PracaGrupypl.praca.dyskusje › Assessment Center

  • 1. Data: 2004-01-21 23:04:59
    Temat: Assessment Center
    Od: "Bianka" <b...@w...pl>

    :)

    dostalam zaproszenie na AC stad moja prosba do grupowiczow : prosze
    podajcie KONKRETNE przyklady zadan wchodzacych w sklad tego badania /prosze
    o troche szczegolow z waszego doswiadczenia, a nie tylko wymienienie np.
    in-basket, prezentacja, dyskusja itd./

    wiem ze to naiwne pytanie, ale czy znacie jakies metody przygotowania sie do
    tego w kilka dni??? :)

    dzieki i pozdrawiam
    Bianka

  • 2. Data: 2004-01-22 01:15:55
    Temat: Re: Assessment Center
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 1/22/2004 12:04 AM, Bianka wrote:
> [...]
    > in-basket, prezentacja, dyskusja itd./
    >
    > wiem ze to naiwne pytanie, ale czy znacie jakies metody przygotowania sie do

    AC może być na konkretne stanowisko, albo może być na nieopisane
    wcześniej (tzn. dowiesz się na chwile przed na jakie).
    Celem jest sprawdzenie, czy posiadasz własciwe umiejetności - jeżeli ich
    nie posiadasz, to możesz próbować zachować się tak jakbyś posiadała -
    tzn. powinnaś wiedzieć, jak na danym stanowisku się "robi".

    Np. dyrektor zarządzający, gdy dostanie pakiet zadań, powinien większość
    rozdzielić - błędem jest samodzielne wykonanie wszystkiego lub
    większości - świadczy nie o pracowitości, a o braku umiejetności.
    ważne są:
    - umiejętnośc kojarzenia faktów
    - widzenie związków przyczynowo-skutkowych
    - właściwa ocena kto za co odpowiada
    - otwartośc i szacunek dla innych
    - kierowanie się dobrem firmy, a nie przyjaźnią, sympatią etc.
    - kierowanie się racjami, nie emocjami
    - zapewnienie bezpieczeństwa emocjonalnego partnerom/podwładnym/przełożonym;

    może też byc ważne:
    - sumienność
    - umiejętnośc podjęcia decyzji

    Spróbuj wyobrazić siebie w roli osoby, która masz być w pracy - i
    rozważyć hipotetyczne sytuacje, "co by było gdyby".

    Wyśpij się , idż na spacer, bo AC jest zwykle męczące i bardziej wymaga
    otwartego umysłu niż "wiedzy". Możesz wiedzieć, jak powinno się
    postąpić, a zrobisz tak, jaka jesteś - zwykle trudno ukryć to, kim się
    jest, dobrze jedynie kombinatorzy to potrafią.
    Może najlepiej być po prostu takim, jakim się jest?

    Pzdr: Catbert EHRM

  • 3. Data: 2004-01-22 10:08:54
    Od: Mateusz Wójcik <b...@R...student.uci.agh.edu.pl>

    Użytkownik Catbert napisał:

> [...]
    > rozdzielić - błędem jest samodzielne wykonanie wszystkiego lub
    > większości - świadczy nie o pracowitości, a o braku umiejetności.

    To sie wogole odnosi praktycznie do wszystkich stanowisk - zwykle szuka
    sie osob do zespolu a nie "samotnych mscicieli" :) wiec jesli bedziesz
    sciagac cala uwage na siebie, mozesz zostac znacznie gorzej oceniony/na
    niz by sie wydawalo. Ogolnie wydaje mi sie, ze w takich AC chodzi
    bardziej o umiejetnosc wspolpracy niz jakies konkretne umiejetnosci
    zwiazane ze stanowiskiem.

    Pozdrawiam
    Matt

  • 4. Data: 2004-01-22 11:22:43
    Od: "gebbeth" <j...@o...pl>

    Prezentacja - kandydat prezentuje rozwiązanie fikcyjnego (lub rzeczywistego)
    problemu, jaki mu przedstawiono, wobec grona asesorów. Ma do dyspozycji
    podstawowe pomoce prezentacyjne: arkusze papieru, flamastry, folię, rzutnik,
    itp. Oceniana jest zarówno forma, jak i treść prezentacji: sposób zachowania
    się w warunkach stresu, umiejętność porządkowania i przedstawiania
    informacji, logika wywodu, komunikatywność i pewność siebie. Pod uwagę można
    wziąć również dyscyplinę czasową - sposób wykorzystania czasu przeznaczonego
    na prezentację.

    Analiza problemu (case studies) - w tym przypadku ocenie podlegają
    predyspozycje analityczne, kreatywność, wiedza merytoryczna i orientacja
    biznesowa kandydata. Ma on (indywidualnie lub w niewielkich zespołach) za
    zadanie zanalizować rzeczywisty problem, który wystąpił na stanowisku w
    przeszłości. Dostaje do dyspozycji różnorodne informacje dotyczące tej
    sytuacji, m.in.: raporty sprzedaży, informacje o rynku i konkurencji,
    zgrubną analizę personalną swojego zespołu, itp. Elementem tego zadania jest
    również przygotowanie strategii dalszego działania – ale nie jest to
    ujawniane podczas wprowadzenia, lecz wysoko punktowane w przypadku
    przygotowania takiego rozwiązania przez dany zespól (lub osobę).

    Koszyk zadań (in-basket) – podczas tego zadania następuje ocena umiejętności
    ustalania priorytetów, zdolności organizacyjnych, zarządzania czasem.
    Kandydat otrzymuje plik dokumentów jaki znalazł się na jego biurku, podczas
    nieobecności w firmie.
    Wśród papierów znajdują się zarówno rzeczy zupełnie nieistotne: np.
    reklamówki nowo otwartej restauracji, zaproszenie na wystawę, oferty
    różnorodnych szkoleń, itp., jak również raporty i zestawienia zawierające
    kluczowe informacje dotyczące realizowanych obecnie projektów,
    korespondencję z klientami (w tym w formie wydruku e-maila), faktury i
    notatki odręczne (w tym od swojego przełożonego). Ponieważ za kilka godzin
    wyjeżdża ponownie, w krótkim czasie ma za zadanie zapoznać się z
    dokumentacją oraz przygotować plan działania dla swojego zespołu (lub
    zastępcy).
    Zadanie to można rozbudować o zaplanowanie obiegu dokumentów w firmie - na
    podstawie dostarczonego schematu organizacyjnego należy zdecydować, do kogo
    powinny być skierowane poszczególne pisma.
    Na postawie wyników oceniana są umiejętności analityczne (porządkowania i
    wartościowania informacji), logika procesu postępowania, wiedza merytoryczna
    oraz niezwykle istotne dla menedżera - umiejętności delegowania zadań.

    Rozwiązanie problemu – jest to zadnie grupowe, w czasie którego ocenie
    poddawane są predyspozycje interpersonalne, inicjatywa, umiejętności
    negocjacyjne oraz zdolności przywódcze kandydatów. Uczestnikom przydzielane
    są role reprezentujące odmienne interesy np. głównego księgowego, szefa
    produkcji, sprzedaży itp., a następnie przedstawiony zostaje fikcyjny
    problem do rozwiązania (np. sporządzenie budżetu na przyszły rok). Niektórym
    „postaciom” można narzucić indywidualne - czasem sprzeczne ze sobą lub
    interesem firmy - cele. Cała grupa poproszona jest o przedyskutowanie
    przedstawionej kwestii i podjęcie wspólnych decyzji.

    Rozmowa z podwładnym - kandydat ma do odbycia rozmowę z osobą odgrywającą
    rolę niesubordynowanego podwładnego, który lekceważy swoje obowiązki a
    jednocześnie jest cennym (z punktu widzenia firmy) fachowcem. Zadaniem w tym
    przypadku jest próba zmiany stosunku podwładnego do pracy. Tu można
    obserwować zastosowanie umiejętności negocjacyjnych, perswazyjnych,
    kreatywnego myślenia i radzenia sobie ze stresem.

    Powodzenia
    gebbeth

  • 5. Data: 2004-01-22 13:37:20
    Od: "Tom" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > o troche szczegolow z waszego doswiadczenia, a nie tylko wymienienie np.

    Bylem kiedys na takim AC. Grupa dostała zadanie: jesteście w domku w puszczy,
    jes pożar lasu i trzeba uciekać. Macie jakieś-tam narzędzia, jak je wykorzystacie.
    Dokładnie nie pamiętam treści, ale coś w tym rodzaju.

    > wiem ze to naiwne pytanie, ale czy znacie jakies metody przygotowania sie do
    > tego w kilka dni??? :)

    Jeśli jest szansa, że będzie do wykorzystania wiedza merytoryczna, to można
    po prostu się jej douczyć. No a do takiego AC jak opisałem to wątpię,
    czy jest sens jest się jakoś specjalnie przygotowywać. Ważne tylko, żeby już lepiej
    siedzieć cicho niż walić głupoty.

    T.

  • 6. Data: 2004-01-23 12:35:26
    Od: "Krociech" <k...@w...poczta.onet.pl>

    Witam:
    Zadanie 1: Poustawiać domki na planszy, 10 domków, 7 miejsc, ustalić co
    ważniejsze,
    hotel, czy bank, siedzą panie po kątach i obserwują jak negocjujesz.
    Zadanie 2: Prezentacja. Treść nieważna, padają pytania: jak się pan
    przygotowywał? Z jakich
    źródeł pan korzystał? Kto panu pomagał i dlaczego?
    Zadanie 3: cośtam z księgowością, przebieg jak w pkcie 1.

    Generalnie w trakcie AC w ogóle nie chodzi o to, CO robisz, tylko JAK to
    robisz:
    możesz z kolegą dostać zadanie poustawiania piramidek z kart do gry, a
    obserwujące Cię
    Panie będą patrzeć, czy nie przeklinasz i czy masz dobry kontakt z
    partnerem.

    Pozdrawiam,
    Krociech

  • 7. Data: 2004-01-23 17:41:31
    Od: "Dominik" <d...@p...onet.pl>

    Dobry Assessment Center to taki do którego nie da się przygotować. Nie
    sprawdzają wiedzy merytorycznej tylko zachowanie, nawyki, charakter,
    umiejętności. Jedyne co można Ci poradzić to silna koncentracja, panowanie nad
    emocjami i zachowaniem. I zapomnij że w każdej chwili obserwuje Cię conajmniej
    2 osoby :) (w tym 1 pan psycholog)

    powodzenia