PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa zlecenie z punktu widzenia pracodawcy

  • 1. Data: 2003-10-15 10:51:51
    Temat: umowa zlecenie z punktu widzenia pracodawcy
    Od: "pr" <p...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam pytanie dotyczace checi zatrudnienia danej osoby do wykonywania danej
    konkretnej pracy.
    Chcialbym sie dowiedziec jakie sa roznice w zakresie odpowiedzialnosci i
    zobowiazan (a w szczegolnosci ponoszonych kosztow) wynikajacych dla
    pracodawcy w przypadku zatrudnienia tej osoby na umowe zlecenie, a
    prowadzenie wlasnej dzialalnosci przez ta osobe.
    Mam nadzieje ze pytanie jest zrozumiale, chociaz moze sie wydawac troche
    dziwnie sformulowane.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-10-15 12:58:48
    Temat: Re: umowa zlecenie z punktu widzenia pracodawcy
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    Jesli chodzi o odpowiedzialnosc, to bedzie w tej formie i tej jest taka
    sama - z pracownikiem posiadajacym wlasna dzialanosc rowniez podpiszesz
    umowe cywilna (czyli umowe zlecenie lub dzielo) na zrobienie czegos - zakres
    odpowiedzialnosci reguluje KC. Jedyny problem, to taki zeby pracownik ja
    posiadal albo zgodzil sie ja zalozyc i zarabial na tyle duzo, zeby pokryc
    ZUSy

    jedyna roznaca bedzie w platnosciach. Pracownik samozatrudniajacy sam oplaca
    wszelkie skladki wymagane przepisami i ppilnuje terminow, tobie daje tylko
    fakture. Jesli zatrudnisz go na umowe zlecenie, to jesli nie jest studentem
    ponizej 26 roku musisz mu oplacic:
    - ZUS, jesli nie jest zatrudniony nigdzie indziej na etat
    - ubezpieczenie chorobowe (jest zawsze obowiazkowe u nie-studentow, nawet
    jesli jest gdzies indziej na etacie

    Czy cos jeszcze? nie wem, nie znam przepisow placowych az tak dobrze, niech
    ktos doda, albo sprostuje
    Mozesz tez pomyslec o umowie o dzielo, ktora nigdy nie obejmuje zadnych
    platnosci. Musisz mu wtedy zlecic wykonanie czegos co faktycznie bedzie
    "dzielem" [materialnym lub konkretnym wytworem intelektualnym]

  • 3. Data: 2003-10-15 20:40:05
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > sama - z pracownikiem posiadajacym wlasna dzialanosc rowniez podpiszesz
    > umowe cywilna (czyli umowe zlecenie lub dzielo)

    // ciach //
    groch z kapustą.
    skoro własna działalność, to tylko zlecenie - np. firma A zleca wykonanie
    czegośtam firmie B w terminie do 99.99.9999 w kwocie xxx zł netto płatne
    bezpośrednio po wykonaniu zlecenia.
    Nie ma to za wiele wspólnego z umową-zlecenie bądź o dzieło w przypadku
    zależności pracowniczych. Po prostu firma za wykonanie danej pracy otrzymuje
    kwotę netto podwyższoną o VAT (to oczywiście w zależności od rodzaju firmy).
    I jest traktowane w firmie B jako przychód, od którego odlicza się wszelkie
    zobowiązania wobec państwa wg. zasad rachunkowo-księgowych. Zaś firma A w
    tym momencie ponosi koszt w wysokości kwoty wypłaconej firmie B i tym samym
    o tę kwotę pomniejszony jest jej przychód.
    żadna większa filozofia

  • 4. Data: 2003-10-16 08:55:56
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    No o ile dobrze czytam, to napisalem mniej wiecej to samo, tylko odnioslem
    sie do roznic w tych dwoch formach zatrudnienia.

    //ciach//

> [...]
    otrzymuje
    > kwotę netto podwyższoną o VAT (to oczywiście w zależności od rodzaju

    Umowa dzielo, zlecenienie NIE sa formami zatrudnienia,nie ma ich w kodeksie
    pracy a sa regulowane kodeksem cywilnym.
    Zlecenie firmie czegos zrobienie czegos tam jest wlasnie taka umowa

  • 5. Data: 2003-10-16 09:51:35
    Od: "M" <m...@W...onet.pl>

    (a w szczegolnosci ponoszonych kosztow) wynikajacych dla
    > pracodawcy w przypadku zatrudnienia tej osoby na umowe zlecenie, a
    > prowadzenie wlasnej dzialalnosci przez ta osobe.

    Wg mnie wygląda to tak (na przykładzie liczbowym)

    Załózmy, że masz umowę zlecenie i dostajesz 2000 zł. Dla Ciebie na rękę będzie
    z tego około 1360 zł (pomniejszając o ubezpieczenia tzw społeczne i podatek).
    Dla pracodawcy jest to koszt ok. 2410 zł (składki pracodawcy).
    Zakładając, że prowadzisz działalność i pracodawca płaci ci 2410 zł netto -
    jego koszt, odejmujesz od tego minimalny ZUS ok 630 zł zostaje Ci 1780 zł minus
    podatek jeśli nie masz innych kosztów (ale wówczas więcej wpiszesz w koszty i
    umniejszysz jeszcze podstawę opodatkowania) czyli zostanie Ci około 1470 zł
    (lub więcej).
    Róznica wynika z tego, że ZUS przy działalności opłacasz od najniższej stawki,
    a przy umowie - zlecenie od 2000 zł płacisz już więcej plus zysk na wpisywaniu
    w koszty telefonu, samochodu itp - mniejszy podatek.
    Opłacalność i forma zależy więc od kwot - trzeba to podddać głebszej analizie.
    Teoretycznie lepsza byłaby działaność, gdybyś zaproponował pracodawcy w tym
    przypadku nie 2410 a np 2300 - zyskujecie obaj on mniej Ci płaci, a Ty masz i
    tak ciut więcej "na rękę".
    Proponuję skorzysać z kalkulatora wynagrodzeń na onecie - dla
    wyliczenia "normalnej" stawki i przyrównać to z kwotą przy działalności
    odejmując ZUS itp.

  • 6. Data: 2003-10-16 13:02:18
    Od: "pr" <p...@p...onet.pl>

    Dzieki
    o taki wlasnie dosyc konkretny przyklad mi chodzilo
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-10-16 15:53:16
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > No o ile dobrze czytam, to napisalem mniej wiecej to samo, tylko odnioslem
    > sie do roznic w tych dwoch formach zatrudnienia.

    sorki, ale z twojej wypowiedzi wprost wynikało jakby jednakowo miało się
    rozumieć umowę cywilnoprawną między dwoma firmami i umowę na mocy kodeksu
    pracy w relacji pracownik-pracodawca a co w skrócie z kolei ja przedstawiłem