PracaGrupypl.praca.dyskusje › brak wynagrodzen - zerwanie umowy ?

  • 1. Data: 2002-07-15 13:21:49
    Temat: brak wynagrodzen - zerwanie umowy ?
    Od: "Jack's Smirking Revenge" <m...@h...com>

    Witam,

    Firma zalega mi z wynagrodzeniami. Wiesc wsrod zalogi jest taka, iz chodzi o
    to, aby nas zmiekczyc do podjecia pewnej decyzji. Jako ze juz nie bawi mnie
    taki sposob motywowania do czegokolwiek, prosze Was o odpowiedz/opinie na
    ponizsze pytania :

    1) czy brak wynagrodzen jest ciezkim naruszeniem umowy o prace ? (podobno
    jest)
    2) ile trwa rozprawa przed Sadem Pracy o wyplate zaleglego wynagrodzenia ?
    (czy to sa godziny, dni, miesiace ) (mysle o art. 55, ustep 3, a ile dobrze
    mysle)
    3) jak dlugo pracodawca moze zwlekac z wydaniem swiadectwa pracy ?
    4) Zal: 1)=true -> czy moge po prostu wstac z krzesla i wyjsc z pracy bez
    okresy wypowiedzenia (ciezar rozwiazania umowy spada na pracodawce ? ) ?

    Dzieki za potencjalne odpowiedzi,
    JSR

  • 2. Data: 2002-07-15 13:39:18
    Temat: Re: brak wynagrodzen - zerwanie umowy ?
    Od: "Dorota Orzeszak" <s...@a...com.pl>

    Użytkownik "Jack's Smirking Revenge" <m...@h...com> napisał w
    wiadomości news:aguicc$6b$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > ponizsze pytania :
    >
    > 1) czy brak wynagrodzen jest ciezkim naruszeniem umowy o prace ? (podobno

    Jest ciezkim naruszeniem

    > 2) ile trwa rozprawa przed Sadem Pracy o wyplate zaleglego wynagrodzenia ?
    > (czy to sa godziny, dni, miesiace ) (mysle o art. 55, ustep 3, a ile
    dobrze
    > mysle)

    Ja osobiscie najpierw zglosilabym sie do Panstwowej Inspekcji Pracy i
    sprobowala zalatwienia poprzez Inspektora Pracy.
    W firmie w ktorej pracuje lwansie tak sie stalo. Pracodawca wyplacil zalegle
    pensje pod wplywem rozmowy z Inspektorem.

    > 3) jak dlugo pracodawca moze zwlekac z wydaniem swiadectwa pracy ?

    Chyba 7 dni ma pracodwaca na wydanie swiadectwa pracy.

    > 4) Zal: 1)=true -> czy moge po prostu wstac z krzesla i wyjsc z pracy bez
    > okresy wypowiedzenia (ciezar rozwiazania umowy spada na pracodawce ? ) ?

    Z tego co mi powiedziano w PIP'ie to nie mozesz tak zrobic, bo wtedy
    pracodawca ma podstawe do zwolnienia ciebie dyscyplinarnie.

    Valentine
    Poznan, Debiec

  • 3. Data: 2002-07-15 14:00:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 15 Jul 2002 15:21:49 +0200, "Jack's Smirking
    Revenge" <m...@h...com> zakodował:

    >1) czy brak wynagrodzen jest ciezkim naruszeniem umowy o prace ? (podobno
    >jest)

    Bez wątpienia jest.

    >2) ile trwa rozprawa przed Sadem Pracy o wyplate zaleglego wynagrodzenia ?
    >(czy to sa godziny, dni, miesiace ) (mysle o art. 55, ustep 3, a ile dobrze
    >mysle)

    Sama rozprawa raczej liczona w minutach (no, może kwadransach). Ale
    sprawy zazwyczaj ciągną się grubymi miesiącami.

    >3) jak dlugo pracodawca moze zwlekac z wydaniem swiadectwa pracy ?

    KP
    Art. 97. Par. 1. W zwi?zku z rozwi?zaniem lub wyga?nięciem stosunku
    pracy pracodawca jest zobowi?zany niezwłocznie wydać pracownikowi
    ?wiadectwo pracy. Wydanie ?wiadectwa pracy nie może być uzależnione od
    uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawc?.

    A dokładniej o tym mówi Rozporzadzenie w sprawie szczegolowej tresci
    swiadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania:

    § 2. 1. Pracodawca wydaje ?wiadectwo pracy bezpo?rednio pracownikowi
    albo osobie upoważnionej przez pracownika na pi?mie - w dniu, w którym
    następuje rozwi?zanie lub wyga?nięcie stosunku pracy.

    2. Jeżeli wydanie ?wiadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez
    niego upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca, nie póĽniej niż w
    ci?gu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła ?wiadectwo pracy
    pracownikowi lub tej osobie za po?rednictwem poczty albo doręcza go w
    inny sposób.

    >4) Zal: 1)=true -> czy moge po prostu wstac z krzesla i wyjsc z pracy bez
    >okresy wypowiedzenia (ciezar rozwiazania umowy spada na pracodawce ? ) ?

    Musisz złożyć pisemko, treści mniej więcej "Rozwiązuję umowę o pracę,
    zawartą, pomiędzy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy na mocy art. 55
    par 1.1. Przyczyną rozwiązania umowy jest nie wypłacenie
    wynagrodzenia."

    Przy czym ważne jest to, że nie możesz uzasadnić rozwiązania umowy bez
    wypowiedzenia zdażeniem, o którym _dowiedziałeś_ się ponad miesiąc
    wcześniej. (Innymi słowy masz miesiąc czasu na rozwiązanie umowy od
    czasu powzięcia informacji o naruszeniu podstawowych obowiązków przez
    pracodawcę).
    Ten tryb rozwiązania umowy ma następstwa podobne do wypowiedzenia
    umowy przez pracodawcę (np. dostajesz odszkodowanie równe
    wynagrodzeniu za czas wypowiedzenia)

    KP:
    Art. 55. Par. 1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia, jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie
    stwierdzaj?ce szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
    a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu
    lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia
    i kwalifikacji zawodowych.
    Par. 1.1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę w trybie okre?lonym w
    Par. 1 także wtedy, gdy pracodawca dopu?cił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowi?zków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysoko?ci wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej pracy - w wysoko?ci
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    Par. 2.O?wiadczenie pracownika o rozwi?zaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nast?pić na pi?mie, z podaniem przyczyny
    uzasadniaj?cej rozwi?zanie umowy. Przepis {art. 52 Par. 2} stosuje się
    odpowiednio.
    Par. 3.Rozwi?zanie umowy o pracę z przyczyn okre?lonych w Par. 1 i 1.1
    poci?ga za sob? skutki, jakie przepisy prawa wi?ż? z rozwi?zaniem
    umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2002-07-15 14:04:29
    Od: "Jack's Smirking Revenge" <m...@h...com>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote

> [...]
    > zawartą, pomiędzy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy na mocy art. 55
    > par 1.1. Przyczyną rozwiązania umowy jest nie wypłacenie

    A czy to nie bedzie postrzegane przez prawo jako wypowiedzenie z mojej
    strony ? Zalezy mi na tym, aby od poczatku bylo jasne, kto zlamal umowe.

    Dzieki, JSR

  • 5. Data: 2002-07-15 14:06:53
    Od: "Jack's Smirking Revenge" <m...@h...com>

    "Dorota Orzeszak" <s...@a...com.pl> wrote >
    [cut]
> [...]
    >
    > Z tego co mi powiedziano w PIP'ie to nie mozesz tak zrobic, bo wtedy
    > pracodawca ma podstawe do zwolnienia ciebie dyscyplinarnie.

    ale czy pracodawca, lamiac umowe nie pozbawia mnie obowiazku swiadczenia
    pracy ?
    kto okresla, ze umowa zostala zlamana ?

    Dzieki,
    JSR

  • 6. Data: 2002-07-15 14:25:42
    Od: <k...@p...onet.pl>

    > "Kaizen" <x...@c...sz> wrote

    > A czy to nie bedzie postrzegane przez prawo jako wypowiedzenie z mojej
    > strony ? Zalezy mi na tym, aby od poczatku bylo jasne, kto zlamal umowe.
    >
    > Dzieki, JSR

    W sumie wazne pytanie. np jak z takim kwitem pojdze sie do urzedu pracy..i tam
    odpowiedza, ze rozwiazanie umowy przez pracownika powoduje "nienabycie " praw
    do zasilku.
    Jak poprawnie to powinno byc sformuowane, aby w urzedzie pracy nie mogli
    odrzucic prawa do zasilku? Bo te panie roznie potrafia takie rzeczy
    interpretowac

    Pozdrawiam
    krzysztof

  • 7. Data: 2002-07-15 14:33:38
    Od: Lukasz Wojtow <l...@f...zamosc.pl>

    Jack's Smirking Revenge <m...@h...com> wrote:
    > A czy to nie bedzie postrzegane przez prawo jako wypowiedzenie z mojej
    > strony ? Zalezy mi na tym, aby od poczatku bylo jasne, kto zlamal umowe.
    mozesz wypowiedziec bez wypowiedzenia, z winy pracodawcy, mozesz sie domagac
    odszkodowania za okres wypowiedzenia, oraz oczywiscie wyplaty zal. pensji
    (oraz niewykorzystanego urlopu). na rozprawe czeka sie roznie, ja mialem
    czekac 8 miesiecy (!!!) w Lublinie, ale po napisaniu podania o przyspieszenie
    przeniesli sprawe na 3 miesiace po jej zlozeniu.
    jak masz jakies inne pytania wal jak w dym, bede wiedzial to odpowiem
    Lukasz

    ps. jesli nie zalezy Ci na pracy w tej 'firmie' to dobrym sposobem jest
    zlozenie wypowiedzenia, tego samego dnia zalozenie sprawy w SP, a potem
    probowac sie dogadac z pracodawca.

  • 8. Data: 2002-07-15 15:11:31
    Od: "bobers" <b...@p...onet.pl>

    :
    : A czy to nie bedzie postrzegane przez prawo jako wypowiedzenie z mojej
    : strony ? Zalezy mi na tym, aby od poczatku bylo jasne, kto zlamal umowe.

    Nie, to jest rozwiązanie umowy z winy pracodawcy, . Jest to rozwiązanie
    umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy. czyli tak, jakby to
    pracodawca rozwiązał umowę z własnej inicjatywy

    --
    bobers

  • 9. Data: 2002-07-15 15:50:00
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 15 Jul 2002 16:04:29 +0200, "Jack's Smirking
    Revenge" <m...@h...com> zakodował:

    >A czy to nie bedzie postrzegane przez prawo jako wypowiedzenie z mojej
    >strony ? Zalezy mi na tym, aby od poczatku bylo jasne, kto zlamal umowe.

    A przeczytałeś mojego posta do końca (chodzi o ostatni paragraf)?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2002-07-15 23:14:05
    Od: "JaBeer" <r...@p...onet.pl>

    Witam

    Miałbym takie pytanko:
    A czy notoryczne opóźnianie się ( zazwyczaj około 10-15 dni) pracodawcy
    z wypłatą wynagrodzenia jest ciężkim naruszeniem podstawowych
    obowiązków wobec pracownika, w myśl art. 55 par.1.1 ??

    pozdrawiam
    JaBeer