PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile zarabiają naukowcy na uczelni?

  • 1. Data: 2003-05-31 19:46:44
    Temat: Ile zarabiają naukowcy na uczelni?
    Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl>

    Tak z ciekawości - doktoranci wiadomo - grosze, natomiast ile zarabiają
    średnio doktorzy oraz jeszcze wyżsi stopniem naukowcy na polskich uczelniach
    (głównie interesują mnie politechniki)?

  • 2. Data: 2003-05-31 21:19:32
    Temat: Re: Ile zarabiają naukowcy na uczelni?
    Od: "BPX" <e...@g...pl>

    Użytkownik "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> napisał w wiadomości
    > Tak z ciekawości - doktoranci wiadomo - grosze, natomiast ile zarabiają
    > średnio doktorzy oraz jeszcze wyżsi stopniem naukowcy na polskich
    uczelniach
    > (głównie interesują mnie politechniki)?

    podstawy to nie wiem jak na politech ale pewnie max1500zł dla doktora a
    reszta to zależy od pomysłów :), umów - zleceń, jezeli jesteś samodzielnym
    pracownikiem naukowym (po habilitacji) to dochodzą zapewne jakieś premie,
    granty, promotorstwo, wysługa lat okolicznościowe rzeczy- publikacje i
    pewnie mnóstwo innych jeżeli twoja wiedza ma zastosowanie i można ją kupić
    (np projekty, opiniodawstwo itp), aż tak się na tym nie znam więc pewnie
    mnie ktoś poprawi ale jedno jest
    pewne nie poda ci nikt konkretnej kwoty (chyba że będzie to podstawa, ale to
    mało miarodajne) wszystko jest tu raczej elastyczne

    pozdro

  • 3. Data: 2003-06-01 12:52:31
    Od: Maciej Koziński <m...@n...patrz-do-stopki.pl>

    -=Przemek=- wrote:
    > Tak z ciekawości - doktoranci wiadomo - grosze, natomiast ile zarabiają
    > średnio doktorzy oraz jeszcze wyżsi stopniem naukowcy na polskich uczelniach
    > (głównie interesują mnie politechniki)?

    To zależy. Uczelnie stosują tzw. siatkę płac - zaszeregowują pracownika
    do określonej kategorii, w której określone są dolna i górna granica
    płacy zasadniczej. Polityka jest różna. Młode uczelnie (także
    państwowe), chcące pozyskać kadrę, potrafią szarpnąć się na górną
    granicę. Tam, gdzie polityka jest krótkowzroczna, raczej oszczędza się
    na płacach, dlatego należy spodziewać się dolnej granicy (w przypadku
    adiunkta z tytułem doktora - ok 1500 PLN).
    Generalnie dobrze wiedzie się na uczelniach samodzielnym pracownikom
    naukowym - od habilitowanego wzwyż. Często ciągną oni kilka etatów na
    kilku różnych uczelniach zarabiając na macierzystej 3000 i więcej przy
    kosztach uzyskania przychodu 50%. By jednak do tego dojść, potrzeba
    kilkunastu lat ciężkiej pracy, przebijania się łokciami w obarczonym
    specyficznymi przypadłościami środowisku, za małe pieniądze (często
    obsługa administracyjna uczelni ma lepsze płace i warunki pracy).
    Generalnie sukces zalezy od tego, na jak życiowego i wartościowego
    zwierzchnika/promotora się trafi.

    --
    Maciej Koziński
    http://strony.wp.pl/wp/maciej_kozinski/

  • 4. Data: 2003-06-02 21:39:55
    Od: "Tomek" <t...@h...com>

    W jednej z uczelni na studiach podyplomowych nawt mgr wyciaga 100zl/h co za
    dwa dni nauki daje mu 1000zł

  • 5. Data: 2003-06-03 10:46:01
    Od: Maciej Koziński <m...@n...patrz-do-stopki.pl>

    Tomek wrote:
    > W jednej z uczelni na studiach podyplomowych nawt mgr wyciaga 100zl/h co za
    > dwa dni nauki daje mu 1000zł

    Też znam takich, ale to są wyjątki - na zasadzie "a w jednej firmie
    jeden facet bez studiów to zarabia 5000 miesięcznie". jeden w jednej, a
    reszta? Wyjątkowe sytuacje też się trafiają, ale regułą jest co innego.
    Raczej regułą staje się, że likwidowane są filie, a zainteresowani pracą
    w nich pracownicy dowiadują się z dnia na dzień, że z planowanych na
    cały rok zajęć (i dochodów) nici. Znam też przypadki, gdzie uczelnia
    państwowa zwyczajnie nie zapłaciła wykładowcy za dodatkowe zajęcia.

    M.

  • 6. Data: 2003-06-03 13:56:48
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

> [...]
    > Tak z ciekawości - doktoranci wiadomo - grosze, natomiast ile zarabiają
    > średnio doktorzy oraz jeszcze wyżsi stopniem naukowcy na polskich
    Wynagrodzenie zasadnicze to mniej więcej (brutto):
    asystent - 1100 -1500
    adiunkt - 1600 - 2000
    samodzielny (dr hab, doc.) - 2000 - 3000
    prof - 2500 - 3500
    Do tago mogą jeszcze dodatki funkcyjne (dziekan, kierownik instytutu,
    zakładu, pracowni...), ale to sa zwykle sprawy groszowe.
    Macej Kozinski wspominał o 50% kosztach uzyskania przychodu, ale to dotyczny
    tylko częsci dochodu, ustalenej na podstawie oświadczenia ile czasu dana
    osoba pracuje twórczo (u naukowo-technicznego może to bycbodajże max 40 %
    czasu u samodzielneogo prac.nauk max 80%).
    POwaznym żródłem dochodu są za to dodatkowe godziny i "podopieczni" -
    licencjaci i magisranci. Na uczelniach istnieje pojęcie "godziny
    przeliczeniowej". Pensum np adiunkta to ~250 takich godzin, a za każdą
    następną dostaje dodatkowe pieniadze. Promowanie licencjatu czy magisterki
    to kilkadziesiąt godzin przeliczeniowych, tak, że kilku podopiecznych może
    wyrobic pełne pensum albo - jeżeli nie rezygnujesz z prowadzeia zajęć -
    istotnie zwiększyć dochody. Dlatego dość powszechna praktyka wśród
    samodzielnych jest branie dużej liczby licencjuszy i magistrantów, a
    nastepnie zwalenie ich na barki doktorantów - Ci formalnie nie mogą promować
    pracy, ale nie bardzo moga odmowić promotorowi więc pracują na jego kasę.
    BPX wspominał o innych żródłach - ekspertyzy, granty, publikajce itp.
    Niestety za publkacje w liczacych sie czasopismach naukowych nie dostaje sie
    honorariów. Dorobić można na książkach i tekstach popularno -naukowych.
    Kiedyś podobno całkiem niezłe pieniądze (4 - 5 tyus ekstra na rok) mozna
    było wyciągnąć z grantów ale od kilku lat KBN (teraz MNiI) lubi przyznając
    srodki obcinac honoraria. Za to całkiem nieźle- zwłaszcza na uczelniach
    technicznych - mozna uzyskac z ekspertyz i tzw "grantów zamiwianych". Ale do
    tego trzeba mieć kontakty. Wbrew powszechnej opini nie zawsze idzie to w
    parze z robieniem naukowych tytułow. Wprawdzie podpis profesora czy docenta
    wygląda na ekspertyzie bardzo poważnie, ale z drugiaj strony tacy ludzie
    bywają wąskimi specjalistami lub po prostu nie umieją pisąć ekspertyz -
    zamiast rzeczowychodpowiedzi na konkretne pytania inwestor dostaje elaborat,
    który pełen naukowych niuansów ale pozbawiony jakichkolwiek konkluzji.
    Na razie muszę konczyć
    Pozdrawiam
    Paweł