PracaGrupypl.praca.dyskusje › Alkomat czy Tester moze byc podstawa zwolnienia ????

  • 1. Data: 2004-04-02 06:49:22
    Temat: Alkomat czy Tester moze byc podstawa zwolnienia ????
    Od: "Dexter" <g...@o...pl>

    Witam !!!

    Zwracam sie z pytaniem jak postepowac w nastepujacej sprawie ??

    Pracodawca zobowiazal pracownikow aby po wyjsciu z pracy dmuchali w celu
    stwierdzenia czy sa pod wplywem alkoholu, i tu mam pytanie ????

    Sprawdzenie odbywa sie nie Alkomatem tylko jakims tam Testerem ( takie co
    mozna kupic w TV Mango co reklamuje p.Dziecioł ),
    Ustnik jest niestyrylizowany tylko kazdy po kolei dmucha w ten sam.(
    wycierany jest dlonia )

    Czy mam prawo odmowic dmuchanie jezeli to nie jest Alkomat a tylko cos na
    podobę ???
    Co mi moze grozic jak odmowie i co musze w tym przypadku zrobic ???

    Czy w przypadku stwierdzenia ( nikt nie wie co pokazuje czy promile czy cos
    innego ponoc wynik trzeba przeliczyc i wtedy mamy promile)
    ze jestem pod wplywem alkoholu jakie kroki musze wykonac aby poddac sie
    badaniu, czy jest to obowiazkiem Pracodawcy czy Pracownika.
    Chodzi mnie o to czy jak bede chcial sam sie poddac badaniu np krwi to kto
    ma za to zaplacic przeciez nikt nie wykona mi badania gratis.
    Tak samo jak udam sie na Policje moga powiedziec ze to nie jest instytucja
    charytatywna co bada ot tak sobie kazdego co przyjdzie sobie na "dmuchanie".
    Nadmieniam ze tym sposobem kilku pracownikow zostalo juz zwolnionych , (
    Pracodawca stwierdzil ze Tester i wyniki sa dla niego wiazace).

    Czy w przypadku zwolnienia z pracy mam szanse cos wywalczyc w Sadzie Pracy
    ????
    Czy jest jakas wykladnia prawna czym i jak mozna sprawdzac pracownikow na
    zawartosc alkoholu ???
    Kto musi udowadniac Pracodawca Pracownikowi czy odwrotnie ???

    Pozdrawiam Andrzej

  • 2. Data: 2004-04-02 07:31:01
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Fri, 2 Apr 2004 08:49:22 +0200, na pl.praca.dyskusje, Dexter napisał(a):

    > Ustnik jest niestyrylizowany tylko kazdy po kolei dmucha w ten sam.(
    > wycierany jest dlonia )

    Jeżeli zakład zatrudnia straż przemysłową to ona ma prawo sprawdzać
    pracowników, ale dmuchanie w ustnik "publiczny" zaliczyłabym do próby
    morderstwa.
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 3. Data: 2004-04-02 08:37:49
    Od: "Dexter" <g...@o...pl>

    Użytkownik "MEva" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli zakład zatrudnia straż przemysłową to ona ma prawo sprawdzać
    > pracowników, ale dmuchanie w ustnik "publiczny" zaliczyłabym do próby
    > morderstwa.

    Podzielam ten sam poglad ale co dalej dmuchac czy odmawiac i jak dalej
    postepowac jezeli to nie jest Alkomat tylko jakis tam Tester???
    Andrzej

  • 4. Data: 2004-04-02 09:25:29
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik Dexter <g...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c4j8p5$mpo$...@n...telbank.pl...
    > Podzielam ten sam poglad ale co dalej dmuchac czy odmawiac i jak dalej
    > postepowac jezeli to nie jest Alkomat tylko jakis tam Tester???
    > Andrzej

    Dopóki nie znajdziesz innej pracy to dmuchać, widzisz inne wyjście?

    Chociaż może donos do Sanepidu spowodowałby jakąś kontrolę
    uświadamiającą, że tak to byc nie może.

    pozdr
    AW

  • 5. Data: 2004-04-02 09:39:51
    Od: KubaTyszko <k...@l...pl>

    najlepiej zrob sobie badania na wszeklie wirusy i inne choroby.
    i czekaj az sie czyms zarazisz to wtedy mozesz liczyc na spora kase
    udowadniajac ze zaraziles sie przez ten ustnik ;-).

    a tak na powaznie to pracodawca po wykryciu alkoholu musi w jakis sposob
    uzyskac wydruk z urzadzenia dokladnie mierzace jego stezenie.
    czyli albo wezwac policje albo zawiezc pracownika na alkomat.

    odmowic wydaje mi sie ze mozesz i tu w gre wchodzi zgloszenie tego do
    sanepidu.

    z tego co wiem to nawet policjantowi mozesz odmowic kiedy zachodzi
    podejrzenie ze ustnik nie jest sterylny ( tylko wtedy czeka cie jazda na
    komende i zabawa z alkomatem).

  • 6. Data: 2004-04-02 11:03:29
    Od: smok <m...@o...pl>

    Gdy nadszedł dzień Fri, 2 Apr 2004 08:49:22 +0200
    "Dexter" <g...@o...pl> rzekł:

    > Witam !!!

    > Pracodawca zobowiazal pracownikow aby po wyjsciu z pracy dmuchali w
    > celu stwierdzenia czy sa pod wplywem alkoholu

    Rozumiem pracodawcę. Ale są oczywiście granice takiego działania.

    > Sprawdzenie odbywa sie nie Alkomatem tylko jakims tam Testerem ( takie
    > co mozna kupic w TV Mango co reklamuje p.Dziecioł )

    Może być. Ale jeśli uznają że masz coś w wydychanym powietrzu nic Ci nie
    udowodnią. Co za tym idzie, jeżeli padnie takie podejrzenie powinni
    wezwać policję lub zaproponować Ci badanie krwi. Jedynie w ten sposób
    uzyskają prawne dowody.

    > Ustnik jest niestyrylizowany tylko kazdy po kolei dmucha w ten sam.(
    > wycierany jest dlonia )

    To już jest BANDYTYZM. Od razu należy dyskretnie poinformować sanepid.

    > Czy mam prawo odmowic dmuchanie jezeli to nie jest Alkomat a tylko cos
    > na podobę ???

    To jest argument, ale nie dla pracodawcy tylko dla sądu. Pracodawca chce
    sprawdzić czy nie zachodzi potrzeba sprawdzenia Cię na poważnie.

    > Co mi moze grozic jak odmowie i co musze w tym przypadku zrobic ???

    Wywalenie z pracy.

> [...]
    > ze jestem pod wplywem alkoholu jakie kroki musze wykonac aby poddac
    > sie badaniu, czy jest to obowiazkiem Pracodawcy czy Pracownika.

    Oddział toksykologii najbliższego szpitala wykona na żądanie odpłatne
    badania których koszty oczywiście pokryjesz Ty. Jednakże jak okaże się
    że byłeś czysty, pracodawca bezwzględnie powinien przeprosić i zwrócić
    koszty badań. Zaznaczam słowo "powinien", bo nie musi.

    > Tak samo jak udam sie na Policje moga powiedziec ze to nie jest
    > instytucja charytatywna co bada ot tak sobie kazdego co przyjdzie
    > sobie na "dmuchanie".

    Jestem pewien że jak trafisz na normalnego glinę nie będzie robił
    kłopotów. Takie sytuacje są marginalne i jak mu wyjaśnisz w czym jest
    sprawa (zwłaszcza dyżurny na komisariacie) może nawet wyda Ci wydruk z
    alkomatu, albo napisze potwierdzenie. Gliniarze to w końcu też ludzie, a
    z ustników się nie rozliczają ;)

    > Nadmieniam ze tym sposobem kilku pracownikow
    > zostalo juz zwolnionych , ( Pracodawca stwierdzil ze Tester i wyniki
    > sa dla niego wiazace).

    Dla niego tak, ale PIP i sąd pracy chyba by się kłóciły z tym. Myślę że
    jeśli Ci goście byli trzeźwi to popełnili GRUBY błąd że nie zwrócili się
    natychmiast do szpitala na badania krwi. Pracodawca szybko przekonał by
    się co jest wart jego pomysł.

    > Czy w przypadku zwolnienia z pracy mam szanse cos wywalczyc w Sadzie
    > Pracy????

    Tak. Jeśli zaświadczysz że byłeś trzeźwy, to sprawa jest wogóle jasna, a
    jeżeli nie to i tak możesz się powołać na to że to urządzenie nie ma
    atestu, homologacji, kalibracji i różnych innych papierków.

    > Kto musi udowadniac Pracodawca Pracownikowi czy odwrotnie ???

    Jak w każdej sprawie spornej istnieje zasada domniemania niewinności
    oraz udowodnienia winy. Czyli winny jest TYLKO ten, któremu się to
    udowodni (w teorii).

    > Pozdrawiam Andrzej

    Pozdrawiam i nie dajcie się. I nie pijcie w robocie.

    --
    Slack'it!
    SMOK of the M.I.B's ping, ping, jest tam kto?

  • 7. Data: 2004-04-02 20:26:17
    Od: "Dexter" <g...@o...pl>

    Użytkownik "smok" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > udowodni (w teorii).

    > Pozdrawiam i nie dajcie się. I nie pijcie w robocie.

    Dzieki dzieki postaram sie to wprowadzic.

    Andrzej

  • 8. Data: 2004-04-03 14:37:01
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    > Pracodawca zobowiazal pracownikow aby po wyjsciu z pracy dmuchali w celu
    > stwierdzenia czy sa pod wplywem alkoholu
    PO wyjściu z pracy to jesteś prywatną osobą, a nie pracownikiem i pracodawca
    może ci co najwyżej powiedzieć "dzień dobry".

    Ale jeśli miałeś na myśli, że "przy opuszczaniu zakładu pracy" albo coś w
    tym rodzaju, to poproś... sorry - zarządaj pisemnej podstawy takiego
    postępowania (choćby regulamin pracy) a od kontrolującego - atestu
    urządzenia.
    Powiadomienie Sanepidu itp. też, oczywiście, nie od rzeczy.

    --
    Pozdrowienia
    Jotte