PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy można mieć dwa etaty?

  • 1. Data: 2008-09-03 13:52:23
    Temat: Czy można mieć dwa etaty?
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

    Bliska mi osoba ma pracę której nie musi wykonywać u pracodawcy i
    teraz chce podjąć drugą pracę (też na cały etat) u innego
    pracodawcy. Mam więc pytanie w jej imieniu czy można mieć dwa
    etaty? Oraz czy trzeba informować drugiego (nowego) pracodawcę o
    tym że już ma się jeden etat (wolałaby tego uniknąć)? Pierwszy
    pracodawca jest już poinformowany i wstępnie nie wyraził
    sprzeciwu.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2008-09-03 17:58:35
    Temat: Re: Czy można mieć dwa etaty?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:48be968b$0$12153$f69f905@mamut2.aster.pl Netx
    <u...@g...pl> pisze:

    > Bliska mi osoba ma pracę której nie musi wykonywać u pracodawcy i teraz
    > chce podjąć drugą pracę (też na cały etat) u innego pracodawcy. Mam więc
    > pytanie w jej imieniu czy można mieć dwa etaty?
    Nawet i 10 jak ktoś da radę.

    > Oraz czy trzeba informować drugiego (nowego) pracodawcę o tym że już ma
    > się jeden etat (wolałaby tego uniknąć)?
    Nie ma takiego obowiązku (tylko uwaga na podatki i ew. umowę o zakazie
    konkurencji).

    > Pierwszy pracodawca jest już poinformowany
    To było zbędne.

    > i wstępnie nie wyraził sprzeciwu.
    On się nie może sprzeciwić, nic mu do tego.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-09-03 18:34:56
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Jotte pisze:
    > Nie ma takiego obowiązku (tylko uwaga na podatki i ew. umowę o zakazie
    > konkurencji).

    W przypadku niektórych zawodów trzeba. Mowa o kierowcach, gdyż ich czas
    pracy liczony u wszystkich pracodawców nie może przekraczać norm.

    Poza tym istnieje kwestia przekroczenia granicy powyżej której nie
    odprowadza się składek ZUS. Jeżeli ktos ma wysokie pobory, to musi
    pilnować żeby nie było przekroczenia. W tym roku jest to ok 85 tys.
    /brutto, podstawy oskładkowania/.
    No i kwestia podatków. Możesz u pracodawcy A i B mieć liczone po 19%, a
    potem w kwietniu się okaże, że podatek trzeba dopłacić bo załapałes sie
    na II skalę (30%). Więc przy wysokich dochodach trzeba wziac poprawkę na
    dopłatę podatku /odkładać na lokatę bankowa ;)/

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 4. Data: 2008-09-03 18:55:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g9mgti$554$1@node1.news.atman.pl Nikiel ;)
    <n...@O...poczta.fm> pisze:

    > W przypadku niektórych zawodów trzeba.
    Jaka jest podstawa prawna tego twierdzenia?

    > Mowa o kierowcach, gdyż ich czas pracy liczony u wszystkich pracodawców
    > nie może przekraczać norm.
    No, kierowca to jeden zawód, a nie niektóre zawody... :)
    Poza tym u kierowców liczy się czas jazdy, a nie pracy (to nie to samo).
    No i:
    - jaka jest podstawa prawna twierdzenia, że kierowca musi informować
    pracodawcę, że podejmuje pracę gdzie indziej?
    - kto powiedział, że też jako kierowca?
    - jak i kto miałby ktoś sprawdzić/dowiedzieć się, że się obywatel zatrudnił
    gdzieś jeszcze?

> [...]
    > odprowadza się składek ZUS. Jeżeli ktos ma wysokie pobory, to musi
    > pilnować żeby nie było przekroczenia. W tym roku jest to ok 85 tys.
    Tego to nie rozumiem. ZUS nie chce dostać za dużo??
    Dziwne... ;)
    Ale i tak nie widzę przeciwwskazania do podjęcia pracy na dowolnej liczbie
    etatów.

    > No i kwestia podatków.
    A o tym to przecież napisałem, po co powtarzać?

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-09-04 10:49:34
    Od: "PioPio" <e...@N...gazeta.pl>

    > Tego to nie rozumiem. ZUS nie chce dostać za dużo??
    > Dziwne... ;)

    A nie chce, nie chce. To pewnie wynika z tego, ze później nie chcą za dużo
    płacic emerytury takiemu osobnikowi.
    Ze stron ZUS:

    Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku
    nie może być wyższa od kwoty trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok
    kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium
    budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone

    > Ale i tak nie widzę przeciwwskazania do podjęcia pracy na dowolnej liczbie
    > etatów.

    W przypadku lekarzy też jest to raczej mało prawdopodobne. Może pracować tylko
    ileś tam (bodajże 40) h tygodniowo i już.
    Oficjalnie nie wolno w rzeczywistości wszyscy te zakazy jakoś sobie ignorują.
    Kierowcy, lekarze, praca w szkodliwych warunkach itp etc tych zakazów by się
    pewnie sporo nazbierało.

  • 6. Data: 2008-09-04 15:04:23
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g9oefu$c19$1@inews.gazeta.pl PioPio
    <e...@N...gazeta.pl> pisze:

> [...]
    > narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej,
    > ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie
    To chore... jak cały ZUS zresztą.
    Ale może i dobrze - nadwyżki zainwestować sensownie można, a nie wyrzucić.

    > W przypadku lekarzy też jest to raczej mało prawdopodobne. Może pracować
    > tylko ileś tam (bodajże 40) h tygodniowo i już.
    Ani trochę. (a tak w ogóle to 48h w jednym miejscu pracy)

    > Oficjalnie nie wolno w rzeczywistości wszyscy te zakazy jakoś sobie
    > ignorują. Kierowcy, lekarze, praca w szkodliwych warunkach itp etc tych
    > zakazów by się pewnie sporo nazbierało.
    Jakoś nie widzę jak dotąd żeby ktoś podał konkretne podstawy prawne.
    A poza tym nie rozumiem tej jednotorowości myślenia.
    Kto powiedział, że kierowca u innego pracodawcy zatrudni się też jako
    kierowca?
    Może przecież np. jako informatyk.
    Z treści wątkoczyńcy wcale nie wynika jakoby praca u drugiego pracodawcy
    miała mieć ten sam charakter.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-09-07 01:27:30
    Od: Maciej Friedel <b...@w...pl>

    Jotte pisze:
    > - jaka jest podstawa prawna twierdzenia, że kierowca musi informować
    > pracodawcę, że podejmuje pracę gdzie indziej?

    art. 24 ustawy o czasie pracy kierowców

    Pracodawca jest obowiązany:
    1) poinformować kierowców o obowiązujących ich przepisach z zakresu
    czasu pracy, w sposób przyjęty u danego pracodawcy oraz
    2) uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia
    albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy.

    maciek

  • 8. Data: 2008-09-07 06:52:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g9valt$839$1@news.dialog.net.pl Maciej Friedel
    <b...@w...pl> pisze:

> [...]
    > 2) uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo
    > o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy.
    Dzięki, nie wiedziałem, że jest coś takiego.
    Zastanawiam się, czy zapis dotyczy tylko pracy jako kierowca, czy w ogóle
    (ustawa dotyczy czasu pracy kierowców).
    Jeśli kierowca zatrudni się u innego pracodawcy jako np. szwaczka, to też ma
    o tym informować?

    Ale: to są obowiązki pracodawcy. Kiedy pracodawca ma to oświadczenie
    uzyskać? Przy przyjmowaniu do pracy? Raz na miesiąc? Czy jest jakiś przepis
    zmuszający kierowcę już pracującego, aby informował, że podjął równolegle
    inną pracę?

    Osobna sprawa, to jakie środki prawne pracodawca zatrudniający kierowcę może
    podjąć aby sprawdzić prawdziwość oświadczenia pracownika i jakie są sankcje
    grożące kierowcy, który złoży fałszywe oświadczenie.
    Może sa jakieś akty wykonawcze do ustawy?

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2008-09-07 11:34:14
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Wed, 03 Sep 2008 20:34:56 +0200, Nikiel ;) napisał(a):

    > W przypadku niektórych zawodów trzeba.

    W służbie cywilnej są ograniczenia.

    W służbach mundurowych... chociaż praca w formacjach wojskowych,
    policyjnych, służbach specjalnych nie jest pracą, a służbą, często mylnie
    nazywana jest etatem...

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Koleje Mazowieckie galeria http://foto.3mam.net