PracaGrupypl.praca.dyskusjeUrlop za prace w swieto, a chorobowe. › Re: Urlop za prace w swieto, a chorobowe.
  • Data: 2009-05-18 10:21:09
    Temat: Re: Urlop za prace w swieto, a chorobowe.
    Od: "Maruda" <n...@n...sp> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik <g...@p...pl> napisal w wiadomosci
    news:c4f4de5b-24a5-4955-ad37-afb8af5eeb44@e23g2000vb
    e.googlegroups.com...
    > Witam,
    >
    > pracuje w firmie, ktora 1 maja (piatek) musiala normalnie
    > funkcjonowac, w ZAMIAN za to wszyscy dostalismy
    > 4 maja (poniedzialek) wolne (dokladnie 1,5 dnia wolnego).
    >
    > Sek w tym, ze 1 maja bylem chory. Teraz kadry sie upieraja,
    > ze skoro w piatek bylem na chorobowym, to poniedzialek
    > byl dla mnie urlopem, ktory sie odejmie z mojej rocznej puli.
    >
    > Wydaje mi sie, ze skoro w piatek, ktory przeciez byl swietem,
    > bylem na chorobowym, to tak jakbym w ten piatek pracowal
    > (tyle,ze za mniejsza kase), wiec nalezy mi sie, tak jak ludziom
> [...]

    Z calej dyskusji wynika, ze pracodawca potraktowal prace 1.05 jako
    prace w godzinach nadliczbowych. Tu ma zastosowanie:
    Art. 1512.

    § 1. W zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych
    pracodawca, na pisemny wniosek pracownika, moze udzielic mu w tym
    samym wymiarze czasu wolnego od pracy.

    § 2. Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany w
    godzinach nadliczbowych moze nastapic takze bez wniosku pracownika. W
    takim przypadku pracodawca udziela czasu wolnego od pracy, najpózniej
    do konca okresu rozliczeniowego, w wymiarze o polowe wyzszym niz
    liczba przepracowanych godzin nadliczbowych, jednakze nie moze to
    spowodowac obnizenia wynagrodzenia naleznego pracownikowi za pelny
    miesieczny wymiar czasu pracy.

    § 3. W przypadkach okreslonych w § 1 i 2 pracownikowi nie przysluguje
    dodatek za prace w godzinach nadliczbowych.

    Pracodawca sie wrobil (jesli faktycznie pisaliscie wnioski) dajac 1,5
    za jeden ale to jego sprawa. W Twoim przypadku nie pracowales w
    godzinach nadliczbowych (byles chory, nie miales ochoty itp.) i
    dlatego nie masz prawa do tego 1,5 dnia wolnego. 4.05 byl twoim
    zwyklym dniem pracy - jesli nie przyszedles to masz nieobecnosc.
    Pracodawca idzie Ci na reke i zamiast nieusprawiedliwionej
    nieobecnosci proponuje abys wzial urlop. Wbrew temu co pisze Jotte
    wniosek urlopowy mozesz datowac po terminie urlopu - urlop na zadanie.
    Pomysl co by bylo gdyby pracodawca nie oddawal wolnego a zaplacil za
    prace 1.05 - czy kasa by Ci sie nalezala? Albo gdyby pracujacy 1.05
    odebrali za to wolne kazdy w innym terminie czy Tobie tez
    przyslugiwalo by takie prawo?