PracaGrupypl.praca.dyskusjePodstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce › Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
  • Data: 2003-05-13 21:59:11
    Temat: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: "Ad" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl> napisał w wiadomości
    news:b9r0fg$f7o$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > To zenujace, pracowac powinno sie juz w wieku lat 16-18(rownoczesnie sie
    > uczac). Istnienie takich zawodow jak sprzedawca nie powinno miec miejsca,
    > poniewaz na tych stanowiskach(wiekszosci) powinni dorabiac studenci i
    > uczniowie. Podobnie w przypadku kelnerow itp.

    To bardzo pożądana postawa by w miarę wcześnie młodzi uczyli
    się pracy (zarobek jest tutaj sprawą wtórną). Zmienia się mentalność,
    za PRL-u młodzi byli często oburzeni gdy sugerowało się im pracę
    w czasie wakacji :-).

    > wskaznikiem jest stopien aktywnosci zawodowej ludnosci w wieku 16-64lat, a
    > ten u nas jest niski i wynosi 54%, co oznacza ze pozostale 46% ludnosci
    > szuka zajecia lub udaje ze nie pracuje lub choruje (rencisci, przedwczesni
    > emeryci itp). Srednia wynosci 60-70%. Jak widac zanizamy srednia pomimo ze
    > ni jestesmy krajem bogatym, a moze wlasnie dlatego.

    Myślę że są to koszty przemian ustrojowych a raczej gospodarczych.

    > Nie w naszym kraju, zauwaz ze zmniejszenie ilosci godzin spowoduje
    > spadniecie sily nabywczej i tak niskiej.

    Chyba tak, ale dobrze by było poznać jakieś symulacje.
    Może są jakieś inne narzędzia na pobudzenie siły nabywczej
    na przykład obniżenie stóp %. Najgorsze co nas spotyka to
    popadanie w skrajności.

    Być może skracanie czasu i okresu pracy to niedoskonały pomysł
    na rozwiązywanie problemu bezrobocia w dłuższej perspektywie.
    Zdanie się tylko na przyśpieszanie rozwoju gospodarczego
    to stanowczo za mało.

    > Rownie dobrze mozna by postulowac o
    > zakaz pracy dla kobiet, co by rozwiazalo problem bezrobocia(wszak wtedy
    > kobiet nie wliczano by do statystyk), ale czy to spowodowaloby wzrost
    > zamoznosci??

    Kobieta to też człowiek :-). Tak na prawdę kobiety pracę zawsze
    mają :-) ich problem to wynagrodzenie czy jego wielkość a my
    piszemy tutaj o bezrobociu :-).
    Ad.