PracaGrupypl.praca.dyskusje › Sprzedaż referencji/wpisów w CV ?!

  • 1. Data: 2010-05-06 10:34:16
    Temat: Sprzedaż referencji/wpisów w CV ?!
    Od: "cdna" <c...@N...gazeta.pl>

    Szukam pracy, mój "znajomy" zaproponował mi, że za opłatą mogę wpisać sobie
    do CV, że pracowałem w jego firmie i w firmie jego kumpla. Dodatkowo wypiszą
    mi list referencyjny, będę mógł podać ich numery telefonów i w razie czego
    potwierdzą wszystko potencjalnemu pracodawcy.

    Na podkładkę mam wykonać proste zadanie związane z ich branżą (w tej branży
    szukam pracy). Będzie na to umowa zlecenie. Zadanie bardzo proste, zajmie
    około 30min i wnioskuję z tego, że zależy im po prostu na wyciągnięciu ode
    mnie tej opłaty za referencje a nie na darmowym wykonaniu jakiś prac.

    Oczywiście grzecznie podziękowałem bo moim zdaniem to nie jest uczciwe ale
    rodzą się pytania. Czy takie coś jest legalne? Na oko wygląda, że tak,
    przecież praca została wykonana.

    Inna moja wątpliwość dotyczy powszechności takiego zjawiska. Może takie
    rzeczy są na porządku dziennym? W takim wypadku na wejściu moja oferta jako
    pracownika jest gorsza od oferty gościa, który kupił sobie referencje. Np.
    zakładając, że jesteśmy tak samo kumaci to pracodawca wybierze raczej tego co
    ma "doświadczenie". Spotkaliście się z czymś takim?

  • 2. Data: 2010-05-06 10:39:00
    Temat: Re: Sprzedaż referencji/wpisów w CV ?!
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 06-05-2010 o 12:34:16 cdna <c...@n...gazeta.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > tego co
    > ma "doświadczenie". Spotkaliście się z czymś takim?

    Po co kupowac?! Niektorzy maja _dobrych_ kumpli, ktorzy zalatwiaja takie
    cos za darmo... A ze to nieuczciwe... Kto dzisiaj jest uczciwy?

    --
    SprzedamTO.pl

  • 3. Data: 2010-05-06 10:49:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jurajski Jaskiniowiec pisze:

    > Po co kupowac?! Niektorzy maja _dobrych_ kumpli, ktorzy zalatwiaja takie
    > cos za darmo... A ze to nieuczciwe... Kto dzisiaj jest uczciwy?

    Jak kończyłem pracę w bankrutującej firmie, to wszyscy sobie naokoło
    wystawiali referencje, tylko ja stwierdziłem, że mi nie zależy.

    Prawdziwymi referencjami są te, które nie są przedstawiane przez
    zainteresowaną osobę. Do tych dotrzeć trudniej, ale są jednak bardziej
    wiarygodne.

    Dowolnie mierna firma, czy dowolnie mierny pracownik, może otrzymać
    referencje zgodne z prawdą, ktoś przecież zazwyczaj bywa zadowolony z
    ich usług. Nie sztuka się tym pochwalić. Sztuka pokazać, że nie ma
    takich, co są niezadowoleni...

    Kto kieruje się głównie referencjami jest głupi i zasługuje na to,
    aby go oszukać ;)

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-05-06 18:45:35
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 06-05-2010 o 12:49:39 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Kto kieruje się głównie referencjami jest głupi i zasługuje na to,
    > aby go oszukać ;)

    True, ale... wytlumacz to blondynkom w HR, dla ktorych najwazniejsze jest
    wyzsze wyksztalcenie + kilka lat praktyki :)

    Malo tego - banki na stanowiska informatyczne przyjmuja zazwyczaj tych, co
    pracowali juz w jakims innym banku (czyt. : u konkurencji). Np. nie masz
    szans w Eurobanku w dziale IT, jesli nie pracujesz/pracowales w innym
    banku. Wowczas dobrze jest miec takiego kumpla, ktory jest prezesem
    oddzialu jakiegos banku ;-) O wiele wiecej ma sie wowczas szans, ze
    rozpatrza Twoje cv ;-)

    Ot, takie durne czasy nastaly...

  • 5. Data: 2010-05-06 18:56:47
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:op.vcarp9ytbp2dyt@pavilion.opteris.pl jurajski
    Jaskiniowiec <j...@j...na.jurze> pisze:

> [...]
    > masz szans w Eurobanku w dziale IT, jesli nie pracujesz/pracowales w
    > innym banku. Wowczas dobrze jest miec takiego kumpla, ktory jest
    To nic nie da. Jeśli chce się wykazać, że się pracowało _W_ jakiejś firmie,
    to trzeba mieć świadectwo pracy, a tego nikt rozsądny nie sfałszuje nawet
    dla najlepszego kumpla.
    Dlatego wątkotwórca choćby miał księżycowe referencje za umowę zlecenie nie
    będzie mógł wpisać czegoś takiego w CV.
    Najwyżej, że pracował _DLA_ nich czy tam realizował zlecenie _DLA_ kogoś.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2010-05-06 21:35:12
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Jotte pisze:
> [...]
    > nie będzie mógł wpisać czegoś takiego w CV.
    > Najwyżej, że pracował _DLA_ nich czy tam realizował zlecenie _DLA_ kogoś.

    A jest jakaś zasada, że w CV można wpisać tylko firmy _W_ których się
    pracowało, a nie firmy, _DLA_ których się pracowało?

  • 7. Data: 2010-05-06 21:48:09
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4be33652$1@news.home.net.pl BQB
    <a...@a...spamowy.com.invalid> pisze:

    > A jest jakaś zasada, że w CV można wpisać tylko firmy _W_ których się
    > pracowało, a nie firmy, _DLA_ których się pracowało?
    Nie, skąd, w CV piszesz co chcesz, to jest dokument nieoficjalny, w ogóle
    nie wymieniany w prawie pracy. Ty się w nim "reklamujesz". Możesz nawet
    napisać, że pracowałeś _U_ babci na działce.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2010-05-07 08:36:06
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

> [...]
    > wymieniany w prawie pracy. Ty się w nim "reklamujesz". Możesz nawet napisać,

    To prawda.

    Ale w którymś z poniższych wątków poruszano podobny temat, a mianowicie,
    wątkotfurca miał dylemat: czy i jak ma zamieścić w cv wpis o tym, że wykonywał
    jedynie zlecenia w ramach dz. gosp. przez kilka ostatnich lat, bo jak się
    obawiał (poniekąd słusznie), że potencjalni pracodawcy inaczej patrzą na
    kandydatów mających tzw. "ciągłość" pracy (umowa o pracę), a inaczej (gorzej) na
    ludzi wykonujących zlecenia.

    W związku z powyższym, zakładając, że kandydat pisze prawdę (np. pracował dla
    dużej firmy jako podwykonawca, ale był na własnym rozrachunku), nie zaszkodzi mu
    z całą pewnością załączenie referencji, no chyba, że... firma, do której złożył
    aplikację ma "na pieńku" ze zleceniodawcą, o którym wzmiankował w CV. Tak też
    się zdarza. (w moim przypadku dwukrotnie, miałem z tym pecha, więc zanim złożę
    ofertę do jakiejkolwiek firmy, głęboko się zastanawiam nad takimi
    "referencjami"). ;-)

    j.

  • 9. Data: 2010-05-07 08:38:05
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    jcm pisze:

> [...]
    > inaczej patrzą na kandydatów mających tzw. "ciągłość" pracy (umowa o
    > pracę), a inaczej (gorzej) na ludzi wykonujących zlecenia.

    Zależy od pracodawcy - jedni gorzej inni lepiej. Nie ma zasady...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 10. Data: 2010-05-07 08:42:10
    Od: "jcm" <j...@1...pl>

    Użytkownik "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>
    napisał w wiadomości news:op.vcarp9ytbp2dyt@pavilion.opteris.pl...
> [...]
    > innym banku. Wowczas dobrze jest miec takiego kumpla, ktory jest
    > prezesem oddzialu jakiegos banku ;-) O wiele wiecej ma sie wowczas

    Tzw. szary informatyk/administrator/programista/wdrożeniowiec itd... raczej
    niech zapomni o banku czy instytucji państwowej, ale to wykracza poza temat tego
    wątku. ;-)