PracaGrupypl.praca.dyskusje › co zrobic, zeby bylo lepiej?

  • 71. Data: 2004-11-10 21:45:32
    Temat: Re: co zrobic, zeby bylo lepiej?
    Od: Wieslaw Bicz <W...@o...pl>

    >Dziekuje Ci za wysilek :) cos z tego powyciagam do przekazania.

    Postanowiłem się włączyć w tą dyskusję jako przedsiębiorca i pracodawca z pewnym
    doświadczeniem, także zdobytym za granicą, a także z własnymi przemyśleniami. Może
    moje opinie coś dadzą, może kogoś jeszcze dodatkowo pobudzą do dyskusji:

    Problem bezrobocia jest zawsze wynikiem faktu, że firmy nie są w stanie zatrudnić
    wystarczającej ilości pracowników, bo nie przynoszą im oni wystarczającego zysku.
    Polskie firmy są konkurencyjne na rynkach prawie wyłącznie tylko dzięki temu, że
    mają niższe koszta pracy. Firm, które mają produkty, które mogą sprzedać w Świecie
    za cenę lepszą niż konkurencja praktycznie nie ma. Z tego powodu najlepszym
    programem na zwalczenie bezrobocia byłaby znacząca dewaluacja złotówki. Ponieważ
    jednak obecnie obowiązuje u nas dogmat nie pozwalający na takie kroki (a uzasadniony
    interesami warstw panujących), to na razie ten sposób możemy skreślić.

    Inne sposoby muszą polegać na wspieraniu tych firm, które są konkurencyjne, czyli
    dają szanse na stworzenie miejsc pracy, które nie będą zależne od niskich kosztów
    pracy. Niestety - z powodów, których nie znam, a podejrzewam że najważniejszym jest
    po prostu głupota (ładniej mówiąc - ignorancja) - nikt nie próbuje w Polsce wspierać
    takich firm. Przyznam też, że nie jest to proste, ale niekoniecznie trzeba wszystko
    wymyślać na nowo. Na Świecie wymyślono wiele sposobów na popieranie takich firm.
    Wystarczyłoby je po prostu skopiować.

    Można oczywiście wspierać firmy, które mogą konkurować jedynie niską ceną siły
    roboczej, ale taka polityka ma dość krótkie nogi. To akurat jest w Polsce robione,
    szczególnie w odniesieniu do byłych lub aktualnych państwowych molochów. Na to
    przeznaczana jest znacząca część budżetu. I jest to poltyka niewątpliwie skuteczna.
    Doprowadzenie do racjonalnej wielkości zatrudnienia w takich firmach spowodowałoby
    olbrzymi wysyp bezrobotnych. Powodueje ona jednak obciążanie innych podmiotów
    gospodarczych.

    Wspieranie samych bezrobotnych, np. przez szkolenia ma oczywiście sens, ale tylko
    ograniczony. Dotyczy to bowiem jedynie niewielkiej ilości zawodów, w których brakuje
    fachowców. Przy znacznym bezrobociu efekt tego nie może być wielki.

    I dodam jeszcze moją opinię na temat ludzi, którzy się takimi działaniami w Polsce
    zajmują. W oparciu o własne doświadczenia jestem zdania, że w Polsce mamy sytuację
    beznadziejną. Ludzie zajmujący się działaniami tego typu, tzn. urzędy pracy, różne
    agencje, organizacje, itd. w większości przypadków działaniami swoimi tylko szkodzą
    i przeszkadzają. Ich zatrudnianie jest tylko i wyłącznie działalnością zastępczą,
    zmniejszającą bezrobocie o tyle, o ile się takich ludzi zatrudnia.

    Zmiana tej sytuacji wymagałaby diametralnie innego podejścia systemowego, ludzi z
    wizją, wytrwałością, poparciem, itd. Tworzeniem miejsc pracy powinni się zajmować
    doświadczeni przedsiębiorcy, którzy wspierać powinni swoim doświadczeniem innych
    przedsiębiorców. Jeśli zajmują się tym funkcjonariusze, którzy zatrudniają swoich
    kolesiów, pociotków, ludzi przypadkowych, ludzi o mentalności urzędniczej i
    pasożytniczej, to nic z tego nie będzie, poza bezpośrednim efektem zatrudniania
    całej tej zbieraniny.

    Oczywiście, że rady można dawać nawet w tej sytuacji i może pomogą one tym, którzy
    chcą coś sensownego robić, a nie tylko przetrwać w urzędniczym, lub
    pseudoaktywistycznym kieracie.

    Rada, którą mógłbym dać mogłaby być taka: Spróbować zidentyfikować firmy, którym
    warto byłoby pomóc, choćby w taki sposób, że subwencjonuje się zatrudnianie w nich
    bezrobotnych.

    Najlepsza byłaby jednak pomoc polegająca na wspieraniu konkretnych projektów, które
    mają na celu tworzenie konkurencyjnych produktów.

    Można też starać się zidentyfikować miejsca, gdzie da się jeszcze "upchnąć" klasyczne
    usługi i produkty, i wspierać tych bezrobotnych, którzy w takich miejscach chcieliby
    się usamodzielnić.

    Można oczywiście też wspierać różne fundusze pożyczkowe i kapitału ryzyka, ale to
    trzeba robić inaczej, niż dotychczas w Polsce.

    Wieslaw Bicz

  • 72. Data: 2004-11-10 23:15:48
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Józek; <cmrct0$nue$1@news.onet.pl> :

    > Zacznę od kapitalisty: to egoista kierujący się dobrem swoim i tylko swoim
    > posiadający daleko idące umiejętności wykorzystywania ludzi a właściwie to
    > ich umiejętności.

    Nie wszyscy. Kapitalistą jest również właściciel kiosku z gazetami,
    który zasuwa od 6 do 20 za niezbyt wysokie wynagrodzenie. Za to
    kapitalista będący posiadaczem kwiaciarni lub sklepiku spożywczego
    często zasuwa od 2-3 rano. Musisz sprecyzować o jakich kapitalistów Ci
    chodzi. ;)

    > Naczelnym dobrem kapitalisty jest zysk w miarę w ramach prawa.

    A Twoim nie jest? Rozumiem, że jako pracownik nie jesteś zainteresowany
    jak najwyższym zarobkiem i chętnie zrzekniesz się połowy wynagrodzenia,
    żeby udowodnić brak przynależności do "kapitalistów"?

    > Dlatego liczenie na to że zaczną inwestować razem lub pojedynczo jest
    > prawie śmieszne, albo co najmniej, co zresztą pokazali idąc na Słowacje.
    > Właściwie prozaiczny, większość 60 -70%nie ma pieniędzy.

    Czyli sugerujesz dofinansowanie "kapitalistów", czy odbudowę "gospodarki
    państwowej"?

    > Nie ma pieniędzy bo nie ma pracy, a pracy niema bo niema pieniędzy.

    A za co ludzie kupowali akcje PKO BP? Tu raczej istnieje związek
    nastrojów i związanej z nimi skłonności do wydawania pieniędzy.

    > Jakie to proste, prawda.

    Aż za proste. ;)

    > Po drugie kapitalizm już w swojej definicji zakłada celowe bezrobocie, co
    > widać po krajach zachodnich i USA.

    Nie zakłada - równie dobrze może istniec kapitalizm z niedoborem siły
    roboczej. To akurat nie wina kapitalizmu, że rośnie wydajność produkcji
    - musiałbyś stworzyć system, który zakłada świadome ograniczenie
    wydajności, ale wtedy zarobki idą w dół lub towary drożeją.

    > Za Lepperem, dodruk banknotów mógłby być bodźcem dla gospodarki, ale jest
    > jeden problem kasę opanowali złodzieje i bandyci.

    Bardzo mi się podobał opis działań jednego z wzorców ideowych partii na
    S. - mianowicie ów wzorzec, kiedy nie miał kasy na wynagrodzenia dla
    swoich ludzi, posłał ich do pobliskiej drukarni skarbowej, żeby sobie
    ukradli. ;) Po paru latach [kiedy doszedł legalnie do władzy] ów wzorzec
    rozkręcił roboty publiczne i rozbudował armię - w celu sfinansowania w/w
    posłał swoich ludzi, żeby ukradli Żydom i własnym rodakom, następnie
    zamknął częśc [własnego] społeczeństwa w obozach i w zamian za ich pracę
    kasował "wynagrodzenia" - w międzyczasie "pokojowo" połączył się z
    drugim Państwem, gdzie Żydzi i miejscowi mieli jeszcze pieniądze do
    zrabowania. Następnie wcielił inne państwo, które również nie zostało
    wcześniej okradzione. Później zaczął wojnę i po kolei zajmował nowe
    państwa i okradał je po to, żeby utrzymać odpowiedni "wzrost" - niestety
    w pewnym momencie państwa łatwe do okradzenia [czytaj podbicia]
    skończyły się i zmuszony był do próby zaatakowania innego państwa
    złodziejskiego, co skończyło się dla niego porażką. Oczywiście w
    międzyczasie korzystał z taniej siły roboczej z zajętych krajów, co nie
    uchroniło jego utopijnych wizji przed finansową plajtą.

    Tak na marginesie - identyczny scenariusz obrabiają niektóre firmy,
    tyle, że one nie "kradną" ale "wysysają" - ale kiedyś zabawa też skończy
    się dla nich źle.

    Co do dodruku banknotów. Pada na pysk wymienialnośc PLN na waluty -->
    wszyscy tracą, bo nawet rolnik potrzebuje paliwa do traktorów, stali,
    nawozów wytwarzanych z gazu itd. Wbij sobie do głowy - POLSKA NIE JEST
    SAMOWYSTARCZALNA I NIGDY NIE BĘDZIE [no chyba, że w produkcji
    ziemniaków, żyta i owsa bez nawozów ;)]. DODATKOWE PIENIĄDZE, TO WZROST
    CEN TOWARÓW I SPADEK KURSU ZŁOTEGO, a spadek kursu złotego, to wyższe
    ceny towarów z importu - ropy, gazu, rud żelaza, aluminium, nowoczesnej
    technologii, tworzyw sztucznych itd.

    Gdyby Polska była krajem III świata, to po wystąpieniach Pana Leppera
    czy Giertycha żaden inwestor nie ryzykowałby inwestycji w Polsce -
    powinni się cieszyć, że dzięki zaangażowaniu politycznemu Polski i jej
    pozycji [może nie za wysokiej, ale zawsze], mało który inwestor
    zagraniczny bierze ich pogróżki na poważnie, w przeciwnym razie Polska
    co prawda pozbyłaby się obcych wyzyskiwaczy i ich kapitałów, ale dodruk
    pieniędza niewymienialnego na waluty obce spowodowałby, że nasza
    gospodarka mogłaby się oprzeć wyłącznie na miejscowej produkcji - też
    wspominam z rozżewnieniem syrenki, komputery Odra i Mazovia,
    reglamentację benzyny i III stopień zasilania.
    Mz. to Lepper i Giertych bardziej szkodzą nastrojom inwestycyjnym
    rodaków, niż Balcerowicz, który wybrał pomiędzy biedą a'la Białoruś, a
    normalnym rozwojem [choć faktycznie może zbyt ostro podszedł do sprawy -
    w końcu społeczeństwo to nie rak - ale co się stało, to się nie
    odstanie]

    > Dzisiaj nie ma problemu z wyprodukowaniem czegokolwiek.
    > Dzisiaj nie brakuje nam surowców na podstawowe artykuły.
    > Brakuje tylko dobrej woli bez względu na kolor.
    > Bo komu zależy aby było lepiej?

    Dobrej woli do czego? Nawet gdyby jakimś cudem kurs pln do walut by się
    nie załamał, to prawa rynkowe spowodują, że towary i tak podrożeją -
    produkcja może wzrośnie, ale najpierw pójdą w góre ceny, bo zdolności
    produkcyjnych nie podnosi się z dnia na dzień, a firmy widząc wzrost
    popytu podniosą ceny [nawet bogobojni i kochający Naród rolnicy ;)]. Co
    więcej - po chwilowym wzroście popytu nastąpi wzrost podaży, co załamie
    ceny i nastąpi deflacja - o tym drobnym szczególe Lepper zapomniał
    wspomnieć swoim wyborcom. ;)

    Flyer
    --
    Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa
    http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=403101

  • 73. Data: 2004-11-11 01:35:41
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Andrzej; <1217233.Nfx49y8lFs@andojei> :

> [...]
    > np. prace przy zniwach co lato oraz zebrac "pochlebne referencje" (i
    > nauczyc sie je znosic).
    > - Dlugoterminowe staze w ostatnich latach studiow/nauki. Refundowane w
    > przypadku podjecia pracy w firmie po zakonczeniu studiow/nauki.
    > - Organizowanie stazow zagranicznych dla absolwentow, ograniczone do zawodow
    > wymagajacych dlugiego okresu przygotowawczego. Byc moze z jakas opcja
    > "zachecajaca" do powrotu do kraju (choc wiekszosc i tak wraca).
    > - Ulatwianie migracji pracownikow (refundacja?) ale tylko do rownorzednych

    Fajnie. Wszyscy powyżej 26 roku do gazu? ;)

    Flyer

  • 74. Data: 2004-11-11 02:32:14
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 8 Nov 2004 14:04:33 +0100, "Immona"
    <n...@z...com.pl> zakodował:

    >Podzielcie sie opiniami i pomyslami na programy, dzialania itd., ktore by
    >byly lepsze i skuteczniejsze niz to, co funkcjonuje obecnie w zwalczaniu
    >bezrobocia wsrod mlodziezy (szczegolnie absolwentow).

    Wiele pomysłów tutaj, to tylko przeciąganie tej przymałej kołderki to
    na jednych, to na innych. Programy aktywacji "młodych", "wsi",
    "biednych regionów", "niepełnosprawnych" itd. to tylko przesunięcie
    bezrobocia z jednego miejsce w inne.
    Jedyna skuteczna metoda zmniejszenia bezrobocia to wzrost gospodarczy
    przewyższający wzrost produktywności maszyn. A to można osiągnąć
    między innymi zmniejszając podatki. Jakoś nasi "władcy" nie rozumieją,
    że 5% z 1 000 000 to więcej, niż 30% z 1 000 :(
    Fakt, że zmniejszenie podatków nie działa błyskawicznie i pierwszy
    okres po zmniejszeniu może być bolesny, ale szybko zmniejszą się
    wydatki związane z bezrobociem, zmniejszy się przestępczość,
    patologie. A chwilę potem wzrosną wpływy do budżetu.

    Bardzo mnie zdziwiło, jak tylu polityków było zaskoczonych, że
    zmniejszenie akcyzy na alkohol spowodowało wzrost wpływów do budżetu z
    tego tytułu. Widziałem, że z ekonomią to większość jest na bakier, ale
    że są aż tak ślepi, głusi i brak im inteligencji to nie podejżewałem.
    Ale jakiś taki zbyt optymistyczny jestem ;)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 75. Data: 2004-11-11 10:38:57
    Od: Andrzej <a...@d...nikad>

    Flyer wrote:

    > Fajnie. Wszyscy powyżej 26 roku do gazu? ;)

    Spokojnie. Byla mowa o mlodziezy i absolwentach. Nastepnym razem rozdamy cos
    starszym. ;-)

    --
    A.

  • 76. Data: 2004-11-11 15:59:55
    Od: "Immona" <n...@z...com.pl>

    Użytkownik "Wieslaw Bicz" <W...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wymyślać na nowo. Na Świecie wymyślono wiele sposobów na popieranie takich
    > firm. Wystarczyłoby je po prostu skopiować.

    Co konkretnie masz na mysli?

    Mi wlasnie wpadlo do glowy, ze wykwalifikowani ludzie mogliby pisac za darmo
    lub za niewielka oplata (oplacani przez panstwo/UE) projekty/wnioski o
    dotacje unijne dla firm, ktore w zwiazku z dotowanymi inwestycjami
    zwiekszylyby zatrudnienie. Poniewaz pisanie wnioskow to zaawansowana sztuka
    przy wiekszych projektach i firmy konsultingowe pobieraja za to duze oplaty,
    taka pomoc moglaby zachecic przedsiebiorcow, zeby wymyslac takie inwestycje,
    przy ktorych zwiekszy sie zatrudnienie - bo wtedy bedzie ich mniej lub nic
    kosztowac zawalczenie o te dotacje.

> [...]
    > wielkości zatrudnienia w takich firmach spowodowałoby olbrzymi wysyp
    > bezrobotnych. Powodueje ona jednak obciążanie innych podmiotów

    doprowadzanie do racjonalnej wielkosci zatrudnienia jest rownie kosztowne
    jak podtrzymywanie nieracjonalnej. Mialam okazje wysluchac prezentacji
    jednego z pracodawcow branzy hutniczej o tym, jak sie udalo zmniejszyc
    zatrudnienie w polskich hutach z 143 000 do dwudziestu paru tysiecy w
    przeciagu kilku czy kilkunastu lat, prawie bez strajkow, pozwow sadowych i
    bez wiekszych niepokojow spolecznych. Jak sie udalo? Panstwo pomoglo.
    Uwazam, ze taki wydatek ma wiekszy sens niz podtrzymywanie przerostu, bo
    jest jednorazowy i doprowadza przedsiebiorstwo do stanu rzeczywistej
    konkurencyjnosci - ale pokomunistyczne molochy sporo kosztuja budzet, czyli
    nas wszystkich, tak czy inaczej, w kazdej wersji.

> [...]
    > ale tylko ograniczony. Dotyczy to bowiem jedynie niewielkiej ilości
    > zawodów, w których brakuje fachowców. Przy znacznym bezrobociu efekt tego

    Zdziwisz sie - mnostwo sfrustrowanych pracodawcow skarzy sie na trudnosci w
    znalezieniu dobrego pracownika. I nie chodzi bynajmniej o wysoko
    wykwalifikowanych specjalistow, ale o osoby: zmotywowane, pracowite, lojalne
    wobec firmy, uczciwe (swiadkowie Jehowy maja nadal wziecie za to i problemu
    bezrobocia wsrod nich prawie nie ma, bo sie dobrze rozreklamowali, ze nie
    kradna), gotowe dac od siebie cos wiecej niz wymagane minimum, gotowe sie
    uczyc. Przedsiebiorcy nie majacy szczescia miec siatki znajomosci, po
    ktorych mozna rozeslac rekrutacyjne wici przyjmuja kolejne osoby na okres
    probny i rozczarowani zwalniaja. Szkolenia, moim skromnym zdaniem,
    nalezaloby robic w zakresie mentalnosci, a nie kwalifikacji.

    > Oczywiście, że rady można dawać nawet w tej sytuacji i może pomogą one
    > tym, którzy chcą coś sensownego robić, a nie tylko przetrwać w
    > urzędniczym, lub pseudoaktywistycznym kieracie.

    Ilosc takich komentarzy budzi we mnie wciaz na nowo zaniepokojenie, czy
    grupa dyskusyjna tym razem mnie uznala za urzednika panstwowego? ;)

> [...]
    > "upchnąć" klasyczne usługi i produkty, i wspierać tych bezrobotnych,
    > którzy w takich miejscach chcieliby się usamodzielnić.

    Kopiuje do raportu o pomyslach i opiniach z ppd :), dziekuje za wypowiedz.

    I.

  • 77. Data: 2004-11-11 17:58:22
    Od: Wieslaw Bicz <W...@o...pl>

    Immona wrote:

    >Co konkretnie masz na mysli?

    Konkretnie mam na myśli to, że konieczne jest wspieranie własnej
    )polskiej - miejscowej) przedsiębiorczości, której celem jest tworzenie
    lub rozwój firm, które mogłyby zaoferować własne, oryginalne produkty
    lub usługi. Na Świecie stosuje się na przykład następujące metody:

    1. Kredyty i subwencje dla ludzi, którzy startują nowe firmy i mają
    oryginalne pomysły, doświadczenia, itd.
    2. Wspieranie i finansowanie projektów mających na celu tworzenie nowych
    oryginalnych produktów w istniejących firmach przy pomocy kredytów i
    subwencji oraz odpowiednio skonstruowanych przepisów.
    3. Wspieranie struktur oferujących kapitał ryzyka (fundusze, tzw.
    business angels).
    4. Granty finansujące konkretne projekty.
    5. Wspieranie prac badawczo rozwojowych i potrzebnej do tego infrastruktury.
    6. Tworzenie centrów wspierających firmy innowacyjne poprzez oferowanie
    im tańszych pomieszczeń, pomocy organizacyjnej, merytorycznej, itd.
    7.Tworzenie klimatu wspierającego własną przedsiębiorczość i innowacje.

    Wszystkie te rzeczy w Polsce nie występują, lub też - co najwyżej -
    śladowo. Niektóre w formie karykaturalnej, a naprawdę wiem, o czym
    mówię, bo mam w tym względzie swoje doświadczenia. I to nie tylko
    polskie. Ludzie zajmujący się takimi rzeczami w Świecie są regularnie
    zaszokowani polskim podejściem do tych spraw. Czasem po prostu nie
    wierzą, że coś takiego może ktoś robić. Ale tak to już jest także w tej
    dziedzinie: Polska jest krajem nieograniczonych niemożliwości.

> [...]
    >przy ktorych zwiekszy sie zatrudnienie - bo wtedy bedzie ich mniej lub nic

    To na pewno nie jest głupia idea. Takie działanie nikomu nie może
    zaszkodzić. Ale trzeba wiedzieć, że pisanie wniosków o wsparcie i ich
    "popychanie" to jest tradycyjna i dobrze funkcjonująca branża. Tak jak i
    szkolenia. Duża część pieniędzy oferowanych przez różne instytucje
    krajowe i międzynarodowe jest pożeranych przez takie struktury. I choć
    to jest działalność ewindentnie pasożytnicza, to ma się nader dobrze.
    Ponieważ szczególnie w takich krajach jak Polska ludzie z tych struktur
    są dobrze "umocowani" w strukturach władzy, to nie sądzę, żeby Twoja
    idea przeszła.

> [...]
    >konkurencyjnosci - ale pokomunistyczne molochy sporo kosztuja budzet, czyli
    >nas wszystkich, tak czy inaczej, w kazdej wersji.

    Szczera prawda, ale większość wydatków tego typu przynosi niestety tylko
    efekt w postaci utrzymywania zbytecznych miejsc pracy.

> [...]
    >probny i rozczarowani zwalniaja. Szkolenia, moim skromnym zdaniem,
    >nalezaloby robic w zakresie mentalnosci, a nie kwalifikacji.

    To na pewno prawda, ale szkolenia nie stworzą nowych miejsc pracy, to
    jest po prostu margines. Pracodawca może co najwyżej dzięki temu
    wymienić słabo wyszkolonego na lepiej wyszkolonego, ale nie powstanie
    dzięki temu nowe miejsce pracy, chyba, że dla nauczycieli.

    Wieslaw Bicz

  • 78. Data: 2004-11-11 18:00:52
    Od: Wieslaw Bicz <W...@o...pl>

  • 79. Data: 2004-11-11 19:13:38
    Od: "Józek" <s...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Andrzej" <a...@d...nikad> napisal w wiadomosci

> [...]
    > papiery
    > np. prace przy zniwach co lato oraz zebrac "pochlebne referencje" (i

    Nie wiem czy wiesz , juz od paru lat studenci pracuja za 400 - 500 zl bez
    ubezpieczenia i ZUS, czy mam rozumiec ze proponujesz 200 na miesiac

    Józek

  • 80. Data: 2004-11-11 19:15:54
    Od: "Irek Szpilewski" <d...@s...opole.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Podatki nie są jeszcze takie najgorsze (choć zawsze mogłyby być niższe),
    > miałem na myśli przede wszystkim ZUS. Jest on bardzo dotkliwy dla osób
    > które chciałyby rozpocząć własną działalność, zwłaszcza na początku i w
    > branżach typu usługi itp. gdzie zysk jest niepewny i nieregularny. Podatek
    > nie jest problemem bo jest naliczany od zysku (OK, wiem że to duże
    > uproszczenie) natomiast haracz na ZUS trzeba płacić niezależnie od tego
    > czy
    > i ile się zarobiło, choćby trzeba było dokładać do interesu.

    Ciekawe czemu nie wprowadzi się liniowej stawki składki ZUS, powiedzmy
    20% od dochodu. Wg mnie proste i sprawiedliwe.

    Irek