PracaGrupypl.praca.dyskusjetelemarketing - motywacja › Re: telemarketing - motywacja
    From: "Immona" <c...@n...googlemailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: telemarketing - motywacja
    Date: Tue, 22 Nov 2005 14:18:02 +0100

    Użytkownik "Maciek Sobczyk" <m...@d...doPLer> napisał w wiadomości
    news:dlus5d$2b8$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > pracowników telemarketingu?
    >
    > Przyszło mi do głowy, że dzielą się oni na 3 grupy.
    > Pierwsza to taka, która telemarketing lubi. Pracuje w nim od dawna i
    > osiaga świetne rezultaty. Motywacja - finansowa.
    >
    > Druga to taka, która lubi telemarketing, gdyż w jakiś sposób nie akceptuje
    > samych siebie a krótka rozmowa telemarketingowa z obcą osobą, zasłoniętą
    > łączem telefonicznym pozwala im kształtować swój pożądany wizerunek (osób
    > innych niż są w rzeczywistości). Tych nie trzeba specjalnie motywować, bo
    > motywują się wewnętrznie sami. Dzwoniąc - podwyższają poczucie własnej

    Nie wpadlabym na to, ze moze istniec taka kategoria.
    Znam od srodka prace telemarketera i wiem, ze osoby z niskim poczuciem
    wlasnej wartosci wymiekaja, poniewaz nawet dobremu sprzedawcy trafia sie w
    dluzszym okresie jakas nieudana seria telefonow - trafia do nieodpowiednich
    klientow lub w nieodpowiedniej chwili lub jedno i drugie. Zaleznie od
    branzy, moze to trwac dzien, kilka dni lub nawet dluzej. Komus, kto uzywa
    sukcesow w telemarketingu i tej pracy do podnoszenia sobie poczucia wlasnej
    wartosci, w takiej sytuacji bardzo szybko spada motywacja i nie jest w
    stanie podchodzic do nowych telefonow ze swiezym entuzjazmem - i jesli
    trenerzy czegos nie zrobia, to konczy sie to spirala w dol. Osoby z takim
    problemem zwykle nie naleza do takich, ktore by telemarketing szczerze
    lubily, zwlaszcza na dluzsza mete.

    Z tym ksztaltowaniem wizerunku przez telefon to tez mi trudno zrozumiec. W
    typowej rozmowie telemarketingowej nie ma na to zbyt wiele miejsca, bo
    okazja do uzasadnionego gadania _o sobie_ zdarza sie rzadko, a kontakt jest
    dosc ograniczony w czasie, do tego czlowiek jest postrzegany przez druga
    strone przede wszystkim jako "emanacja firmy", a nie osoba; jak nawiaze
    osobisty kontakt, co jest oczywiscie pożądane, to i tak uwage skupi na
    produkcie, nie na sobie. Wyzywac sie w ksztaltowaniu wizerunku to mozna np.
    na newsach :)

    > Trzecia, to taka, która nie lubi telemarketingu i traktuje tą technikę
    > jako zło konieczne wykonywanej pracy. Tych można motywować finansowo i...
    > no właśnie - jak jeszcze? I jak unikać negatywnych odczuć związanych z
    > coachingowym elementem telemarketingu (odsłuchiwanie rozmowy, zbieranie
    > statysk odmów - celem poprawienia umiejętności i wyniku tejże osoby).

    Przyjazne otoczenie i okazywanie szacunku. Widzialam 3, a wlasciwie 3,5 (w
    tej czwartej nie dzwonilam, tylko mialam okazje poogladac) roznie
    zorganizowane telemarketingi. W kazdej z tych grup byly osoby takie, jak
    powyzej opisujesz i tylko jedna umiala sobie z nimi poradzic tak, ze
    osiagaly wyniki, byly zadowolone i zostawaly. W tej firmie bardzo dbano o
    wiezi grupowe i stosowano podejscie "ludzkie". Np. luzno traktowano pory i
    czas przerw - jak lider widzial, ze ludzie sa zmeczeni, to przyspieszal
    przerwe, lazil wsrod grupy rozsmieszajac ich jakimis obrazkami i innymi
    rzeczami z gatunku humorow biurowych, jak ktos mial zabawna rozmowe z
    klientem i to opowiedzial, to lazil i rozgadywal, jak sie dowiedzial o
    ciekawym hobby kogos, to rozprowadzal wiesc i wychwalal - az sie dzialo tak,
    ze kto gral po godzinach w jakims chalupniczym zespole, ten zapraszal na
    wystepy innych wraz z liderem, kto sie zajmowal fotografia, przynosil
    zdjecia do pracy sie pochwalic itd. Ludzie sie poznali od strony osobistej,
    wspierali sie wzajemnie szczerze, a nie sztucznie. Ludzie nie czuli sie
    traktowani jak maszyna do sprzedawania i byli zmotywowani. Bo "maszyna do
    sprzedawania" nie przeszkadza tylko tym z pierwszej wymienionej przez Ciebie
    grupy, rasowym handlowcom motywowanym niemal wylacznie kasa. Ludziom bez tej
    zylki bardzo przeszkadza sprowadzanie ich wartosci tylko do mierzalnej
    skutecznosci, ale to mozna swietnie zamortyzowac wlasnie w taki sposob. Tyle
    ze nie jest to latwe, bo trzeba charyzmy, zeby sie przy takim podejsciu luz
    nie wymknal spod kontroli.

    I.