PracaGrupypl.praca.dyskusje › Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce

  • 11. Data: 2003-05-11 14:20:09
    Temat: PRZYCZYNĄ BEZROBOCIA SĄ WYSOKIE PODATKI SOCJALIZM I INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY.
    Od: "ore" <o...@p...onet.pl>

    Kochani, nie doszukujmy się przyczyn w zjawiskach wtórnych...
    Myślmy o pierwotnych przyczynach.

    pozdrawiam
    Wojtek

  • 12. Data: 2003-05-11 14:28:19
    Temat: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 11 May 2003 16:03:34 +0200, "Ad"
    <a...@w...pl> zakodował:

    >jak świat się rozwija. Po jakimś czasie jeden człowiek będzie
    >wykonywał swoją pracę i część albo całość pracy drugiego człowieka.

    Będzie wykonywał więcej niż wcześniej, ale ciągle tylko za jedną
    osobę. Czasy wyrabiania 1000% normy już nie wrócą ;)

    >Obojętne kto będzie musiał przestać pracować - jest problem.

    Dlaczego uważasz, że ktoś będzie musiał przestać pracować?

    >Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie to kontrolowane skracanie
    >okresu pracy. Nie jest rozwiązaniem wyścig szczurów.

    I co zyskasz skracając okres pracy? Że mniejsza liczba pracujących
    będzie utrzymywała większą liczbę niepracujących? Sztucznie chcesz
    zmniejszać podaż pracy, żeby ograniczyć bezrobocie? Oznacza to ni
    mniej ni więcej jak zwiększenie obciążeń zusem i podatkami (żeby
    utrzymać większą rzeszę niepracujących, trzeba będzie więcej zabrać
    pracującym). Wynik będzie taki, że wszystkie firmy się stąd wyniosą
    (co już od dawna się dzieje) bo praca Polaka jest baardzo droga.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 13. Data: 2003-05-11 14:29:31
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Antoni Koczen wrote:
    > Oczywiscie mozna wszystko zwalac na koniunkture...ale czy tylko???
    Tekst opisujacy glowne przyczyny bezrobocia lezy tutaj:
    http://www.gdansk.sprint.pl/firmy/jastra/klub/vatzus
    .htm

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 14. Data: 2003-05-11 14:33:27
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    Użytkownik "Ad" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie to kontrolowane skracanie
    > okresu pracy. Nie jest rozwiązaniem wyścig szczurów.

    Bzdura, powtarzasz gadki ludzi, którzy niszczyli fabryki u początków ery
    industrialnej, bo "fabryki sprawią, że pracy braknie". Brednie, jak się
    okazało. Wzrost wydajności powoduje, że można tym samym kosztem wyprodukować
    więcej dóbr, a więc sprawić, by były tańsze. Ten proces właśnie stoi za
    tajemnicą rozwoju gospodarczego. Trwa to od momentu, gdy człowiek użył
    pierwszego narzędzia i jakoś do tej pory nie zdarzyło się, by pracowała
    tylko garstka, znikomy procent ludności. Czemu tak się dzieje, pomyśl sam.

    --
    ++ Michał Gancarski ++
    ++ w...@e...org.pl ++

  • 15. Data: 2003-05-11 14:40:40
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > IMHO to nie jest takie proste. Oczywiscie nie byloby ani sensowne, ani
    > moralne odbierania
    > pracy ludziom ktorzy wypracowali sobie pelna emeryture. Jednak istnieje
    cala
    > rzesza
    > wczesniejszych emerytow i rencistow ktorzy pracuja - naprawde nie widze
    > tutak sensu.

    Sens jest prosty. Na swoją emeryturę już zapracowali, to jak oszczędności.
    Chcą pracować, niech pracują. To, że ktoś ma oszczędnosci w banku ma
    oznaczać, że ma mieć zakaz pracy? Emerytura to nie koniec aktywności, to
    tylko i wyłącznie korzystanie z zaoszczędzonych pieniędzy.

    > A wbrew pozorom wcale nie ejst ich tak malo. Oczywiscie te kilkadziesiat
    > tysiecy miejsc pracy
    > sytuacji nie uzdrowi, ale by moglo byc jakims impulsem.

    Impulsem do czego?

    > Dodam ze takie
    > zalecenie powtarza sie
    > od lat w roznych raportach ekeonomistow.

    Których ekonomistów? Jakichś dziwnych wyznawców Keynesa? Bo ja słyszę coś
    zupełnie innego - podnoście wiek emerytalny.

    > Nie powtarzaj sloganow zaslyszanych. Akurat srednia emerytura w Polsce w
    > stosunku do sredniej pracy jest
    > PROCENTOWO jedna z najwyzszych na swiecie. A ogolnie grupa emerytow wcale
    > nie jest ogolnie w
    > najgorszej sytuacji materialnej.

    Tak. Nie zmienia to faktu, że mogłoby być lepiej.

    > Dodam jeszcze ze ZUS ma koszty dzialanosci
    > kilkakrotnei nizsze nzi rozne prywatne
    > towarzystwa emerytalne.

    I dlatego zadłużenie ZUSu sięga miliardów złotych? Gdyby ZUS był firmą,
    dawno ogłosiłby upadłosć.

    > zastanawiaja
    > pracy
    >

    > Poczytaj statystyki , a nie pisz bzdur.

    Ależ czytam. I co? W Czechach inwestycje per capita są dużo wyższe w Polsce.
    Po co ci statystyki, wystarczy spojrzeć, gdzie Toyota umieściła swe zakłady.
    Wszystkie firmy, które mogą, masowo uciekają do rajów podatkowych. Nawet
    Kulczyk ma działalność zarejetrowaną poza naszym krajem.

    > mundurowi,

    > Emeryci mundurowi to inna para kalszy i tutaj nie ejst to takie proste.
    > Wczeniejsza emerytura to przeciez
    > takze rodzaj rekompensaty za niskie place ...

    Co nie zmienia faktu, że jeśli znajdą pracę - niech pracują.

  • 16. Data: 2003-05-11 14:44:47
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    Użytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Tekst opisujacy glowne przyczyny bezrobocia lezy tutaj:
    > http://www.gdansk.sprint.pl/firmy/jastra/klub/vatzus
    .htm

    dobry tekst

  • 17. Data: 2003-05-11 15:44:35
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    Użytkownik "Jacuo" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > IMHO to nie jest takie proste.

    Nie ma prostych rozwiazan. Proste rozwiazania podpowiada
    dj Andrzej i jemu podobni. Mam nadzieje, ze jestem
    daleko od nich.

> [...]
    > tysiecy miejsc pracy
    > sytuacji nie uzdrowi, ale by moglo byc jakims impulsem

    Nie bedzie zadnym impulsem. Co najwyzej do zwiekszenia bezrobocia.
    W Twoim mysleniu moze sie to nie miesci, ale tak zwykle sie dzieje.
    Po prostu im wiecej ludzi pracuje, tym wiecej moze wydac, wiec
    wiecej ludzi ma prace, aby dostarczyc im towary i uslugi.
    Jezeli zakazesz tym ludziom pracy to pracodawcy
    na ich miejsce wcale nie zatrudnia mlodych (a przynajmniej nie w takiej
    ilosci).
    Po prostu albo zwina interes, albo zatrudnia na czarno.

    W Polsce jest jeszcze duzo pracy zeby dorownac chociaz najgoszym panstwom z
    UE.

    > Nie powtarzaj sloganow zaslyszanych. Akurat srednia emerytura w Polsce w
    > stosunku do sredniej pracy jest
    > PROCENTOWO jedna z najwyzszych na swiecie.

    Zapomnailes dodac, ze skladka procentowo jest tez jedna z najwyzszych w
    swiecie.

    Nie chodzi o procentowo. Ale o to co tak naprawde moga sobie kupic.
    Bardzo czesto Ci ludzie nawet nie maja na lekarstwa i podstawowe
    wyzywienie. Wiec zabieranie im mozliwosci pracy to tak jakby ich
    skazac ich na smierc z powodu zaniechania leczenia.

    Od jakiego czasu ZUS wysyla grupom 40 -50 latkow wielkosc 'kapitalu
    poczatkowego'. Jak mozesz to zobacz ile Ci ludzie maja pieniedzy na
    papierze.
    Dla sredniej pensji sa to kwoty ok. 100 tys -200 tys. pln.
    (nie znam dokladnych wyliczen, opieram sie na tym co przysylali znajomym,
    rodzinie).
    Gdyby ludzie dostali te pieniadze przy przejsciu na emeryture to czy
    sadzisz, ze by pracowali?

    > A ogolnie grupa emerytow wcale
    > nie jest ogolnie w
    > najgorszej sytuacji materialnej. Dodam jeszcze ze ZUS ma koszty
    dzialanosci
    > kilkakrotnei nizsze nzi rozne prywatne
    > towarzystwa emerytalne.

    Gdyby jakas firma prywatne dzialala na takiej zasadzie jak ZUS to juz dawno
    by nie istniala.
    Jakos trudno mi sobie wyobrazic inne towarzystwo ubezpieczeniowe
    czy szerzej firme finansowa (fundusz inwestycyjny, bank), ktore nie wie
    kto ile wplacil pieniedzy, kto zalega. I taka obsluga jak jest w ZUS
    to chyba niegdzie nie ma. Olewanie klienta na kazdym kroku.
    Najprostsza sprawa to droga przez meke. Sa co prawda wyjatki
    od tej reguly, ale poniewaz zwykle jedna sprawa to wizyta w kilku okienkach
    to odczucie pozostaje nienajlepsze.

    W bankach bywam czesciej i jakos nigdy nie bylo tak zle.
    (chociaz oczywiscie nie jest idealnie).

    > Poczytaj statystyki , a nie pisz bzdur.

    Wlasnie statystyki! Zobacz ile na glowe np. Czecha przypada inwestycji
    a ile na glowe Polaka.
    U nas latwo sie o tym zapomina i czesto podaje cala kwote inwestycji.
    Ladnie to wyglada, ale zapomina sie, ze takie Czechy sa kilka razy
    mniejsze.
    A Polacy tez przenosza swoje firmy za granice, np. wspomniany Kulczyk
    czy firma odziezowa z marka Re-reserved.

    > Emeryci mundurowi to inna para kalszy i tutaj nie ejst to takie proste.
    > Wczeniejsza emerytura to przeciez
    > takze rodzaj rekompensaty za niskie place ...

    IMHO tak jest na swiecie, ze np.policjant przechodzi na wczesniejsza
    emeryture i budzet mu doplaca. Przeciez musi byc rekompensata za
    trudna prace. U nas jest problem, bo czesc ludzi z mundurowych
    wczesniej pracowala w takich instytucjach, ze zadna emerytura im sie
    nie tylko nie nalezy, ale powinni poznac teraz wieznienia z drugiej strony.

    Pozdrawiam

    Marcin

    "In philosophy, or religion, or ethics, or politics, two and two might make
    five, but when one was designing a gun or an aeroplane they had to make
    four." - George Orwell

  • 18. Data: 2003-05-11 15:58:17
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko garstka, znikomy procent ludności. Czemu tak się dzieje, pomyśl sam.

    Odwrotnie, myślę że brak patrzenia w przyszłość, brak szukania
    nowych rozwiązań jest tym samym co luddyzm.
    Faraonowie, ich kapłani umieli wykorzystać wolny czas fellachów
    między pracami rolnymi.
    Bezrobocie rośnie nie tylko u nas w Polsce.
    Nie można ludziom zabronić pracy ani nauki.
    Stąd zabronić starej kobiecie pracy a młodemu
    człowiekowi nauki to niedorzeczność z Orwella.
    Wydaje się też że to ekonomia ma służyć człowiekowi a nie
    odwrotnie. Szansę na rozwiązywanie problemu bezrobocia
    widzę w skracaniu okresu i czasu pracy.
    Skrócenie czasu pracy o 5 godzin tygodniowo to jest
    zmniejszenie bezrobocia o 10 %. Wiem, zaraz ekonomiści
    a właściwie ideologowie zaczną tutaj pisać o wydajności,
    płacach. Nawet może mnie przekonają ale niech zaczną
    serwować trwałe pomysły bo na razie to tylko od kryzysu
    do kryzysu.

  • 19. Data: 2003-05-11 16:08:00
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > Odwrotnie, myślę że brak patrzenia w przyszłość, brak szukania
    > nowych rozwiązań jest tym samym co luddyzm.

    Nowe rozwiązania nie są potrzebne. Wystarczy polityczna odwaga do
    wprowadzenia starych, sprawdzonych pomysłów.

    > Faraonowie, ich kapłani umieli wykorzystać wolny czas fellachów
    > między pracami rolnymi.
    > Bezrobocie rośnie nie tylko u nas w Polsce.

    Czego przyczyny ekonomia opisuje już od dawna, niestety politycy są na nie
    głusi.

    > Nie można ludziom zabronić pracy ani nauki.

    Otóż to.

    > Stąd zabronić starej kobiecie pracy a młodemu
    > człowiekowi nauki to niedorzeczność z Orwella.
    > Wydaje się też że to ekonomia ma służyć człowiekowi a nie
    > odwrotnie.

    Nie ma czegoś takiego, jak "służenie ekonomii". Ekonomia opisuje zależności
    w różnych systemach gospodarczych i sposoby wykorzystania ograniczonych
    zasobów, jakie ludzkość ma do dyspozycji. Tak, jak nie ma służenia fizyce,
    bo bez względu na to, czy się to podoba komuś czy nie, kamień i tak spadnie,
    tak nie ma "służenia ekonomii", bo bez względu na to, co ludzie mają do
    powiedzenia na temat swojej wizji dobrobytu, pomysły racjonowania pracy będą
    mieć takie, a nie inne konsekwencje. Zawsze.

    >Szansę na rozwiązywanie problemu bezrobocia
    > widzę w skracaniu okresu i czasu pracy.
    > Skrócenie czasu pracy o 5 godzin tygodniowo to jest
    > zmniejszenie bezrobocia o 10 %.

    Nie jest. Racjonowanie pracy to niedorzeczność. Zamiast tego należy pozwolić
    gospodarce dostosować płace tak, jak dostosowuje ona ceny towarów.

> [...]
    > płacach. Nawet może mnie przekonają ale niech zaczną
    > serwować trwałe pomysły bo na razie to tylko od kryzysu

    Trwałe pomysły są znane od dawna. Nie ma trwałych polityków, którzy
    chcieliby je wprowadzić.

  • 20. Data: 2003-05-11 16:15:46
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

> [...]
    będą
    > mieć takie, a nie inne konsekwencje. Zawsze.

    Klopot w tym, zeby to ludzie zrozumieli i glosowali na tych, ktorzy mowia,
    ze kamien spadnie i nie nalezy pod nim stac
    a nie na tych, ktorzy obiecuja, ze kamien przestanie spadac..

    Z fizyka jest latwiej, bo kazdy troche sie uczyl w szkole i dla wiekszosci
    byla trudna. Niestety ekonomii w zasadzie nie ucza w szkolach.
    Dzieki temu powstaja cudowne recepty.

    Jakos nikomu nie wpadnie do glowy by 'glosowac' tor lotu wahadlowca,
    a na ekonomii to sie przeciez kazdy zna:)