PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje?

  • 21. Data: 2007-05-12 09:47:29
    Temat: Re: praca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje?
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Maciek Sobczyk wrote:

    > Tyle mi przychodzi na myśl w pierwszej kolejności. W dużej mierze
    > opieram się na własnych doświadczeniach w pracy na odległość w opisanej
    > wcześniej firmie. I trochę na teorii zarządzania, bo część punktów
    > dotyczy standardowego zespołu.

    Interesujacy watek i pouczajace spostrzezenia. Czy mialbys cos do
    powiedzenia o zdalnie wykonywanych projektach niekomercyjnych, czyli
    takich, gdzie nie ma motywacji/sankcji finansowej za nie wykonanie
    zadan, a autorytet lidera nie jest podparty oficjalnie pelniona rola
    managera czy szefa, zas na spotkania w realu albo telekonferencje nie ma
    po prostu srodkow? dolozmy do tego zespol skladajacy sie z
    niedoswiadczonych studentow i licealistow.
    Nie jestem zaangazowana w takie rzeczy obecnie, ale podczas studiow i
    wczesniej bylo tego troche i procent rzeczy, z ktorych nic nie wyszlo,
    byl dosc duzy. Wlasciwie w swietle wylozonej przez Ciebie teorii
    nalezaloby raczej uznac procent sukcesow za niesamowicie duzy. :) Teraz
    wracam mysla do tamtych projektow i probuje zidentyfikowac bledy - mam
    swoje przemyslenia, ale chetnie wysluchalabym Twojej opinii na temat
    takiej dosc skrajnej sytuacji.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 22. Data: 2007-05-12 10:29:55
    Od: Maciej Ślużyński <m...@i...pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości

> [...]
    > a autorytet lidera nie jest podparty oficjalnie pelniona rola managera czy
    > szefa, zas na spotkania w realu albo telekonferencje nie ma po prostu

    IMVHO tu kluczową rolę odgrywa chyba siła idei.

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 23. Data: 2007-05-12 11:14:27
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Maciej Ślużyński napisał(a):
    > Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości

    > IMVHO tu kluczową rolę odgrywa chyba siła idei.
    I tak i nie.
    Tak, bo zespół to także relacje a więc również nieformalny autorytet
    lidera. A autorytet to przecież nie zespół środków wywierania wpływu
    wynikający ze stanowiska tylko to, jak lider jest postrzegany przez
    członków zespołu.
    Tak, bo idea powoduje, że cele zespołu są integratywne. Ludzie dlatego
    decydują się wstąpić do zespołu bo utożsamiają się z ideą a nie dlatego
    zajmują się ideą bo są w zespole.
    Tak, bo motywatorami są możliwość urzeczywistnienia idei, możliwość
    przynależności do grupy i niebezpieczeństwo odsunięcia od realizacji
    idei a te często są silniejsze niż motywator finansowy. Prawda, że pan
    Maslow był genialny? :) Dla ścisłości: realizacja idei rozpoczyna się
    wtedy, gdy potrzeby fizjologiczne są zaspokojone. Czyli motywator
    finansowy działa słabo. Górę biorą potrzeby wyższe: samorealizacji,
    przynależności, statusu społecznego, czyli urzeczywistanie idei,
    przynależność do grupy i IMO realizacja interesujących celów.

    Nie, bo możliwości realizacji idei jest wiele i członkowie mogą mieć
    rozbieżne zdania. Wówczas, jeśli nie dojdą do konsensusu, rozpocznie się
    polaryzacja zespołu. W jej wyniku albo wyklaruje się nowy podział sił
    albo zespół się rozpadnie.
    Nie, bo IMO rozbieżności wynikające z różnego postrzegania idei i
    nierozumienie punktu widzenia innych, co często ma miejsce w zespołach o
    kiepskiej komunikacji (zespół zdalny), mogą przybierać postać konfliktu
    wartości. Ten jest nierozwiązywalny.

    Czyli im mocniejsza siła, która scala zespół tym również większe
    prawdopodobieństwo, że ta sama siła zespół rozsadzi. Czyli idea to coś
    bez czego zespół nie powstanie i zarazem coś, co zespół może zniszczyć.

    Powodem jest IMO kryzys przywództwa, który charakteryzuje młode
    organizacje. Po początkowym wzroście zespołu, następuje moment, w którym
    ujawniają się rozbieżności w postrzeganiu idei i sposobach jej
    realizacji. Pojawiają się pretendenci do roli lidera. Powstaje konflikt.
    IMO jest to ten moment, w którym liderowi może zabraknąć narzędzi
    formalnych. W wyniku często traci on pozycję lidera i odchodzi lub
    odchodzi lider opozycji, jego główny przeciwnik. A z nimi często
    odchodzą sojusznicy. Odchodzą, bo przestaje być dla nich atrakcyjna idea
    (teraz jest to cudza idea) lub sama grupa. Przestają działać wspomniane
    wyżej motywatory. Zespół pozornie się rozpada. Pozornie, bo przecież
    ciągle pozostają w nim ludzie, którzy ze zwycięską wizją idei i z
    liderem się utożsamiają. IMO jest to dobry moment, by zasilić ponownie
    szeregi zespołu. Jako, że idea jest skrystalizowana, role i zadania są
    rozdane. Nowi członkowie otrzymują konkretne "stanowiska". Następuje
    wzrost przez wytyczne. Jego następstwem jest kryzys autonomii. Itd. Itd.
    Każda faza wzrostu kończy się kryzysem. Każdy kryzys powoduje rozpad
    zespołu lub wzrost jego efektywności.

    Pozdrawiam
    Maciek

    --
    Kochana Mary!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 24. Data: 2007-05-12 11:26:56
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > dolozmy do tego zespol skladajacy sie z
    > niedoswiadczonych studentow i licealistow.
    > chetnie wysluchalabym Twojej opinii na temat
    Powody niepowodzeń w takich zespołach to moim zdaniem niedostateczna
    komunikacja i niedojrzałość jego członków z naciskiem na niedojrzałość.
    Potrzeby członków nie są nieskrystalizowane, zmieniają się w czasie i
    pod wpływem różnych bodźców. Powiedzenie "słomiany zapał" chyba
    najlepiej oddaje efekty :) Do tego dochodzi przeświadczenie o własnej
    omnipotencji i egoizm, które utrudniają porozumienie się. Trudno przyjąć
    cudze stanowisko wierząc w nieomylność własnego. Trudno też oddzielić
    człowieka od problemu. Zamiast atakować problem, członkowie atakują się
    nawzajem a problem najłatwiej usunąć wraz z człowiekiem. Dochodzi niska
    odpowiedzialność za pozostałych członków i w efekcie zespół traci parę,
    zamiera albo rozsadzają go konflikty.

    Pozdrawiam
    Maciek