PracaGrupypl.praca.dyskusje › formy wynagrodzenia - proszę o wytłumaczenie

  • 1. Data: 2005-09-19 20:40:27
    Temat: formy wynagrodzenia - proszę o wytłumaczenie
    Od: "Adamzrk" <a...@g...pl>

    Witam.
    Od razu mówię, że nie znam się bardzo i proszę Was o pomoc. Mając do
    wyboru 3 formy wynagrodzenia, które najlepiej wybrać:
    1. Umowa o pracę, czyli zwykła praca na etat (chyba)
    2. Umowa o dzieło
    3. Faktura VAT.
    Jeśli chodzi o koszty , które ponosi pracodawca chyba najkorzystniejsza jest
    druga opcja. Jeśli chodzi o tą drugą opcję to jak to właściwie jest - można
    na każdy nowy miesiąc podpisywać nową umowę? Co z ubezpieczeniem itp?
    Napiszcie też o pozostałych jak to jest. Dzięki za wszelkie informacje

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-09-19 20:42:03
    Temat: Re: formy wynagrodzenia - proszę o wytłumaczenie
    Od: Piotr Przewłocki <p...@p...onet.pl>

    Adamzrk napisał(a):

    > Od razu mówię, że nie znam się bardzo i proszę Was o pomoc. Mając do
    > wyboru 3 formy wynagrodzenia, które najlepiej wybrać:
    > 1. Umowa o pracę, czyli zwykła praca na etat (chyba)

    Jesteś pracownikiem, zarówno pracodawca jak i Ty podlegacie pod Kodeks
    Pracy. Jesteś ubezpieczony. Największe obciążenie finansowe dla pracodawcy.

    > 2. Umowa o dzieło

    Nie jesteś pracownikiem. Nie masz ubezpieczenia. Najniższe obiążenie dla
    pracodawcy (czyli może Tobie więcej "na rękę" zapłacić. Ale nie musi).

    > 3. Faktura VAT.

    Nie jesteś pracownikiem, nie masz ubezpieczenia. Chyba, że masz
    zarejestrowaną działalność gosp. Niskie obciążenie finansowe dla pracodawcy.

    --
    Pitt
    http://republika.pl/p_przewlocki/

  • 3. Data: 2005-09-19 20:56:12
    Od: "Adamzrk" <a...@g...pl>

    Dzięki za odzew :)

    Użytkownik "Piotr Przewłocki" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:432f1d5a$0$5428$f69f905@mamut2.aster.pl...

> [...]
    >
    > Nie jesteś pracownikiem. Nie masz ubezpieczenia. Najniższe obiążenie dla
    > pracodawcy (czyli może Tobie więcej "na rękę" zapłacić. Ale nie musi).

    W tej chwili jestem studentem i mogę wziąć urlop dziekański. Czy
    "bycie pracownikiem" daje jakieś przywileje? Z tego co wiem można się
    ubezpieczyć prywatnie, więc z ubezpieczeniem nie powinno być w tym przypadku
    kłopotu.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-09-19 20:59:03
    Od: Piotr Przewłocki <p...@p...onet.pl>

    Adamzrk napisał(a):

> [...]
    > ubezpieczyć prywatnie, więc z ubezpieczeniem nie powinno być w tym przypadku

    Jeśli podczas "dziekanki" uczelnia nadal Cię ubezpiecza (a nie jestem
    pewien, czy tak jest w istocie), to zaproponuj potencjalnemu pracodawcy
    np. takie rozwiązanie:
    Albo umowa o pracę z pensją (przykładowo) 1600zł netto,
    albo umowa o dzieło z pensją 2100zł.
    Taki przykładowy kalkulator płac znajdziesz na:
    http://praca.wp.pl/kalkulator.html

  • 5. Data: 2005-09-19 21:04:46
    Od: "Ell" <N...@w...pl>

    > 1. Umowa o pracę, czyli zwykła praca na etat (chyba)
    Zyskujesz: pewnosc wynagrodzenia, ubezpieczenie, skladke emerytalna, staz
    pracy, prawo do urlopu...
    Tracisz: dwadziescia pare do czterdziestu paru procent wynagrodzenia.....
    (zalezy jak na to patrzy pracodawca)

    > 2. Umowa o dzieło
    Zyskujesz: wiecej kasy (koszt w sumie 10% (50% koszty uz przych, 19% podatek
    dochodowy od polowy wynagrodzenia))
    Tracisz: wszystko co zyskujesz w p.1, bardzo tez trudno wyegzekwowac
    platnosci (nie chroni Cie ani kodeks cywilny ani ustawa o terminach zaplat w
    transakcjach handlowych ...)

    > 3. Faktura VAT.
    Zyskujesz: wiecej kasy, jeszcze wiecej kasy (koszty, mozna odliczac VAT
    kosztowy)
    Problemy, jakie moga sie pojawic: stale oplaty ZUS (mozesz wybrac "maly ZUS"
    ale wszystkie oszczednosci sa TWOIM kosztem - nizsze ubepieczenia rentowe,
    chorobowe, emarytalne), odpowiedzialnosc za podatki, deklaracje, rozliczenia
    (biuro rachunkowe min 100 pln), nieuczciwosc "pracodawcy" - jak Ci nie
    zaplaci -sąd powszechny wraz ze wszelkimi z tego wynikajacymi kosztami i
    procedurami.

    Moja rada - jesli pracodawca chce na Ciebie przeznaczyc wiecej niz 3000 -
    pomysl o opcji nr 3, jesli mniej tylko p. 1
    P. 2 mozesz cwiczyc z praca dodatkowa, dorywcza.....

    PozdrA

  • 6. Data: 2005-09-20 07:42:38
    Od: Paweł 'Styx' Chuchmała <s...@h...t15.ds.pwr.wroc.pl>

    W artykule <dgn977$1jsf$1@node3.news.atman.pl>
    Ell napisał(a):

    > bardzo tez trudno wyegzekwowac
    > platnosci (nie chroni Cie ani kodeks cywilny ani ustawa o terminach zaplat w
    > transakcjach handlowych ...)

    No bez generalizowania. Dlaczego zakładasz, że trudno?

    Pozdr,

    --
    Paweł 'Styx' Chuchmała
    styx at irc dot pl

  • 7. Data: 2005-09-20 09:41:16
    Od: "Adamzrk" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Ell" <N...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Moja rada - jesli pracodawca chce na Ciebie przeznaczyc wiecej niz 3000 -
    > pomysl o opcji nr 3, jesli mniej tylko p. 1
    > P. 2 mozesz cwiczyc z praca dodatkowa, dorywcza.....
    >
    > PozdrA

    Chodzi Ci o 3000 - czyli całą kwotę jaką przeznacza na mnie pracodawca
    (pensja + inne), czyli na rękę ok 1500 ?
    I jeszcze jdno - jak dokładnie w praktyce wygląda opcja nr 3?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-09-20 09:41:19
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Adamzrk [Tue, 20 Sep 2005 11:41:16 +0200]:

    > I jeszcze jdno - jak dokładnie w praktyce wygląda opcja nr 3?

    Dokladnie to tak, ze zakladasz wlasna DG, uzerasz sie z US, ZUS
    i paroma innymi ;), samodzielnie odprowadzasz podatki i skladki,
    a z tamta firma podpisujesz najzwyklejsza miedzyfirmowa umowe na
    okreslona kwote, na ktora to kwote wystawiasz faktury w kazdym
    okresie rozliczeniowym (niekoniecznie miesiecznym).

    Kira

  • 9. Data: 2005-09-20 09:44:58
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Kira [Tue, 20 Sep 2005 11:41:19 +0200]:

> [...]
    > okreslona kwote, na ktora to kwote wystawiasz faktury w kazdym
    > okresie rozliczeniowym (niekoniecznie miesiecznym).

    Z aspektow praktycznych: zerwac umowe moze facet bardzo szybko
    i zostajesz bez zrodla dochodow, a ZUSy placic musisz.

    Jak Ci za fakture nie zaplaci, to nie chroni Cie prawo pracy,
    musisz sie o zaplate uzerac samodzielnie w sadzie, ponoszac rzecz
    jasna koszta tego uzerania sie. A skladki i tak placisz ;>

    Ale sa tez zalety: mozesz robic to samo dla roznych firm, plus
    jeszcze dodatkowe rzeczy w ofercie miec, mozesz czesc pracy na
    pracownikow przerzucic. No i nie masz okreslonych godzin pracy
    i nikt Ci nad glowa nie stoi ;)

    Kira

  • 10. Data: 2005-09-20 10:20:55
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    opcja numer 3 :

    płacisz zus i podatki + ew. opłacasz biuro rachunkowe,mozesz w koszty wrzucić
    paliwo,telefon itp.
    Co do wypowiedzi "Kira" o możliwości dobrabiania to jest różnie.
    Często podpisując kontrakt możesz mieć paragrafy o konkurencji itp.
    Co do czasu pracy : to możesz mieć roboty na 20 godz dziennie i niechroni Cię
    prawo pracy.

    Na poczatek wez umowe o prace , a po roku zastanow sie ponownie.

    powodzenia
    rafal