PracaGrupypl.praca.dyskusje › WNIOSEK o info o urlopie

  • 1. Data: 2009-04-29 11:17:17
    Temat: WNIOSEK o info o urlopie
    Od: "NZSNNW" <n...@o...pl>

    Nie wiem, ile dokładnie przysługuje mi dni urlopu. Nie chodzi tu o ilość dni
    za każdy miesiąc czy rok, ale o ilość dni urlopu, jaką mam do wykorzystania,
    ile tych dni się uzbierało.

    PYTANIE:
    Czy można złożyć do pracodawcy wniosek lub prośbę o pisemną informację o
    wielkości mojego urlopu, dni zaległych, czyli tych do wykorzystania?
    Czy pracodawca powinien udzielić takiej informacji pisemnie?

    UZASADNIENIE:
    Nie wiem ile dni mam jeszcze niewykorzystanych, a gdy pytam, to ustne
    odpowiedzi są różne, liczba dni zmienia się.
    Uwaga, nie pytam o terminy wybierania urlopów, należnościach za
    niewykorzystane dni. Pytam jedynie, czy pracodawca zapytany pisemnie musi mi
    udzielić pisemnej odpowiedzi.

    Z góry dziękuję za wyjasnienia i pomoc
    NZSNNW

  • 2. Data: 2009-04-29 19:13:40
    Temat: Re: WNIOSEK o info o urlopie
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:158a.000001e1.49f8373d@newsgate.onet.pl NZSNNW
    <n...@o...pl> pisze:

    > Nie wiem, ile dokładnie przysługuje mi dni urlopu. Nie chodzi tu o ilość
    > dni za każdy miesiąc czy rok, ale o ilość dni urlopu, jaką mam do
    > wykorzystania, ile tych dni się uzbierało.
    Co to znaczy uzbierało?
    Masz jakąś tam liczbę dni w roku urlopu (dorozumiewam, że chodzi o urlop
    wypoczynkowy), która ogólnie wynika z twojego stażu pracy. Jeśli część
    wykorzystałeś, to masz na to karty urlopowe. No i została ci reszta.

    > PYTANIE:
    > Czy można złożyć do pracodawcy wniosek lub prośbę o pisemną informację o
    > wielkości mojego urlopu, dni zaległych, czyli tych do wykorzystania?
    Nie możesz mieć dni "zaległych". Jest koniec kwietnia. Urlop za poprzedni
    rok musiałeś otrzymać najpóźniej do końca 1 kwartału tego roku czyli tak,
    aby zakończyć jego realizację do 31 marca.

    > Czy pracodawca powinien udzielić takiej informacji pisemnie?
    Już ci udzielił. W postaci wspomnianych kart urlopowych.
    Jest to zresztą dokumentacja pracownicza, któej on ma kopie i do której masz
    bez łaski prawo wglądu jeśli je np. zgubiłeś.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-04-30 09:44:22
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Apr 29, 9:13 pm, "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:

    > Co to znaczy uzbierało?
    > Masz jakąś tam liczbę dni w roku urlopu (dorozumiewam, że chodzi o urlop
    > wypoczynkowy), która ogólnie wynika z twojego stażu pracy.

    Niekoniecznie. Jeśli nie pracował od początku roku, to jak najbardziej
    słowo "uzbierało" jest właściwe. Chyba że coś się w przepisach
    ostatnio zmieniło (nie śledzę).

    > Nie możesz mieć dni "zaległych". Jest koniec kwietnia. Urlop za poprzedni
    > rok musiałeś otrzymać najpóźniej do końca 1 kwartału tego roku czyli tak,
    > aby zakończyć jego realizację do 31 marca.

    To też nie do końca prawda. Nie ma obowiązku wykorzystania urlopu do
    końca marca. Jedynie pracodawca ma obowiązek go udzielić w całości w
    tym terminie, jeśli pracownik zechce.

    Oczywiście wielu pracodawców, aby uniknąć nieprzyjemności w razie
    kontroli, wysyła pracowników "przymusowo" na zaległe urlopy w
    pierwszym kwartale. Są jednak tacy, którzy tego nie robią i
    pozostawiają pracownikowi wolną rękę. Sam urlop "przedawnia się"
    dopiero po 3 latach.

    --
    mihau

  • 4. Data: 2009-04-30 10:46:41
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "mihau" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > To też nie do końca prawda. Nie ma obowiązku wykorzystania urlopu do
    > końca marca. Jedynie pracodawca ma obowiązek go udzielić w całości w
    > tym terminie, jeśli pracownik zechce.

    Nie masz racji. Pracownik nie ma nic do gadania i do chcenia.
    Zaległe urlopy trzeba wykorzystać do końca I kwartału i koniec.

    > Oczywiście wielu pracodawców, aby uniknąć nieprzyjemności w razie
    > kontroli, wysyła pracowników "przymusowo" na zaległe urlopy w
    > pierwszym kwartale.

    I bardzo dobrze, nie ma w tym niczego niewłaściwego.
    Lepiej byłoby, gdyby te urlopy planowano rok wcześniej z głową i by
    faktycznie w marcu nie było sytuacji, że połowa załogi siedzi na urlopie,
    ale czasem się tak nie da.

    > Są jednak tacy, którzy tego nie robią i
    > pozostawiają pracownikowi wolną rękę.

    Jasne :> Narażając się przy tym na nieprzyjemności ze strony PIP'y, której
    naprawdę nie interesują argumenty, że pracownik nie chciał iść na urlop.
    Urlop wyjątkowo można przesunąć poza pierwszy kwartał, jeśli pracownik
    zachorował i nie miał możliwości wykorzystania go do końca marca.

    > Sam urlop "przedawnia się" dopiero po 3 latach.

    Skąd Ty takie "mundrości" wytrzasnąłeś?

  • 5. Data: 2009-04-30 12:07:42
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Apr 30, 12:46 pm, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:

    > Nie masz racji. Pracownik nie ma nic do gadania i do chcenia.
    > Zaległe urlopy trzeba wykorzystać do końca I kwartału i koniec.

    Podasz podstawę prawną?

    > Skąd Ty takie "mundrości" wytrzasnąłeś?

    Art. 291, par. 1 KP

    --
    mihau

  • 6. Data: 2009-04-30 12:44:59
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Podasz podstawę prawną?

    http://www.infor.pl/temat-dnia/101458,Do-kiedy-wykor
    zystywac-zalegle-urlopy.html
    Podstawą prawną jest KP art. 168.

    --
    mihau

  • 7. Data: 2009-04-30 16:01:36
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Apr 30, 2:44 pm, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:

    > http://www.infor.pl/temat-dnia/101458,Do-kiedy-wykor
    zystywac-zalegle-...
    > Podstawą prawną jest KP art. 168.

    Proszę bardzo, oto ten artykuł:

    Art. 168. (120) Urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie
    z art. 163 należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego
    kwartału następnego roku kalendarzowego (...)

    Czy jest w nim zawarty nakaz, by pracownik ten urlop wykorzystał?

    > --
    > mihau

    Nie używaj mojej sygnaturki pod swoimi postami.

    --
    mihau

  • 8. Data: 2009-04-30 19:47:13
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "mihau" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

> [...]

    kwartału następnego roku kalendarzowego (...)
    Czy jest w nim zawarty nakaz, by pracownik ten urlop wykorzystał?

    ***
    Będziesz się teraz bawił w "gargamela" i udawał, że nie rozumiesz?
    Zresztą interpretuj ten zapis, jak uważasz, bylebyś się kiedyś nie zdziwił.
    Ja nigdy nie spotkałem się z interpretacją (a miałem okazję rozmowy z
    inspektorką z PIP na ten temat), że pracodawca udziela urlopu, a pracownik
    ma to w nosie i nie uznaje tego polecenia, a urlop bierze w innym czasie*.
    Udzielić urlopu to znaczy po prostu kazać pracownikowi wypisać wniosek
    urlopowy i skierować go na urlop. Co pracownik wówczas zrobi, to jego
    prywatna sprawa. Niemniej jednak udzielony urlop pracodawca uzna za
    wykorzystany i tyle. Tym bardziej, że karę z tytułu złamania tego przepisu
    płaci nie pracownik, lecz pracodawca.

    * owszem, w wielu firmach jest "zwyczaj", że urlopy bierze się fikcyjnie,
    czyli wypisuje wnioski, a do pracy i tak się przychodzi, ale jest to
    niezgodne z prawem

  • 9. Data: 2009-04-30 19:59:23
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > Będziesz się teraz bawił w "gargamela" i udawał, że nie rozumiesz?
    > Zresztą interpretuj ten zapis, jak uważasz, bylebyś się kiedyś nie

    Może to rozwieje Twoje wątpliwości:

    http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/1602565,zalegly-
    urlop-do-konca-marca.html
    http://mojafirma.infor.pl/poradniki/665,3410,2,Jak-u
    dzielac-zaleglych-urlopow-wypoczynkowych.html

  • 10. Data: 2009-04-30 22:11:37
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Apr 30, 9:47 pm, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:

> [...]
    > ma to w nosie i nie uznaje tego polecenia, a urlop bierze w innym czasie*.

    Ja natomiast spotkałem się z przypadkiem pracodawcy, który nie zmuszał
    pracownika do wzięcia urlopu. Jak to wewnętrznie rozwiązywali, tego
    nie wiem. Istotne, że po zakończeniu ważnego projektu w "spokojnym"
    roku pracownicy brali i po 40 dni urlopu, wykorzystując ten zaległy.

    --
    mihau