PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy taki tryb pracy jest legalny w świetle prawa??

  • 1. Data: 2005-11-03 17:06:55
    Temat: Re: Czy taki tryb pracy jest legalny w świetle prawa??
    Od: <g...@U...pl>

    > W okresie kiedy jestes studentem mozesz spokojnie takie "prace" wykonywac
    na
    > umowe zlecenie..
    > Jak bedziesz wycenial swoja usluge, powieksz ja o 19% zebys i tak wyszedl
    na
    > swoje i chyba nie masz czym sie przejmowac?

    dlaczego 19%? student odprowadza do US 15,2% kwoty brutto umowy zlecenia.
    nieprawdaz?

    Grys

  • 2. Data: 2005-11-03 20:38:48
    Od: "U" <u...@o...pl>

    Witam

    Jestem studentem informatyki i chciałbym dorabiać po zajęciach jako
    "Pogotowie komputerowe". Czy świadcząc takie usługi musze mieć działalność
    gosp. aby w świetle prawa robić to legalnie, czy może przy małych zyskach
    (myślę gdzieś o 300zł miesięcznie) można te usługi potraktować ulgowo??

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 3. Data: 2005-11-03 20:41:36
    Od: Kira <c...@W...pl>

    U wrote:

> [...]
    > legalnie, czy może przy małych zyskach (myślę gdzieś o 300zł
    > miesięcznie) można te usługi potraktować ulgowo??

    Można je wykonywać na zlecenia / dzieła i wtedy DG mieć
    nie musisz. Natomiast jeśli wykonujesz je regularnie bez
    DG i umów, to US się w końcu może - za namową jakiegoś
    życzliwego - zainteresować Twoimi lewymi dochodami. A do
    tego starczy jeden niezadowolony klient...

    Kira

  • 4. Data: 2005-11-03 21:05:07
    Od: "U" <u...@o...pl>

    Czyli, na dłuższą metę nie ma możliwości wykonywania tej pracy legalnie??
    Nie ma np. jakiejś furtki prawnej, któa by np pozwalała młodzierzy dorabić -
    tak jak np. prace sezonowe przy zbiorze owoców.

  • 5. Data: 2005-11-03 21:08:27
    Od: "slavo" <s...@g...com>

    Użytkownik "U" <u...@o...pl>
    napisał w wiadomości news:dkdu2a$t4m$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Czyli, na dłuższą metę nie ma możliwości wykonywania tej pracy legalnie??
    > Nie ma np. jakiejś furtki prawnej, któa by np pozwalała młodzierzy
    > dorabić - tak jak np. prace sezonowe przy zbiorze owoców.

    Dostales jak mi sie wydaje dosyc jasna odpowiedz.
    W okresie kiedy jestes studentem mozesz spokojnie takie "prace" wykonywac na
    umowe zlecenie..
    Jak bedziesz wycenial swoja usluge, powieksz ja o 19% zebys i tak wyszedl na
    swoje i chyba nie masz czym sie przejmowac? A przynajmniej bedziesz mial
    pewnosc ze Ci sie US do tylka nie bedzie probowal dobrac.

    s.

  • 6. Data: 2005-11-03 21:24:57
    Od: "U" <u...@o...pl>

    Czyli umowa o zlecenie jest wystawiana przezemnie i dla mnie?? Jeśli to nie
    kłopot prosiłbym od dokładniejszy zarys sposobu wystawia umowy zlecenie
    ponieważ i co do kwestii prawnych nie mam zielonego pojecia jak one
    wyglądają (już czas zakupić chyba kodeks pracy) i dlaetego chciałbym
    wiedzieć co i jak..
    Czyli tylko pod koniec kwietnia musze wypisac odpowidni PIT i sprawa
    załatwiona??

  • 7. Data: 2005-11-03 21:44:00
    Od: KrzysiekPP <k...@N...op.pl>

    > Czyli, na dłuższ? metę nie ma możliwo?ci wykonywania tej pracy
    legalnie??
    > Nie ma np. jakiej? furtki prawnej, któa by np pozwalała młodzierzy dorabić -
    > tak jak np. prace sezonowe przy zbiorze owoców.

    Nie.

    Samodzielnie ci cie nie uda. Jedyna mozliwosc to ktos z
    rodziny/znajomych, ktory "dorejestruje" ten rodzaj działalnosci i
    bedziesz mogl w jego imieniu wystawiac faktury jako "pracownik".

    Czyli lewa umowa o prace np. na 1/8 etatu i upowaznienie do wystawiania
    faktur.

    Witamy w Polsce.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 8. Data: 2005-11-04 07:49:50
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    KrzysiekPP napisał(a):

> [...]
    > bedziesz mogl w jego imieniu wystawiac faktury jako "pracownik".
    >
    > Czyli lewa umowa o prace np. na 1/8 etatu i upowaznienie do wystawiania

    Zabrzmiało to tak, jakby powyższe było rozwiązaniem złym, bo 'system'
    jest zły. A prawda jest taka że autor wątku chce sobie dorobić, ale nie
    chce się nigdzie rejestrować. Innymi słowy chciałby być w szarej strefie
    i nie ponosić z tego tytułu konsekwencji. Podany przez Ciebie sposób
    jest "rozwiązaniem", choć tak naprawdę autor powinien DG zarejestrować.
    I się zdecydować: albo prowadzi działalność ze wszystkimi tego
    konsekwencjami, albo też jest pracownikiem ze wszystkimi tego
    konsekwencjami.
    A umowy-zlecenia może wystawiać AFAIK tylko jakaś inna "działalność", a
    nie zwykła osoba fizyczna (pani Jadzia).

    chester

  • 9. Data: 2005-11-04 08:17:29
    Od: Kira <c...@W...pl>

    U wrote:

    > Czyli, na dłuższą metę nie ma możliwości wykonywania
    > tej pracy legalnie??

    No przecież Ci właśnie napisałam jak ją wykonywać legalnie...

    Kira

  • 10. Data: 2005-11-04 08:19:31
    Od: Kira <c...@W...pl>

    U wrote:

    > Czyli umowa o zlecenie jest wystawiana przezemnie
    > i dla mnie??

    Zleceniodawca, czyli osoba której ten komputer naprawiasz,
    wystawia zlecenie Tobie. Ty natomiast wystawiasz tej osobie
    rachunek. Rozliczacie się i każdy idzie w swoją stronę.

    To rozwiązanie ma jednak sporo wad, wyjście z fakturowaniem
    działalności przez kogoś znajomego jest bardziej opłacalne
    no i nie czarujmy się, tańsze i szybsze.

    Kira