PracaGrupypl.praca.dyskusje › CV i LM - jak pisać aby unikać niszczarki dokumentów [długie]

  • 1. Data: 2004-12-30 22:14:18
    Temat: CV i LM - jak pisać aby unikać niszczarki dokumentów [długie]
    Od: MP <e...@a...com>

    Witam szanownych grupowiczów!
    W związku z faktem, że nasza firma rozwija się (na szczęście), będę
    zmuszony w najbliższym czasie zamieścić ogłoszenia o naborze. I co z
    tym faktem się łączy - niestety - dokonać selekcji kilkuset
    nadesłanych aplikacji. Niestety, ponieważ w najlepszym przypadku
    zaledwie 1/10 nadesłanych dokumentów będzie świadczyć o kandydacie
    pozytywnie, a jeszcze mniej udowodni umiejętność myślenia.
    Nie zawsze błędy wynikają ze złej woli piszącego, dlatego postanowiłem
    zamieścić tu kilka - mam nadzieję - pomocnych uwag.

    1. Załączniki, czyli CV i LM składane drogą elektroniczną powinny:
    - mieć małą "wagę" - powiedzmy do 100kb (w Office wyłącz szybkie
    zapisywanie, stosuj czcionki standardowe unikając zapisywania ich z
    plikiem)
    - mieć unikalną nazwę, związaną z kandydatem np. Jan_Kowalski-CV.pdf
    - być prawidłowo formatowane (jak się ma wyrównywanie tekstu spacjami
    do deklaracji znajomości Office?)
    - być zapisane w rozpowszechnionym formacie jak doc, rtf lub pdf
    - posiadać załączone zdjęcie (może być wklejone do CV), niekoniecznie
    o wielkości umożliwiającej wykonanie z niego fototapety
    - nie mieć dodatkowych pustych stron na końcu, powstałych zwykle po
    kilku niewykasowanych naciśnięciach klawisza "Enter"
    - być napisane czcionką o wielkości umożliwiającej wysłanie
    jednostronicowych dokumentów CV i LM.
    2. CV jest opisywane często i w zasadzie (poza formatowaniem)
    przychodzi w większości zgodnie z zasadami, więc nie ma konieczności
    zamieszczania uwag. Część aplikacji zawiera jednak zbyt wiele treści -
    w CV ceniona jest zwięzłość i podkreślenie faktów mających związek z
    oczekiwanymi kwalifikacjami lub doświadczeniem.
    3. LM to w 99% aplikacji po prostu tragedia! Wymienię tylko dlaczego:
    - nie wykazuje sensownego związku z ofertą ani nie odnosi bezpośrednio
    lub - lepiej - pośrednio do informacji w niej zawartych
    - nie obrazuje zainteresowania, branżą, stanowiskiem lub firmą (w
    zalezności od faktów ujawnionych w ofercie)
    - pokazuje, że kandydata nie stać na analizę oczekiwań, jakie ma firma
    wobec przyszłych pracowników
    - jasno daje do zrozumienia, ze załączony LM jest jednym z
    kilkudziesięciu o identycznej treści wysłanych w odpowiedzi na różne
    (czasem diametralnie) ogłoszenia
    - nie sugeruje niczego - ani czego pracodawca może spodziewać się od
    kandydata po zatrudnieniu, ani co ze swojej strony oferuje kandydat.

    Panuje przekonanie, że LM nie jest istotny. Jest bardzo ważny,
    jeśli rekrutację przeprowadzają poważne osoby, którym zależy na
    wyłonieniu najlepszych. Ale prawdą jest też, że jeśli otrzymuje się
    ciągle kiepskie LM, szuka się innych kryteriów. W każdym bądź razie,
    jeśli spełnia się pozostałe kryteria i jest się jednym z... - o
    uzyskaniu zaproszenia na spotkanie zadecyduje właśnie LM. A dobry LM
    nawet wtedy, gdy nie wszystkie kryteria są spełnione...
    Większość ogłoszeń można zanalizować dość dokładnie i wyciągnąć wiele
    wniosków. NALEŻY to zrobić w miarę precyzyjnie i odpisać tak, jakby
    się już rozmawiało na spotkaniu i otrzymało pytanie: "dlaczego właśnie
    Ciebie mam zatrudnić na tym KONKRETNYM stanowisku?". Bo dla firmy
    najważniejsze jest to, jaki zysk (zależy od stanowiska - niekoniecznie
    akurat finansowy) będzie miała z pracownika, a nie czego on pragnie,
    ani nawet jaki jest wspaniały...

    Byłoby pięknie, jeśli otrzymałbym listy motywacyjne z tekstem:
    "proponuję ze swojej strony ...", "z mojego doświadczenia wynika, że
    na takim stanowisku najskuteczniejsze efekty można uzyskac ...".
    Przedstawienie własnej inicjatywy w LM? Czasem takie rodzynki
    bywają...

    Życzę przed Nowym Rokiem wszystkim poszukującym pracy, aby uzyskali
    zatrudnienie w tym zawodzie, w jakim najlepiej się czują!

    --
    Pozdrawiam,
    MP

  • 2. Data: 2004-12-30 23:23:34
    Od: "zasiu" <z...@n...gower.pl>

    > - być napisane czcionką o wielkości umożliwiającej wysłanie
    > jednostronicowych dokumentów CV i LM.

    Tu mam pytanie do Ciebie i do grupy. Czy dwustronicowe CV jest źle
    postrzegane? Mimo mojego miernego doświadczenia (wpisów nie ma za wiele)
    jedna strona w CV nie chce mi wyjść...

    pozdr
    zasiu

  • 3. Data: 2004-12-31 00:03:52
    Od: "DariuszK" <d...@g...pl>

    Witam , i załączam trzy grosze

> [...]
    >na takim stanowisku najskuteczniejsze efekty można uzyskac ...".
    >Przedstawienie własnej inicjatywy w LM? Czasem takie rodzynki

    Życie byłoby zbyt piękne gdyby wystarczyło napisać
    "proponuję ze swojej strony ...", pełnej entuzjazmu pracy w zdobywaniu
    nowych klientów i zleceń bo bez znajomości działalności firmy nie można
    pisać czegoś co będzie uważane za błędne np:

    a) Czy lepiej pojechać do klienta z ofertą bezpośrednio czy wysłać list czy
    może wystarczy zadzwonić aby wstępnie przedstawić ofertę firmy, z jednej
    strony wizyta jest jak najbardziej wskazana ale zwiększa koszty (dojazd i
    czas potrzebny na załatwienie jednej sprawy)

    b) Może lepiej powiedzieć że "z mojego doświadczenia wynika..." wysłanie
    oferty w postaci katalogu reklamowego przygotowanego przez profesjonalną
    firmę wyd. daje zawsze dobry rezultat (bo np: przy sprzedaży urządzeń które
    posiadają wiele parametrów taki folder mowi sam za siebie a przy sprzedaży
    materiałów biurowych szereg zdjęć może nie przemawiać do odbiorcy) co może
    u wybranego pracodawcy odnieść wręcz odwrotny skutek ponieważ wydał 15 tys.
    na elegancką reklamówkę która po rozesłaniu do klientów nie przyniosła
    rezultatów

    c) [LM nie jest istotny. Jest bardzo ważny,] dlatego też lepiej lać wodę aby
    w trakcie rozmowy wynikło czego tak naprawdę dotyczy praca (nikt nie podaje
    w ogłoszeniu dokładnej specyfikacji katalogu produktów którego dane
    stanowisko ma dotyczyć) a przecież wystarczy podać w ogłoszeniu proszę w LM
    opisać sposoby sprzedaży systemów CRM oraz ERP dla klientów
    instytucjonalnych, niby kilka słów ale jak pomoże zainteresowanym pisać na
    temat oraz przyciągnie uwagę osób które mają w tym doświadczenie.

    d) Nie wiem czy mogę też prosić ale czy polskie firmy kiedykolwiek zaczną
    podawać w ogłoszeniu widełki płacowe dla wybranych stanowisk, to naprawdę
    może pomóc w znalezieniu fachowców bo anons np:
    Specjalista wdrożeniowy systemów f-k zarobek: 2.5 tys. - 4 tys. (w
    zależności od doświadczenia)
    pozwoli to zwrócić uwagę na wasze ogłoszenie osoby która ma juz pracę na
    takim samym stanowisku (i być może spełnia wasze oczekiwania) ale zarabia 3
    tys. i myśli że i tak tam dostanie pewnie tyle samo więc nie opłaca się
    wysyłać CV i LM..

    Życzę w Nowym Roku aby wszytkie firmy rozwijały się i rosły na potęge bo
    wszystkim Nam wyjdzie to na zdrowie,

    Serdecznie pozdrawiam Darek K

  • 4. Data: 2004-12-31 09:28:21
    Od: slimak <s...@U...com.pl>

    > Tu mam pytanie do Ciebie i do grupy. Czy dwustronicowe CV jest źle
    > postrzegane? Mimo mojego miernego doświadczenia (wpisów nie ma za wiele)
    > jedna strona w CV nie chce mi wyjść...

    moje cv to 3 strony, mam skonczone kilka kursow i nie zmieszcze tego na
    jednej stronie, na dwoch moze ale byloby to scisniete i mikroskopijna
    czcionka. Uwazam osobiscie ze cv przede wszystkim powinno zachowac swoj
    format, byc czytelne i moim zdaniem to jest jego najwazniejsza cecha czy
    ono bedzie na 1,2 czy 5 stronach to chyba nie az takie wazne - no dobra
    z tymi 5cioma to przesadzilem ;)

  • 5. Data: 2004-12-31 12:54:44
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    MP wrote:

    > 3. LM to w 99% aplikacji po prostu tragedia!

    Pomysł pisania LM, czyli podlizującego się wypracowania
    o niczym, i kompletnie bez znaczenia dla jakości późniejszej
    współpracy, to jest dopiero tragedia!

    --
    Stach Tlen: stachobywatelpl, GG: 1811474
    Jabber: stach at jabber atman pl

  • 6. Data: 2004-12-31 14:27:13
    Od: BadBB <b...@v...pl>

    Krzysztof Stachlewski wrote:

    > Pomysł pisania LM, czyli podlizującego się wypracowania
    > o niczym, i kompletnie bez znaczenia dla jakości późniejszej
    > współpracy, to jest dopiero tragedia!

    Niestety takie mamy powalone czasy i naiwnych prezesow i ludzi od HR -
    jak to zwykle bywa dobry marketing kladzie na lopatki solidne
    kwalifikacje ludzi, ktorzy maja troszeczke mniejsze zdolnosci
    sprzedawania samych siebie ;)
    Pozdrawiam i zycze udanej balangi sylwestrowej ;)

  • 7. Data: 2004-12-31 14:46:54
    Od: "slawek" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Pomysł pisania LM, czyli podlizującego się wypracowania
    > o niczym, i kompletnie bez znaczenia dla jakości późniejszej
    > współpracy, to jest dopiero tragedia!

    A jaką tragedią jest gdy w odpowiedzi na ogłoszenie poszukującego prace
    przychodzi "Jesteśmy zainteresowani pana ofertą. Prosimy o przesłanie CV i
    LM" i nic ponad to - stanowisko, czym się zajmuje firma, cokolwiek.

    pozdrawiam
    Sławek

  • 8. Data: 2004-12-31 15:10:05
    Od: "VomitroN" <v...@i...pl>

    Użytkownik "BadBB" <b...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprzedawania samych siebie ;)
    > Pozdrawiam i zycze udanej balangi sylwestrowej ;)

    Bzdura. Jesli ktos ma solidne kwalifikacje to wymienia je po prostu w
    punktach w CV , zas w LM krotko i zwiezle pisze co dzieki tym
    kwalifikacjom osiagnal.
    Jednak wodolejstwo w LM jest nieuniknione jesli tych kwalifikacji nie ma
    zbyt wiele.
    Fachowiec w danej dziedzinie nie musi sie sprzedawac w idealnie dobranym
    pudelku marketingowym, jesli jest zapotrzebowanie na jego kwalifikacje.

    BTW pierwszego kontaktu z aplikacjami o prace. Swego czasu bralem udzial
    jako HR w naborach personelu do marketow i sieci sprzedazy. Najszybciej
    przesiewa sie najwieksza ilosc podan. Potem idzie coraz wolniej.Pierwsze
    ida do niszczarki podania w ktorych LM to tylko sciagniety z netu wzor
    formularza, gdzie nazwa pracodawcy zostala wykropkowana. Takich mozna
    wysylac i 50 miesiecznie. Brak szacunku do przyszlego pracodawcy. LM
    dluzszy niz jedna strona A4 faktycznie nie da sie czytac. Zapewniam ze
    nawet najlepsze kwalifikacje mozna zmiescic na jednej kartce. I
    zapewniam tez ze pisane recznie aplikacje nie sa wcale odrzucane. Jesli
    ich forma , tresc i wyglad sa wlasciwe to jak nabardziej do przekazania
    w celu dalszej selekcji.
    Co do zamieszczonych zdjec, najwlasciwsze ich miejsce w CV w np rawym
    gornym rogu i nie za duzy format .
    Ale spotkalem sie rok temu z przypadkiem, gdzie laska zapodala zdjecie
    pocztowkowe ze slubu, w ktorym byla swiadkiem i gdy dla ciekawostki
    zostawilismy jej podanie , potem okazalo sie ze dostala prace. :)))))

    Zycze wszystkim poszukujacym pracy, wytrwalosci i szczescia w jej
    znalezieniu.
    Oby w 2005 byl wiekszy ruch w gospodarce, mniejsze podatki i mniej
    afer. Bo to one maja zwykle wplyw na amplitude tego szczecia w
    poszukiwaniach :))

    pzdr
    VomitroN

  • 9. Data: 2004-12-31 16:45:20
    Od: KornelO <r...@p...com>

    Użytkownik MP napisał:

> [...]
    > na takim stanowisku najskuteczniejsze efekty można uzyskac ...".
    > Przedstawienie własnej inicjatywy w LM? Czasem takie rodzynki

    Hmmmm ....
    Darmowe porady?
    Ciężko jest wymyślić coś konkretnego nie znając firmy, a aby otrzymać
    konkrety to powinno być jakieś zamówienie lub umowa ... ;)

    Oczywiście jest to moje całkiem subiektywne odczucie.

    Pozdrawiam
    Kornel

  • 10. Data: 2004-12-31 17:03:14
    Od: KornelO <r...@p...com>

    Użytkownik MP napisał:

> [...]

    konkrety to powinno być jakieś zamówienie lub umowa ... ;)

    Oczywiście jest to moje całkiem subiektywne odczucie.

    PS. Wszytkim z okazji nowego 2005 roku - najlepsze życzenia ... miłej,
    lubianej, owocnej pracy zarówno gdy jesteś zatrudniony jak i
    zatrudniający :).
    Coby nowy rok nie był gorszy od starego ... ehhh ... :)