PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile zarabia w Polsce programista?

  • 41. Data: 2007-11-30 18:03:26
    Temat: Re: Ile zarabia w Polsce programista?
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    O czasie 2007-11-29 10:01, taki ktos jak glos napisac raczyl:
    > Kwestionuje laczenie funkcji managerskich z technicznymi, a nie sprawe
    > backgroundu technicznego (lub jego braku) u managera - choc to rowniez
    > sprawa dyskusyjna. Imo manager powinien byc specjalista od
    > zarzadzania, a od spraw technicznych powinien miec zaufanych
    > ekspertow. Dobrze jest, oczywiscie, jesli pojecie o przedmiocie
    > posiada, ale nie powinny go interesowac szczegoly.

    No, no - przeczysz teraz sobie :-)

    "Tak sie bowiem sklada, ze manager
    potrzebuje calkowicie innych umiejetnosci niz projektant/programista i
    *wczesniejszy background techniczny* czesto moze wylacznie szkodzic (np
    dostosowywanie harmonogramu projektu do "fajnej" biblioteki). "

    To z kolei Twój post z 10:10, 27 listopada.

    Ale wnioskuję z tego, że jednak się - przynajmniej częściowo - zgadzamy.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 42. Data: 2007-11-30 18:21:07
    Od: matmis <m...@g...com>

    On 30 Lis, 07:58, Herakles <h...@b...pl> wrote:

    > Widzę, że Ci wbili do głowy, że projekt warty jest ileś mln i zadowolony
    > jesteś, że przy nim pracujesz, a twoje zadowolenie mierzy się według
    > jednego parametru jakim jest budżet projektu.

    Easy.
    "glos" nie wydaje sie byc z takich, ktorym cos "wbili do glowy" i jak
    sie im pokaze zagadnienie od innej strony to przejrzy na oczy. Z
    pewnoscia slyszal juz on nie raz to wszystko co napisales, ale ten
    punkt widzenia w dyskusji z calym szacunkiem zignoruje. A powody, dla
    ktorych tak jest nierozerwalnie wiaza sie z biznesem.

    pozdrawiam,
    Marcin Stefaniak

  • 43. Data: 2007-11-30 20:22:02
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Lis, 19:03, "Waldek M." <w...@l...localdomain> wrote:

    > No, no - przeczysz teraz sobie :-)

    a gdzie dostrzegles sprzecznosc? Ja jej nie widze.

> [...]
    >
    > To z kolei Twój post z 10:10, 27 listopada.
    >
    > Ale wnioskuję z tego, że jednak się - przynajmniej częściowo - zgadzamy.

    jak slusznie zauwazyles, tylko czesciowo ;)

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 44. Data: 2007-11-30 20:38:05
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Lis, 15:40, "PawelW" <p...@a...pl> wrote:

    > Wiesz to jest ciekawe pytanie ponieważ zależnie komu je zadasz otrzymasz inną
    > odpowiedź.

    w przypadku wiekszosci osob bedzie ona bledna, odzwierciedlajac w ten
    sposob jedynie podrzedna role tych osob w projekcie.

    > Wiadomo ,że z punktu widzenia klienta projekt informatyczny zakończy
    > się sukcesem jeśli otrzyma doskonały produkt przy minimalnym koszcie , dostawca
    > osiągnie sukces jeśli dostrczy na tyle dobry produkt który zapewni mu
    > ciągłagłość zleceń, reklamę , markę itd. i jednocześnie otrzyma za to jak
    > największe wynagrodzenie, zaś dla pracownika projekt końćzy sie sukcesem gdy
    > otrzyma swoje maksymalne wynagrodzenie ,rozwinie własne umiejętności i wzbogaci
    > swoje referencje.

    daruj, ale nie sa cele. To sa srodki.

    > Generalnie każdy dąży do zmaksymalizowania swojego zysku

    Bingo! To jest wlasnie cel kazdego przedsiewziecia biznesowego -
    sklepu warzywnego, linii lotniczej, prywatnej uczelni i projektu
    informatycznego.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 45. Data: 2007-11-30 20:41:06
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Lis, 19:21, matmis <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > punkt widzenia w dyskusji z calym szacunkiem zignoruje. A powody, dla
    > ktorych tak jest nierozerwalnie wiaza sie z biznesem.

    hmmm.... Prorok jaki czy co? ;)

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 46. Data: 2007-12-01 12:05:58
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    Herakles na pl.praca.dyskusje:

    > Może i macie rację, natomiast ja uważam, że dobry inżynier powinien
    > nadzorować pracę młodych inżynierów, mających zadatki na dobrych
    > inżynierów. Dzięki takiej formule i odpowiednim zaangażowaniu Ci młodzi
    > inżynierowie uczą się jak być dobrym inżynierem, a dodatkowo ich
    > młodzieńcza i pełna kiepskich pomysłów praca w skonfrontowaniem z wielkim
    > doświadczeniem dobrego inżyniera daje efekty pracy właśnie dobrego
    > inżyniera.

    tylko, że kierownik a mentor to trochę różne sprawy.
    A jeszcze inną kwestią jest menager vs team leader (czytaj: facet który
    jest, jak to Paweł Goleń obok ujął, ekspertem od danej tematyki, z
    wieszym doświadczeniem i jego rolą jes tmerytoryczne prowadzenie
    projektu, itp).

    > Kolejnym aspektem jest to, że kierowanie projektem wcale nie wyklucza się z
    > byciem programistą, podobnie jak z tym samolotem i jego hamulcem.

    częściowo wyklucza. To znaczy bardzo utrudnia robienie obu rzeczy naraz
    równolegle. Im głębiej w las tym więcej drzew a mniej lasu :). Są ludzie
    którzy potrafią znaleźć dobry balans między szczegółówością pracy kodera
    i ogólnością architekta i/lub managera zespołu programistów. Ale to
    wyjątki.

    --
    Ziemek

  • 47. Data: 2007-12-01 16:55:15
    Od: "PawelW" <p...@a...pl>

    > w przypadku wiekszosci osob bedzie ona bledna, odzwierciedlajac w ten
    > sposob jedynie podrzedna role tych osob w projekcie.

    Wiesz można by rzec iż owa odpowiedź będzie jak najbardziej poprawna z punktu
    widzenia osoby ,która ci odpowie. W ogłoszeniach(przynajmniej w większości)
    pracodawcy nie napiszą ,że dają pracownikowi szansę zmaksymalizowania zysku
    owego pracodawcy czy klienta ,ale raczej odwołają się do jego subiektywnych
    celów jakim jest wysoka pensja, możliwość rozwoju i tym podobne. Ostatnio
    pojawia się coraz więcej koncepcji typu "Humanistyczna inżynieria
    oprogramowania" , które pragną zauważać ludzi tworzących produkt w ramach danego
    projektu informatycznego jako jedną z integralnych części. Mam skromną nadzieję
    iż pewnego dnia przestaną być po prostu ciekawostkami.
    Na pytanie ,"Po co się robi projekty informatyczne" , można więc odpowiedzieć
    ,że by dostarczyć klientowi produkt z którego będzie zadowolony , można również
    odpowiedzieć że po to aby dostarczyć klientowi produkt z którego będzie
    zadowolony maksymalizując swój zysk jako właściciela firmy-dostawcy a można
    równie dobrze odpowiedzieć ,że po to aby obydwie strony (wliczając w to
    wszystkich pracowników) były zadowolone z osiagniętego celu.

    Jak już wspominałem jest to moja osobista opinia.

    > daruj, ale nie sa cele. To sa srodki.

    Z pewnego punktu widzenia masz rację ale to co dla jednej strony jest środkiem
    dla innej może być celem i vice versa.

    > Bingo! To jest wlasnie cel kazdego przedsiewziecia biznesowego -
    > sklepu warzywnego, linii lotniczej, prywatnej uczelni i projektu
    > informatycznego.

    Zgadza się

  • 48. Data: 2007-12-01 17:58:52
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 1 Gru, 17:55, "PawelW" <p...@a...pl> wrote:

> [...]
    > oprogramowania" , które pragną zauważać ludzi tworzących produkt w ramach danego
    > projektu informatycznego jako jedną z integralnych części.

    Ich celem jest powiekszenie produktywnosci pracownikow, poprzez
    wyzwolenie ich pelnego potencjalu, a przez to maksymalizacja zysku
    firmy. (np http://www.gazeta-it.pl/2,16,16,index.html, sekcja
    'Korzysci' punkt 2). Korzysc pracownikow jest niejako zamierzonym
    efektem ubocznym.

    Jesli naukowcy pewnego dnia odkryja, ze chodzenie nago po firmie
    powoduje 7.3% wzrost wydajnosci, to wkrotce niektore firmy beda
    zachecac do naturyzmu, a niektore wrecz wprowadza nowy wzor "uniformu
    sluzbowego" - i nie sadzisz chyba, ze bedzie sie tak dzialo z
    altruistycznej potrzeby czynienia dobra przez prezesow tych firm?

    > Z pewnego punktu widzenia masz rację ale to co dla jednej strony jest środkiem
    > dla innej może być celem i vice versa.

    Owszem. Tyle, ze dla projektu informatycznego najwazniejszy jest punkt
    widzenia jego wlasciciela=sponsora, a dla niego ostatecznym celem
    prowadzenia projektu jest maksymalizacja zysku. Zwiekszenie
    wydajnosci, zmniejszenie strat, przestojow, itp itd - to (jak pisalem)
    - tylko srodki, prowadzace do tego celu. A dlaczego najwazniejszy jest
    punkt widzenia wlasciciela projektu? Bo to on finansuje projekt i w
    jego rekach jest wladza dot. projektu.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 49. Data: 2007-12-04 08:28:28
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 28 Lis, 21:18, "yig" <y...@o...pl> wrote:
    > Moze to nasza polska smykalka do szpanu - wieksza wladza wieksza estyma...
    >
    > Normalna sciezka kariery dla programisty wydaje sie byc: zostac architektem.
    >
    > Z drugiej jednak strony architektow zazwyczaj wystarczy mniej niz pl-i do
    > kontroli
    > sporego projektu, wiec sila rzeczy stanowisko PL-a jest bardziej eksponowane
    > do tego w/w element sumuje sie na wspomniane zjawisko.
    >
    > Ciekawe jaki sa inne powody?

    to, ze kwalifikacje architekta sa bardzo latwo i szybko weryfikowane
    przez programistow, a kwalifikacje PM ciezko zweryfikowac? Rozliczany
    jest w koncu z efektow projektu, a na sukces projektu sklada sie nie
    tylko jego praca...

    --

    Pozdrawiam,

    glos