PracaGrupypl.praca.dyskusje › telemarketing - motywacja

  • 1. Data: 2005-11-22 10:31:03
    Temat: telemarketing - motywacja
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Witam,

    Czy ktoś orientuje się w jaki sposób, inny niż finansowy, można
    motywować pracowników telemarketingu?

    Przyszło mi do głowy, że dzielą się oni na 3 grupy.
    Pierwsza to taka, która telemarketing lubi. Pracuje w nim od dawna i
    osiaga świetne rezultaty. Motywacja - finansowa.

    Druga to taka, która lubi telemarketing, gdyż w jakiś sposób nie
    akceptuje samych siebie a krótka rozmowa telemarketingowa z obcą osobą,
    zasłoniętą łączem telefonicznym pozwala im kształtować swój pożądany
    wizerunek (osób innych niż są w rzeczywistości). Tych nie trzeba
    specjalnie motywować, bo motywują się wewnętrznie sami. Dzwoniąc -
    podwyższają poczucie własnej wartości.

    Trzecia, to taka, która nie lubi telemarketingu i traktuje tą technikę
    jako zło konieczne wykonywanej pracy. Tych można motywować finansowo
    i... no właśnie - jak jeszcze? I jak unikać negatywnych odczuć
    związanych z coachingowym elementem telemarketingu (odsłuchiwanie
    rozmowy, zbieranie statysk odmów - celem poprawienia umiejętności i
    wyniku tejże osoby).

    pozdrawiam
    m.

  • 2. Data: 2005-11-22 10:54:34
    Temat: Re: telemarketing - motywacja
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    Szkolenia szkolenia szkolenia.
    Jedno z prostrzych w tym zakresie - dwójka ludzi siada do siebie plecami,
    jedna trzyma w ręku kartkę z narysowanym jakimś kształtem i mówi osobie
    drugiej co ma narysować. I po kilku minutach sprawdzają efekt .
    Dalej - szkolenia mowy, szybkiej reakcji (tutaj nie da się "błysnąć okiem"
    jak w spotkaniu bezpośrednim, jedynym elementem pracy jest głos, lub
    cisza)
    A motywacja? może być tylko jedna - kasa. Idzie ci dobrze - masz granty. Źle
    - popraw się bo wylecisz. Nie tylko to drugie !!!
    To że ktoś źle sprzedaje jest winą coachów. Wstępna selekcja odrzuca osoby
    nie mające predyspozycji, więc ten element pomijam. Dobrym coachem jest
    osoba która potrafi sprzedawać. Usiądzie przy telefonie i na odsłuchu dla
    wszystkich będzie w stanie sprzedać.

    Jak chcesz pogadać na ten temat, zapraszam na priv

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2005-11-22 13:18:02
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "Maciek Sobczyk" <m...@d...doPLer> napisał w wiadomości
> [...]
    > innych niż są w rzeczywistości). Tych nie trzeba specjalnie motywować, bo
    > motywują się wewnętrznie sami. Dzwoniąc - podwyższają poczucie własnej

    Nie wpadlabym na to, ze moze istniec taka kategoria.
    Znam od srodka prace telemarketera i wiem, ze osoby z niskim poczuciem
    wlasnej wartosci wymiekaja, poniewaz nawet dobremu sprzedawcy trafia sie w
    dluzszym okresie jakas nieudana seria telefonow - trafia do nieodpowiednich
    klientow lub w nieodpowiedniej chwili lub jedno i drugie. Zaleznie od
    branzy, moze to trwac dzien, kilka dni lub nawet dluzej. Komus, kto uzywa
    sukcesow w telemarketingu i tej pracy do podnoszenia sobie poczucia wlasnej
    wartosci, w takiej sytuacji bardzo szybko spada motywacja i nie jest w
    stanie podchodzic do nowych telefonow ze swiezym entuzjazmem - i jesli
    trenerzy czegos nie zrobia, to konczy sie to spirala w dol. Osoby z takim
    problemem zwykle nie naleza do takich, ktore by telemarketing szczerze
    lubily, zwlaszcza na dluzsza mete.

    Z tym ksztaltowaniem wizerunku przez telefon to tez mi trudno zrozumiec. W
    typowej rozmowie telemarketingowej nie ma na to zbyt wiele miejsca, bo
    okazja do uzasadnionego gadania _o sobie_ zdarza sie rzadko, a kontakt jest
    dosc ograniczony w czasie, do tego czlowiek jest postrzegany przez druga
    strone przede wszystkim jako "emanacja firmy", a nie osoba; jak nawiaze
    osobisty kontakt, co jest oczywiscie pożądane, to i tak uwage skupi na
    produkcie, nie na sobie. Wyzywac sie w ksztaltowaniu wizerunku to mozna np.
    na newsach :)

> [...]
    > coachingowym elementem telemarketingu (odsłuchiwanie rozmowy, zbieranie
    > statysk odmów - celem poprawienia umiejętności i wyniku tejże osoby).

    Przyjazne otoczenie i okazywanie szacunku. Widzialam 3, a wlasciwie 3,5 (w
    tej czwartej nie dzwonilam, tylko mialam okazje poogladac) roznie
    zorganizowane telemarketingi. W kazdej z tych grup byly osoby takie, jak
    powyzej opisujesz i tylko jedna umiala sobie z nimi poradzic tak, ze
    osiagaly wyniki, byly zadowolone i zostawaly. W tej firmie bardzo dbano o
    wiezi grupowe i stosowano podejscie "ludzkie". Np. luzno traktowano pory i
    czas przerw - jak lider widzial, ze ludzie sa zmeczeni, to przyspieszal
    przerwe, lazil wsrod grupy rozsmieszajac ich jakimis obrazkami i innymi
    rzeczami z gatunku humorow biurowych, jak ktos mial zabawna rozmowe z
    klientem i to opowiedzial, to lazil i rozgadywal, jak sie dowiedzial o
    ciekawym hobby kogos, to rozprowadzal wiesc i wychwalal - az sie dzialo tak,
    ze kto gral po godzinach w jakims chalupniczym zespole, ten zapraszal na
    wystepy innych wraz z liderem, kto sie zajmowal fotografia, przynosil
    zdjecia do pracy sie pochwalic itd. Ludzie sie poznali od strony osobistej,
    wspierali sie wzajemnie szczerze, a nie sztucznie. Ludzie nie czuli sie
    traktowani jak maszyna do sprzedawania i byli zmotywowani. Bo "maszyna do
    sprzedawania" nie przeszkadza tylko tym z pierwszej wymienionej przez Ciebie
    grupy, rasowym handlowcom motywowanym niemal wylacznie kasa. Ludziom bez tej
    zylki bardzo przeszkadza sprowadzanie ich wartosci tylko do mierzalnej
    skutecznosci, ale to mozna swietnie zamortyzowac wlasnie w taki sposob. Tyle
    ze nie jest to latwe, bo trzeba charyzmy, zeby sie przy takim podejsciu luz
    nie wymknal spod kontroli.

    I.

  • 4. Data: 2005-11-22 17:41:35
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > Z tym ksztaltowaniem wizerunku przez telefon to tez mi trudno zrozumiec. W
    > typowej rozmowie telemarketingowej nie ma na to zbyt wiele miejsca, bo
    > okazja do uzasadnionego gadania _o sobie_ zdarza sie rzadko,
    przecież to ine chodzi o to żeby "sprzedać siebie". tylko wtedy byłoby
    uzasadnione mówienie _o_sobie_ (-:
    Osoba dzwoniąca jest _jedynym_nośnikiem_informacji_dla_klienta_ .
    I jest różnica czy powie szybko czy wolno, zrozumiale czy niezrozumiale, czy
    tylko rzuci hasło czy wejdzie w kontakt z klientem. i jak rozumiem to miał
    maciek na myśli pisząc o wizerunku.

    > a nie osoba; jak
    > nawiaze osobisty kontakt, co jest oczywiscie pożądane, to i tak uwage
    > skupi na produkcie, nie na sobie.
    dobre masz założenie. żeby ktoś był zainteresowany rozmową musi na to
    wpłynąć bardzo wiele czynników, a jednym z nich jest własciwe podejście
    dzwoniącego. pomijam że jak się dodzwoni np. w porze obiadu itp. Jak sie
    przedstawi, zainteresuje klienta... to i mozna porozmawiać o wszystkim żeby
    tylko sprzedać. I potem to oczywiście już rozmawia się o firmie i o
    produkcie :)

    > Wyzywac sie w ksztaltowaniu wizerunku to
    > mozna np. na newsach :)
    zauważ pewnego rodzaju podobieństwo - nie widać osoby z którą się
    komunikujesz. W newsach można byc sztuczniejszym, ile razy chciałaś coś
    napisać i przed wciśnięciem "send" się rozmyślałaś? a przy rozmowie tego
    nie zrobisz. "słowo się rzekło", a wypowiedzieć "bez namysłu" słowo
    własciwe to jest na prawdę sztuka :)

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 5. Data: 2005-11-22 17:45:59
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnijto_>

> [...]

    > akceptuje samych siebie(....).

    > Trzecia, to taka, która nie lubi telemarketingu(....)

    Ja bym jeszcze wstawił kategorię czwartą która zdarza się w kazdej profesji,
    niestety coraz częściej:

    Osoba która telemarketingu nie lubi albo nie ma na jego temat żadnych
    emocjonalnych odczuć i ma to w d......
    Wykonuje tą pracę bo akurat sie taka a nie inna trafiła i nie dba o jej
    wyniki ani własną satysfakcję bo ma to w d....
    Ściemnia w pracy i dobrze jej z wynagrodzeniem jakie dostaje- obojetnie w
    jakiej wysokości, bo generalnie w to w d....
    Nie narzeka ani nie chwali niczego co jest zwiazane z pracą gdyż w zasadzie
    ma to w d.....
    Nie reaguje na "zabiegi motywacyjne" efektami ponieważ... właścwie już
    wiecie dlaczego.

    Wbrew przejaskrawieniu jakie chciałem wywołać takich osób jest bardzo wiele:
    "Jakiego mnie stworzyłeś, takiego mnie masz....."

    Taki typ to dopiero wyzwanie dla trenera/przełożonego itd
    A jesli się dobrze maskuje, to już całkiem....

    --
    Jackare
    Bytom

  • 6. Data: 2005-11-22 19:59:30
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Jackare napisał(a):
> [...]
    > niestety coraz częściej:
    > Osoba która telemarketingu nie lubi albo nie ma na jego temat żadnych
    [...]

    > Wbrew przejaskrawieniu jakie chciałem wywołać takich osób jest bardzo wiele:
    > "Jakiego mnie stworzyłeś, takiego mnie masz....."
    Tak, ale takie osoby łatwo rozpoznać po wyniku,jaki wypracowują lub jej
    braku.

    pozdr.
    m.

  • 7. Data: 2005-11-22 20:30:37
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):

> [...]
    > podnoszenia sobie poczucia wlasnej wartosci, w takiej sytuacji bardzo
    > szybko spada motywacja i nie jest w stanie podchodzic do nowych
    Czynnikiem motywującym nie jest tutaj wypracowany wynik. Na ogół zresztą
    jest on wysoki, ale nie jest jedynym głównym motywatorem.

    Głównym motywatorem jest sama czynność - postrzegana jako dosyć prosta,
    mało skomplikowana, nie wymagająca kreatywności, ubrana w schematy i
    gotowe szablony. Dodatkowo bezpieczna, bo wykonywana za potrójnym
    "firewallem": [1] - dzwoniący to człowiek firmy a nie człowiek
    prywatny.To, co sobą reprezentuje, to autorytet firmy a nie swoje własne
    nisko oceniane i mało akceptowane życie. Dobrze,że nie musi wchodzić w
    nadmierny kontakt z rozmówcą. Wręcz nie ma na to czasu, bo ten jest
    ewidencjonowany. Nie musi więc okazywać swojej mało akceptowanej
    "ludzkiej twarzy" tylko maseczkę firmowego profesjonalizmu. [2] -
    bezpiecznie zasłonięty telefonicznym łączem. [3] - wystarczająco wysoka
    tolerancja porażek, by dzwoniąca osoba nie musiała każdego nieudanego
    telefonu traktować jak porażki.

> [...]
    > W typowej rozmowie telemarketingowej nie ma na to zbyt wiele miejsca, bo
    > okazja do uzasadnionego gadania _o sobie_ zdarza sie rzadko, a kontakt
    Owszem i paradoksalnie tym większa możliwość kreowania swojego
    pożądanego wizerunku. Jeden biegun tego kreowania to tzw. syndrom
    sekretarki (chłodna i wyniosła dla dzwoniących petentów, nie wchodząca w
    kontakt, wystarczająco bezpieczna za telefonem, by nie być ani uległą
    ani agresywną). Drugi to "syndrom telemarketera", który w krótkim
    czasie prezentuje się jako osoba ultraprofesjonalna. On nie przekazuje
    informacji tylko anonsuje. On nie przedłuża rozmowy tylko prolonguje. On
    dlatego jest Ą i Ę, bo firma, do której zachęca istnieje już 40 lat etc.
    etc. Za chłodem, krótkim czasem rozmowy, wyniosłością lub agresją (np.
    narzucaniem bez jakiejkolwiek możliwości interakcji) albo byciem
    coooool-luzakiem łatwo ukryć lęk przed wejściem w kontakt.
    II kat. telemarketerow plasuje się blisko drugiego bieguna.

    >, do tego czlowiek jest postrzegany przez
    > druga strone przede wszystkim jako "emanacja firmy", a nie osoba; jak
    > nawiaze osobisty kontakt, co jest oczywiscie pożądane, to i tak uwage
    > skupi na produkcie, nie na sobie.
    No wlaśnie - emanacja firmy. NIskie poczucie wartości idzie na drugi
    plan. Otulamy się w cieply plaszcz imaginowanej potęgi i autorytetu
    firmy i nuże - chwytamy za telefon...

    > Wyzywac sie w ksztaltowaniu wizerunku
    > to mozna np. na newsach :)
    Jasne że można. Chociaż nie wiem, czy taka metoda jest bardzo skuteczna.

> [...]
    > Tyle ze nie jest to latwe, bo trzeba charyzmy, zeby sie przy takim
    > podejsciu luz nie wymknal spod kontroli.
    Dzięki za rzeczową radę. Jadę w czwartek do pracy "budować zespoł" :)

    pozdr.
    m.

  • 8. Data: 2005-11-22 21:16:54
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnijto_>

    > Tak, ale takie osoby łatwo rozpoznać po wyniku,jaki wypracowują lub jej
    > braku.

    ale w firmach sprzedajaych telemenrketingowo badziewie, np atlasy i plany
    miast ro tacja jest masowa i duża- potem idzie taki w swiat z "doswiaczeniem
    w telemarketingu" i ściemnia..

  • 9. Data: 2005-11-22 22:08:34
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Jackare napisał(a):

> [...]
    > miast ro tacja jest masowa i duża- potem idzie taki w swiat z "doswiaczeniem
    Akurat tutaj mechanizm doboru był trochę inny. Decydowaly predyspozycje
    pracowników już zatrudnionych wcześniej. Nie tworzę dzialu
    telemarketingu "z prawdziwego zdarzenia". Potrzebnych mi jest ktoś, kto
    tą pracę wykona chętnie i się nie wypali np. po miesiącu bez wyników. I
    mój w tym obowiązek, by ewentualnemu wypalaniu się zapobiegać.

    pozdr.
    m.

  • 10. Data: 2005-11-22 22:26:38
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > Potrzebnych mi jest ktoś, kto
    > tą pracę wykona chętnie i się nie wypali np. po miesiącu bez wyników. I
    > mój w tym obowiązek, by ewentualnemu wypalaniu się zapobiegać.
    a w jakim mieście, jeśli można spytać?

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---