PracaGrupypl.praca.dyskusje › Cyrograf dla kelnerki.

  • 61. Data: 2009-06-04 00:15:26
    Temat: Re: Cyrograf dla kelnerki.
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 2, 10:33 pm, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:

    > Pytałem kto rozstrzyga czy wypowiedzenie jest uzasadnione, a nie kto
    > rozstrzyga czy kwota jest odpowiednia.

    A to poniżej, to nie są pytania o kwotę?

    --
    mihau

  • 62. Data: 2009-06-04 00:24:39
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 3, 8:40 am, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:

    > Jakoś trudno mi uwierzyć, że mają tak niewiarygodnego
    > pecha, że wszystkie dziewczyny, jakie przyjmują, okazują się potem
    > krętaczkami.

    Mi też trudno by było w to uwierzyć. Ale czy ktoś oskarżał o krętactwo
    *wszystkie* pracujące tam dziewczyny?

    W takiej firmie rotacja pracowników jest ogromna. Jeśli parę razy do
    roku trafiają na niepoważnego człowieka, który naraża firmę na straty,
    to trudno się dziwić, że próbują się zabezpieczać.

    Nie mówię, że żądanie 40k PLN od nierozgarniętej studentki jest
    współmierne do jej winy czy tym bardziej taktowne, ale pracodawca też
    człowiek i też ma prawo się wkurwić.

    --
    mihau

  • 63. Data: 2009-06-04 00:27:08
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 3, 10:35 am, "Jurek M" <m...@1...pl> wrote:

    > O tym nie napisano, ale być może szefostwo nie pozwalało kelnerkom na
    > zachowanie napiwków, tylko wrzucanie do kasy? Całkiem prawdopodobne,
    > skoro szefostwo zdolne było do obmyślenia tak absurdalnych warunków
    > umowy.

    A to akurat całkiem powszechna praktyka. I to nie tylko w Polsce, ale
    i na tzw. zachodzie. Napiwki do kasy i potem podział między
    pracowników, proporcjonalnie do wypracowanych godzin.

    To też ma sens, bo czemu kelnerka ma zgarniać napiwki, a gość na
    zmywaku już nie?

    --
    mihau

  • 64. Data: 2009-06-04 05:37:48
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 03 Jun 2009 16:34:47 +0200, Nikiel ;) napisał(a):

    > Będzie jak najbardziej ważna. Ba taka umowa nawet nie musi mieć stawki
    > zasadniczej, może mieć np: prowizję, akord.

    Umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie. Jej treść powinna określać,
    kto będzie pracodawcą i pracownikiem, jakiego jest to rodzaju umowa (np. na
    okres próbny, czas określony, czas nieokreślony), datę jej zawarcia oraz
    warunki pracy i płacy. Ten ostatni element powinien obejmować w
    szczególności rodzaj wykonywanej pracy, miejsce jej wykonywania,
    *wynagrodzenie za pracę ze wskazaniem jego składników*, wymiar czasu pracy
    oraz termin jej rozpoczęcia. Powyższe określa obowiązkową treść umowy,
    czyli to, co musi się w niej znaleźć. W umowie o pracę można zamieścić
    również inne postanowienia dotyczące warunków pracy i płacy, takie jak np.
    zakaz konkurencji czy wprowadzenie niektórych systemów czasu pracy. Umowa o
    pracę powinna zostać złożona w aktach osobowych.

    Jeżeli umowa nie została zawarta na piśmie, pracodawca jest zobowiązany,
    najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy, potwierdzić pracownikowi na piśmie
    rodzaj umowy oraz jej warunki. Dokument ten należy złożyć do akt osobowych
    pracownika. Jeżeli pracodawca nie potwierdzi pisemnie zawartej z
    pracownikiem umowy o pracę, grozi mu za to kara grzywny w wysokości od 1
    tys. do 30 tys. zł.

    Następnie pracodawca w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia umowy zobowiązany
    jest poinformować pracownika o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie
    czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiarze urlopu,
    jaki przysługuje pracownikowi, długości jego okresu wypowiedzenia oraz
    układzie zbiorowym pracy, jeżeli pracownik jest nim objęty. Pracodawca
    może, informując pracownika, wskazać pisemnie stosowne przepisy prawa.

    Dodatkowe obowiązki ciążą na tych pracodawcach, którzy nie mają obowiązku
    wydania regulaminu pracy. Muszą oni ponadto poinformować nowego pracownika
    o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz
    przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w
    pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności. Pracodawca powinien odebrać od
    pracownika pisemne potwierdzenie, że zapoznał się on z tymi informacjami i
    dołączyć je do jego akt osobowych.

    Pracodawca może ponadto w osobnym dokumencie przedstawić zakres jego
    obowiązków, które określają zadania pracownika wynikające z umowy o pracę.
    Również ten dokument powinien znaleźć się w dokumentacji osobowej.

  • 65. Data: 2009-06-04 05:43:23
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 3 Jun 2009 17:27:08 -0700 (PDT), mihau napisał(a):

    > To też ma sens, bo czemu kelnerka ma zgarniać napiwki, a gość na
    > zmywaku już nie?

    Kierownik/dyrektor oddziału otrzymuje np. kwartalną premię za ...... -
    robotnik też musi ją otrzymać?
    Po to są stanowiska, awanse aby był jako taki rozdział pomiędzy deblami od
    łopaty a np. kadra kierowniczą. Nie chcesz chyba zrównać wszystkim
    wynagrodzeń za pracę?
    Dureń na zmywaku moczy łapki w wodzie, a kelnerka popierdala pomiędzy
    stolikami, jest "szczypana w dupcię", narażona na kontakt z chorymi,
    plującymi, śliniącymi sie mościami, słucha wszystkich pierdół i ogólnie
    'wysłuchuje' - dlaczego ma dzielić się napiwkiem z kimś innym?
    Jako klient dający napiwek przecież daje go konkretnej osobie za konkretną
    obsługę - ją znam, widzę itp - tego debilka na zmywaku nie widzę i
    bezpośrednio on mnie nie obsługuje - dlaczego "moja kelnerka" ma się z nim
    dzielić napiwkiem który jej dałem?

  • 66. Data: 2009-06-04 05:49:05
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia 3 Jun 2009 17:23:51 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

    > No ale mowa była o zakresie. W tym co zacytowałes nie ma nic na temat
    > przekroczenie zakresu == automatyczny wlot w umowę o pracę. Przy
    > przekroczeniu zakresu można równie dobrze się dogadać i uznać, że
    > dana czynność może być dopisana za jakąś kwotę (albo i mieścić
    > się w tej samej). Aneksowania umów jeszcze nikt nie zabronił.

    > Taki "pracodawca" cwaniaczek zazwyczaj określa obowiązki na tyle
    > ogólnie, że wszystko co potrzebuje pod któryś z tych obowiązków
    > podpadnie. :)

    ... i wpada pod wydawanie poleceń służbowych takiej kelnerce, ma wyznaczone
    miejsce świadczenia zlecenia, na pewno ustalone godziny "świadczenia
    zlecenia" itp - czyli znamiona umowy o ... ;)

  • 67. Data: 2009-06-04 06:36:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:

    > W wiadomości news:h06qk3$dbj$1@news.onet.pl Liwiusz

    > Taki sam dobry, jak "bo tak".

    Ale to Ty twierdzisz, że musi aneksować. Jak wiadomo, nikogo do
    aneksu zmusić nie można.

    > Nie.

    > Być może.

    Czyli umowa jest ważna, tutaj się zgadzamy. A czy pracodawca może
    płacić mniej niż minimalna? Nie może, zatem nie robi nic niezgodnego z
    prawem wypłacając więcej niż na umowie. EOT.

    --
    Liwiusz

  • 68. Data: 2009-06-04 08:19:29
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Wed, 3 Jun 2009 17:27:08 -0700 (PDT), mihau napisał(a):

    > To też ma sens, bo czemu kelnerka ma zgarniać napiwki, a gość na
    > zmywaku już nie?

    a do tego tez mozna miec rozne podejscie. niech gosc ze zmywaka zostanie
    kelnerem, to bedzie mial napiwki. Rownie dobrze mozesz pytac, czemu
    sprzataczka zarabia 2tys, a ta pani co tylko wymysla hasla reklamowe
    zarabia 5, przeciez powinno byc po rowno.
    --
    marcin

  • 69. Data: 2009-06-04 08:40:10
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "mihau" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Napiwki do kasy i potem podział między
    > pracowników, proporcjonalnie do wypracowanych godzin.

    Czym miałoby to być uzasadnione?
    Napiwek dostaje konkretna osoba za konkretną czynność (ew. za ładny uśmiech,
    miłą rozmowę itp.)
    Dlaczego miałaby się dzielić z koleżanką, która żadnych napiwków nie
    zgarnęła, bo dajmy na to była nieuprzejma, rozlała kawę na spodnie klienta i
    jeszcze mu napyskowała.

    > To też ma sens, bo czemu kelnerka ma zgarniać napiwki, a gość na
    > zmywaku już nie?

    Gość na zmywaku może się nająć jako kelnerka i też będzie dostawał napiwki.
    Równie dobrze mógłbyś się dziwić, czemu gość na zmywaku nie musi się użerać
    z popapranymi klientami, a kelnerka musi.

    E.

  • 70. Data: 2009-06-04 09:08:27
    Od: "Jurek M" <m...@1...pl>

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > napiwki. Równie dobrze mógłbyś się dziwić, czemu gość na zmywaku nie
    > musi się użerać z popapranymi klientami, a kelnerka musi.

    Dziwnie pomijacie osobę równie ważną, a być może ważniejszą w całym
    łańcuchu pokarmowym.
    Od osoby przygotowującej posiłki (kucharza) przede wszystkim zależy
    zadowolenie klienta.
    Kelnerka może to zadowolenie "osłodzić", bądź nie.
    I to z kucharzem kelnerki dzielą się napiwkami, jeśli już.
    Szefostwu nic do tego.
    Słyszałem od znajomej studentki o procederze zabierania napiwków
    kelnerkom przez szefa, ale wcale nie po to, żeby sprawiedliwie obdzielić
    nimi innych pracowników knajpy. ;)
    Szefowa była zdania, że napiwek to taki sam dochód firmy i powinien
    trafić do kasy właścicieli.
    Mógłbym wymienić nazwę tej pizzerii w pewnym większym mieście w Polsce,
    ale nie wypada. ;)

    Natomiast coś takiego jak "debilek" przy zmywaku to coraz rzadszy widok.
    Tę brudną robotę wykonują zmywarki, obsługiwane przez pracowników
    kuchni.

    J.