PracaGrupypl.praca.dyskusjeRekrutacja w jezykach obcych › Re: Języki urzędowe w Szwajcarii [OT] [było: Rekrutacja w jezykach obcych]
  • Data: 2005-08-23 10:42:42
    Temat: Re: Języki urzędowe w Szwajcarii [OT] [było: Rekrutacja w jezykach obcych]
    Od: "Mir" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Raczej druga opcja. Czyli w kantonach niemieckojezycznych - wszystkie
    > dokumenty wystepuja w jezyku niemieckim i w takim musza tez byc wypelnione.
    > Analogicznie w innych kantonach.
    > Chociaz przyznam szczerze, ze opcji pierwszej nie probowalem - moze Daniel
    > ma jakies doswiadczenia?

    Nie zawsze granice kantonu porywają się z granicami obszaru językowego. Np.
    kanton Wallis w części zachodniej francuskojęzyczny, w części wschodniej
    niemieckojęzyczny. Tessin jest raczej całkowicie włoskojęzyczny, a język
    retoromański występuje w kantonie Graubuenden. Sądzę, że petent urzędu nie
    zadaje sobie trudu dowiadywania się w jakim obszarze językowym dany urząd
    występuje. Raczej nie powinien. Tzn sądzę, że istnieje wariant pośredni - nie
    zawsze można pisać w 4 językach - dla kantonów "jednojęzykowych" obowiązuje
    dany język, dla kantonów dwujęzykowych (bo raczej nie ma kantonów jednocześnie
    3 i 4 językowych, pomijając to, że zawsze jakiś Szwajcar mówiący po włosku
    zamieszka np w Genewie) można pisać w obu językach. Mogę się mylić, bo nie
    pisałem do urzędów w Szwajcarii.