PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odejscie z pracy - zmiana warunkow umowy bez powiadomienia pracownika???

  • 1. Data: 2006-12-05 08:32:42
    Temat: Odejscie z pracy - zmiana warunkow umowy bez powiadomienia pracownika???
    Od: "Radek" <g...@i...pl>

    Witam!
    Tak sie zlozylo, ze firma w ktorej pracuje zafundowala sobie przeprowadzke.
    W umowie o prace na czas nieokreslony mam nastepujacy wpis:

    "...umowa zawarta przez spolke XXX z siedziba w Warszawie przy ul. XXX."

    dalej jest:

    "Strony ustalaja nastepujace warunki zatrudnienia:"

    I tu nastepuje wypunktowanie warunkow. Jednym z nich jest:

    "3. Praca w siedzibie firmy." (adres w punkcie nie jest podany, jest jedynie
    we wstepie, ktory przepisalem powyzej)

    Nie dostalem do podpisania zadnego aneksu, w ktorym bylaby sprecyzowana
    zmiana.

    1. Czy z tego tytulu mam mozliwosc wypowiedzenia umowy z winy pracodawcy?
    (zmiana warunkow umowy bez pisemnego powiadomienia i zgody pracownika).
    2. Czy w tym wypadku przysluguje mi odprawa?
    3. Czy w przypadku wypowiedzenia umowy z winy pracodawcy nalezy mu sie jakis
    okres wypowiedzenia (zakladam, ze nie:)
    4. Co w przypadku, jesli szef odmowi podpisania mojego wypowiedzenia? (duzo
    ludzi ucieka z firmy, sa duze niedobory).
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2006-12-05 13:45:31
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > 1. Czy z tego tytulu mam mozliwosc wypowiedzenia umowy z winy pracodawcy?
    > (zmiana warunkow umowy bez pisemnego powiadomienia i zgody pracownika).

    Może, ale nie używaj słowa "wina" bo ma ono bardzo precyzyjne okreslenie i
    znaczenie prawne. W przypadku o którym piszesz mówi się " z przyczyn
    leżących po stronie pracodawcy albo "z przyczyn za które odpowiedzialność
    ponosi pracodawca" albo "z przyczyn nie leżących po stronie pracownika"

    > 2. Czy w tym wypadku przysluguje mi odprawa?
    Zależy od firmy (rodzaj firmy, liczebność, regulamin wynagradzania, układ
    zbiorowy itp)

    > 3. Czy w przypadku wypowiedzenia umowy z winy pracodawcy nalezy mu sie
    > jakis
    > okres wypowiedzenia (zakladam, ze nie:)
    Nie, jeżeli nastąpiło naruszenie (lub ciężkie naruszenie) podstawowych
    obowiązków pracodawcy. W tym przypadku raczej nie będzie to naruszenie bądź
    ciężkie naruszenie.

    > 4. Co w przypadku, jesli szef odmowi podpisania mojego wypowiedzenia?
    > (duzo
    > ludzi ucieka z firmy, sa duze niedobory).
    nie ma to nic do rzeczy. Wypowiedzenie jest jednostronnym oświadczeniem
    woli. "Podpisanie" polega na wpisaniu słowa "przyjąłem" i opatrzeniu datą.
    Jeżeli pracodawca odmawia, wystarczy świadek takiego zdarzenia.
    Najsensowniej w takich przypadkach wysłać pocztą poleconą za zwrotnym
    potwierdzeniem odbioru i tyle. Od momentu przyjęcia zaczynasz liczyć bieg
    okresu wypowiedzenia zgodnie ze schematem tygodni kalendarzowych lub
    miesięcy kalendarzowych, zależnie co Ci przysługuje.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2006-12-05 14:07:27
    Od: "Radek" <g...@i...pl>

    > Nie, jeżeli nastąpiło naruszenie (lub ciężkie naruszenie) podstawowych
    > obowiązków pracodawcy. W tym przypadku raczej nie będzie to naruszenie
    bądź
    > ciężkie naruszenie.

    Czyli w tym wypadku art. 55§11 k.p. odpada.
    Na co w takim razie powolac sie (przyczyna) przy rozwiazywaniu umowy?

    W praktyce - moglbym przyczepic sie do lamiania przepisow BHP.
    - w 25m pokoju siedzi nas 6 osob (jedna na drugiej) - docelowo bedzie
    dorzucona jeszcze 1-2.
    - mam "nowe" biurko (blat 60x110cm - na oko dla 10 latka) - nie moge wjechac
    pod nie fotelem, bo nie mieszcza mi sie nogi,
    do tego biurko ma scianke z tylu i polke pod nogami tak, ze o wyprostowaniu
    nog mozna zapomniec, a na piszczelach mam juz
    dwie ladne sine linie ciagle od obijania sie o owa polke.
    - siedze w przeciagu (plecki juz lupia),
    - plecami do okna, twarza do sciany (slonce swieci tak, ze do godz. 14 nie
    widze nic na monitorze).
    - od 2 tygodni dzien w dzien po pracy boli mnie glowa od gapienia sie po 8-9
    godzin dzienie w 19' monitor z 40cm
    I tym podobne rewelacje...

  • 4. Data: 2006-12-05 14:55:46
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > widze nic na monitorze).
    > - od 2 tygodni dzien w dzien po pracy boli mnie glowa od gapienia sie po

    No niby tak, ale co w takim razie powiedzieć taki górnik pracujący w tunelu
    wysokości 80 cm na leżąco w zapyleniu w temperaturze 35 st C na głębokości
    600 m pod ziemią przez 8 godzin.

    Nie jest to najlepsze porównanie, ale jeżeli u Ciebie BHP jest w sposób
    rażący łamane to już jest jakiś punkt zaczepienia. Być może nawet punkt
    zaczepienia do roszczeń o odszkodowanie z tytułu utraty zdrowia, ale tu
    musiałbyś miec badania porównawcze przed i po.

    Nie możesz po prostu pogadać że chcesz rozwiązć współpracę za porozumieniem
    stron i odejść od razu ? Jeżeli się nie zgodzą - złóż wypowiedzenie. Jeżeli
    uważasz że łamane są przepisy BHP i postanowienia KP co do bezpiecznego
    środowiska pracy - powstrzymaj się od wykonyania pracy - do tego masz pełne
    prawo, zadbaj tylko aby takie uzasadnienie złożyc pracodawcy na piśmie. Być
    może zapewni Ci lepsze warunki lub wolni Cię z obowiązku świadczenia pracy w
    okresie trwania wypowiedzenia.
    IMHO należy wykazać dobrą wolę odchodząc z pracy aby nie robić smrodu wokół
    siebie bo to czasem więcej szkodzi niż pomaga a zysk dla pracownika jest
    pozorny i chwilowy.
    Osobiście mam zwyczaj sprawdzania w poprzednich miejscach pracy referencji
    przyjmowanych pracowników. Jeśli są negatywne- odpuszczam zatrudneinie
    teakiej osoby bo na 90% będę miał problemy najpierw z tą osobą, potem z
    zespołem, nawet jeżeli boli mnie że tracę potencjalnie dobrego fachowca.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2006-12-05 16:00:43
    Od: "Radek" <g...@i...pl>

    witam raz jeszcze!
    Czyli w moim wypadku zmiana warunkow umowy bez powiadomienia mnie o tym
    nie kwalifikuje sie jako "negatywne" dzialanie pracodawcy?

    Rownie dobrze pracodawca moglby przeciez zmniejszyc pracownikom pensje bez
    powiadamiania ich o tym lub nalozyc dowolne nierealne lub niemozliwe do
    wykonania obowiazki i zaslaniac sie nastepnie umowa. W moim odczuciu zmiana
    warunkow umowy, to jednak zmiana i jakby na nia nie spojrzec - aby byla
    pelnoprawda powinna byc oficjalnie zakomunikowana - stad moje pytanie na
    grupie.

    > No niby tak, ale co w takim razie powiedzieć taki górnik pracujący w
    tunelu
    > wysokości 80 cm na leżąco w zapyleniu w temperaturze 35 st C na głębokości
    > 600 m pod ziemią przez 8 godzin.

    Dlatego tez podalem przepisy BHP dla stanowiska pracy przy komputerze.
    Zgaduje, ze przepisy BHP dla gornikow wygladaja troche inaczej.
    W moim przypadku sa one w oczywisty sposob lamane - w przypadku gornikow
    praca w tunelu 80cm to moze byc norma (nie wiem, przepisow BHP dla gornikow
    nie czytalem:)

> [...]
    > zaczepienia do roszczeń o odszkodowanie z tytułu utraty zdrowia, ale tu
    > musiałbyś miec badania porównawcze przed i po.

    Badania przed mam. 2 lata temu podczas rozpoczynania pracy w firmie wzrok
    sokoli.
    Dzis - okulary. Przedtem siedzialem przed komputerem jeszcze dluzej i
    czesciej i wzrok mialem w porzadku (niestety 2 lata pracy na watpliwej
    jakosci monitorze po 8 godzin dziennie w 60Hz zrobily swoje).

> [...]
    wokół
    > siebie bo to czasem więcej szkodzi niż pomaga a zysk dla pracownika jest

    W tej kwestii mam podobne odczucia, jednak ilosc smrodu,
    ktora pracodawca robil do tej pory pracownikom przy opuszczaniu firmy (czego
    bylem swiadkiem) to material na conajmniej ksiazke.
    Pozdrawiam!
    Radek

  • 6. Data: 2006-12-05 17:09:47
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Czyli w moim wypadku zmiana warunkow umowy bez powiadomienia mnie o tym
    > nie kwalifikuje sie jako "negatywne" dzialanie pracodawcy?

    Nie do końca. Zmiana miejsca pracy powinna zostać "zakomunikowana" poprzez
    wypowiedzenie pracownikom warunków pracy i podpisanie nowych umów (nie
    aneksów, tylko drogą: wypowiedzenie zmieniające i nowe umowy).
    Pracownicy którym ta zmiana nie odpowiadałaby- informują do 14 dni
    pracodawcę o odmowie i rozpoczyna się im bieg okresu wypowiedzenia zgodnie z
    uprawnieniami.
    Jeżeli nie zostało to zrobione a już pracujecie w nowymi miejscu to
    interpretacje czy nastąpiło cieżkie naruszenie obowiązków pracodawcy (lub w
    ogóle naruszenie) pozostawiłby prawnikowi "od prawa pracy". Jeżeli tak,
    miałbyś prawo do wypowiedzenia umowy o pracę bez zachowania okresu
    wypowiedzenia.

    Co do BHP- tak jak pisałem zawsze możesz odmówic pracy i zażądac zapewnienia
    warunków zgodnych z normami. Jeżeli tego pracodawca oficjalnie odmówi to już
    prawdopodobnie będzie cięzkie naruszenie obowiązków.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2006-12-05 23:19:27
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:el48v8$3fo$1@news.interia.pl Jackare
    <j...@i...pl> pisze:

> [...]
    > umów (nie aneksów, tylko drogą: wypowiedzenie zmieniające i nowe umowy).
    > Pracownicy którym ta zmiana nie odpowiadałaby- informują do 14 dni
    Nie - okres ten wynosi połowę przysługującego okresu wypowiedzenia. Jeśli
    przed upływem tego okresu pracownik nie odmówi przyjęcia nowych warunków
    uważa się z mocy prawa, że się na nie zgodził.
    Jest tak jednak tylko pod warunkiem, że w treści wypowiedzenia znajduje się
    odpowiednie pouczenie. Jeśli go nie ma, to okres możliwej odmowy jest równy
    okresowi wypowiedzenia.

    > pracodawcę o odmowie i rozpoczyna się im bieg okresu wypowiedzenia
    > zgodnie z uprawnieniami.
    Nie. Bieg okresu wypowiedzenia rozpoczyna się z dniem jego doręczenia.
    Dotyczy to także wypowiedzenia zmieniającego.

    Jotte

  • 8. Data: 2006-12-06 11:17:25
    Od: "Radek" <g...@i...pl>

    > Nie - okres ten wynosi połowę przysługującego okresu wypowiedzenia. Jeśli
    > przed upływem tego okresu pracownik nie odmówi przyjęcia nowych warunków
    > uważa się z mocy prawa, że się na nie zgodził.

    Celem mojego pytania bylo ustalenie co zrobic w sytuacji, w ktorej firma JUZ
    przeniosla sie do nowej siedziby,
    a o nowych umowach nikt nikomu nic nie wspominal i juz z pewnoscia tak
    pozostanie?

    Nie moge przeciez wypowiedziec nowych warunkow umowy, skoro nikt mi ich nie
    przedstawil - w tym sek!

    Czy istnieje okres, po ktorym tego typu sprawa ulega "przedawnieniu"?
    (Za rok Sad Pracy stwierdzi np. ze skoro przepracowalem rok, to w czym
    problem - widac przeprowadzka mi nie przeszkodzila).

    Radek

  • 9. Data: 2006-12-08 23:44:26
    Od: "Kalisima" <n...@m...me>

    Użytkownik "Radek" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (duzo
    > ludzi ucieka z firmy, sa duze niedobory).

    O ile dobrze pamiętam, to zmiana miejsca pracy (taka która wymaga
    wypowiedzenia warunków umowy lub porozumienia stron) jest tylko wówczas, gdy
    w adresie zmienia się miejscowość. Jeśli zaś zmiana odbywa się w ramach tej
    samej miejscowości, to pracodawca może tylko zawiadomić pracownika, że od
    jutra musi jeździć do pracy na drugi koniec miasta.
    Kalisima

  • 10. Data: 2006-12-13 11:35:25
    Od: "Radek" <g...@i...pl>

> [...]
    > samej miejscowości, to pracodawca może tylko zawiadomić pracownika, że od
    > jutra musi jeździć do pracy na drugi koniec miasta.

    Czyli zmiana warunkow umowy przez pracodawce nie jest w tym wypadku dobra
    podstawa do jej wypowiedzenia?