PracaGrupypl.praca.dyskusje › Lepiej miec dz. gosp, czy jej nie miec?

  • 1. Data: 2010-03-02 13:11:47
    Temat: Lepiej miec dz. gosp, czy jej nie miec?
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Od kilku lat mam zarejestrowana dz. gosp. Podczas poszukiwan pracy,
    wielokrotnie spotkalem sie z sytuacja, iz pracodawcy boja sie zatrudniac
    kogos, kto ma wlasna firme. Ot, chocby niedawno mialem sytuacje, ze bylbym
    idealnym kandydatem, gdyby nie to, ze mam wpisane do zaswiaczenia iz
    prowadze sprzedaz sprzetu, co stanowiloby konflikt interesow. Nie wazne
    jest to, iz jestem gotow na podpisanie lojalki o niekonkurowaniu w danym
    zakresie uslug, a wpis ten mam tylko od picu, zeby sobie i rodzinie kupic
    taniej laptopa w hurtowni.
    Troche to dziwne, bo wydawalo mi sie, iz pracodawca mialby ze mna mniej
    problemow, niz z osoba na etacie. Ja wystawiam f-re VAT i po problemie.
    Mozna rozwiazac ze mna umowe w kazdej chwili, bez okresow przejsciowych
    itp Nie trzeba sobie zawracac glowy ZUSami, skarbowkami, PIPami i innymi
    bzdurami...

    O co zatem chodzi pracodawcom? Dodam, ze nie chodzi o stanowiska, gdzie za
    zatrudnienie absolwenta, bezrobotnego, rencisty, inwalidy itp. dostaje sie
    dodatkowe granty. jakie Wy macie doswiadczenia?

  • 2. Data: 2010-03-02 13:21:30
    Temat: Re: Lepiej miec dz. gosp, czy jej nie miec?
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 02 Mar 2010 14:11:47 +0100, jurajski Jaskiniowiec napisał(a):

    > O co zatem chodzi pracodawcom?

    Osobiście to mam wrażenie, że boją się współpracować z kimś, kto dobrze zna
    zasady prowadzenia biznesu i w związku z tym trzeba mu płacić solidnie i
    dbać itd.
    Do tego dochodzi ryzyko szybkiej rezygnacji, gdy uznasz np. że sam zarobisz
    więcej robiąc to samo.

    Swoją drogą, jest jakiś obowiązek chwalenia się posiadaniem własnej
    działalności gospodarczej u pracodawcy? :>

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 3. Data: 2010-03-02 14:19:58
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 02-03-2010 o 14:21:30 Kapsel <k...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > dbać itd.
    > Do tego dochodzi ryzyko szybkiej rezygnacji, gdy uznasz np. że sam

    Zalozyc dz. gosp. to dzisiaj pikus :) Pracujac na etacie, tez mozna
    ktoregos dnia zrezygnowac z pracy, zalozyc dz. gosp. i ... konkurowac w
    bylym pracodawca. Ba! Ryzyko istnieje wieksze, bo mozna przejac klientow
    bylego pracodawcy.

    > Swoją drogą, jest jakiś obowiązek chwalenia się posiadaniem własnej
    > działalności gospodarczej u pracodawcy? :>

    A jak to sobie wyobrazasz? ;) Jesli prowadzisz dz. gosp. kilka lat to co
    wpiszesz w CV? I ze skad ma sie doswiadczenie? Jasne, mozna wpisywac
    miejsca, gdzie sie pracowalo, ale czasem bywalo tak, ze bylo sie tylko
    podwykonawca na jakis czas, a nie na dlugoletnia umowe.

    Napisales, ze trzeba by wiecej zaplacic... Ale po to sa umowy, wstepne
    rozmowy itp, gdzie ustala sie kwote zaplaty. Malo tego - wystawiajac komus
    fakture, pracodawca moze to sobie wrzucic w koszta, bez brandzlowania sie
    obliczeniami ZUS itp Nie musi mi stwarzac miejsca pracy wg. ustawy, bo go
    to wowczas nie dotyczy, przez co zaoszczedza jeszcze wiecej. No i jako ze
    to nie jest moj jedyny klient(prowadze siec internetowa), to nie ponosimy
    odpowiedzialnosci z tyt. zatrudnienia na tzw. "wlasny etat u pracodawcy".

  • 4. Data: 2010-03-02 14:31:18
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>
    napisał w

    > O co zatem chodzi pracodawcom? Dodam, ze nie chodzi o stanowiska, gdzie
    > za zatrudnienie absolwenta, bezrobotnego, rencisty, inwalidy itp.
    > dostaje sie dodatkowe granty. jakie Wy macie doswiadczenia?

    W odczuciu wielu pracodawców, pracownik, który prowadzi d.g. (niekoniecznie
    konkurencyjną), byłby mniej dyspozycyjny i mniej spolegliwy, a zarazem bardziej
    niezależny od pracodawcy.
    I nie ważne kwalifikacje, doświadczenie...

    Swego czasu, gdy miałem 'przyjemność' rozmów rekrutacyjnych z potencjalnymi
    pracodawcami, na wiadomość o tym, że mam zarejestr. d.g. miny im rzedły, i
    padało (standardowe chyba w takiej sytuacji) pytanie:
    "Czy pana działalność nie będzie kolidowała?", z sugestią, że raczej tak.
    I na nic, że to zupełnie inny typ działalności, że praca zdalna, można wykonywać
    swobodnie po godzinach itp. itd.

    Człowiek uczy się na błędach, więc radzę nie przyznawać się do własnej d.g.,
    chyba, że z góry wiadomo, że pracodawca (w tym przypadku zleceniodawca) tego
    oczekuje.

    j.

  • 5. Data: 2010-03-02 14:41:02
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    napisał w wiadomości news:op.u8x13kjcbp2dyt@pavilion.opteris.pl...

> [...]
    > gdzie sie pracowalo, ale czasem bywalo tak, ze bylo sie tylko podwykonawca na

    Z tym jest pewien problem.
    W CV po prostu wymienić kilku najważniejszych twoich klientów, jak gdyby nigdy
    nic, dla których wykonywałeś usługi.
    I raczej nie powinni wnikać, że to nie etaty.

> [...]
    > siec internetowa), to nie ponosimy odpowiedzialnosci z tyt.
    > zatrudnienia na tzw. "wlasny etat u pracodawcy".

    Osoba prowadząca D.G. to dla pracodawcy osoba:

    -mniej dyspozycyjna, szczególnie po godzinach
    -zbyt obrotna (mająca trochę oleju w głowie)
    -asertywna
    -niezależna (bo inne źródła dochodu)
    -w zw. z powyższymi, mogą wystąpić problemy

    j.

  • 6. Data: 2010-03-03 16:52:07
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 02-03-2010 o 15:41:02 jacem <j...@1...pl> napisał(a):

> [...]
    > nigdy nic, dla których wykonywałeś usługi.
    > I raczej nie powinni wnikać, że to nie etaty.

    Poniekad sie z Toba zgadzam, ale...
    Jak wpisywac okresy pracy? Bywa tak, ze u jednego klienta bywalo sie
    codziennie przez pol roku, a u innego raz na kilka mies. przez powiedzmy
    dwa lata.

    Przyjmijmy tez inny scenariusz, ze ktos prowadzil np. warsztat przez 5
    lat. Jakie miejsca pracy ma wpisac, skoro jego jedynym miejscem pracy byl
    jego warsztat? To samo np. ze sklepem, przedstawicielstwem itp Sa zawody,
    gdzie po prostu nie da sie wypisac klientow, bo byloby ich albo za duzo,
    albo wcale.

    No i co zrobic, jesli z jakis przyczyn, trzeba nadal prowadzic swoja dz.
    gosp.? Bywaja sytuacje, ze ktos dawniej zarabial "na swoim", ale obecnie
    ma juz tylko straty badz wychodzi na zero (nie wliczajac lekow na wrzody i
    nerwice ;-) ), lecz ze wzgl. na zobowiazania wobec klientow/podpisanych
    umow dlugoterminowych, musi przez jakis czas jeszcze prowadzic swoja dz.
    gosp. Przeciez predzej, czy pozniej trzeba bedzie pracodawcy powiedziec,
    ze takowa dz. gosp. sie prowadzi...

    > Osoba prowadząca D.G. to dla pracodawcy osoba:
    >
    > -mniej dyspozycyjna, szczególnie po godzinach
    Tu sie nie zgadzam, bo z wlasnego dosw. wiem, ze to wlasnie pracownicy
    etatowi byli mniej dyspozycyjni. Oni mieli tylko swoje 8h do odpracowania
    i pozniej ich nic nie obchodzilo, a jesli juz musieli zostac po godzinach,
    to dodatkowo zaplacic, badz w inny sposob to zrekompensowac. Ktos na umowe
    zlecenie(w zaleznosci od umowy), nie ma okreslonego limitu godzin. Bywa
    tak, ze jest sie "niewolnikiem" 7dni/tydz i 24h/dobe, bez platnych
    nadgodzin, a jedynie ze zryczaltowana miesieczna stawka.

    > -zbyt obrotna (mająca trochę oleju w głowie)
    Czyli to powinien byc argument ZA, bo przeciez potrzebny jest inteligentny
    pracownik, a nie koltun.

    > -asertywna
    Tu roznie bywa... Aczkolwiek cos w tym jest.

    > -niezależna (bo inne źródła dochodu)
    Mozna nie prowadzic dz. gosp. i miec dodatkowe dochody, chocby po
    godzinach pracy np. klasc plytki. Mozna prowadzic dz. gosp. i leciec na
    samych stratach.

    > -w zw. z powyższymi, mogą wystąpić problemy

    --
    SprzedamTO.pl

  • 7. Data: 2010-03-04 20:48:06
    Od: "tuMEk" <t...@g...pl>

    > O co zatem chodzi pracodawcom? Dodam, ze nie chodzi o stanowiska, gdzie za
    > zatrudnienie absolwenta, bezrobotnego, rencisty, inwalidy itp. dostaje sie
    > dodatkowe granty. jakie Wy macie doswiadczenia?
    a mnie akurat leczy sytuacja kiedy pracodawca wymaga działalności. Jest
    sprawą jasną ze w takiej sytuacji bede wpolpracownikiem a nie pracownikiem.
    Wedlug mnie powinno sie zabronic sytuacji kiedy pracodawca wymaga DG bo
    jesli nie to dowidzenia -mialem takie przypadki.
    Konkretnie przeszkadza mi

    - brak uregulowanej sprawy urlopu
    - choroba ( ta prawdziwa ) to tez problem
    - falszowanie statystyk / ile to Polakow jest zaradnych i ma firmy - a tak
    naprawde wielu jest wyrobnikami pracujac z firmami/

    wiem ,wiem ze masa ludzi pracuje w ten sposob -OK jesli to ich wybór, nie
    mozna stwarzac jednak sytuacji kiedy jest to niezbedny warunek zmuszajac
    mnie do zalozenia DG ktorej nie chce....

    wiem ze to odwazny osad ale coz...

    tumek

  • 8. Data: 2010-03-05 10:25:46
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 2 Mar 2010 15:41:02 +0100, jacem napisał(a):

    > Osoba prowadząca D.G. to dla pracodawcy osoba:
    >
    > -mniej dyspozycyjna,

    ??
    W pracy ma być gotowa do wykonywania poleceń przełożonego.

    > szczególnie po godzinach

    A "zwykły" pracownik niby co ma po godzinach - czekać az pryncypał
    zatelefonuje i go wezwie?

    > -zbyt obrotna (mająca trochę oleju w głowie)

    Hehe, nie zgadzam się z taką tezą. Ogrom pracodawców jest po prostu ...
    głupcami. Ponadto nie znają podstawowych praw, przepisów, obowiązków itp.
    Oczywiście nie mówię o każdym.

    > -asertywna

    ROTFL

    > -niezależna (bo inne źródła dochodu)

    Zwłaszcza Jaskinowiec, który napisał że jego "firma" służy tylko czasowym
    zakupom sprzętu a nie jest źródłem przychodu czy utrzymania. Zresztą jaki
    sens byłoby zatrudniać się u kogoś kiedy ze swojej działalności ma się
    dochody?

    > -w zw. z powyższymi, mogą wystąpić problemy

    pfff.....

  • 9. Data: 2010-03-05 11:54:06
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > zakupom sprzętu a nie jest źródłem przychodu czy utrzymania. Zresztą jaki
    > sens byłoby zatrudniać się u kogoś kiedy ze swojej działalności ma się

    Nie dostrzegłeś moje ironii. ;-)
    Tak niestety uważa wielu pracodawców.

  • 10. Data: 2010-03-05 12:04:13
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "tuMEk" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pracownikiem. Wedlug mnie powinno sie zabronic sytuacji kiedy
    > pracodawca wymaga DG bo jesli nie to dowidzenia -mialem takie przypadki.

    W spółce (duża ogólnopolska sieć), w której przepracowałem ładnych kilka lat,
    wymagano etatu. Wyobraź sobie, że sam zapytałem, czy jest możliwość zawarcia
    umowy cywilnej.
    I na to się nie zgodzili. A ponadto nie zabraniali prowadzenia własnej D.G.
    W sumie byłem zatrudniony w tej firmie na pełnym etacie, i dodatkowo prowadziłem
    działalność gosp. :-), przez 5 lat.

    I to było dla mnie optymalne.

    Jedynym wyjątkiem byli przedstawiciele handlowi, których część była zatrudniona
    na etacie, a część na umowę cywilną z d.g.

    j,