PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy taki tryb pracy jest legalny w świetle prawa??

  • 21. Data: 2005-11-04 13:49:30
    Temat: Re: Czy taki tryb pracy jest legalny w świetle prawa??
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > wplywow do budzetu). Po drugie, w jaki sposob kontrolowac ilosc zarobionych
    > pieniedzy - ew. jesli nie procent, tylko jakis ryczalt, jak go wyznaczac -
    > zeby uczynic ten system zarowno w miare szczelnym i odpornym na naciaganie,
    > jak i mozliwie malo uciazliwym. Masz pomysly?

    Nie ma szans na taką kontrolę ... np. taki bus, ktorym od czasu do czasu
    jezdze do pracy. Daje kierowcy 3 zl i tyle. A to ze on czasami wydrukuje
    paragon a czasemi nie to juz inna sprawa ;)

    A ile "normalnych" DG wykazuje straty pomimo istnienia od wielu lat ?

    Ja za DZ bylbym w stanie uznac zarobienie maksymalnie kwoty wolnej od
    podatku na rok.

  • 22. Data: 2005-11-04 14:58:53
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Immona wrote:

    > Powiedzonka M. Czumy sa jak widze niesmiertelne :D

    :]

    > Jednak kiedy zaczynam sie zastanawiac nad sformulowaniem przepisow,
    > sprawa sie komplikuje. Po pierwsze, jak i gdzie wyznaczyc granice
    > miedzy DZ (drobne zarobkowanie) a DG, zeby DG nie przechodzily
    > masowo na DZ.

    Wydaje mi się, że do sensownego rozwiązania tegoż należałoby
    zrobić coś w rodzaju kolejnej formy umowy cywilno-prawnej. Do
    pewnej kwoty albo zwolniona z ZUSu, albo ZUS procentowy powiedzmy
    na poziomie tych 5% i podatek jak przy dziele z 50% kosztami
    uzyskania przychodu - to by się jeszcze w miarę opłacało, biorąc
    pod uwagę takie korzyści, jak możliwość prawnego dochodzenia
    swoich praw wynikających z umowy. Konieczna też byłaby zmiana
    odnośnie płatnika składek - tzn. płatnikiem stawałby się tutaj
    wykonujący a nie zamawiający, bo to jest jedna z podstawowych
    rzeczy, które odstraszają nie-przedsiębiorców od zawierania
    takich umów. I to wydaje mi się w dużym stopniu rozwiązałoby
    obecne problemy z dorabianiem.

> [...]
    > - zeby uczynic ten system zarowno w miare szczelnym i odpornym
    > na naciaganie, jak i mozliwie malo uciazliwym. Masz pomysly?

    Kilka ;) Jeśli chodzi o kontrolę, to wystarczyłoby stworzyć
    jakiś mechanizm pozwalający takie 'zlecenia' odpisywać choćby
    w części od podatku zamawiających. Wtedy ryzyko kombinacji
    na tym polu drastycznie by wzrastało, a dla tych ~13 od 100
    nie jest to szczególnie opłacalne. Dorabiający mogliby też
    składać np. kwartalne deklaracje z wykazaniem dochodów z tego
    tytułu - raz na kwartał nie jest to aż tak uciążliwe, no i
    uzbierałaby się przez ten czas sensowna suma, a nie 200zł ;)

    Jeśli chodzi o DG udające DZ, to wiadomo z góry że część tych,
    którzy teraz mają DG, przeszłaby na DZ. Głównie ci, którzy w
    tej chwili ledwo przędą, DG mają jednoosobową i 'dochody' na
    poziomie 300zł ;) Ograniczeniem byłaby tu miesięczna suma,
    jaka kwalifikuje do DZ - ustaliłabym ją na 500zł, to jest tak
    akurat, że nie opłaca się jeszcze otwierać DG, a już jako
    dorabianie jest całkiem całkiem. Drugie istotne ograniczenie
    dla tych wszystkich, którzy już DG prowadzą, to rzecz jasna
    brak możliwości wystawiania faktur i posiadania kosztów. Tego
    akurat bez faktycznie konkretnego powodu nikt się nie pozbędzie
    bo zwyczajnie opłacalne to jest... No i ograniczenie 'branżowe'
    bo wiadomo, że o ile można sobie dorabiać usługami w domu
    klienta czy firmie, o tyle ciężko za dorabianie uznać np.
    prowadzenie kiosku.

    To jest parę takich pomysłów 'na szybko', ale wydaje mi się,
    że gdyby nad tym usiąść i dopracować, to mogłoby zadziałać.
    No, tylko że od tego to rząd mamy, ja i tak nic takiego co
    miałoby wpływ na rzeczywistość nie wymyślę ;) A szkoda, bo
    pomysł dotyczący całego naszego systemu podatkowego mam dość
    klarowny i chętnie wprowadziłabym go jakoś w życie...

    Kira

  • 23. Data: 2005-11-04 15:50:04
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "Kira" <c...@W...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rzeczy, które odstraszają nie-przedsiębiorców od zawierania
    > takich umów. I to wydaje mi się w dużym stopniu rozwiązałoby

    Tzn. umowe DZ (juz zostanmy przy tym roboczym skrocie, bo wygodny) jako
    wykonawca moglaby podpisywac osoba fizyczna nie prowadzaca DG. Nie daloby
    sie miec jednoczesnie DG i robic niektorych rzeczy na DZ.
    Czy zasadne wydaje Ci sie ograniczenie takich umow do sytuacji, gdzie mamy
    dwie osoby fizyczne? Bo mi tak. Z firmami niech zawieraja transakcje firmy,
    a DZ by miala ulegalnic korepetycje, opiekunki do dziecka, prace w ogrodku u
    sasiada, zlote raczki, pomoc komputerowa ukierunkowana na klientow
    prywatnych, sprzatanie mieszkan prywatnych. Aha, i ograniczyc do uslug
    swiadczonych osobiscie - zadne tam produkcje czy sprzedaz. To juz DG.

    > Kilka ;) Jeśli chodzi o kontrolę, to wystarczyłoby stworzyć
    > jakiś mechanizm pozwalający takie 'zlecenia' odpisywać choćby
    > w części od podatku zamawiających. Wtedy ryzyko kombinacji

    Ale panstwu sie to musi oplacac. Ulga nie moglaby wiec byc wieksza niz
    podatek placony przez wykonawce. Inaczej ludzie zaczeliby podpisywac tysiace
    fikcyjnych umow zreszta :)

> [...]
    > jaka kwalifikuje do DZ - ustaliłabym ją na 500zł, to jest tak
    > akurat, że nie opłaca się jeszcze otwierać DG, a już jako

    Jako gorna granica? Dalabym ja wyzej; DG (z wylaczeniem ostatniej,
    tymczasowej obnizki dla nowych) nie oplaca sie ponizej 700 przychodu, jesli
    policzymy tylko obciazenia ZUSowskie w zaokragleniu. Mysle, ze w przedziale
    500-700 zl zawiera sie duzo pracujacych na czarno - mniej wiecej tyle
    zarabiali koledzy ze studiow intensywnie udzielajacy korepetycji.

> [...]
    > pomysł dotyczący całego naszego systemu podatkowego mam dość
    > klarowny i chętnie wprowadziłabym go jakoś w życie...

    Akurat z tym pomyslem, jesli by go dopracowac i potem zrobic lobbing
    obywatelski, mogloby wyjsc niezaleznie od rzadu. Kazdy rzad chetnie zrobi
    cos, co ucieszy wielu ludzi i nie zaszkodzi budzetowi, a potencjalnie moze
    pomoc. Problem moze byc wlasnie z tymi kosztami. Bo administracja
    ZUS-owsko-skarbowa bedzie musiala przetwarzac mnostwo dodatkowych papierow,
    zwiekszy sie jej obciazenie. Poniewaz pomysl jest swietny i wiele osob by z
    niego skorzystalo, to dodatkowe obciazenie mogloby byc duze. I tutaj - nie
    potrafie go oszacowac, bo nie mam dostatecznej wiedzy na temat mechanizmow
    przetwarzania informacji przez te urzedy. A za przedstawienie komukolwiek
    czegos takiego na powaznie nie mozna sie wziac bez wiarygodnego rachunku
    kosztow. Jakby taki projekt byl dopracowany, to sadze, ze oddolny lobbing +
    zgloszenie obywatelskiego projektu ustawy mogloby odniesc skutki i to nawet
    przy obecnej koalicji (nie jest to ustawa, ktora robi dobrze bogatym, tylko
    wlasnie maluczkim). Swoj wolontariat jakby co zglaszam, jestem dobra w
    aktywizowaniu ludzi do takich spraw :)

    I.

  • 24. Data: 2005-11-04 18:46:24
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Immona wrote:

    > Tzn. umowe DZ (juz zostanmy przy tym roboczym skrocie,
    > bo wygodny)

    Też tak sądzę ;)

> [...]
    > na DZ. Czy zasadne wydaje Ci sie ograniczenie takich umow do
    > sytuacji, gdzie mamy dwie osoby fizyczne? Bo mi tak.

    Mi też. Firma nie ma problemu z podpisaniem jednego więcej
    zlecenia przecież, papierkologię tak czy inaczej absolutna
    większość prowadzić musi, więc tutaj utrudnień szczególnych
    nie ma. I w RL też tak jest, że firmy zlecenia bez jakichś
    szczególnych problemów podpisują, gorzej właśnie z tymi, co
    DG nie mają.

    > a DZ by miala ulegalnic korepetycje, opiekunki do dziecka,
    > prace w ogrodku u sasiada, zlote raczki, pomoc komputerowa
    > ukierunkowana na klientow prywatnych, sprzatanie mieszkan
    > prywatnych.

    Dokładnie o to chodzi. To są w końcu właśnie te przypadki,
    kiedy w zasadzie nie ma jak wykonywać tego zlecenia legalnie
    bo kompletnie przestaje się to kalkulować.

    > Aha, i ograniczyc do uslug swiadczonych osobiscie - zadne
    > tam produkcje czy sprzedaz. To juz DG.

    To właśnie miałam na myśli pisząc o 'branżach'. Aczkolwiek
    to też trzeba solidnie przemyśleć, bo taka np. 'produkcja'
    ręcznie malowanych bombek na zlecenie konkretnych osób też
    w sumie mogłaby zostać podciągnięta pod DZ. Ale właśnie:
    żadne tam kioski, sklepy, sprzedaż, pośrednictwo i takie
    tam inne. Nie taki jest cel tej zabawy.

    > Ale panstwu sie to musi oplacac. Ulga nie moglaby wiec byc
    > wieksza niz podatek placony przez wykonawce. Inaczej ludzie
    > zaczeliby podpisywac tysiace fikcyjnych umow zreszta :)

    No właśnie na ten kawałek nie mam konkretnego pomysłu, bo
    z jednej strony chodzi o to, żeby same składki od DZ były
    jak najmniejsze, a z drugiej żeby jednak było to w jakiś
    sposób możliwe do kontrolowania...

    > Jako gorna granica? Dalabym ja wyzej; DG (z wylaczeniem
    > ostatniej, tymczasowej obnizki dla nowych) nie oplaca sie
    > ponizej 700 przychodu

    W zasadzie to z doświadczeń osobistych mogę stwierdzić,
    że ona nawet poniżej 1000 się nie opłaca. Nie czarujmy się
    w końcu, większość osób musi jeszcze wliczyć księgowość
    i jakieś opłaty, i to też z czegoś finansować trzeba.

    > Mysle, ze w przedziale 500-700 zl zawiera sie duzo
    > pracujacych na czarno - mniej wiecej tyle zarabiali
    > koledzy ze studiow intensywnie udzielajacy korepetycji.

    W sumie masz sporo racji, 700 to jeszcze akceptowalna granica
    jak sądzę...

> [...]
    > go oszacowac, bo nie mam dostatecznej wiedzy na temat
    > mechanizmow przetwarzania informacji przez te urzedy.

    Tak naprawdę, gdyby zbliżyć przepisy odnoszące się do rozliczeń
    z DZ do przepisów odnoszących się do DG, to wcale takiej masy
    pracy by to urzędom nie dokładało IMO. Zwiększyłby się tylko
    przerób papierów, a i to nie od ręki bo zanim się ludzie do
    nowych możliwości przyzwyczają, to trochę czasu minie. A że
    już teraz spora część obsady urzędów to stażyści ;> to koszta
    jednak podejrzewam, że mogłyby być znacznie niższe niż dochód
    państwa z tego źródła. Ale spróbuję sobie w wolnej chwili jakoś
    wybadać, jaki może być rzeczywisty koszt obsługi jednej DZ.

> [...]
    > ustawa, ktora robi dobrze bogatym, tylko wlasnie maluczkim).
    > Swoj wolontariat jakby co zglaszam, jestem dobra w aktywizowaniu

    Ze mną problem jest taki, że mi to już waniaje polityką, a
    od tej staram się trzymać jednak z daleka mimo, że już i tak
    mało brakowało, żebym wylądowała na liście wyborczej w tym
    roku ;P Z drugiej strony, coś mi się wydaje że i tak w to,
    pardon, gówno, prędzej czy później wdepnę, bo do szału mnie
    już doprowadza to, co się w tym kraju dzieje.

    Tak że ja się w to bawię na razie pod jednym warunkiem: całość
    zostaje li tylko inicjatywą obywatelską :> Masz jakiekolwiek
    doświadczenie w pisaniu takich projektów?

    Kira

  • 25. Data: 2005-11-04 19:35:38
    Od: Sebastian Rusek <z...@e...pl>

    Dnia Fri, 4 Nov 2005 16:50:04 +0100, Immona napisał(a):

    > Czy zasadne wydaje Ci sie ograniczenie takich umow do sytuacji, gdzie mamy
    > dwie osoby fizyczne? Bo mi tak. Z firmami niech zawieraja transakcje firmy,
    Tym bardziej, że dla tego typu usługi można z firmą podpisać umowę o
    dzieło/zlecenie.

    > Akurat z tym pomyslem, jesli by go dopracowac i potem zrobic lobbing
    > obywatelski, mogloby wyjsc niezaleznie od rzadu.

    Ja jestem za. Nie wiem w jaki sposób mogę się w tej kwestii do czegoś
    przydać, ale przynajmniej chętnie złożę podpis pod inicjatywą;) Ile ich
    potrzeba? 100 000? To nie jest aż tak dużo ;)

    A tak poważniej: Pomysł jest IMO bardzo dobry. Możecie liczyć na moje,
    przynajmniej duchowe, wsparcie. Pisać projektu ustawy nie będę, ale mogę
    zgłaszać pomysły/propozycje ;) albo przynajmniej te podpisy zbierać.

    Sebastian Rusek

  • 26. Data: 2005-11-04 22:42:30
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Nov 2005 16:50:04 +0100, "Immona" <c...@n...googlemailu>
    wklepał(-a):

    >Akurat z tym pomyslem, jesli by go dopracowac i potem zrobic lobbing
    >obywatelski, mogloby wyjsc niezaleznie od rzadu.

    Ale ja to potrzebuję na jutro. ;)

  • 27. Data: 2005-11-05 23:05:07
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

> [...]
    > państwa z tego źródła. Ale spróbuję sobie w wolnej chwili jakoś
    > wybadać, jaki może być rzeczywisty koszt obsługi jednej DZ.

    Jesli mozesz, to wybadaj. Bo dla mnie, gdy jak przy kazdym projekcie wczuwam
    sie w role advocatusa diaboli, bylby to jeden z powazniejszych potencjalnych
    zarzutow.

> [...]
    > pardon, gówno, prędzej czy później wdepnę, bo do szału mnie
    > już doprowadza to, co się w tym kraju dzieje.

    Niezaleznie od tego, jaka mamy w kraju polityke, jakies realne zmiany da sie
    przeprowadzic tylko przez nia. Zapisywanie sie do partii naraza na kontakt z
    karierowiczami i splamienie swojej opinii czynami innych, ktore od nas nie
    zaleza, wiec to jest robota dla ludzi o mocnych nerwach. Ale znam sporo
    skutecznych NGO i inicjatyw obywatelskich, ktore nie wybieraja sobie jednej
    partii, tylko dla jakiejs slusznej inicjatywy staraja sie zdobywac
    sojusznikow wszedzie tam, gdzie ma to sens i szanse powodzenia, pozostajac
    na zewnatrz struktur upolitycznionych, a wplyw majac. Mam zle zdanie o
    polityce jako takiej w naszym polskim wydaniu, ale nie odzegnuje sie od
    czegokolwiek, co by mialo z nia choc minimalnie do czynienia, bo jesli kogos
    obchodzi cokolwiek z rozwiazan prawnych/systemowych, to takiego kontaktu sie
    nie da uniknac.

    > Tak że ja się w to bawię na razie pod jednym warunkiem: całość
    > zostaje li tylko inicjatywą obywatelską :> Masz jakiekolwiek
    > doświadczenie w pisaniu takich projektów?

    W pisaniu jako takim nie. Projekt musza stworzyc specjalisci, czyli
    koniecznie ktos obeznany z prawem i ktos obeznany ze struktura budzetu
    panstwa i administracji. Mam natomiast doswiadczenie w akcji, czyli
    aktywizacja ludzi, koordynacja zbierania podpisow, happeningi przyciagajace
    uwage prasy, rozmowy z poslami i partiami i prezentacja im projektu,
    namawianie do poparcia. Pomysl jest sensowny w zalozeniach, jesli przejdzie
    w postac sensowna w szczegolach implementacji, to w czesci "akcyjnej"
    zglaszam swoj pelen zaangazowania wolontariat. Ale przed tym nalezaloby
    znalezc prawnika obeznanego z ustawodawstem i omowic z nim sformulowania,
    tresc ustawy i uszczelnienie jej na szkodliwe dla budzetu luki oraz znalezc
    przyjaznego posla, ktory by powiedzial, jakie moga byc watpliwosci, zarzuty
    i przyczyny negatywnej reakcji ciala ustawodawczego. Najciezej z ta pomoca
    prawna. Moge sie rozejrzec, ale... hm, w nastepnym miesiacu? Teraz jestem
    niestety zbyt zajeta na takie czasochlonne dzialania :(

    Ciekawe, ile osob sledzi ten watek; moze ktos jeszcze pokomentuje, rzuci
    pomysly, powie, jak sobie wyobrazalby szczegoly?

    I.