PracaGrupypl.praca.dyskusje › niepłatne 'okresy próbne'. jak tu chcieć pracować?

  • 1. Data: 2004-09-15 20:49:58
    Temat: niepłatne 'okresy próbne'. jak tu chcieć pracować?
    Od: Jerzy Dusk <vesperUSUŃMAJUSKUŁY@bci.pl>

    I jak mieć chęć do ubiegania się o pracę, gdy pracodawcy w taki sposób
    traktują pracowników:

    W zakładzie fotograficznym Buzek-Garzyński w Krakowie koleżanka przeszła
    w zeszłym tygodniu bezpłatny 'okres próbny', o czym się dziś
    dowiedziała, pytając co dalej z jej kandydaturą. Pracowała 3 dni w
    niepełnym wymiarze. Miała dostać odpowiedź czy będzie nadal pracować, na
    tzw. stałe. Pracodawca powiedział, że da odpowiedź jak przetestuje dwóch
    innych kandydatów. No to koleżanka dziś przy okazji zapytała, tak nawet
    dla idei i z poczucia sprawiedliwości, czy należy się jej jakieś
    wynagrodzenie za te 3 dni. Właściciel był bardzo zdziwiony, oznajmił, że
    nie przewiduje czegoś takiego, no bo przecież to tylko na próbę było, że
    musi wiedzieć jakie kwalifikacje posiada pracownik, ze dla sprawdzenia.
    No i: że nie spisano umowy. I tu gościa mamy. Na argument, że formalnie
    korzystał z jej pracy, że wykonywała pewne obowiązki no i w dodatku, że
    nie zostałą uprzedzona nawet o niepłatnym okresie, właściciel odparł że
    'on tak to widzi'. I dalej się wkopywał mówiąc, że prawo można
    interpretować różnie. No więć chodzi o prawo czy uczciwość? Gość chyba
    też nie miał pojęcia o prawie pracy.
    Taki to przypadek, zresztą nie jedyny jaki się trafił mojej znajomej
    (grafik, sekretarka): poprzedni pracodawca zalega z wypłatą, a ponadto
    zatrudniał na czarno, jeszcze inny nie dość, że zatrudniał na czarno, to
    po pierwszym miesiącu pracy oznajmił, że to było szkolenie, że nie
    należy się wypłata (agencja reklamowa Kuc)
    Gdy po raz kolejny ktoś natyka się na takie podejście to nabiera
    nieufności do każdego potencjalnego pracodawcy.

    --
    Jerzy

  • 2. Data: 2004-09-16 06:52:00
    Od: "Jarek aka Dzarko" <p...@n...polbox.com>

    Od razu do PIPu. Od razu. Nie ma czegos takiego jak bezplatna praca. Chyba,
    ze sa to praktyki lub staz. Nie ma bezplatnych okresow "na probe". Tez taka
    gigantke mialem i zadzwonilem do PIPu i tam mnie naprostowali. Nie istnieje
    nic takiego. Nawet za jeden dzien maja zaplacic. Chyba, ze podpisze sie
    umowe o staz bezplatny.

  • 3. Data: 2004-09-16 07:10:27
    Od: "VERTRET" <vertret @ op . pl>

    Użytkownik "Jerzy Dusk" <vesperUSUŃMAJUSKUŁY@bci.pl> napisał w wiadomości
    > Taki to przypadek, zresztą nie jedyny jaki się trafił mojej znajomej

    Trafić to się może zła pogoda a nie praca.
    Jak sie idzie jak ciele byle gdzie i bez elementarnych ustaleń już na
    początku to wszystko się może zdarzyć.

    vertret

  • 4. Data: 2004-09-16 07:24:24
    Od: "Jarek aka Dzarko" <p...@n...polbox.com>

    > Trafić to się może zła pogoda a nie praca.
    > Jak sie idzie jak ciele byle gdzie i bez elementarnych ustaleń już na
    > początku to wszystko się może zdarzyć.

    Wszystko prawda i oczywiscie sie zgadzam, ale trzeba pamietac o jednym.
    Jesli czlowiek sie postawi okoniem, nie zgodzi sie na kombinowane wyplaty
    (co innego na konto, co innego w papier), czy inne czary-mary, to musi sie
    liczyc z tym, ze wezma kogos, kto sie zgodzi. Oczywiscie trzeba od razu
    wyjasniac sprawy, ale trzeba pamietac, ze jesli zycie zmusza kogos do
    szukania pracy u kmiota, to jak kmiot bedzie z nim rozmawial.

  • 5. Data: 2004-09-16 07:36:01
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 16 Sep 2004 07:24:24 GMT, Jarek aka Dzarko

> [...]
    > wyjasniac sprawy, ale trzeba pamietac, ze jesli zycie zmusza kogos do
    > szukania pracy u kmiota, to jak kmiot bedzie z nim rozmawial.

    Oczywiscie. O ile w gre nie wchodzi duza zbiurokratyzowana firma
    trzymajaca sie przepisow, to pozostake "byc elastycznym" bo inaczej -
    "prosze nie dzwonic, my zadzwonimy do pana".

    Przy okazji przypomniala mi sie czytana kiedys informacja o czlowieku,
    ktory zatrudnial kelnerki w kawiarni czy restauracji, a pozniej okazywalo
    sie, ze zaoferowane przez niego zarobki to przewidywana kwota wplywow z
    napiwkow od klientow, natomiast on sam nie placi nic.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 6. Data: 2004-09-16 08:16:24
    Od: "VERTRET" <vertret @ op . pl>

    Użytkownik "Jarek aka Dzarko" <p...@n...polbox.com> napisał w
    wiadomości news:Icb2d.285878$vG5.184326@news.chello.at...
    > Wszystko prawda i oczywiscie sie zgadzam, ale trzeba pamietac o jednym

    Trzeba pamiętać o jednym, że czasy ustawowego zarobku się skonczyły i
    trzeba się targować zawsze i wszędzie.
    Jak się ma mało do zaoferowania drugiej stronie umowy to nie można
    oczekiwać, że padnie na kolana i zacznie dziękować, że się do niego
    przyszło pracować.
    I chociaż to niektórym może się wydawać niesamowite to ta zasada działa
    też w drugą stronę.
    Jest w Polsce spora grupa ludzi, która regularnie dostaje propozycje
    zmiany pracy.
    Sam teraz pomagam komuś w szukaniu człowieka, którego można "wyciągnąć" z
    obecnej pracy i oczywiście trzeba mu zaproponować więcej.

    vertret

  • 7. Data: 2004-09-16 08:52:44
    Od: " Marek" <m...@N...gazeta.pl>

    krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > sie, ze zaoferowane przez niego zarobki to przewidywana kwota wplywow z
    > napiwkow od klientow, natomiast on sam nie placi nic.

    W tym wypadku przykład idzie "z góry" :)
    Politycy też często utrzymują się "z napiwkow od klientow" ;) to i potem
    ich stać na przeznaczanie diet poselskich na "cele społeczne" :)
    Jak ktoś zarabia tysiące, to parę setek w tą czy tą ...

    Pozdrawiam
    Marek

  • 8. Data: 2004-09-16 09:07:42
    Od: "Jarek aka Dzarko" <p...@n...polbox.com>

    > Trzeba pamiętać o jednym, że czasy ustawowego zarobku się skonczyły i
    > trzeba się targować zawsze i wszędzie.

    Kurna. Czytasz, co pisze, czy tylko czekasz na okazje, zeby pochwalic sie,
    jak to odstajesz od tlumu debili, ktorzy pracy nie moga znalezc? Pisalem, ze
    co innego na umowe, co innego w kieszen oferuja, a nie ze trzeba sie
    targowac. Czyli co? Jak kogos chce pracodawca oszukac, to znaczy ze jest
    zbyt malo wartym pracownikiem, zeby go traktowac uczciwie i podpisac z nim
    uczciwa umowe?

  • 9. Data: 2004-09-16 10:00:23
    Od: "VERTRET" <vertret @ op . pl>

    Użytkownik "Jarek aka Dzarko" <p...@n...polbox.com> napisał w
    wiadomości news:yJc2d.286000$vG5.38339@news.chello.at...
    >Czyli co? Jak kogos chce pracodawca oszukac, to znaczy ze jest zbyt malo
    wartym pracownikiem, zeby go traktowac uczciwie i podpisac z nim uczciwa
    umowe?

    Tak.
    I dlatego jedyną drogą do uniknięcia nerwów przy zadawaniu się z oszustami
    jest podniesienie swojej wartości na rynku pracy. Wtedy nawet nie będzie
    sie ich zauważać.

    vertret

  • 10. Data: 2004-09-16 10:30:06
    Od: "Jarek aka Dzarko" <p...@n...polbox.com>

    > I dlatego jedyną drogą do uniknięcia nerwów przy zadawaniu się z oszustami
    > jest podniesienie swojej wartości na rynku pracy. Wtedy nawet nie będzie
    > sie ich zauważać.

    Jasne. A jak podniesiesz te wartosc, nie pracujac? Bo zalozmy przez chwile,
    ze masz racje, ze jedynie 1-3 % ludnosci Polski zasluguje na uczciwe
    traktowanie, reszta to gnojki, ktore niebedac nic warte, zasluguja na smierc
    glodowa pod mostem. To jak taki gnojek, jak na przyklad ja, ma podnosic
    swoja wartosc na rynku? Domyslam sie, ze odpowiesz, ze pracujac i uczac sie.
    OK. A co jest do tego potrzebne? No? (werble...werble) PIENIADZE i PRACA!!!
    A skad wziac pieniadze i nie miec do cznienia z oszustami, skoro moja
    wartosc jest za niska? No skad? Moglbym odziedziczyc wielki spadek, ale
    wtedy bym pracy nie szukal. Moglbym krasc, ale nie chce. I co mi zostaje?
    Pojscie do pracy do buraka, ktory albo bedzie krecil ze stawkami, albo
    bedzie slabo placil. Reasumujac: aby nie zadawac sie z kombinatorami, trzeba
    sie pozadawac z kombinatorami.