PracaGrupypl.praca.dyskusjeInne zdjęcie w CV - czy to będzie oszustwo? › Re: Inne zdjęcie w CV - czy to będzie oszustwo?
    From: "strach" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Inne zdjęcie w CV - czy to będzie oszustwo?
    Date: Thu, 2 Oct 2008 03:02:11 +0200
    <gbmd0u$i8b$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gbn684$db6$1@news.onet.pl>
    <gbne1j$qh8$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gbnj16$515$1@node1.news.atman.pl>
    <gbnpf7$meh$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gbnnhj$5vp$1@node1.news.atman.pl>
    <gbnue0$i0c$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <gbobsd$tvn$1@node2.news.atman.pl>
    <gbofo7$b6d$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gbsuce$uon$1@achot.icm.edu.pl>
    <gbu88g$qh1$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gc0r2i$t6r$1@achot.icm.edu.pl>

    "Noe Bat" <n...@o...pl> wrote in message
    news:gc0r2i$t6r$1@achot.icm.edu.pl...
    > Niespecjalnie. Pracodawca nie traci nic na samym oszukaniu co do wyglądu.

    No to wprost: jedno i drugie to oszukiwanie usprawiedliwione własną
    subiektywną racją. "Wydaje mi się że pracodawca nie powinien żądać zdjęcia?
    To go oszukam i będzie sprawiedliwie", zamiast nie wysyłać zdjęcia wcale.
    "Nie powinien sępić na wynagrodzenie? To mu dla ukradnę, tylko zabieram co
    mi się należy", zamiast odrzucić ofertę. Jasne że ciężar inny, chodziło o
    sposób rozumowania.

    > Czemu ? To nie jest merytoryczne kryterium, więc czemu miałoby
    > eliminować ?!

    Rzecz w tym, że to jest Twoje zdanie; pracodawca ma swoje i gra toczy się wg
    jego reguł - to jego rekrutacja (w granicach prawa oczywiście, patrz koniec
    posta). Te reguły znasz z góry i jeśli Ci nie odpowiadają, nie musisz brać
    udziału - ale nie stosuj nieuczciwych metod dla obejścia reguł, które Ci się
    nie podobają. W tym przypadku próbowałbym jeszcze bez zdjęcia - najwyżej
    odwalą, nikogo przynajmniej nie oszukuję.
    Kryterium wyglądu _może_ być merytoryczne, podawałem wcześniej przykłady.

    > No i co z tego ? Tak analogizując mógłbyś np. nie przedstawiać się na
    > powitanie tylko na pożegnanie. Bez sensu. Jeśli klient daje Ci swoje
    > zdjęcie to Ty powinieneś zrobić to samo.

    Po co - tylko po to, żeby poczuł miłą symetrię w jakimś nieważnym fragmencie
    procesu? Wystarczy że jedna strona wie jak rozpoznać drugą, a na budowanie
    dobrej atmosfery są inne sposoby. Zdjęcie przydaje się też przy pisaniu
    oceny po rozmowie - mając za sobą kilka rozmów pod rząd można łatwiej
    wyciągnąć z pamięci obserwacje na podstawie skojarzenia twarzy ze zdjęciem w
    CV. Kandydatowi w procesie rekrutacji zdjęcie prowadzącego rozmowę do
    niczego nie jest potrzebne - to on jest przedmiotem oceny, a ciężar
    organizacyjny nie spoczywa na nim.

    > No ale co ja mogę zrobić ?! Skoro firmy tak robią to widać im się to
    > opłaca a tego nic nie przebije.

    Zaraz opłaca. Na etapie rozmów kwalifikacyjnych kandydatów jest już tak
    niewielu, że koszt ich poinformowania o odpadnięciu jest żaden. Najczęściej
    nie chce się leniom po prostu, i to jest nie fair, bo jak się na coś umawia,
    to trzeba dotrzymać. I tak samo w drugą stronę, nie jest fair oszukiwanie ze
    zdjęciem. Jeśli masz wątpliwości, wyobraź sobie że szukasz niani, a
    kandydatki jedna za drugą marnują Twój czas zgłaszając się bez
    doświadczenia, choć napisałeś wyraźnie że musi być.To że jakieś zachowanie
    nie jest penalizowane nie oznacza, że jest dozwolone.

    > Jak by nie było podane, to wyraźne kryterium oceny.

    Sposób sformułowania ma decydujący wpływ na to, czy takie oczekiwanie jest
    zgodne z prawem czy nie (ale nie chcę tego oceniać, nie jestem prawnikiem).
    Żądania niezgodne z prawem moim zdaniem można spokojnie pominąć, choć nawet
    wtedy bym nie odpowiadał oszukiwaniem.

    Sporo tu napisałem punktowych dywagacji nt. moralności, ale można
    podsumować, że dopóki zapotrzebowanie na zdjęcie jest zgodne z prawem,
    powinno się grać fair lub nie grać wcale.