PracaGrupypl.praca.dyskusjeIle zarabia w Polsce programista? › Re: Ile zarabia w Polsce programista?
    From: "Waldek M." <w...@l...localdomain>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Ile zarabia w Polsce programista?
    Date: Wed, 28 Nov 2007 22:02:43 +0100

    O czasie 2007-11-27 10:10, taki ktos jak glos napisac raczyl:
    > [...]Tak sie bowiem sklada, ze manager
    > potrzebuje calkowicie innych umiejetnosci niz projektant/programista i
    > wczesniejszy background techniczny czesto moze wylacznie szkodzic (np
    > dostosowywanie harmonogramu projektu do "fajnej" biblioteki). Praca
    > programisty nie przygotowuje tez do pelnienia funkcji "dwustronnego
    > zderzaka", a tym de facto jest manager.

    Pozwolę sobie się nie zgodzić, w dodatku - zdecydowanie.

    Mnóstwo problemów w projektach wynika właśnie z tego, że manager
    nie jest w stanie zrozumieć, czym zajmują się podlegające mu
    zespoły programistów. Prowadzi to potem do błędnych decyzji
    i postaw z rodzaju:
    - "nie musimy poprawiać zbyt wielu błędów, skoro wszystko się jakoś
    trzyma kupy"
    - wyobrażenie, że skoro 1 osoba będzie coś robiła przez 10 dni,
    to 10 osób zrobi to w dzień (a 100 w kwadrans)
    - kierowanie się przede wszystkim kosztami
    - niechęć do zmian
    - ciągłe rotacje osób w projekcie i między projektami ("sztuka to
    sztuka, każdy zasób ludzki będzie równie dobry na dowolnym stanowisku")
    - przekonanie co do nieomylności "estymat"
    - bezrefleksyjny wybór funkcjonalności, które mają zostać zaprogramowane
    - łatwość zmanipulowania.
    - .... vide www.dilbert.com

    Owszem, solidny i dobry manager bez doświadczenia jako programista ma
    świadomość swojej niewiedzy i pozwoli się ludziom w sensownym zakresie
    samoorganizować. W praktyce jednak często jest inaczej - miałem
    nieszczęście użerania się z takim laikiem i nie życzę tego nikomu.

    Pozdrawiam,
    Waldek