PracaGrupypl.praca.dyskusje › Skanowanie odciskow palcow w firmie

  • 1. Data: 2007-05-08 06:23:08
    Temat: Skanowanie odciskow palcow w firmie
    Od: Phyt0n <1...@1...1pl>

    Witam,
    otrzymalem z dzialu kadr maila o tresci mowiacej, ze w mojej firmie wejdzie w
    zycie system rejestracji czasu pracy z wykorzystaniem odciskow palcow. Kazdy z
    nas musi podczas wprowadzania odciskow do systemu podpisac oswiadczenie o
    zgodzie na to w celu zapisania ich w bazie dzialu kadr.
    Podpis na tym kwicie jest zas konieczny, bo system ten jest powiazany z wyplata
    (czas pracy). Ostatnie zdanie mowi, ze brak zgody odznacza brak danych do
    naliczania plac.
    Jest tam tez informacja, ze odciski beda przetwarzane w zgodzie z ustawa o
    ochronie danych.

    no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania mu
    moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?
    --
    Pozdrowienia!
    Marcin "Phyt0n" Paczkowski

  • 2. Data: 2007-05-08 06:32:54
    Temat: Re: Skanowanie odciskow palcow w firmie
    Od: Herakles <h...@b...pl>

    Phyt0n wrote:

> [...]
    >
    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania
    > mu moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?

    brak danych do naliczania płac nie oznacza braku płacy.

  • 3. Data: 2007-05-08 06:40:18
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    Phyt0n na pl.praca.dyskusje:
    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania mu
    > moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?

    nic oczywistego. SPytaj prawnika. :)

    --
    Ziemek

  • 4. Data: 2007-05-08 08:05:00
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Phyt0n" <1...@1...1pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    >
    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania
    > mu moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?

    Ciebie nie powinno interesowac jak beda naliczac wyplate.Moga korzystac
    nawet z wrózki, byle by bylo wlasciwie naliczone.
    W tym sensie nie moga w zaden sposób zmusic Cie do tego. Zaden kodeks nie
    przwiduje kary za niepodpisanie takiej zgody.

    Natomiast pracodawca moze kombinowac, ze jest to konieczne i stanowi jakby
    aneks do umowy o prace. Wtedy jesli nie podpiszesz to tak jakby on
    wypowiedzial Ci prace( zasilek odszkodowanie itp sprawy) Np w hipermarketach
    podpisywalo sie zgode na kontrole osobiste itp)
    Moze tez dla Ciebie wprowadzic inny system rejestracji czasu pracy Nie
    wiem-Pisemny , na podstawie kamer czy cos jeszcze innego.Ale wtedy nie
    chcialabym pracowac w tej firmie jako czarna owca.
    Dawno temu w mojej pierwszej pracy kazali zakladac ludziom ROR zeby wyplaty
    szly na konto. Poniewaz prawnie nie bylo mozliwosci zmuszenia ludzi którzy
    juz mieli umowe o prace(a ROR wtedy wymagaly miesiecznych stalych wplat
    przewaznie wiekszych od naszych pensji) wymyslono ,ze bedzie wyplacane
    jakimis czekami, weksami chyba na okaziciela w kazdym razie czyms co
    skutecznie zmobilizowalo wszystkich do zalozenia konta w banku.
    TMK
    --
    http://www.tworzenie-stron.ovh.org/

  • 5. Data: 2007-05-08 09:17:58
    Od: Phyt0n <1...@1...1pl>

    TMK wrote a message concerning to following matters on 2007-05-08 10:05:

> [...]
    > wiem-Pisemny , na podstawie kamer czy cos jeszcze innego.Ale wtedy nie
    > chcialabym pracowac w tej firmie jako czarna owca.

    hmm .. jest jeszcze drugi system ktory funkcjonuje do teraz i nie przestanie
    dzialac - to sa karty magnetyczne i bramki, przez ktore sie przechodzi przed
    wejsciem do pracy. teraz z tych czytnikow sa odczytywane dane i ten system ma
    rowniez dzialac, bo bedzie trzeba najpierw odbic sie karta a potem zeskanowac
    palucha.

  • 6. Data: 2007-05-08 09:39:27
    Od: Piotr <p...@R...com>

    Phyt0n napisał(a):
> [...]
    >
    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania
    > mu moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?

    Troche zbadałem temat bo też mnie to w pierwszej chwili zirytowało.

    Orzecznictwo Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych dotyczące
    rachunkowości i kadr:
    Czy wprowadzenie systemu kontroli czasu pracy w oparciu o zbieranie i
    przechowywanie odcisków palców pracowników przez kierownictwo placówki
    jest legalne ?
    Zagadnienie rejestracji czasu pracy w oparciu o komputerową rejestrację
    linii papilarnych nie budzi wątpliwości prawnych - przesłanki
    legalizujące pochodzą z art. 129 [5], który nakłada na pracodawcę
    obowiązek ewidencjonowania czasu pracy. Sposób prowadzenia ewidencji
    jest dowolny. GIODO zwrócił tylko uwagę na konieczność zabezpieczenia
    zbioru danych zawierającego odciski palców.
    *****
    Inna rzecz - co faktycznie się stanie, jeśli nie podpiszesz zgody:
    zwolnienie, pozostawienie starego systemu, etc. To już raczej zależy od
    samych kadr, trudno przewidzieć...

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2007-05-08 09:50:29
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Tue, 08 May 2007 08:23:08 +0200, Phyt0n <1...@1...1pl>
    wrote:

    >Witam,
    >otrzymalem z dzialu kadr maila o tresci mowiacej, ze w mojej firmie wejdzie w
    >zycie system rejestracji czasu pracy z wykorzystaniem odciskow palcow.

    poszukaj w sieci opisu, jak to jakis japonski profesor ze swpoimi
    studentami za pomoca bodajze zelatyny oszukiwali czytniki linii
    papilarnych (skutecznosc mieli na bodajze 85%).
    podsun ta informacje u siebie w firmie decydentom - moze zastanowia
    sie, czy na pewno jest to takiw spanialy pomysl

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 8. Data: 2007-05-08 09:58:24
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f1pggj$ek7$1@inews.gazeta.pl Piotr

> [...]
    > ewidencjonowania czasu pracy. Sposób prowadzenia ewidencji jest dowolny.
    > GIODO zwrócił tylko uwagę na konieczność zabezpieczenia zbioru danych
    Dziwne. Obowiązek ewidencjonowania czasu pracy nakłada na pracodawcę art.
    149 §1 KP.
    Art. 129 jest o czym innym i nie ma indeksu [5]. No chyba, że nie o KP
    chodzi, bo cytowany fragment orzeczenia tego nie precyzuje.

    > Inna rzecz - co faktycznie się stanie, jeśli nie podpiszesz zgody:
    > zwolnienie, pozostawienie starego systemu, etc. To już raczej zależy od
    > samych kadr, trudno przewidzieć...
    KP określa w art. 22^1 jakie dane pracownik ma obowiązek podać pracodawcy.
    Treść tego zapisu daje pracownikowi wystarczającą przesłankę odmowy
    udostępnienia odcisków palców, bez dodatkowej argumentacji.
    Nie wydaje mi się, aby pracodawca znalazł sposób na użycie furtki zawartej w
    §4 tego artykułu.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2007-05-08 10:06:43
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomosci news:f1p50i$biv$1@news.wp.pl Phyt0n <1...@1...1pl>
    pisze:

    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania
    > mu moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?
    W moim przekonaniu - nie.
    Pracodawca moze zadac od pracownika podania danych okreslonych w art. 22^1
    KP.
    Na jego podstawie nie widze mozliwosci _zadania_ przez pracodawce
    udostepnienia odcisków palców (choc moze zaproponowac czy tez poprosic).
    W tej sytuacji odmowa pracownika nie zwalnia pracodawcy od ewidencjonowania
    czasu pracy dla celów placowych z wykorzystaniem tych danych, których ma on
    prawo zadac.
    I placic, oczywiscie, musi.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2007-05-08 10:35:18
    Od: Phyt0n <1...@1...1pl>

    Cyb wrote a message concerning to following matters on 2007-05-08 11:50:

> [...]
    > podsun ta informacje u siebie w firmie decydentom - moze zastanowia
    > sie, czy na pewno jest to takiw spanialy pomysl

    pododny motyw widzialem bodaj w "pogromcach mitow", gdzie chyba oszukiwali je po
    prostu kserem odcisku.
    ale to nikogo nie interesuje - a czytniki sa optyczne, a nie radiowe.