Ile zarabiają YouTuberzy?
2017-09-28 13:21
Przeczytaj także: Zjednoczone Emiraty Arabskie pozwolą zarobić
Przed nami wyniki badania zrealizowanego przez agencję GetHero i portal APYnews (www.apynews.pl). Jego autorzy wzięli pod lupę 104 twórców publikujących różnego rodzaju treści na łamach serwisu YouTube.Przeprowadzona analiza dowodzi, że badani YouTuberzy najczęściej (blisko połowa wskazań) zajmują się tematyką związaną z gamingiem. Na następnych pozycjach plasują się lifestyle i rozrywka, które reprezentuje odpowiednio 29 i 24 procent badanych. Po 24 procent treści publikowanych w analizowanych kanałach to gameplay'e oraz vlogi. Popularny kontent to również Q&A (questions ans answers) oraz tzw. unboxingi czyli filmiki przedstawiające odpakowywanie nowego produktu.
fot. mat. prasowe
Zarobki twórców YouTube
Dzięki kampanii twórca jest w stanie średnio zarobić od 1 475 złotych do niemal 30 000 złotych za jednorazową współpracę.
- Jednym z ciekawszych zestawień w raporcie są bez wątpienia zarobki twórców YouTube. Jak wynika z deklaracji ankietowanych YouTuberów, różnica pomiędzy najniższymi a najwyższymi średnimi zarobkami za jednorazową współpracę z marką może być bardzo duża. Dzięki kampanii twórca jest w stanie średnio zarobić od 1 475 złotych (średnia wartość zarobku określanego w badaniu jako minimalny za jednorazową współpracę), najwięcej zaś 29 287 złotych (średnia wartość z wycen podawanych jako maksymalne), aczkolwiek należy pamiętać, że kwoty za jednorazową współpracę wynoszą nieraz nawet ponad 100 tysięcy złotych – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu agencji GetHero.
fot. mat. prasowe
Średni miesięczny zarobek twórcy
Najwięcej zarabiają twórcy z kategorii lifestyle – średnio jest to 13 166 złotych.
Autorzy raportu sprawdzili również jak wygląda kwestia subskrybcje - zarobek. Co do zasady wyniki raczej nie stanowią zaskoczenia – im więcej twórca ma subskrybentów, tym więcej zarabia miesięcznie. Dla mniejszych twórców (do 250 tysięcy subskrypcji) są to kwoty rzędu 3,7-4,5 tysiąca złotych miesięcznie, dla największych zaś (od 500 tysięcy subskrypcji): 13-27 tysięcy złotych.
fot. mat. prasowe
Źródła dochodu
Glównym źródłem dochodów na Youtubie jest AdSense.
Ciekawie prezentują się wyniki w tabeli przedstawiającej przedziały miesięcznych zarobków twórców. Tu także wyniki są bardzo skrajne. Zdecydowana większość - aż 82 procent badanych - zadeklarowało, że miesięcznie zara-bia średnio od 1 do 10 tysięcy złotych, w tym 53 proc. deklaruje przedział 1-5 tys. zł, a 29 proc. przedział 5 -10 tys. zł. Tych najlepiej zarabiających (powyżej 10 tys. zł, w przedziałach 10-25 tys. zł, 25-50 tys. zł i 50-100 tys. zł) jest z kolei jedynie 18 procent. 1 procent badanych zadeklarowało, że nie zarabia w ogóle poza reklamami AdSense (w związku z tym nie zostali uwzględnieni w wykresie). Powyższe dane pozwalają na stwierdzenie, że 20 procent „najbardziej dochodowych” YouTuberów, zarabia więcej niż 80 procent pozostałych.
Ogólnie YouTuberzy (z przebadanej puli) zarabiają średnio 9 181 złotych. Dla gamingowców średnią jest 6 625 złotych, dla kanałów z kategorii rozrywka niewiele mniej - 6 500 złotych, najwięcej natomiast zarabiają twórcy z kategorii lifestyle – średnio 13 166 złotych.
Najczęściej deklarowanym źródłem dochodu jest ten z reklam AdSense – aż 96 procent ankietowanych YouTuberów udzieliło takiej odpowiedzi. Na drugim miejscu uplasował się Branded Content – 75 proc. Twórcy zarabiają także na: eventach, streamach czy własnych sklepach.
fot. mat. prasowe
Współpraca za darmo i barter
3 na 10 respondentów nie zdecydowało się na współpracę za darmo.
Jednocześnie często decydują się na darmową współpracę. Ponad 70 procent badanych potwierdza, że wzięło udział w darmowej kampanii z marką, a jako główny powód YouTuberzy podali współpracę na rzecz celów charytatywnych. Jak wynika z raportu, decydują się oni także na współpracę bez wynagrodzenia, ponieważ temat kampanii jest dla nich bliski lub po prostu lubią daną markę. Warto odnotować też fakt, że 13 procent badanych za powód współpracy, za którą nie dostali pieniędzy, podaje winę swojego managera, bądź po prostu oszustwo.
Wśród YouTuberów bardzo popularny jest również barter - 3/4 ankietowanych potwierdza, że współpracowało na takich zasadach. Tego typu współpracę ma za sobą 65-80 proc. twórców gamingowych, rozrywkowych oraz lifestylowych; jedynie 20-35 procent twórców w ogóle nie współpracuje barterowo.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych i e-mailowych, bezpośrednio z twórcami YouTube. Grupa YouTuberów została wybrana na zasadzie różnorodności w przedziale posiadanych subskrypcji. Twórcy raportu zamierzają powtarzać badanie cyklicznie co rok.
![Praca dorywcza: kto i ile zarabia w walentynki? [© karandaev - Fotolia.com] Praca dorywcza: kto i ile zarabia w walentynki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zarobki/Praca-dorywcza-kto-i-ile-zarabia-w-walentynki-227056-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Praca
-
Co grozi za nieobecność podczas kontroli L4? Błąd pracownika może kosztować zasiłek
-
Tylko 30% ofert pracy ujawnia zarobki. Ustawa o jawności wynagrodzeń wiele nie zmieni?
-
Twoje dziecko pracuje w wakacje? Uważaj, bo może stracić ubezpieczenie zdrowotne
-
Wynagrodzenia - wiosna/lato 2025. Zarobki w Polsce według stanowisk i branż