PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile zarabia w Polsce programista?

  • 21. Data: 2007-11-28 15:48:40
    Temat: Re: Ile zarabia w Polsce programista?
    Od: "yig" <y...@o...pl>

    Witam,

    [..]
    > Ależ ja korzystam. Ale najpierw podcinam gardło :))) Za grzebanie w nie
    > swoim kodzie. A kompozycja (format) kodu, to temat - morze. Jeden lubi
    > nawiasy w osobnej linii, a inny w tej samej.
    [..]

    Sry, ale od tego to chyba jest coding standard wypracowany w teamie,
    firmie lub wraz z klientem. O to chyba biega zeby burdelu nie bylo?

    > Moduły programu są ściśle podzielone z absolutnie minimalnym i
    > niezmienialnym interfejsem pomiędzy nimi. Ja siedzę nad komunikacją z
    > urządzeniami, kolega nad interfejsem użytkownika, jeszcze inny nad bazą,
    > jeszcze inny nad interfejsami wymiany danych z innymi programami itp...
    > każdy odpowiada za swój kawałek.

    Oki ale jak rozwiazesz sytuacje gdy jeden modul jest nie do napisania przez
    jedna osobe,
    lub rownolegle masz delvelopment i maintenance? Wtedy ktos musi zagladac i
    poprawiac
    Twoj kod?

    > Nad tym wszystkim stoi szef projektu, który określa:
    > - interfejsy pomiędzy programistami (to tylko na samym początku projektu)
    Czy to nie task dla architekta?

    Oki, glownie dziwie sie "podcinaniu gardla".

    Pozdro,
    yig

  • 22. Data: 2007-11-28 16:18:11
    Od: Bart Ogryczak <B...@g...com>

    On Nov 27, 10:10 am, glos <g...@p...onet.pl> wrote:

    > czym innym jest sytuacja, w ktorej senior developer pelni funkcje
    > mentora na juniorow, a czym innym - gdy zabiera sie za managerowanie.

    Chyba mylisz szefa projektu z pracownica HRu.

    > W pierwszym przypadku jego wiedza i umiejetnosci sa wykorzystywane
    > sensownie (o ile umie i chce przekazywac wiedze), w drugim - startuje
    > zupelnie od podstaw w nowej dla niego dziedzinie ("gdzie znajde
    > javadoca do tego gantta?").

    A gdzie ty informatyke studiowales, ze nie miales nic o zarzadzaniu
    projektami?

  • 23. Data: 2007-11-28 20:18:07
    Od: "yig" <y...@o...pl>

    > Fajny tekst, ale nie tłumaczy, dlaczego powszechnie uważa się, że bycie
    > kierownikiem jest bardziej ambitnym zadaniem, niż programistą.

    Moze to nasza polska smykalka do szpanu - wieksza wladza wieksza estyma...

    Normalna sciezka kariery dla programisty wydaje sie byc: zostac architektem.

    Z drugiej jednak strony architektow zazwyczaj wystarczy mniej niz pl-i do
    kontroli
    sporego projektu, wiec sila rzeczy stanowisko PL-a jest bardziej eksponowane
    do tego w/w element sumuje sie na wspomniane zjawisko.

    Ciekawe jaki sa inne powody?

    Pozdrav,
    yig

  • 24. Data: 2007-11-28 20:46:19
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 28 Lis, 17:18, Bart Ogryczak <B...@g...com> wrote:

    > Chyba mylisz szefa projektu z pracownica HRu.

    ja? chyba dosyc pobieznie przeczytales zarowno moja wypowiedz, jak i
    te, do ktorych sie odnioslem.

    > A gdzie ty informatyke studiowales, ze nie miales nic o zarzadzaniu
    > projektami?

    ja mialem.

    Ale osoby lekkomyslnie rzucajace teoriami, jak to programista moze z
    powodzeniem programowac i do tego zarzadzac projektem - najwyrazniej
    nie. Z wielu powodow, z ktorych sprzecznosc interesow developera i
    managera jest najbardziej oczywista.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 25. Data: 2007-11-28 21:02:43
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    O czasie 2007-11-27 10:10, taki ktos jak glos napisac raczyl:
    > [...]Tak sie bowiem sklada, ze manager
    > potrzebuje calkowicie innych umiejetnosci niz projektant/programista i
    > wczesniejszy background techniczny czesto moze wylacznie szkodzic (np
    > dostosowywanie harmonogramu projektu do "fajnej" biblioteki). Praca
    > programisty nie przygotowuje tez do pelnienia funkcji "dwustronnego
    > zderzaka", a tym de facto jest manager.

    Pozwolę sobie się nie zgodzić, w dodatku - zdecydowanie.

    Mnóstwo problemów w projektach wynika właśnie z tego, że manager
    nie jest w stanie zrozumieć, czym zajmują się podlegające mu
    zespoły programistów. Prowadzi to potem do błędnych decyzji
    i postaw z rodzaju:
    - "nie musimy poprawiać zbyt wielu błędów, skoro wszystko się jakoś
    trzyma kupy"
    - wyobrażenie, że skoro 1 osoba będzie coś robiła przez 10 dni,
    to 10 osób zrobi to w dzień (a 100 w kwadrans)
    - kierowanie się przede wszystkim kosztami
    - niechęć do zmian
    - ciągłe rotacje osób w projekcie i między projektami ("sztuka to
    sztuka, każdy zasób ludzki będzie równie dobry na dowolnym stanowisku")
    - przekonanie co do nieomylności "estymat"
    - bezrefleksyjny wybór funkcjonalności, które mają zostać zaprogramowane
    - łatwość zmanipulowania.
    - .... vide www.dilbert.com

    Owszem, solidny i dobry manager bez doświadczenia jako programista ma
    świadomość swojej niewiedzy i pozwoli się ludziom w sensownym zakresie
    samoorganizować. W praktyce jednak często jest inaczej - miałem
    nieszczęście użerania się z takim laikiem i nie życzę tego nikomu.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 26. Data: 2007-11-28 21:09:02
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > - przekonanie co do nieomylności "estymat"
    > - bezrefleksyjny wybór funkcjonalności, które mają zostać zaprogramowane

    Ja mam jedno pytanie. Tylko jedno.

    Po co się robi projekty informatyczne (czy projekty w ogóle) - jaki jest
    cel, niekoniecznie ten bezpośredni?

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 27. Data: 2007-11-28 21:25:15
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 28 Lis, 22:02, "Waldek M." <w...@l...localdomain> wrote:
> [...]
    > samoorganizować. W praktyce jednak często jest inaczej - miałem
    > nieszczęście użerania się z takim laikiem i nie życzę tego nikomu.

    czy Ty masz jakiekolwiek pojecie jakie sa zadania PM'a? Co to jest
    budzet projektu i w jaki sposob powstaje? Co to jest i po co jest
    harmonogramowanie? I czy slyszales kiedys termin "good enough"?

    Na koniec - zastanow sie, jaki jest cel projektu i kto za ten projekt
    placi.

    Na koniec zastanow sie, czy zaakceptujesz sytuacje, w ktorej po
    wynajeciu ekipy do remontu mieszkania i rozgrzebaniu dokumentnym
    wszystkiego, uslyszysz od nich, ze masz sie od nich teraz uprzejmie
    odp*przyc, beda pracowac jak sami uwazaja, wynik ich pracy bedzie taki
    jak sami uznaja za stosowne (bo oni sie znaja), a remont zostanie
    skonczony wtedy, kiedy zostanie skonczony, przy czym placisz im
    oczywiscie od dniowki. Wczesniejsze zas uzgodnione z nimi harmonogramy
    mozesz sobie wsadzic.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 28. Data: 2007-11-28 21:44:48
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    O czasie 2007-11-28 22:09, taki ktos jak Any User napisac raczyl:
    > Ja mam jedno pytanie. Tylko jedno.
    >
    > Po co się robi projekty informatyczne (czy projekty w ogóle) - jaki jest
    > cel, niekoniecznie ten bezpośredni?

    Spodziewałem się Twojego zainteresowania. Tak, oczywiście że dla
    zysku. Tylko, że dobry manager widzi na tyle daleko, żeby zapewnić
    długodystansowy zysk przy minimalnych długodystansowych kosztach.
    Jeśli ktoś chce jak najwięcej wydusić "na teraz" - może liczyć się
    z tym, że za rok - dwa nie będzie już miał z kogo wyduszać, bo pozbędzie
    się i klientów, i pracowników.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 29. Data: 2007-11-28 22:00:53
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    O czasie 2007-11-28 22:25, taki ktos jak glos napisac raczyl:
> [...]
    > harmonogramowanie? I czy slyszales kiedys termin "good enough"?

    > Na koniec - zastanow sie, jaki jest cel projektu i kto za ten projekt

    A wyobraź sobie, że wiem - i to raczej niemało :-)

> [...]
    > skonczony wtedy, kiedy zostanie skonczony, przy czym placisz im
    > oczywiscie od dniowki. Wczesniejsze zas uzgodnione z nimi harmonogramy

    A Ty wyobraź sobie, że ktoś wynajął do remontu domu ekipę remontową,
    a Ty jako kierownik ekipy - laik każesz im cyklinować sufity, malować
    instalację elektryczną, tynkować boazerie, tapetować okna gazetami i
    oklejać ściany brokatem. Na wszystkie pytania i obiekcje odpowiadasz,
    że taka jest decyzja biznesowa, tak jest najtaniej i "good enough".
    Potem odpowiedz sobie na pytania:
    - Czy kiedy właściciel przyjdzie odebrać taki "remont" - będzie
    Ci wdzięczny i zapłaci za wykonane dzieło?
    - Co pomyślą sobie i co zrobią wykonawcy, których zmusiłeś do spełnienia
    Twojego "widzimisię", za które potem nie dostaną zapłaty? A jeśli
    nawet dostaną, to kto będzie tak głupi, żeby zlecić takiej
    ekipie następny remont?

    Jasne, sytuacja wyolbrzymiona. Ale dlatego właśnie uważam, że kierownik
    projektu powinien mieć jakieś doświadczenie techniczne, żeby ocenić
    konsekwencje swoich decyzji i żeby ani nie dać się wpuścić swoim
    podwładnym w maliny (równie częsta sytuacja), ani nie torpedować
    projektu głupimi decyzjami w sprawach technicznych, jednak oderwanymi od
    technicznych realiów.

    Cytując jeszcze Ciebie:
    > wynik ich pracy bedzie taki jak sami uznaja za stosowne (bo oni sie
    > znaja)

    Również właśnie dlatego kierownik powinien "się znać" - aby nie dać
    sobie wmówić bzdur.

    Uff... ale mam wrażenie, że bardzo, bardzo daleko zboczyliśmy
    z tematu wątku.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 30. Data: 2007-11-28 22:12:09
    Od: Paweł Goleń <p...@k...onet.pl>

    Waldek M. wrote:

> [...]
    > oklejać ściany brokatem. Na wszystkie pytania i obiekcje odpowiadasz,
    > że taka jest decyzja biznesowa, tak jest najtaniej i "good enough".

    Od tego, to są eksperci. Manager jest raczej od tego, by zarządzać.
    Zapewniać zasoby, kontrolować postępy. Staczać polityczne boje. Od spraw
    technicznych ma ekspertów i musi ich słuchać, bo inaczej rzeczywiście
    będzie cyklinowanie sufitów. A jeszcze gorsza jest sytuacja, jak
    managerem/kierownikiem projektu zostaje osoba będąca jednym z głównych
    "zasobów merytorycznych" i wykonawców przy okazji. Zaczyna nadzorować
    sam siebie. Po prostu miodzio. Że nagle pracuje na dwóch etatach już nie
    wspomnę...

    --
    Paweł Goleń
    mailto:p...@k...onet.pl