PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile zarabia w Polsce programista?

  • 31. Data: 2007-11-29 06:26:10
    Temat: Re: Ile zarabia w Polsce programista?
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 28 Lis, 23:12, Paweł Goleń <p...@k...onet.pl> wrote:

    > Od tego, to są eksperci. Manager jest raczej od tego, by zarządzać.
    > Zapewniać zasoby, kontrolować postępy. Staczać polityczne boje. Od spraw
    > technicznych ma ekspertów i musi ich słuchać, bo inaczej rzeczywiście
    > będzie cyklinowanie sufitów. A jeszcze gorsza jest sytuacja, jak
    > managerem/kierownikiem projektu zostaje osoba będąca jednym z głównych
    > "zasobów merytorycznych" i wykonawców przy okazji. Zaczyna nadzorować
    > sam siebie. Po prostu miodzio. Że nagle pracuje na dwóch etatach już nie
    > wspomnę...

    napisales dokladnie to, co ja chcialem wlasnie napisac. Niewiele
    zostalo do dodania - chyba tylko podkreslilbym ponownie, ze z natury
    rzeczy interesy developerow i managera (jak rowniez klienta i
    managera) sa sprzeczne - manager jest "kierownikiem budowy", z jednej
    strony rozliczajacym bezposrednich wykonawcow z zuzycia zasobow i
    nadzorujacym ich, z drugiej strony - jest rozliczany z postepow i
    kosztow przez klienta. Absurdalne jest wiec pelnienie przez
    bezposredniego wykonawce funkcji managera. Team/Tech Leadera - tak,
    managera - zdecydowanie nie. Niestety, "techniczni" najczesciej nie
    rozumieja tego, wydaje im sie, ze jakosc przede wszystkim, a reszte
    "jakos sie zalatwi".

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 32. Data: 2007-11-29 07:17:30
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    O czasie 2007-11-29 07:26, taki ktos jak glos napisac raczyl:
> [...]
    > managera - zdecydowanie nie. Niestety, "techniczni" najczesciej nie
    > rozumieja tego, wydaje im sie, ze jakosc przede wszystkim, a reszte

    No pięknie. Tylko ja dalej nie widzę, w czym managerowi ma przeszkadzać
    doświadczenie techniczne. Ja widzę przynajmniej trzy zalety takiej
    sytuacji:
    - manager ma wyczucie, które z jego decyzji wysokopoziomowych
    mogą mieć zbyt dużą szkodę dla projektu, a które może swobodnie
    podejmować bez szkody
    - manager jest w stanie zrozumieć, o czym mówią jego podwładni,
    bo zna ich język
    - co za tym idzie, jest w stanie ocenić przynajmniej ogólnie
    ocenić postęp pracy i zrozumieć, czym zajmują się jego pracownicy;
    ma też wyczucie, czy proponowany przez nich harmonogram jest
    realistyczny.

    Oczywiście, od samego początku piszemy o *doświadczeniu technicznym*
    managera, a nie o łączeniu tej funkcji - nie wiem, skąd nagle
    pojawił się ten temat :-)

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 33. Data: 2007-11-29 09:01:33
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 29 Lis, 08:17, "Waldek M." <w...@l...localdomain> wrote:

> [...]
    >
    > Oczywiście, od samego początku piszemy o *doświadczeniu technicznym*
    > managera, a nie o łączeniu tej funkcji - nie wiem, skąd nagle

    bynajmniej - fragment postu Heraklesa z 27 Lis, 09:22, do ktorego sie
    odnioslem:
    "Kolejnym aspektem jest to, że kierowanie projektem wcale nie wyklucza
    się z
    byciem programistą, podobnie jak z tym samolotem i jego hamulcem. "

    Kwestionuje laczenie funkcji managerskich z technicznymi, a nie sprawe
    backgroundu technicznego (lub jego braku) u managera - choc to rowniez
    sprawa dyskusyjna. Imo manager powinien byc specjalista od
    zarzadzania, a od spraw technicznych powinien miec zaufanych
    ekspertow. Dobrze jest, oczywiscie, jesli pojecie o przedmiocie
    posiada, ale nie powinny go interesowac szczegoly.

    Skadinad - tak samo, jak dyrektorem szpitala nie powinien byc lekarz,
    dyrektorem szkoly - nauczyciel, dyrektorem firmy softwareowej -
    programista, a - w kazdym przypadku - specjalista od zarzadzania.
    Inaczej - konczy sie to zwykle nieciekawie - upadkiem firmy albo - w
    przypadku firm panstwowych - wpadaniem w gigantyczne dlugi.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 34. Data: 2007-11-29 09:27:00
    Od: Herakles <h...@b...pl>

    > Kwestionuje laczenie funkcji managerskich z technicznymi, a nie sprawe
    Skoro programista(a w szczególności projektant) musi być:
    1) Księgowym(bo jak napisze/zaprojektuje program księgowy). Rozwinę ten
    punkt. To nie księgowy liczy słupki tylko programista a dokładniej jego
    program.
    2) Agentem nieruchomości.
    3) Magazynierem.
    4) Fakturzystą.
    5) Handlowcem.
    6) Szefem produkcji(w kwestii wyjaśnień, to program programisty planuje
    produkcje).
    7) Chyba wszystkie zawody można tu wymienić, przy których pracuje się na
    komputerze.

    To skąd to przekonanie, że nie może być dobrym managerem, a do tego sobie w
    wolnym od managerowania czasie jeszcze poprogramować?

    Obalam teorię!

  • 35. Data: 2007-11-29 10:00:12
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 29 Lis, 10:27, Herakles <h...@b...pl> wrote:

> [...]
    > produkcje).
    > 7) Chyba wszystkie zawody można tu wymienić, przy których pracuje się na

    Pomylily Ci sie role w projekcie.

    Analitycy (biznesowy i systemowy) poznaja merytoryke systemu i
    przeklada je na zalozenia, architekt i projektant na podstawie zalozen
    tworza projekt. Programista tworzy kod, majac z gory zdefiniowane
    efekty. Jako dokumentacja i podstawa do prac sluzy (rosnacy) projekt,
    zwykle w UML.

    Gdzie wiec potrzeba, zeby programista interesowal sie biznesowa strona
    przedsiewziecia? Tylko w malutkich firmach i u freelancerow, gdzie
    wszystkie w/w opisane role (i pare innych na dokladke) pelni jeden
    czlowiek.

    > To skąd to przekonanie, że nie może być dobrym managerem, a do tego sobie w
    > wolnym od managerowania czasie jeszcze poprogramować?

    przykro mi, ale po prostu nie masz elementarnego pojecia o temacie.
    Rownie dobrze moglbys sugerowac, zeby architekt (w sensie tradycyjnym)
    w czasie wolnym od tworzenia projektow, nosil cegly i mieszal cement
    na budowie.

    Zacznij pracowac przy projekcie wartym x mln zl/usd/eur, to
    zrozumiesz.

    > Obalam teorię!

    nic podobnego.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 36. Data: 2007-11-29 11:16:12
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > przedsiewziecia? Tylko w malutkich firmach i u freelancerow, gdzie
    > wszystkie w/w opisane role (i pare innych na dokladke) pelni jeden

    Np. jedno z większych towarzystw ubezpieczeniowych na świecie, a
    konkretnie jego miejscowy oddział w moim rodzinnym mieście, zawsze
    preferowało programistów (VBA+Excel+Access+PHP+MySQL), którzy znali
    tematykę ubezpieczeniową, a najlepiej po prostu posiadali certyfikat
    PUNU. Tacy po prostu najbardziej byli w stanie wczuć się w tworzone
    projekty.

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 37. Data: 2007-11-30 06:39:30
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 29 Lis, 12:16, Any User <u...@a...pl> wrote:

> [...]
    > tematykę ubezpieczeniową, a najlepiej po prostu posiadali certyfikat
    > PUNU. Tacy po prostu najbardziej byli w stanie wczuć się w tworzone

    A zdajesz sobie sprawe, ze "lokalny informatyk" niewiele ma do
    powiedzenia w sprawie firmowej IT? Jest od pisania makr w Excelu i
    drobnych pomocniczych lokalnych baz danych, dublujacych oficjalny
    system, jesli przechowuja istotne biznesowo dane. Caly core'owy
    personel IT pracuje zawsze w centrali, a departament/dzial IT podlega
    bezposrednio pod zarzad (prezesa/wiceprezesa), bez jakichkolwiek
    zaleznosci sluzbowych od oddzialow lokalnych. Podobnie jest w bankach.
    Tego typu firmy nie moga sobie po prostu pozwolic na brak kontroli nad
    podstawowym "narzedziem pracy".

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 38. Data: 2007-11-30 06:58:37
    Od: Herakles <h...@b...pl>

    glos wrote:

> [...]
    > na budowie.
    >
    > Zacznij pracowac przy projekcie wartym x mln zl/usd/eur, to

    Widzę, że Ci wbili do głowy, że projekt warty jest ileś mln i zadowolony
    jesteś, że przy nim pracujesz, a twoje zadowolenie mierzy się według
    jednego parametru jakim jest budżet projektu. Otóż mylisz się sromotnie,
    standard tworzenia projektów, nie zależy od jego budżetu, tylko od innych
    czynników. Nikt nie będzie szczegółowo dokumentował małej aplikacji nawet
    za te x mln, tylko dlatego, że ma duży budżet, tym bardziej jeśli jest to
    jakaś pierdoła nie wpływająca na działanie firmy, natomiast jak aplikacja
    ma duży wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa to nawet jeśli kosztuje
    dużo mniej i tak będzie szczegółowo udokumentowana. A to o czym piszesz to
    jest właśnie ta struktura:
    Architekt/projektant/szef projektu - sztucznie rozbicie jednego stanowiska,
    po to, żeby zapewnić chłopakom jakąś ścieżkę rozwoju, no i dlatego, że
    jeden się może nie wyrabiać, do tego jest to dublowanie stanowisk.
    Analityk, to jest po prostu praca z klientem, który nie wie czego chce.
    Zazwyczaj duzi klienci sami mają swoich Analityków byznesowych i oni
    doskonale wiedzą czego chcą i czego firma potrzebuje. Więc stanowisko jest
    zbędne, oczywiście można zatrudnić kogoś żeby efekty rozmowy zapisał na
    karteluszkach, ale nie zawsze jest po co.
    Pomyśl jak to ładnie brzmi: "Awansowałem na Architekta Aplikacji", kurde
    normalnie sama propaganda ha ha, chodzi o to, żebyś czuł się psychicznie
    dobrze i lepszy od innych, sam się posłuchaj: "Zacznij pracowac przy
    projekcie wartym x mln..." nie widzisz tu tej psychologii?
    Często ludziom dają stanowisko "manager czegoś tam" co z menagerką nie ma
    nic wspólnego, do tego dają tam człowieka emocjonalnego, który na managera
    by się nigdy nie nadał, no ale stanowisko jest, człowiek jest zmotywowany,
    więc lepiej pracuje, proste jak drut.
    Aha pisałem kiedyś UMLe i jakbym miał pod to klepać kod, to bym się chyba
    popłakał. To rzeczywiście jak zasuwanie na budowie z workiem cementu, a
    może i gorzej, tyle tylko, że mięśnie nie bolą i kasa lepsza, ale
    satysfakcji nie maił bym żadnej?

  • 39. Data: 2007-11-30 07:32:30
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Lis, 07:58, Herakles <h...@b...pl> wrote:

> [...]
    > popłakał. To rzeczywiście jak zasuwanie na budowie z workiem cementu, a
    > może i gorzej, tyle tylko, że mięśnie nie bolą i kasa lepsza, ale

    przykro mi to pisac, ale znow pokazujesz, ze Twoje pojecie o
    przedmiocie jest bardzo umiarkowane. Z calym szacunkiem, ale jestes
    zywym dowodem, dlaczego nawet bardzo dobry programista, z wylacznie
    technicznymi umiejetnosciami, nie powinien dotykac sie spraw
    biznesowych w firmie.

    Nie masz pojecia (zeby wziac tylko przykladowe):
    - skad sie bierze budzet projektu i czego jest funkcja
    - po co stworzono pojecie cyklu zycia projektu, jego fazy i metody
    zarzadzania.
    - po co rozdziela sie funkcje osob zaangazowanych w projekt i czym
    roznia sie role od osob
    - co to jest UML, po co go wymyslono i dlaczego sie go uzywa

    Nie zamierzam Cie jednak edukowac. Podpowiem Ci jedynie, ze odpowiedzi
    na wszystkie w/w pytanie nierozerwalnie wiaza sie z biznesem, a nie z
    IT.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 40. Data: 2007-11-30 14:40:00
    Od: "PawelW" <p...@a...pl>

    > Ja mam jedno pytanie. Tylko jedno.
    >
    > Po co się robi projekty informatyczne (czy projekty w ogóle) - jaki jest
    > cel, niekoniecznie ten bezpośredni?

    Wiesz to jest ciekawe pytanie ponieważ zależnie komu je zadasz otrzymasz inną
    odpowiedź. Wiadomo ,że z punktu widzenia klienta projekt informatyczny zakończy
    się sukcesem jeśli otrzyma doskonały produkt przy minimalnym koszcie , dostawca
    osiągnie sukces jeśli dostrczy na tyle dobry produkt który zapewni mu
    ciągłagłość zleceń, reklamę , markę itd. i jednocześnie otrzyma za to jak
    największe wynagrodzenie, zaś dla pracownika projekt końćzy sie sukcesem gdy
    otrzyma swoje maksymalne wynagrodzenie ,rozwinie własne umiejętności i wzbogaci
    swoje referencje.
    Generalnie każdy dąży do zmaksymalizowania swojego zysku i jeśli słysze ,że ktoś
    zatrudnia programistę za 1400 brutto to oznacza ,że jedna ze stron jest złym
    negocjatorem gdyż mamy do czynienia z programistą ,który się nie ceni lub z
    pracodawcą ,który zbytnio przedkłada koszty nad kompetencje pracowników.

    oczywiscie to tylko moje skromne zdanie.