PracaGrupypl.praca.dyskusje › pracodawców zdanie o KP

  • 11. Data: 2005-08-21 10:35:09
    Temat: Re: długa odpowiedź
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    gromax napisał(a):

    Przede wszystkim dziękuje za obszerną odpowiedź.

    > Nie da się oddzielić "samego KP" od pozostałych kosztów

    Oczywiście, że w RL nie, bo samo "wejście pod KP" oznacza powstanie
    dodatkowych zusowskich i fiskalnych[1] kosztów, ale próbuję zachęcić do
    przeprowadzenia takiego eksperymentu myślowego, ponieważ zarówno na ppd
    jak i swego czasu w RL - dużo się mówiło o tym jak to właśnie prawo
    pracy (w domyśle KP) - jest przeszkodą w rychłym osiągnięciu powszechnej
    szczęśliwośći. Nie ukrywam, że postanowiłem gwoli własnej ciekawości
    zgłębić ten problem.

    Zbyszek

    [1] Przy czym istnienia kosztów fiskalnych (tzn. wynikających z PIT
    pracownika) nie jestem pewien. Tzn. ich faktycznego istnienia w
    przypadku pracodawców wykazujących zysk. Bo zważmy - *pomijam ZUS, bo to
    zupełnie inna historia* - chcąc dać praconikowi przykładowe 1000 zł na
    netto na czarno musimy je wydać z własnej kieszeni jakoś pod stołem
    pozbywając się jednocześnie możliwości zaliczenia tego w koszty.
    Chcąc je wydać legalnie musimy wypłacić brutto - w uproszczeniu, bo są
    jeszcze koszty uzyskania przychodu jeszcze - 1235. O tyle samo wzrosną
    koszty, więc o ile wykazywany zysk był > niż 1235 zł to podatek
    pracodawcy zmniejszy się o *conajmniej* równowartość tego, który
    odprowadził za pracownika.
    Sytuacja oczywiście wygląda nieco inaczej w przypadku wysoko(ponad 1
    próg) opłacanych pracowników, ale nie o nich chyba tutaj mówimy.