PracaGrupypl.praca.dyskusje › oświetlenie biura:praca przy komputerze

  • 1. Data: 2006-09-07 07:13:03
    Temat: oświetlenie biura:praca przy komputerze
    Od: Marek <m...@N...gazeta.pl>

    Czy są jakies normy /zalecenia odnośnie oświetlenia pomieszczeń biurowych,
    w których pracuje się przy komputerach ? ( stanowiska wyposażone głównie w
    monitory CRT).
    W firmie wymieniają instalację, i przy okazji będzie wymieniane
    oświetlenie. Podstawowe wątpliwości dotyczą źródeł światła. Są w zasadzie
    trzy szkoły:
    1. Oświetlenie żarowe (niestety dość energochłonne)
    2. Świetlówki (niektórzy pracownicy narzekają na kłopoty z oczami podczas
    pracy przy świetlówkach)
    3. Żarówki energooszczędne, które w istocie są świetlówkami, ale
    nowocześniejszymi i chyba nie mrugają z częstotliwością 50 Hz....

    Będę wdzięczny za wszelki sugestie, linki itp. Sprawa jest dość ważna, bo
    dotyczy dość dużej inwestycji (oświetlenie biur, w których pracuje ponad 30
    osób)
    --
    Marek

  • 2. Data: 2006-09-07 08:34:54
    Temat: Re: oświetlenie biura:praca przy komputerze
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    Marek napisał(a):

    > Będę wdzięczny za wszelki sugestie, linki itp. Sprawa jest dość ważna, bo
    > dotyczy dość dużej inwestycji (oświetlenie biur, w których pracuje ponad 30
    > osób)

    po 1 ag.bocznica.org
    po 2 http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19981480973
    po 3 Nie ma tam zadnego inzyniera znajacego obowiazujace regulacje
    prawne ?
    --
    pzdr
    robbi

  • 3. Data: 2006-09-07 12:38:34
    Od: Marek <m...@N...gazeta.pl>

    Thu, 07 Sep 2006 10:34:54 +0200, na pl.praca.dyskusje, robbi napisał(a):

    > po 1 ag.bocznica.org
    ;)
    > po 2 http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19981480973
    to akurat znam, ale dziękuję za link...
    > po 3 Nie ma tam zadnego inzyniera znajacego obowiazujace regulacje
    > prawne ?

    Hi... Jest, ale to oświetlenie robi firma, która wygrała przetarg.A
    przetarg, to przetarg ;)). I teraz musimy ich trochę sprawdzac. Problem nie
    leży w natężeniu oświetlenia, tylko w dopuszczalnych/stosowanych źródłach
    tego oświetlenia. Świetlówki są najtańsze w eksploatacji. A że okuliści ich
    za bardzo nie lubią, to inna sprawa. I w tym problem: tanio (świetlówki)
    czy drożej (żarówki). A może jest inne rozwiązanie. Wrzuciłem na ta grupę,
    bo z założenia dotyczy pracy/warunków BHP.

    PS. Inspektor BHP też jest, powiedział "żadnych świetlówek", ale tego nie
    da na piśmie...W końcu jest pracownikiem, nie niezależnym zewnętrznym
    fachowcem...

    --
    Marek

  • 4. Data: 2006-09-08 05:44:09
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Dnia Thu, 7 Sep 2006 14:38:34 +0200, Marek napisał(a):

    > PS. Inspektor BHP też jest, powiedział "żadnych świetlówek", ale tego nie
    > da na piśmie...W końcu jest pracownikiem, nie niezależnym zewnętrznym
    > fachowcem...

    Gdzieś mi się obiło o uszy, że w UE zabronione jest stosowanie świetlówek w
    biurach... Nie wiem, czy to dotyczy również nas i za cholerę nie mogę sobie
    przypomnieć gdzie o tym czytałem.

    3mcie się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 5. Data: 2006-09-08 07:34:04
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    Marek napisał(a):

> [...]
    >
    > PS. Inspektor BHP też jest, powiedział "żadnych świetlówek", ale tego nie
    > da na piśmie...W końcu jest pracownikiem, nie niezależnym zewnętrznym

    Hmm - powiem tak - ja mam na suficie swietlowki, a na biorku zwykla
    lampe z zarowka - i mam ja wlaczona. Problem ze swietlowka to jej
    migotanie - my go nie widzimy ale oko odczuwa - jest szybsze zmeczenie,
    czasami moze prowadzic to do pogorszenia wzroku. Lata temu uczono mnie
    (technikum elektryczne) ze tam gdzie praca jest za biurkiem nalezy
    stosowac wlasnie swiatlo mieszane.
    Ale gorsze od swietlowki sa lamki halogenowe - dlugosc fali swietlnej
    jest drastycznie rozna od swiatla naturalnego.

    A co do inspektora BHP - to widze ze podejscie maja wszedzie takie samo. ;>

    --
    pzdr
    robbi

  • 6. Data: 2006-09-08 07:35:08
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    Waldemar "Jakec" Bulkowski napisał(a):

    > Gdzieś mi się obiło o uszy, że w UE zabronione jest stosowanie świetlówek w
    > biurach... Nie wiem, czy to dotyczy również nas i za cholerę nie mogę sobie
    > przypomnieć gdzie o tym czytałem.

    Hmmm jak jestesmy w UE to mysle ze dotyczy - jak sobie przypomisz wrzuc
    na grupe - powalczylbym o wywalenie swietlowke odemnie z biura

    --
    pzdr
    robbi

  • 7. Data: 2006-09-08 09:03:32
    Od: "Tomek P." <a...@y...pl>

    Dnia 08-09-2006 o 09:34:04 robbi <r...@n...frompoznan.com> napisał(a):

> [...]
    > czasami moze prowadzic to do pogorszenia wzroku. Lata temu uczono mnie
    > (technikum elektryczne) ze tam gdzie praca jest za biurkiem nalezy

    za biurkiem? bez przesady. Raczej przy maszynach z otwartymi wirującymi
    częściami.

    --
    kilka bezsensownych słów poprzedzających link do strony
    http://tomaszplokarz.wordpress.com - już nie tylko La Linea ;)

  • 8. Data: 2006-09-09 07:54:25
    Od: jacknn <j...@k...net.pl>

> [...]
    > migotanie - my go nie widzimy ale oko odczuwa - jest szybsze zmeczenie,
    > czasami moze prowadzic to do pogorszenia wzroku.

    Fakt faktem chyba każdy laik wyczuwa różnicę pracując przy żarówce lub
    świetlówce...
    I choć faktycznie patrząc w źródło światła świetlówki nie widać
    "teoretycznie migotania" to po skupieniu wzroku na innym punkcie
    pomieszczenia jest ono wyczuwalne...

    Co do norm pracy biurowej to ja tylko pamiętam że obowiązkowo
    pomieszczenie biurowe musi posiadać dostęp do światła dziennego (tzn
    okna itp)...