PracaGrupypl.praca.dyskusje › hanbiace prace

  • 101. Data: 2007-10-08 20:42:10
    Temat: Re: hanbiace prace
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości
    news:fe4r52$oc5$1@inews.gazeta.pl...

    > Bardzo sie liczy - dla tego, kto to nikle prawdopodobienstwo
    > wykorzysta.

    Ale z definicji ktoś taki jest jednym spośród bardzo wielu którym się nie uda
    lub nie skorzystają z szansy. Cały czas jakoś Ci to próbuję wytłumaczyć i nie
    wiem, jak. Może tak: to jak różnica między zagraniem i niewygraniem a
    niezagraniem i niewygraniem. Ty to tłumaczysz z punktu widzenia osoby która
    zagrała i wygrała a ja z punktu widzenia osoby, która może zagra, może nie
    zagra, ale rezultat będzie taki sam.

    > Najpierw nad ta grupa ludzi ubolewasz (tak odczytalam ton Twojego
    > postu), a teraz twierdzisz, ze sa niezbedni.

    Nie ubolewam, stwierdzam po prostu fakt. Oczywiście ta "niezbędność" to
    kryterium bardzo umowne, ale z punktu widzenia różnych biznesów żerujących na
    naiwnych czy po prostu biednych to się przekłada na wielkie pieniądze.
    Piramidka musi po prostu stać we właściwą stronę. Nie wiem czy wiesz, ale są w
    Polsce firmy eksportujące swoją produkcję (i nie jest to zaawansowana
    technologia) do Chin. Musi im się to więc opłacać (a pracują u nich Polacy).

    > Rozmawiamy w ogole o ograniczonych szansach na co? Jesli chodzi o
    > ograniczone szanse na godne i w miare wygodne zycie, to tacy ludzie
    > wcale nie sa "niezbedni" - istnieja sprawnie funkcjonujace
    > spoleczenstwa (np. Japonia) w ktorych w praktyce nie istnieje nedza

    Zaczęliśmy od rozmowy o szansach (i marnowaniu młodości) w Polsce, kraju
    biednym, gdzie godne i w miarę wygodne życie jest już jakimś sukcesem,
    niedostępnym lub trudno dostępnym dla wielu ludzi, którzy w innym kraju (np.
    Japonii ;) ) byliby całkiem zadowoleni. Obserwując opór, z jakim ten kraj
    wydobywa się z biedy, odnoszę wrażenie, że jeszcze parę pokoleń spokojnie
    będzie mogło o sobie powiedzieć, że zmarnowali w Polsce młodość (i być może
    odegrają się za to na następnych młodych) i że jest to sytuacja wygodna dla
    wielu ludzi czerpiących z obecnego stanu rzeczy wymierne profity.

    entrop3r

  • 102. Data: 2007-10-09 05:12:21
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    entroper wrote:

> [...]
    > zagrała i wygrała a ja z punktu widzenia osoby, która może zagra, może nie

    A znasz takie powiedzenie, ze nie liczy sie wygrana, tylko uczestnictwo
    w grze?
    Moze gdy rzeczy do wygrania/przegrania sa miary zycia czy zdrowia, to
    tak nie jest, ale gdy chodzi o bogactwo, kariere, status spoleczny itd.,
    rzeczy fajne, ale nie najwazniejsze w zyciu, to jest to gra i widze duza
    roznice jakosciowa miedzy sprobowaniem swoich sil na rynku, na przyklad
    majac swoja firme, i zbankrutowaniem, a narzucona prawnie niemoznoscia
    sprobowania. Roznica jest psychiczna: jesli probuje i nie udaje mi sie,
    to przynajmniej wiem, ze mi sie nie udalo. Jesli nie moge sprobowac, to
    moge sie meczyc myslami, ze moze, gdybym mogla sprobowac, to bym byla
    taka swietna i taka swietlana by byla moja przyszlosc, a to wredne
    panstwo mi nie daje sprobowac i jestem bezsilna i byc moze tak wiele trace.

    Pisze to na podstawie tego, co mowilo mi owo starsze pokolenie. Oni sie
    patrzyli na Polske po '89, widzieli, jak mozna zakladac prywatny biznes,
    jak mozna pracowac w zawodach, w ktorych kasa zalezy od wynikow, jak
    bardzo wiele nagle zalezy od od osobistych talentow czlowieka (od
    ktorych przedtem zalezalo malo) i _wyobrazali sobie_, ze oni jako mlodzi
    ludzie w takich warunkach zablysneliby i zdobyliby swiat. Nie wiem, czy
    by tak bylo. Niektorym by sie pewnie udalo, innym nie, ale frustracja
    wynika z tego, ze nie mogli sprobowac. To inny rodzaj frustracji niz
    frustracja po przegranej wynikajacej z wlasnej niedoskonalosci.

> [...]
    > technologia) do Chin. Musi im się to więc opłacać (a pracują u nich Polacy).

    Wiem. W NZ, gdzie sila robocza jest znacznie drozsza niz w Polsce, tez
    sa firmy eksportujace do Chin i oplaca sie im bardzo. Nie wiem, co to ma
    wspolnego z zerowaniem na biednych czy naiwnych. Znany mi przyklad
    eksportu do Chin z bogatszego kraju to produkty mleczarskie, a eksport
    udaje sie dlatego, ze malo zanieczyszczony klimat i dlugie doswiadczenie
    w komercyjnym rolnictwie pozwalaja tworzyc produkty wyzszej jakosci niz
    te powstajace w koszmarnie zanieczyszczonych Chinach. W Chinach jest juz
    calkiem spora klasa srednia i wyzsza, ktora stac na kupno masla
    kilkakrotnie razy drozszego od lokalnego. Ba, jedna chinska firma
    zlozyla raz zamowienie na wieksza ilosc produktow mlecznych, niz wynosi
    cala nowozelandzka produkcja :). Nie rozumiem, gdzie widzisz w tym
    problem, nieprawidlowosc i czy to jest wlasnie ta "strona, w ktora
    powinna stac piramidka", czy odwrotna. Popyt i podaz.

    > Obserwując opór, z jakim ten kraj
    > wydobywa się z biedy, odnoszę wrażenie, że jeszcze parę pokoleń spokojnie
    > będzie mogło o sobie powiedzieć, że zmarnowali w Polsce młodość (i być może

    Ale juz z wlasnej winy, a nie z powodu okolicznosci dziejowych.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl - Nowa Zelandia
    http://blog.pasnik.pl

  • 103. Data: 2007-10-09 06:01:56
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > taka swietna i taka swietlana by byla moja przyszlosc, a to wredne
    > panstwo mi nie daje sprobowac i jestem bezsilna i byc moze tak wiele trace.

    Zaraz, ale za komuny, to nie można było mieć prywatnego biznesu, czy co?

    W moim mieście rodzinnym mam w klatce sąsiada, który za komuny handlował
    walutą - jak wielu innych, stał pod Pewexem i oferował klientom swoje
    usługi. Może nie była to zbyt wyrafinowana forma biznesu, ale jednak bez
    problemu mógł to robić i nikt mu tego nie utrudniał.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 104. Data: 2007-10-09 06:16:36
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 9 Paź, 08:01, Any User <u...@a...pl> wrote:

> [...]
    > usługi. Może nie była to zbyt wyrafinowana forma biznesu, ale jednak bez
    > problemu mógł to robić i nikt mu tego nie utrudniał.

    Czy w ogole pamietasz czasy komuny, ze nazywasz handel waluta przed
    1989 - biznesem? Przypomnij sobie albo dowiedz sie, co grozilo za w.w.
    Przypomnij sobie tez (albo dowiedz sie), co to byl domiar, zeby
    wspomniec o najbardziej podstawowych sprawach...

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 105. Data: 2007-10-09 06:22:04
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > Przypomnij sobie tez (albo dowiedz sie), co to byl domiar, zeby
    > wspomniec o najbardziej podstawowych sprawach...

    Sąsiad opowiadał, że miał układy z milicjantami - ale tylko tymi
    zwykłymi "krawężnikami" - i to mu wystarczało, niczym się nie
    przejmował. A handlował dzień w dzień.

    Poza tym - dlaczego mam tego nie nazywać biznesem?

  • 106. Data: 2007-10-09 06:27:59
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 9 Paź, 08:22, Any User <u...@a...pl> wrote:

    > Sąsiad opowiadał, że miał układy z milicjantami - ale tylko tymi
    > zwykłymi "krawężnikami" - i to mu wystarczało, niczym się nie
    > przejmował. A handlował dzień w dzień.
    >
    > Poza tym - dlaczego mam tego nie nazywać biznesem?

    bo tak samo mozna obecnie handlowac np narkotykami - biznes jak biznes
    - wystarczy miec "uklady z policjantami" i mozna handlowac dzien w
    dzien.

    A wracajac do kary za cinkciarstwo - grozilo za to 5 lat. Za
    gromadzenie w celu odsprzedaży z zyskiem towarów - 3 lata. Tyle "w
    temacie" prywatnych biznesow.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 107. Data: 2007-10-09 10:50:07
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2007-10-09 08:22, Any User pisze:

    > Sąsiad opowiadał, że miał układy z milicjantami - ale tylko tymi
    > zwykłymi "krawężnikami" - i to mu wystarczało, niczym się nie
    > przejmował. A handlował dzień w dzień.

    ROTFL. Naiwny jesteś. Twoi pracownicy - wbrew temu co opowiadasz tu na
    grupie - muszą mieć niezły ubaw z takiego szefa :)

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 108. Data: 2007-10-09 12:41:18
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 9 Paź, 12:50, "Mich@l" <k...@t...cy> wrote:

    > ROTFL. Naiwny jesteś. Twoi pracownicy - wbrew temu co opowiadasz tu na
    > grupie - muszą mieć niezły ubaw z takiego szefa :)

    Ech, gdyby Wprost wypuscil zbior kroniki w mniej komicznym wydaniu,
    dobierajac np reportaze z procesow o spekulacje czy nawet ze slynnej
    afery miesnej (jedyna w PRL kara smierci ws gospodarczej!), byloby
    mniej smiesznie, ale mlodzi byliby bardziej obeznani z realiami
    komuny.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 109. Data: 2007-10-09 17:42:04
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > A znasz takie powiedzenie, ze nie liczy sie wygrana, tylko uczestnictwo > w
    grze?

    ale to nie o taką grę chodzi. Gra w sukces to jak gra losowa a nie piłka
    nożna. I w tym przypadk ewidentnie chodzi o wygraną, a nie o grę. No chyba, że
    ktoś lubi męczyć się za darmo.

> [...]
    > taka swietna i taka swietlana by byla moja przyszlosc, a to wredne
    > panstwo mi nie daje sprobowac i jestem bezsilna i byc moze tak wiele

    I teraz wyobraź sobie, że nie masz kapitału początkowego (w jakiejkolwiek
    postaci, również znajomości, wejść, dostępu do ciekawych danych) albo musisz
    zaryzykować wszystko, co masz, a porażka to nie będzie coś takiego, że się
    otrzepiesz i pójdziesz dalej, tylko zostaniesz bezdomną albo pod kreską do
    końca życia. Nie wiem, czy w takiej sytuacji naprawdę liczy się możliwość
    spróbowania (i zbankrutowania). Doskonale wiesz, że w takiej sytuacji
    większość ludzi nie zaryzykuje i na nic im te wszystkie teoretyczne
    możliwości, które opiewasz. Co więcej, część z tych ludzi nigdy nie zbierze
    żadnego ryzykowalnego kapitału, bo są zaryglowani w odpowiednio biednym
    punkcie piramidki. A co z ludźmi, którzy nie są stworzeni do ryzykowania ? W
    Polsce mają możliwości mianowicie jakie ?

> [...]
    > czlowieka (od ktorych przedtem zalezalo malo) i _wyobrazali sobie_, ze
    > oni jako mlodzi ludzie w takich warunkach zablysneliby i zdobyliby

    Po prostu mamy skłonności do tworzenia legend. W każdej bramie masz trzech
    niezrealizowanych biznesmenów. Zobacz ile sensownych, legalnych (i założonych
    za legalnie zarobione pieniądze), w pełni prywatnych biznesów nie zamieszanych
    w politykę, nie kontrolowanych przez nomenklaturę, nie czerpiących zysków z
    monopoli urzędowych lub faktycznych, itd funkcjonuje od tamtych czasów do
    dziś. Kwitnące i szybko upadłe biznesy czasów transformacji nie liczą się.
    Oczywiście, ja rozumiem krzywdę tych ludzi, ale realnie rozmawiamy o 0.1%
    populacji...

> [...]
    > wynika z tego, ze nie mogli sprobowac. To inny rodzaj frustracji niz
    > frustracja po przegranej wynikajacej z wlasnej niedoskonalosci.

    Teraz jest za to frustracja, że można spróbować, ale nie ma za co. Zawsze jest
    jakaś frustracja. Ale czy tamta frustracja była gorsza (lepsza ?) od
    frustracji czasów dzisiejszych - nie ryzykowałbym odpowiedzi.

    > Wiem. W NZ, gdzie sila robocza jest znacznie drozsza niz w Polsce, tez
    > sa firmy eksportujace do Chin i oplaca sie im bardzo. Nie wiem, co to
    > ma wspolnego z zerowaniem na biednych czy naiwnych.

    To ma wspólnego, że firmy te produkują elementy składowe tzw. chińskiego
    badziewia, które wraca z powrotem do nas, (a rzeczy te można produkować w
    Chinach, są tam wszystkie niezbędne surowce, proces technologiczny jest
    stosunkowo prosty) a więc produkcja u nas musi być cholernie tania i jest to
    niewątpliwie zasługa taniej siły roboczej.

    > Ale juz z wlasnej winy, a nie z powodu okolicznosci dziejowych.

    Z własnej winy to chyba tylko to, że w Polsce, bo jak na razie największym
    wpływem młodych zdolnych ludzi na losy tego kraju jest ich emigracja.

    entrop3r

  • 110. Data: 2007-10-19 10:23:06
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    entroper wrote:
    > Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości

    Odpowiadam pozno, bo Twoj post mi poczatkowo jakos umknal.

    > I teraz wyobraź sobie, że nie masz kapitału początkowego (w jakiejkolwiek
    > postaci, również znajomości,

    Stop. Znajomosci sa bardzo pomocne, ale rzecz w tym, ze je mozna sobie
    pozdobywac. Ja przyjechalam do obcego kraju i zaczynajac od spolecznego
    zera po kilkunastu miesiacach mam calkiem przyzwoita siec znajomosci. W
    Polsce wiekszosc moich znajomosci, zarowno znajomosci z ludzmi, ktorzy
    mi mogli i chcieli w czyms pomoc, jak i znajomosci, ktore byly po prostu
    bezinteresownym, przyjemnym kontaktem miedzyludzkim, mialam ze swojego
    krecenia sie wokol mlodziezowek politycznych i spolecznosci religijnych,
    pisania na Sieci i przechodzenia niektorych z tych znajomosci w real i
    innych dzialan, ktore byly calkowicie moja inicjatywa, bez "kapitalu
    poczatkowego". Fakt, ze mieszkanie w duzym miescie i dostep do Internetu
    pomagaja, ale pomijajac przypadki skrajne jak odizolowana od swiata wies
    w Bieszczadach, posiadanie znajomosci znacznie bardziej zalezy od
    osobistej inicjatywy niz od szczesliwego urodzenia sie w odpowiedniej
    rodzinie.

> [...]
    > spróbowania (i zbankrutowania). Doskonale wiesz, że w takiej sytuacji
    > większość ludzi nie zaryzykuje i na nic im te wszystkie teoretyczne

    Mowisz o zalozeniu firmy (DG, tzn. z pelna odpowiedzialnoscia majatkiem
    osobistym za zobowiazania firmy) jako o jedynej mozliwosci, podczas gdy
    nie jest to bynajmniej jedyna mozliwosc. Czasem nawet nie trzeba
    zakladac firmy.

    W sumie to wiem, co mi odpowiesz i bedziesz miec w tym sporo racji:
    kapital spoleczno-kulturowy, ktory trudno zdobyc od zera z tego powodu,
    ze bedac w punkcie zerowym nie ma sie motywacji i zainteresowania do
    jego budowania. Mam na mysli takie rzeczy, jak bycie wygadanym, odwaga
    przedstawiania swoich opinii i propozycji, pewnosc siebie,
    zainteresowanie swiatem, wylapywanie informacji i korzystanie z nich,
    dobre umiejetnosci miedzyludzkie, gotowosc do inwestycji (niekoniecznie
    pienieznej - rowniez czasu i wysilku) itp. Z tym zestawem
    umiejetnosci/cech charakteru czlowiek sobie poradzi wszedzie, bez tego
    bedzie zawalal trafiajace sie okazje. A jak do tego zestawu ma jeszcze
    jakies "twarde", czyli tak zwane konkretne umiejetnosci, to w ogole
    bedzie mu dobrze.

    I co, jesli ktos tego nie ma? Nie wiem; jego perspektywy sa rzeczywiscie
    takie sobie, o ile nie znajdzie sie bez swojego wysilku w odpowiednim
    otoczeniu. Ale nie nalezy wszystkiego zwalac na otoczenie. Jak
    wspomnialam, roznica miedzy komuna a teraz polega na tym, ze teraz
    pozycja czlowieka w spoleczenstwie znacznie bardziej zalezy od jego
    osobistych cech i umiejetnosci niz za komuny.

> [...]
    > stosunkowo prosty) a więc produkcja u nas musi być cholernie tania i jest to
    > niewątpliwie zasługa taniej siły roboczej.

    Nie wmowisz mi, ze polska sila robocza moze byc tansza od chinskiej -
    poogladaj dane o minimalnych i srednich placach i kosztach zycia
    dostepne na Necie. Czynniki oplacalnosci moga byc inne: infrastruktura,
    poziom korupcji, bariery kulturowe, wymagania jakosciowe itp.

    I.