PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dyscyplinarne zwolnienie

  • 21. Data: 2005-06-16 08:24:29
    Temat: Re: Dyscyplinarne zwolnienie
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl>

    > Użytkownik "stokrotka" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Art. 153. § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku
    > kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem
    > każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po
    > przepracowaniu roku.

    1. To dotyczy TYLKO pierwszej pracy.
    2. "Z upływem", a więc nie po przepracowaniu pełnego miesiąca, tylko po
    zakończyniu miesiąca. Jak zaczął 31 stycznia to miesiąc upływa w tym dniu, a
    nie po miesiącu.

    stokrotka

    stokrotka

  • 22. Data: 2005-06-16 09:08:20
    Od: martinezz <m...@g...pl>

> [...]
    > zakończyniu miesiąca. Jak zaczął 31 stycznia to miesiąc upływa w tym dniu, a

    Ad.1) zgadzam się.
    Ad.2) Jeżeli jest to pierwsza praca, to pracownik nabywa prawo do urlopu
    właśnie po przepracowniu pełnego miesiac (np jeżeli rozpoczął pracę
    06.06.2005 to ma prawo do 1/12 podstawy wymiaru z upływem 05.07.2005 r.).
    I tak z każdym kolejnym miesiącem. Dopiero z nowym rokiem kalendarzowym
    nabywa prawo to pełnego urlopu.

    pozdrawiam
    martinezz

  • 23. Data: 2005-06-16 10:39:48
    Od: "magia" <m...@g...pl>

    > 1. To dotyczy TYLKO pierwszej pracy.

    Zwroc uwage, ze Nikiel pisala, ze to mlody chlopak prosto po szkole.
    Mozna domniemywac, ze to jego pierwsza praca.

    m.

  • 24. Data: 2005-06-16 11:26:45
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Wed, 15 Jun 2005 22:34:53 +0200, na pl.praca.dyskusje, Nikiel ;-)
    napisał(a):

    > Czy pracodawca, może zwolnić pracownika dyscyplinarnie 16.06. mimo iż
    > ten złożył wypowiedzenie.

    Może!
    http://prawopracy.fr.pl/5.php

    NN to jest ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
    To fajna strona może ci się przydać.
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 25. Data: 2005-06-16 14:17:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 15 Jun 2005 23:31:13 +0200, "locke"
    <l...@a...pl> zakodował:

    >jak długo musi trwać nieusprawiedliwona
    >nieobecno?ć - ponad miesi?c.

    Gdzie to wyczytałeś?
    Zacytuj paragraf.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 26. Data: 2005-06-16 14:27:48
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 15 Jun 2005 23:57:20 +0200, "locke"
    <l...@a...pl> zakodował:

    >Za jeden dzień nie - patrz art. 108, par. 1 i 2.

    Mylisz pojęcia - to za spóźnienie się o jeden dzień z dostarczeniem
    zwolnienia możesz dostać naganę, albo za niezałożenie kasku, jak BHP
    tego wymaga.

    Art. 22. § 1. Przez nawi?zanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje
    się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod
    jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez
    pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za
    wynagrodzeniem.

    Poprzez niestawienie się do pracy bez usprawidliwienia pracownik nie
    wypełnia swojego podstawowego obowiązku z art. 22KP.

    >powodu tej nieobecności pracodawca poniósł jakieś poważne szkody. Wtedy - po

    Oczywiście, że poniósł poważne szkody - gdyby pracownik nie przynosił
    mu poważnych przychodów, to by go nie zatrudniał. A brak pracownika to
    co najmniej utrata tych przychodów, a często dezorganizacja pracy
    pozostałych pracowników (kapitan statku się nie stawił, kilkuset
    marynarzy nie ma co robić, a towar się pod pokładem się psuje).

    Wracając do tematu.
    Jeżli pracownik nie usprawiedliwi nieobecności - to jest to jak
    najbardziej naruszenie podstawowego obowiązku jakim jest świadczenie
    pracy. Złożenie wypowiedzenia nie zwalnia pracownika z obowiązku
    świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia.
    Jest tylko drobny problem - pracownik ma jeszcze kilka dni (ma
    obowiązek powiadomić niezwłocznie i dostarczyć zwolnienie w ciągu 7dni
    - chyba, że jest nieprzytomny itp) na dostarczenie zwolnienia. Więc
    obstawiam, że jak teraz dostanie "dyscyplinarkę", to przyjdzie ze
    zwolnieniem za ten okres. Więc ja bym poczekał na miejscu pracodawcy
    (ale nie dłużej, niż 30 dni - bo tyle pracodawca ma na rozwiązanie
    umowy bez wypowiedzenia od momentu kiedy dowiedział się o naruszeniu
    obowiązków przez pracownika).

  • 27. Data: 2005-06-16 14:30:45
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 16 Jun 2005 01:49:45 +0200, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

    >Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
    [...]
    >Zapominasz jeszcze o par.3 tego art 53 :)
    >
    > § 3. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić po
    >stawieniu się pracownika do pracy w związku z ustaniem przyczyny
    >nieobecności.
    >
    >ergo jeżeli pracownik przedstawił zwolnienie na dzień 13.06, które doręczył
    >dnia 15.06 STAWIAJĄC SIĘ JDNOCZESNIE DO PRACY i w tym samym dniu
    >wypowiedział umowę o pracę, to pracodawca może mu nastukac :) :) - nawet gdy
    >nie było go 1 dzien w pracy (zapewniam cię że żaden sąd nie uzna to za
    >cięzkie naruszenie obowiązkówpracowniczych, zwlaszcza gdy pracownik sam
> [...]

    Przeczytaj jeszcze raz początek tego art.
    NIEZAWINIONE - nieobecność nieusprawiedliwiona nie podlega tutaj.
    Następna rzecz - to w okresie wypowiedzenia wcale pracownik nie może
    sobie robić wagarów czy przychodzić nawalony do pracy - może w takiej
    sytuacji, pomimo tego, że jest na wypowiedzeniul, zostać wcześniej
    zwolniony dyscyplinarnie.

  • 28. Data: 2005-06-16 14:32:25
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 16 Jun 2005 08:55:18 +0200, "magia"
    <m...@g...pl> zakodował:

    >Urlop sie nalezy tylko za pelne przepracowane miesiace IMO.

    Bzdura.
    Każdy niepełny miesiąc pracy zaokrągla się w górę.
    Każdy niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę.

    Nie zgaduj na przyszłość plizz, bo jeszcze ktoś uwierzy i sobie biedy
    napyta.

  • 29. Data: 2005-06-16 14:34:15
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 16 Jun 2005 12:39:48 +0200, "magia"
    <m...@g...pl> zakodował:

    >Zwroc uwage, ze Nikiel pisala, ze to mlody chlopak prosto po szkole.
    >Mozna domniemywac, ze to jego pierwsza praca.

    Ale przepracował już ponad miesiąc.
    Poczytaj Rozporzadzenie w sprawie szczegolowych zasad udzielania
    urlopu wypoczynkowego, ustalania i wyplacania wynagrodzenia za czas
    urlopu oraz ekwiwalentu pienieznego za urlop

    § 1.2

  • 30. Data: 2005-06-16 15:08:43
    Od: "locke" <l...@a...pl>

    > Poprzez niestawienie się do pracy bez usprawidliwienia pracownik nie
    > wypełnia swojego podstawowego obowiązku z art. 22KP.

    OK. Czytałem orzeczenie SN (ktoś podał link), w którym było, że jeden dzień
    nn można uznać za ciężkie naruszenie obowiązków. Trochę mi to nie pasuje do
    wspomnianego rozdziału kp, ale to sąd ma rację.

> [...]
    > (ale nie dłużej, niż 30 dni - bo tyle pracodawca ma na rozwiązanie
    > umowy bez wypowiedzenia od momentu kiedy dowiedział się o naruszeniu

    A w ciągu tych 30 dni to już go nie będzie, bo o ile pamiętam, to była mowa
    o dwutygodniowym wypowiedzeniu.

    A ja tak się ciągle zastanawiam nad celowością dyscyplinarki. Co "Nikiel
    :-)" chce przez to osiągnąć? Chłopak nawalił, to fakt, ale chce odejść. Czy
    ten zapis o zwolnieniiu dyscyplinarnym w świadectwie pracy jest tu aż tak
    istotny?