PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak podwyżka za mgr inż. ???

  • 21. Data: 2004-10-30 08:36:56
    Temat: Re: Jak podwyżka za mgr inż. ???
    Od: "VERTRET" <vertret @ op . pl>

    Użytkownik "Tomek Bogusz" <t...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:clvhia$q4t$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > A wiec liberalizm w kazdej dzidzinie zycia - liberalizm totalny.

    Nie wiem czy to można nazwać liberalizmem, ale mówiąc "po chłopsku"
    chciałbym, aby każdy dostawał tylko tyle kasy ile chcą mu dać jego
    klienci.
    Uważasz to za niebezpieczną utopię?

    > Feliks Dzierżyństki (to ten co podobno chodzil w trampkach) wprowadzal
    > totalny komunizm - "kazda kasa jaka wplynie do firmy/czlowieka jest
    > wspolna" i widzisz co z tego wyszlo.

    Naprawde nie wiesz jaka róznica była (jest) w przepływie pieniądza w tak
    zwanym komunizmie a jak jest na wolnym rynku?

    > Liberalizm totalny jest tak samo niewykonalny jak prawdziwy komunizm i
    > kazde dziecko o tym wie.

    Tu się zgodze. Dziecku może w te bzdury uwierzyć. Osobie dorosłej już nie
    wypada.
    W totalnym liberalizmie człowiek doszedł od małpy do maszyny parowej.
    Póżniej paru chorych na umyśle oraz paru cwaniaków zaczeło opowiadać bajki
    szaraczkom i wbrew ich woli i możliwościom stawiac ich na piedestał.
    Mamy czkawke do dzisiaj po tych zabawach.

    >Wiec ok - wszystkie szkoly sa prywatne - nauka kazdego dziecka kosztuje
    konkretna kwote wypisana w cenniku. Dokladnie tak samo z szpitalami.
    > Efekt: uczymy tylko tych co maja pieniadze - leczymy tylko tych co maja
    > pieniadze. Dochodzimy do czego ? Ano do tego, ze biedni sa analfabetami
    > i umieraja mlodo.

    Więc ok - wszystkie sklepy są prywatne - jedzenie dla kazego dziecka
    kosztuje konkretną kwote wypisaną na półce w sklepie.
    Efekt: jedzą tylko ci co maja pieniądze. Dochodzimy do czego? Ano do tego,
    że biedni umierają z głodu.

    Ja nie spotkałem biednego umierającego z głodu. Ty spotkałeś? Jeżeli tak
    to ile kasy im dajesz co miesiąc, aby nie umarli?

    >Problem ten lezy w tym, ze urzednicy w poslce NIE ODPOWIADAJA ZA WLASNE
    DECYZJE.

    Nikt i nigdzie nie bedzie odpowiadał za swoje decyzje jeżeli od tych
    decyzji nie bedzie uzależnione czy wogóle ma wypłate i jak dużą.

    >I nie ma tu nic do rzeczy, czy system polityczny jest liberalny,
    socjalistyczny, komunistyczny, feudalny czy czysto kapitalistyczny.

    Oczywiście, że nie ma nic do rzeczy jak się go nazwie.

    vertret

  • 22. Data: 2004-10-30 08:40:27
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Tomek Bogusz wrote:

    > Stawianie sprawy w ten sposob to poslugiwanie sie daleko idacymi
    > uproszczeniami oraz niebezpiecznym zblizeniem do populizmu liberalnego.
    > Liberalizm totalny jest tak samo niewykonalny jak prawdziwy komunizm i
    > kazde dziecko o tym wie.

    Fantastyczny chwyt, próbujący zdyskredytować wszystkie osoby myślące
    przeciwnie. :-)

> [...]
    > cenniku. Dokladnie tak samo z szpitalami.
    > Efekt: uczymy tylko tych co maja pieniadze - leczymy tylko tych co maja

    Nie dałbyś trochę swoich zarobionych pieniędzy na to, żeby dzieci
    biednych ludzi mogły się uczyć. Ja bym dał. Ale ciebie może trzeba zmusić
    poprzez wyższe podatki? Uważasz, że to lepiej jeśli ludzie oddają kasę pod
    przymusem, przy okazji opłacając urzędników-nierobów, czy lepiej jak
    dają dobrowolnie? Ja uważam, że to drugie jest lepsze.

    > Ano do tego, ze biedni sa analfabetami
    > i umieraja mlodo. Dokladnie tak jak we Francji przed rewolucja - plebs
    > dawal dupy za jednego franka, nie umial sie podpisac i sprzedawal wlasne
    > zęby oraz wlosy aby miec franka na jedzenie dla bachorow.

    Nie interesuję się mocno historią. Przed rewolucją był we Francji
    idealny liberalizm? To chciałeś powiedzieć?

    > Systemy idealne sa z natury utopią.

    A tu zgoda.

    > Kazdy kto w nie wierzy jest albo
    > glupcem, albo latwowiernym idealistą.

    A jak nazwać dążenie do bycia możliwie blisko ideału. Dążenie
    w jakimś kierunku. Czy jeśli chcę więcej liberalizmu to też
    jestem głupcem np.?

    > Problem odpowiedniego wydawania panstwowej kasy nie lezy w tym, ze
    > urzednicy sa lepsi czy gorsi. Problem ten lezy w tym, ze urzednicy w
    > poslce NIE ODPOWIADAJA ZA WLASNE DECYZJE.

    Absolutnie - to jest bardzo poważny problem. :-(

    --
    Stach Tlen: stachobywatelpl, GG: 1811474
    Jabber: stach at jabber atman pl

  • 23. Data: 2004-10-30 09:02:52
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    VERTRET wrote:

    > W totalnym liberalizmie człowiek doszedł od małpy do maszyny parowej.

    Może bez przesady. Chłopi przywiązani do ziemi i oddający dziesięcinę
    (och, jak chciałbym dzisiaj płacić tylko dziesięcinę...),
    niewolnictwo, feudalizm, starożytny Rzym, to nie totalny
    liberalizm.

  • 24. Data: 2004-10-30 09:06:06
    Od: Tomek Bogusz <t...@g...pl>

    [cut]

    > Nie wiem czy to można nazwać liberalizmem, ale mówiąc "po chłopsku"
    > chciałbym, aby każdy dostawał tylko tyle kasy ile chcą mu dać jego
    > klienci.
    > Uważasz to za niebezpieczną utopię?

    Utopia ukryta jest w slowie 'KAŻDY". Walisz tu definicje calkowicie
    wolnego rynku w kazdej dziedzinie zycia. Cywilizacja ma to do siebie ze
    nie da sie stworzyc wolnego rynku w KAŻDEJ dziedzinie zycia.
    Ja uwazam, ze wolny rynek powinien byc tam, gdzie ma on sens. I w
    wiekszosci przypadkow tak wlasnie jest (nie chce tu uskuteczniac
    pogladow interwencjonizmu panstwa w kazdej dziedzinie zycia - rowniez
    mam liberalne podejscie do gospodarki i uwazam, ze wszedzie gdzie ma to
    sens, rynek powinien byc wolny).
    Teza jest zasadniczo latwa do udowodnienia: rozwoj cywilizacji i
    technologii w niedlugiej przyszlosci doprowadzi do tego, ze
    maszyny/komputery beda wykonywac coraz wiecej pracy. Itegracja systemow
    wszelkiej masci doprowadzi do tego ze w procesach biznesowych w ktorych
    obecnie pracuje powiedzmy 20 osob, bedzie pracowal tylko jeden czlowiek
    (ten od podejmowania strategicznych decyzji - reszte wykona system).
    Sprawa sprowadzi sie do tego, ze pracy bedzie malo a dochodowosc
    biznesow bedzie potężna (wartosc dodana z wykorzystania technologii). Co
    wtedy ? Totalnie wolny rynek wygeneruje totalne bezrobocie - jesli nikt
    nie bedzie tego probowal to stan ten wygeneruje totalną wojnę. Przeciez
    to jest proste jak drut.

    > Naprawde nie wiesz jaka róznica była (jest) w przepływie pieniądza w tak
    > zwanym komunizmie a jak jest na wolnym rynku?

    Doskonale wiem. Przeplyw pieniadza to tylko element wolnego rynku.
    Piszac zdanie o Dzierzynskim mialem na mysli calosc problemu a nie jego
    element.

> [...]
    > szaraczkom i wbrew ich woli i możliwościom stawiac ich na piedestał.
    > Mamy czkawke do dzisiaj po tych zabawach.

    Nie rozumiem co chciales powiedziec.

> [...]
    >
    > Ja nie spotkałem biednego umierającego z głodu. Ty spotkałeś? Jeżeli tak
    > to ile kasy im dajesz co miesiąc, aby nie umarli?

    Ups, nie widziales nigdy biednych ludzi ? Proponuje przejscc sie na
    najblizszy dworzec kolejowy lub wlaczyc telewizor o dowolnej porze dnia.
    Pozatym, nie rozumiem pytania dot. kwoty jaka mam im dawac. Sprecyzuj
    pytanie zawierajac w nim zwiazek przyczynowy jego zadania.

    > DECYZJE.
    >
    > Nikt i nigdzie nie bedzie odpowiadał za swoje decyzje jeżeli od tych
    > decyzji nie bedzie uzależnione czy wogóle ma wypłate i jak dużą.

    Fakt, iz maslo zrobione jest z masla nie powinien wplywac na to, ze
    nalezy o tym opowiadac calemu swiatu. W swoim zdaniu postawiles teze,
    ktora potem wykorzystales do jej udowodniania. Mi chodzilo o to, ze
    urzednicy nie odpowiadaja za wlasne decyzje i nic wiecej. Pobieranie
    wyplaty ma niewiele wspolnego z tytularnym brakiem odpowiedzialnosci za
    wykonywana prace.

    > socjalistyczny, komunistyczny, feudalny czy czysto kapitalistyczny.
    >
    > Oczywiście, że nie ma nic do rzeczy jak się go nazwie.

    Jak najbardziej nie chodzilo mi o nazwy. Chodzi mi o to, ze utopie typu
    "kazdy dostaje tylko tyle, ile ktos chce mu dac" sa niezalezne od
    systemu politycznego. Utopia jest na wyzszym poziomie postrzegania.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 25. Data: 2004-10-30 09:15:26
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Tomek Bogusz wrote:

> [...]
    > obecnie pracuje powiedzmy 20 osob, bedzie pracowal tylko jeden czlowiek
    > (ten od podejmowania strategicznych decyzji - reszte wykona system).

    Mniej więcej tego się obawiano jak wprowadzano nowe maszyny do fabryk.
    Prawda jest taka, że ktoś zawsze musi konstruować te magiczne maszyny
    robiące wszystko, serwisować je, obsługiwać.
    Jak to gdzieś widziałem na jakimś satyrycznym rysunku:
    "ta maszyna zastępuje pracę 5 robotników, do jej
    obsługi potrzeba 10 specjalistów". :-)

> [...]
    > wtedy ? Totalnie wolny rynek wygeneruje totalne bezrobocie - jesli nikt
    > nie bedzie tego probowal to stan ten wygeneruje totalną wojnę. Przeciez

    Chwila chwila, ty się boisz rozwoju techniki, a nie wolnego rynku.
    Jakoś na razie historia pokazała, że wprowadzanie nowych technik
    nie prowadzi do totalnego bezrobocia. Oczywiście rozpoczęcie produkcji
    samochodów spowodowało, że pracę stracili producenci batów do poganiania
    koni, ale jakoś nie odbiło się to na cywilizacji.
    Może tym razem historia się nie powtórzy? Może. Ale raczej
    nie spodziewałbym się tego.

> [...]
    > Pozatym, nie rozumiem pytania dot. kwoty jaka mam im dawac. Sprecyzuj
    > pytanie zawierajac w nim zwiazek przyczynowy jego zadania.

    Ci ludzie chcą żyć w takich warunkach. Mieszkający na dworcu
    systematycznie odmawiają jakiejkolwiek pomocy (patrz ostatnia akcja
    wyrzucania bezdomnych z dw. Centralnego w Warszawie), stawiając
    swoją wolność do robienia czego chcą, wyżej.
    Ponadto żebranie na dworcach jest całkiem dochodowym biznesem.
    Można wyciągnąć trzycyfrową liczbę złotówek dziennie (wiem z opowiadań
    ludzi, którzy z tymi żebrzącymi mieli często do czynienia).

  • 26. Data: 2004-10-30 09:26:23
    Od: Tomek Bogusz <t...@g...pl>

    > Fantastyczny chwyt, próbujący zdyskredytować wszystkie osoby myślące
    > przeciwnie. :-)

    No bez przesady :) Nie lubie utopijnych pogladow i tyle. Pozatym nie
    lubie widziec efetow populistycznych gadek roznych politykow
    obiecujacych ludziom miód i mleko za marny glos w wyborach. Wolny rynek
    albo smierc ? Cokolwiek albo smierc (za 'cokolwiek' wpisz sobie
    cokolwiek) ? Przeciez to nierealne dyrdymaly.

> [...]
    > przymusem, przy okazji opłacając urzędników-nierobów, czy lepiej jak
    > dają dobrowolnie? Ja uważam, że to drugie jest lepsze.

    :) Anarchista - mażyciel :)
    Urzednicy - nieroby to fakt oczywisty. Gigantyczne i czesto
    nieuzasadnione koszty utrzymania tego panstwa - to fakt oczywisty. Ale
    utrzymywac biednych tylko z tego, czy ktos im cos da, albo nie ?? UTOPIA
    !!! Zadzwon do pierwszej lepszej uczciwej fundacji i zapytaj o to ile
    dostaja kasy od ludzi. Potem zaytaj jaki procent tej kasy jest dany
    calkowicie bezinteresownie, a nie po to zeby sobie cos od podatku
    odpisac itp.
    Utopie szerzysz kolego na maxa.

    > Nie interesuję się mocno historią. Przed rewolucją był we Francji
    > idealny liberalizm? To chciałeś powiedzieć?

    Nie byl. Jednak biorac pod uwage mieszczanski plebs (przecietny obywatel
    w polsce to tez troche 'mieszczanski plebs') oraz jego codzienne zycie,
    tak to mozna nazwac - kazdy mial tyle ile mogl zarobic (lub ukrasc).
    Struktury panstwa mialy gdzies co sie dzieje w plebsie.

    > A jak nazwać dążenie do bycia możliwie blisko ideału. Dążenie
    > w jakimś kierunku. Czy jeśli chcę więcej liberalizmu to też
    > jestem głupcem np.?

    To juz twoja przewrotna teza :) Wiecej liberalizmu - zgoda. Maksymalnie
    duzo liberalizmu w ramach zdrowego rozsadku oraz logiki -
    zgoda,zgoda,zgoda.
    Ale nie uzywajmy w tym slow KAZDY, WSZYSTKO. Nie wszystko, tylko
    maksymalnie duzo. To subtelna, ale chyba najistotniejsza roznica.

    > Absolutnie - to jest bardzo poważny problem. :-(

    To jest clou. Panstwo ma byc sprawiedliwe, skuteczne i uczciwe. Jesli
    takie bedzie, to mozemy je nazywac jak chcemy. Cala moja wypowiedz
    (zarowno ta, jak i poprzednie w tym watku) posrednio odnosza sie wlasnie
    do tego. Szukamy problemow nie tam, gdzie one sa naprawde. Nie ulegajmy
    taniemu populizmowi

    To tyle

    Tomek

    Tomek

  • 27. Data: 2004-10-30 09:41:02
    Od: Tomek Bogusz <t...@g...pl>

> [...]
    > Jak to gdzieś widziałem na jakimś satyrycznym rysunku:
    > "ta maszyna zastępuje pracę 5 robotników, do jej

    Ot i populizm czysty jak łza :)
    Wierzysz w cos, czego nie potrafisz udowodnic. Pozatym satyryczny
    rysunek to nie dowod na cokolwiek :)

> [...]
    > koni, ale jakoś nie odbiło się to na cywilizacji.
    > Może tym razem historia się nie powtórzy? Może. Ale raczej

    Czyzby ? To dlaczego w USA trwa bardzo goraca dyskusja na temat, czy
    wprowadzic system 'bezrobotnego na cale zycie'. Chodzi o obywatela,
    ktory pozbawi sie prawa do pracy, a w zamian za to panstwo bedzie mu
    wyplacac solidny zasilek przez cale zycie ?
    Dlaczego wlasnie niemcy w Europie maja w tej chwili najwieksze problemy
    z rosnacym bezrobociem ?
    Dlaczego slowa typu 'nadprodukcja', 'zwolnienia grupowe z powodu
    redukcji kosztow' sa tak czesto obecne w mediach ?
    Dlaczego w chinach godzina pracy kosztuje srednio 0.10 EUR ?
    Ja sie nie boje ani wolnego rynku, ani rozwoju techniki. Panstwo jest od
    tego, aby takie sytuacje przewidywac i im przeciwdzialac. A wiec
    DZIAŁAC, ROBIC COS. A stwierdzenia kolegi, ktore sprokurowaly ta
    dyskusje twierdzily wlasnie cos dokladnie odwrotnego.

> [...]
    > Można wyciągnąć trzycyfrową liczbę złotówek dziennie (wiem z opowiadań
    > ludzi, którzy z tymi żebrzącymi mieli często do czynienia).

    A prawda, prawda. Ale nie OGÓLNA PRAWDA. Przyklad z dworcami moze byl i
    niefortunny. Ale fakt jest faktem - poziom biedy w polsce jest wysoki,
    standowczo za wysoki.

    Tomek

  • 28. Data: 2004-10-30 09:44:04
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Tomek Bogusz wrote:

> [...]
    > albo smierc ? Cokolwiek albo smierc (za 'cokolwiek' wpisz sobie
    > cokolwiek) ? Przeciez to nierealne dyrdymaly.

    A nie nie, oczywiście. To już jakiś fanatyzm. Na szczęście nie oglądam tv
    i nie muszę oglądać mord naszych polityków. :-)

> [...]
    > nieuzasadnione koszty utrzymania tego panstwa - to fakt oczywisty. Ale
    > utrzymywac biednych tylko z tego, czy ktos im cos da, albo nie ??

    E tam. Przecież i tak się z tego utrzymują. Dokładnie z tego, czy ktoś
    im da czy nie. W obecnym systemie pomocy państwowej są uzależnieni
    nie od niezależnych decyzji milionów osób, tylko często od
    decyzji paru urzędników, którzy stwierdzą *czy i ile należy dać*.
    Ja bym dał biednym większą szansę i pozostawił każdemu tę decyzję.

> [...]
    > dostaja kasy od ludzi. Potem zaytaj jaki procent tej kasy jest dany
    > calkowicie bezinteresownie, a nie po to zeby sobie cos od podatku

    Co insynuujesz? Że organizacje dobroczynne są zaowalowanym przekrętem?
    Ejże, to by była przesada. :-)
    A pewnie, że nie są *całkowicie* bezinteresowne.
    Ci z fundacji też muszą (albo i nie) z czegoś żyć.
    Jak mam fundacje to ja sobie mogę wybrać taką, która mi odpowiada.
    Np. prowadzoną przez zakonników, którzy dla siebie będą brać prawie nic.
    W przypadku państwa wyboru nie mam. Urzędnik *na pewno* będzie brał
    dużo dla siebie.

    Organizacje takie jak Caritas całkiem sensownie pomagają codziennie
    wielu ludziom. Ileś ludzi dostaje choćby jedzenie, po odstaniu swojego
    w kolejce.

> [...]
    > tak to mozna nazwac - kazdy mial tyle ile mogl zarobic (lub ukrasc).
    > Struktury panstwa mialy gdzies co sie dzieje w plebsie.

    Struktury państwa były zainteresowane, obawiam się że również prawną,
    nierównością. Struktury państwa były opanowane przez ówczesnych bogatych.
    Mieszkaniec miasta *nie mógł* mieć wpływu na ten stan.
    Nastąpiła rewolucja i teraz biedni stali się bogatymi i na odwrót. ;-)
    Bo przecież w rewolucjach chodzi o to, żeby się nachapać, a nie wprowadzić
    równość dla wszystkich. :-P

    > Ale nie uzywajmy w tym slow KAZDY, WSZYSTKO. Nie wszystko, tylko
    > maksymalnie duzo. To subtelna, ale chyba najistotniejsza roznica.

    Okey. Spróbujmy używać "dostatecznie dużo", "prawie wszyscy", ale
    to takie niewygodne. ;-)

    > To jest clou. Panstwo ma byc sprawiedliwe, skuteczne i uczciwe.

    A nadto, skoro ma już być, to powinno jak najmniej przeszkadzać.
    Niech się zajmie jakimiś podstawowymi celami. Jak wojsko.

> [...]
    > (zarowno ta, jak i poprzednie w tym watku) posrednio odnosza sie wlasnie
    > do tego. Szukamy problemow nie tam, gdzie one sa naprawde. Nie ulegajmy

    Tak a'propos odpowiedzialności urzędników.
    Czy ci ze skarbówki nie zostali wreszcie zobowiązani do odpowiadania
    za swoje decyzje?

  • 29. Data: 2004-10-30 09:56:00
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Tomek Bogusz wrote:

    > Ot i populizm czysty jak łza :)
    > Wierzysz w cos, czego nie potrafisz udowodnic. Pozatym satyryczny
    > rysunek to nie dowod na cokolwiek :)

    No pewnie że nie. Dlatego napisałem, że to rysunek satyryczny.
    Ale fajnie obrazuje pewną tendencję.
    Jak miałbym to udowodnić? Może poprzez historię.
    Wynalazki powstają, a świat się jednak jakoś dalej kręci.

> [...]
    > ktory pozbawi sie prawa do pracy, a w zamian za to panstwo bedzie mu
    > wyplacac solidny zasilek przez cale zycie ?

    Naprawdę trwa taka dyskusja? Cholera, przeoczyłem.
    Ciekawa koncepcja, zahaczająca o niewolnictwo. To chyba jakiś ponury
    żart.

    > Dlaczego wlasnie niemcy w Europie maja w tej chwili najwieksze problemy
    > z rosnacym bezrobociem ?

    Bo mają przeładowany socjal. Jak bym dostawał 80% ostatniego wynagrodzenia
    (czy ile tam mają) jako zasiłek przez parę miesięcy, to też bym sobie
    wolne od pracy zrobił. A pozostali muszą mi teraz płacić daninę
    na te moje 80%.

    > Dlaczego slowa typu 'nadprodukcja', 'zwolnienia grupowe z powodu
    > redukcji kosztow' sa tak czesto obecne w mediach ?

    Naprodukcja jest w dziedzinie rolnictwa, gdzie państwo "uregulowało"
    sobie rynek cenami minimalnymi skupu. W związku z tym rolnicy
    produkują ile wlezie bo przecież mają "gwarancję" skupu,
    zamiast produkować tyle ile mogłoby się dać sprzedać.

    Rozwiń tę redukcję kosztów, bo nie czuję gdzie problem.

    > Dlaczego w chinach godzina pracy kosztuje srednio 0.10 EUR ?

    Nie mam pojęcia. Za tyle widać są tam ludzie gotowi pracować.
    Zapewne praca wykonywana przez niewolników w obozach pracy
    jest zbyt "konkurencyjna" :-/

> [...]
    > DZIAŁAC, ROBIC COS. A stwierdzenia kolegi, ktore sprokurowaly ta
    > dyskusje twierdzily wlasnie cos dokladnie odwrotnego.

    Ja bym się zastanowił czy państwo coś powinno robić.
    Może raczej właśnie powinno zaniechać robienia czegokolwiek.
    Bo regulacje nie służą "dobru ogólnemu", ale są opłacane
    przez ludzi, którzy chcą mieć prawnie zagwarantowane zyski
    i poprzez prawo wykosić konkurencję.

    > A prawda, prawda. Ale nie OGÓLNA PRAWDA. Przyklad z dworcami moze byl i
    > niefortunny. Ale fakt jest faktem - poziom biedy w polsce jest wysoki,
    > standowczo za wysoki.

    Ludzie biedni zawsze będą. Np. zarabiający w Polsce średnią krajową,
    we Francji byłby żebrakiem. To jest względne.
    Poziom biedy w Polsce jest nie tyle za wysoki, co ogólnie
    poziom posiadania jest niższy niż w krajach zachodnich. Gdyby nie to
    porównanie, to może bylibyśmy całkiem bogaci. ;-)

  • 30. Data: 2004-10-30 10:27:44
    Od: Tomek Bogusz <t...@g...pl>

    > No pewnie że nie. Dlatego napisałem, że to rysunek satyryczny.
    > Ale fajnie obrazuje pewną tendencję.
    > Jak miałbym to udowodnić? Może poprzez historię.
    > Wynalazki powstają, a świat się jednak jakoś dalej kręci.

    Pewnie tak. Tendencja jest w pewnym sensie prawdziwa. Ale tylko w pewnym
    sensie :)

    > Naprawdę trwa taka dyskusja? Cholera, przeoczyłem.
    > Ciekawa koncepcja, zahaczająca o niewolnictwo. To chyba jakiś ponury
    > żart.

    Czemu niewolnictwo ? Rynek produkcyjny w XX wieku przeksztalca sie
    powoli w rynek uslug. Coraz wieksza produkcja wymaga coraz mniej zasobow
    ludzkich. Uslugi musza zatkac ta dziure. Potrzebna jest generacja nowych
    potrzeb ludzi. Ludzie musza potrzebowac coraz wiecej i wiecej dziwnych
    rzeczy (np. wszelkiego rodzaju badziewia reklamowane w telewizji, ktore
    do niczego nie sluza a ludzie to kupuja). A przez to coraz wiekszy rynek
    uslug bedzie wchlanial tych, co zostali wyeliminowani z produkcji.
    Jednak wielu z nich znajdzie sie za burta - w przypadku gdy bedzie za
    malo pracy.
    Po to wlasnie tworzy sie system 'swiadomego bezrobocia na cale zycie'.
    Wielka produkcja da na to kase (w postaci podatkow) a ludzie ci beda
    konsumowac uslugi. Ot, taka nowa ekonomia.
    Przypomnij sobie, ze jeszcze kilka lat temu mowiono na teorie Keynesa,
    ze sa do kitu i nigdy sie nie spelnia - a jednak sie spelnily.

> [...]
    > (czy ile tam mają) jako zasiłek przez parę miesięcy, to też bym sobie
    > wolne od pracy zrobił. A pozostali muszą mi teraz płacić daninę

    Jasne ze maja. Bo przegieli pale w druga strone.

> [...]
    > produkują ile wlezie bo przecież mają "gwarancję" skupu,
    > zamiast produkować tyle ile mogłoby się dać sprzedać.

    Nadprodukcja jest wszedzie. Wolny rynek w rolnictwie jest od
    kilkudziesieciu lat nerealny. Gdyby w unii byl wolny rynek w rolnictwie
    to bylo by tak samo jak u nas jest w temacie hipermarketow. Kazdy robi
    to co chce (dumping, wysysanie dostawcow itp) i wygrywa ten co ma wiecej
    kasy.

    > Rozwiń tę redukcję kosztów, bo nie czuję gdzie problem.

    Problem jest nastepujacy: General Motors zwalnia ludzi (np. w Niemczech)
    w ten sposob redukujac koszty. Zwalnia powiedzmy 10% zasobow ludzkich i
    w tym samym czasie zwieksza produkcje o 10%. Proste i zrozumiale.

    > Nie mam pojęcia. Za tyle widać są tam ludzie gotowi pracować.
    > Zapewne praca wykonywana przez niewolników w obozach pracy
    > jest zbyt "konkurencyjna" :-/

    W Chinach pod kluczem jest 40 mln ludzi. A zyje tam, jak dobrze wiesz
    grubo ponad miliard. Wiec teza o pracy niewolniczej jest nieuzasadniona.
    Blizsza prawdzie jest teza o totalnie wolnym rynku pracy. Gigantyczne
    bezrobocie, gigantyczna ilosc niewykwalifikowanych pracownikow (bo
    rodzice nie mieli kasy na nauke dzieci), gigantyczne nasycenie nowymi
    technologiami (dlaczego giganci swiatowego biznesu patrza wlasnie na
    chiny) ?

> [...]
    > Bo regulacje nie służą "dobru ogólnemu", ale są opłacane
    > przez ludzi, którzy chcą mieć prawnie zagwarantowane zyski

    Ty piszesz o korupcji. Panstwo niech robi tyle, ile powinno. Niech tepi
    korupcje, bedzie uczciwe i niech dba o swoich obywateli (szczegolnie
    tych biednych, nie umiejacych sobie radzic).

    Tomek