PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co zrobic gdy pracodawca oszukuje?

  • 1. Data: 2006-10-25 18:27:51
    Temat: Co zrobic gdy pracodawca oszukuje?
    Od: "student" <t...@g...pl>

    Witam,

    Jestem na jednomiesiecznym okresie probnym. Na poczatku na rozmowie wszystko
    bylo ok. Cytuje slowa pracodawcy: "praca typowa dla studentow: dogodne
    godziny pracy ktore sam ustalasz, praca na 1/4 etatu (40 h) i pamietaj zeby
    nie poswiecac szkoly dla pracy bo juz nie jedna osoba u nas zarwala szkole
    przez prace, wiec jesli nie mozesz pracowac to zadzwon i powiadom nas o tym
    a my sie dostosujemy". To jest kawalek rozmowy z pracodawca. Powiadomilem
    ich o tym ze nie bede mogl pracowac na nocne zmiany (do 1 w nocy) bo
    studiuje dziennie, mam rano do szkoly a poza tym nie mam o tej porze dojazdu
    do domu. Przez pierwsze 2 tygodnie bylo wszystko ok. Teraz, gdy
    przepracowalem 40 h chcialem wyjechac na tydzien do domu (pracuje w innym
    miescie). Powiadomilem ich o tym ze mnie nie bedzie przez kolejny tydzien w
    miescie. A oni ze juz mnie wpisali na kolejny tydzien.. i to 3 dni !
    Ponegocjowalem z nimi i w koncu z ciezkim bolem mi pozwolili jechac. W
    czasie tych negocjacji ustalilismy ze bede pracowal w kolejna sobote i
    niedziele. Na pytanie czy mi nie bedzie przeszkadzac jesli to bedzie piatek
    i sobota zamiast sobota i niedziela powiedzialem ze nie ma problemu. No i
    przyjechalem po tygodniu i dowiaduje sie ze wlozyli mi prace na piatek
    (17:00-1:00) sobote (18:00-1:00) i niedziele (10:00-17:00) !! Kiedy to nie
    moge pracowac przez 3 dni bo mam zapierdziel w szkole i musze miec jeden
    dzien na poswiecenie nauki. Kiedy im to powiedzialem i przypomnialem ze
    ustalilismy na poczatku ze szkola z praca ma sie nie kolidowac i ze mialem
    nie miec nocnych zmian powiedzial jeden z kierownikow ze to nie z nim to
    ustalalem i zebym rozmawial z tym z kim to ustalalem i ze on nie wie co na
    to poradzic, ze maja malo pracownikow wiec nie maja mozliwosci kogos innego
    wtedy wlozyc za mnie (a co mnie to obchodzi?). Natomiast z kolei ta osoba z
    ktora na poczatku pracy o tym ustalalem nie chce ze mna rozmawiac bo jest na
    mnie obrazona za ten wyjazd (heh dobre!).

    Czy jesli mam wypracowanych 40 h to czy mam obowiazek pracowac wiecej i czy
    moge sie im sprzeciwic?
    Czy takie negocjacje i sprzeciwianie sie (grzecznie oczywiscie - ale fakt ze
    i tak teraz sa obrazeni i po prostu wykonuje swoja prace a nimi sie nie
    przejmuje bo i tak nie mam zamiaru dluzej pracowac niz miesiac probny) moze
    zaowocowac wypowiedzeniem ze strony pracodawcy?
    Czy jesli natomiast moja umowa na miesiac probny zakonczy sie bez
    wczesniejszego wypowiedzenia to czy w swiadectwie pracy moga mi napisac
    jakies negatywne rzeczy o mnie (bo przeciez sa obrazeni i moga chciec zrobic
    na zlosc)?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2006-10-25 19:16:16
    Temat: Re: Co zrobic gdy pracodawca oszukuje?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ehoab8$hdk$1@inews.gazeta.pl student <t...@g...pl>
    pisze:

    > dowiaduje sie ze wlozyli mi prace na piatek (17:00-1:00)
    > sobote (18:00-1:00) i niedziele (10:00-17:00) !!
    Mam tu wątpliwość co do soboty i niedzieli - brak 11h nieprzerwanego
    odpoczynku dobowego wymienionego w art. 133 §1 KP.

    > Czy jesli mam wypracowanych 40 h to czy mam obowiazek pracowac
    > wiecej i czy moge sie im sprzeciwic?
    W sytuacjach określonych w art. 151 § 1 KP pracownik nie może odmówić pracy
    w godzinach nadliczbowych.

> [...]
    > sie nie przejmuje bo i tak nie mam zamiaru dluzej pracowac niz miesiac
    > probny) moze zaowocowac wypowiedzeniem ze strony pracodawcy?
    Umowę na okres próbny można wypowiedzieć. Okres wypowiedzenia w Twoim
    przypadku wynosi 2 tygodnie.

> [...]
    > wczesniejszego wypowiedzenia to czy w swiadectwie pracy moga mi napisac
    > jakies negatywne rzeczy o mnie (bo przeciez sa obrazeni i moga chciec
    To nie zależy od trybu rozwiązania umowy.
    Treść swiadectwa pracy reguluje KP w art. 97 §2 oraz Rozporządzenie Ministra
    Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy
    oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 282
    ze zmianami). Nie można w nim zawrzeć dowolnych treści. W razie czego jest
    art. 97 §2^1 KP.

    Jotte

  • 3. Data: 2006-10-25 19:47:30
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Wed, 25 Oct 2006 20:27:51 +0200, student <t...@g...pl>
    w <ehoab8$hdk$1@inews.gazeta.pl> napisał:

> [...]
    > miescie). Powiadomilem ich o tym ze mnie nie bedzie przez kolejny tydzien w
    > miescie. A oni ze juz mnie wpisali na kolejny tydzien.. i to 3 dni !

    Poproś o pisemne zlecenie nadgodzin wraz z rozliczeniem czasu pracy
    podczas jednomiesięcznego okresu rozliczeniowego.

> [...]
    > przyjechalem po tygodniu i dowiaduje sie ze wlozyli mi prace na piatek
    > (17:00-1:00) sobote (18:00-1:00) i niedziele (10:00-17:00) !! Kiedy to nie

    Oczywiście dostaniesz 20% więcej kasy za porę nocną - Rozdział V KP?
    Do tego nadgodziny, w niedzielę, wychodzi (1 + 20% za porę nocną) x (1 +
    100% za niedzielę + 100% za porę nocną i nadgodziny) = 360% stawki
    godzinowej.

    [ ... ]
    > Czy jesli mam wypracowanych 40 h to czy mam obowiazek pracowac wiecej i czy
    > moge sie im sprzeciwic?

    Możesz. Żądanie na piśmie potwierdzenia polecenia nadgodzin będzie takim
    sprzeciwem. Oczywiście jest to stawianie sprawy na ostrzu noża i
    eskalacja konfliktu.
    Nagle może się okazać, że nie ma komu tego podpisać.
    A jak już podpiszą, to może sięokazać, że zapomnieli i nie chcą
    zapłacić, a wtedy w Sądzie bedzie jak znalazł.

> [...]
    > przejmuje bo i tak nie mam zamiaru dluzej pracowac niz miesiac probny) moze
    > zaowocowac wypowiedzeniem ze strony pracodawcy?

    Jak ci nie dadzą na piśmie, to w takim przypadku spotkacie się w sądzie.

    Wypowiedz tę umowę, masz tygodniowy okres wypowiedzenia i tyle.

> [...]
    > jakies negatywne rzeczy o mnie (bo przeciez sa obrazeni i moga chciec zrobic

    Mogą. Ty możesz poprosić sądu o to, aby stwierdził, czy rzeczywiście
    jest to prawdą, co oni napisali.

    --
    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 4. Data: 2006-10-25 20:14:27
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ehod63$dl$1@news.dialog.net.pl Jotte
    <t...@w...spam.wypad.polska> pisze:

    > Umowę na okres próbny można wypowiedzieć. Okres wypowiedzenia w Twoim
    > przypadku wynosi 2 tygodnie.
    Pomyliłem się. Rację ma Jakub Lisowski - 1 tydzień.

    Jotte

  • 5. Data: 2006-10-26 06:53:28
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Jakub Lisowski napisał(a):
> [...]
    > Do tego nadgodziny, w niedzielę, wychodzi (1 + 20% za porę nocną) x (1 +
    > 100% za niedzielę + 100% za porę nocną i nadgodziny) = 360% stawki

    Male sprostowanie
    za pore nocna otrzymuje sie dodatek 20%, ale najnizszej krajowej. Co do
    godzin nadliczbowych, to przy niepelnym wymiarze godzin moze byc maly
    'myczek" w umowie i dostanie tylko podstawowa kase az do wymiaru 1 etatu.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2006-10-26 10:01:10
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Thu, 26 Oct 2006 08:53:28 +0200, Tomasz Kaczanowski
    <k...@n...poczta.onet.pl>
    w <ehpm1c$aor$1@news.onet.pl> napisał:

    > Male sprostowanie
    > za pore nocna otrzymuje sie dodatek 20%, ale najnizszej krajowej. Co do

    Jakaś interpretacja albo coś teges? Jak sprawdzałem porę nocną (nie grał
    mi czas odpoczynku tygodniowego, ale nie było się do czego przypczepić),
    to stała tam tylko stawka godzinowa.

    > godzin nadliczbowych, to przy niepelnym wymiarze godzin moze byc maly
    > 'myczek" w umowie i dostanie tylko podstawowa kase az do wymiaru 1 etatu.

    Jak wygląda taki myczek?

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 7. Data: 2006-10-26 10:14:33
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Jakub Lisowski napisał(a):
> [...]
    >
    > Jakaś interpretacja albo coś teges? Jak sprawdzałem porę nocną (nie grał
    > mi czas odpoczynku tygodniowego, ale nie było się do czego przypczepić),

    KP:
    Art. 151^8.

    § 1. Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek
    do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20%
    stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

    > Jak wygląda taki myczek?

    związany z:
    KP
    Art. 151.
    § 5. Strony ustalają w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy
    ponad określony w umowie wymiar czasu pracy pracownika zatrudnionego w
    niepełnym wymiarze czasu pracy, których przekroczenie uprawnia
    pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do
    wynagrodzenia, o którym mowa w art. 1511 § 1.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl