    Co do znaczenia wyglądu, to wycofuję swoje wcześniejsze obiekcje, jednak
    czasem może być ono duże nie tylko w oczywistych przypadkach jak model - np.
    kiedy ktoś będzie miał kontakt z dziennikarzami, negocjował kontrakty,
    pozyskiwał klientów itp.

    > No ale chodzi o to, kiedy są wymagane.

    W tym wątku nie ograniczamy się do tej sytuacji. To jedna z możliwości.

    Wtedy jednak lepiej je dołączyć i
    > lepiej jak będzie to zdjęcie ładne. Jeśli ładne to ... sam się pracodawca
    > prosi o podkładanie tzw koloryzowanego.

    A jak zaproponuje nieatrakcyjne wynagrodzenie, to sam się prosi żeby go
    potem okraść? Przykład może skrajny, ale obrazuje tą samą logikę.

    > Sam widzisz więc, że można mieć coś przeciwko.

    Można, wtedy się nie aplikuje.

    No ale skoro pracodawca
    > chce to niech ma jak wyżej :)

    Patrz przykład o okradaniu.

    > Ciekawe czy wysyłasz jemu swoje zdjęcie ?

    To ja mam go zgarnąć z recepcji, nie on mnie.

    > Takie prawo rekrutowanego :)

    W sensie moralnym? To że nie ma za to kary nie oznacza, że to jego prawo.
    Pomyśl w drugą stronę - co czujesz, kiedy firma po rozmowie obiecuje że
    oddzwoni niezależnie od decyzji i nie oddzwania? Uważasz że to jej prawo? Ja
    nie, choć jak wiadomo jest to nagminne.

    > Co za różnica czy marginalne ?

    Szkoda czasu na teoretyzowanie o patologiach spotykanych w praktyce raz na
    ruski miesiąc. Moim zdaniem w takich przypadkach założenie o przypadkowym
    przekalkowaniu wymogu dołączenia fotografii z innych ogłoszeń jest tak
    mocne, że olałbym taki wymóg. Inne przypadki nie są już tak oczywiste (patrz
    przykłady podane wyżej) - jak nie jestem pewien to wolę założyć że jest,
    chyba że mi bardziej zależy na niepokazywaniu zdjęcia niż na pracy, wtedy
    nie załączam nic i liczę, że mimo to zaproszą.

    Na koniec, nawiązując do aspektu prawnego dyskutowanego przez Liwiusza i
    Jotte - przez "wymóg" rozumiem wyrażone w ogłoszeniu oczekiwanie, bez
    precyzowania czy ma charakter prośby czy warunku dopuszczającego.

  • 37. Data: 2008-10-01 06:43:21
    Od: Mariusz Tasarz <m...@g...com>

    najlepiej nie dawać wcale zdjęcia, i nie podawać daty urodzenia
    ja tak robię, w CV wpisuję tylko

    - kontakt
    - doświadczenie zawodowe
    - wykształcenie
    - hobby

    i działa ;)

  • 38. Data: 2008-10-01 21:45:50
    Od: "Noe Bat" <n...@o...pl>

    Użytkownik "strach" <s...@g...pl>

    > Wtedy jednak lepiej je dołączyć i
    >
    > A jak zaproponuje nieatrakcyjne wynagrodzenie, to sam się prosi żeby go
    > potem okraść? Przykład może skrajny, ale obrazuje tą samą logikę.

    Niespecjalnie. Pracodawca nie traci nic na samym oszukaniu co do wyglądu.

    > Można, wtedy się nie aplikuje.

    Czemu ? To nie jest merytoryczne kryterium, więc czemu miałoby eliminować ?!

    > To ja mam go zgarnąć z recepcji, nie on mnie.

    No i co z tego ? Tak analogizując mógłbyś np. nie przedstawiać się na powitanie tylko
    na pożegnanie. Bez sensu. Jeśli klient daje Ci swoje zdjęcie to Ty powinieneś zrobić
    to samo.

> [...]
    > oddzwoni niezależnie od decyzji i nie oddzwania? Uważasz że to jej prawo? Ja

    No ale co ja mogę zrobić ?! Skoro firmy tak robią to widać im się to opłaca a tego
    nic nie przebije.

> [...]
    > chyba że mi bardziej zależy na niepokazywaniu zdjęcia niż na pracy, wtedy
    > nie załączam nic i liczę, że mimo to zaproszą.

    Bardziej, mniej ... jedno nie wyklucza drugiego. Kompromisem byłoby wysłanie połówki
    twarzy ...

    > Na koniec, nawiązując do aspektu prawnego dyskutowanego przez Liwiusza i
    > Jotte - przez "wymóg" rozumiem wyrażone w ogłoszeniu oczekiwanie, bez
    > precyzowania czy ma charakter prośby czy warunku dopuszczającego.

    Jak by nie było podane, to wyraźne kryterium oceny.

  • 39. Data: 2008-10-02 01:02:11
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    > Niespecjalnie. Pracodawca nie traci nic na samym oszukaniu co do wyglądu.

    No to wprost: jedno i drugie to oszukiwanie usprawiedliwione własną
    subiektywną racją. "Wydaje mi się że pracodawca nie powinien żądać zdjęcia?
    To go oszukam i będzie sprawiedliwie", zamiast nie wysyłać zdjęcia wcale.
    "Nie powinien sępić na wynagrodzenie? To mu dla ukradnę, tylko zabieram co
    mi się należy", zamiast odrzucić ofertę. Jasne że ciężar inny, chodziło o
    sposób rozumowania.

    > Czemu ? To nie jest merytoryczne kryterium, więc czemu miałoby
    > eliminować ?!

    Rzecz w tym, że to jest Twoje zdanie; pracodawca ma swoje i gra toczy się wg
    jego reguł - to jego rekrutacja (w granicach prawa oczywiście, patrz koniec
    posta). Te reguły znasz z góry i jeśli Ci nie odpowiadają, nie musisz brać
    udziału - ale nie stosuj nieuczciwych metod dla obejścia reguł, które Ci się
    nie podobają. W tym przypadku próbowałbym jeszcze bez zdjęcia - najwyżej
    odwalą, nikogo przynajmniej nie oszukuję.
    Kryterium wyglądu _może_ być merytoryczne, podawałem wcześniej przykłady.

    > No i co z tego ? Tak analogizując mógłbyś np. nie przedstawiać się na
    > powitanie tylko na pożegnanie. Bez sensu. Jeśli klient daje Ci swoje
    > zdjęcie to Ty powinieneś zrobić to samo.

    Po co - tylko po to, żeby poczuł miłą symetrię w jakimś nieważnym fragmencie
    procesu? Wystarczy że jedna strona wie jak rozpoznać drugą, a na budowanie
    dobrej atmosfery są inne sposoby. Zdjęcie przydaje się też przy pisaniu
    oceny po rozmowie - mając za sobą kilka rozmów pod rząd można łatwiej
    wyciągnąć z pamięci obserwacje na podstawie skojarzenia twarzy ze zdjęciem w
    CV. Kandydatowi w procesie rekrutacji zdjęcie prowadzącego rozmowę do
    niczego nie jest potrzebne - to on jest przedmiotem oceny, a ciężar
    organizacyjny nie spoczywa na nim.

    > No ale co ja mogę zrobić ?! Skoro firmy tak robią to widać im się to
    > opłaca a tego nic nie przebije.

    Zaraz opłaca. Na etapie rozmów kwalifikacyjnych kandydatów jest już tak
    niewielu, że koszt ich poinformowania o odpadnięciu jest żaden. Najczęściej
    nie chce się leniom po prostu, i to jest nie fair, bo jak się na coś umawia,
    to trzeba dotrzymać. I tak samo w drugą stronę, nie jest fair oszukiwanie ze
    zdjęciem. Jeśli masz wątpliwości, wyobraź sobie że szukasz niani, a
    kandydatki jedna za drugą marnują Twój czas zgłaszając się bez
    doświadczenia, choć napisałeś wyraźnie że musi być.To że jakieś zachowanie
    nie jest penalizowane nie oznacza, że jest dozwolone.

    > Jak by nie było podane, to wyraźne kryterium oceny.

    Sposób sformułowania ma decydujący wpływ na to, czy takie oczekiwanie jest
    zgodne z prawem czy nie (ale nie chcę tego oceniać, nie jestem prawnikiem).
    Żądania niezgodne z prawem moim zdaniem można spokojnie pominąć, choć nawet
    wtedy bym nie odpowiadał oszukiwaniem.

    Sporo tu napisałem punktowych dywagacji nt. moralności, ale można
    podsumować, że dopóki zapotrzebowanie na zdjęcie jest zgodne z prawem,
    powinno się grać fair lub nie grać wcale.

  • 40. Data: 2008-10-02 09:39:34
    Od: "cerutin" <n...@p...com>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gbn684$db6$1@news.onet.pl...

    > Na szczęście na firmach prowadzących dokumentację rekrutacyjną się
    > świat nie kończy.

    Liwiusz to Ty kandydowałeś 3 lata temu na prezydenta?