PracaGrupypl.praca.dyskusje › Skanowanie odciskow palcow w firmie

  • 11. Data: 2007-05-08 11:14:58
    Temat: Re: Skanowanie odciskow palcow w firmie
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Phyt0n wrote:
> [...]
    > palcow. Kazdy z nas musi podczas wprowadzania odciskow do systemu
    > podpisac oswiadczenie o zgodzie na to w celu zapisania ich w bazie
    > dzialu kadr.
    > Podpis na tym kwicie jest zas konieczny, bo system ten jest powiazany z
    > wyplata (czas pracy). Ostatnie zdanie mowi, ze brak zgody odznacza brak
    > danych do naliczania plac.
    > Jest tam tez informacja, ze odciski beda przetwarzane w zgodzie z ustawa
    > o ochronie danych.
    >
    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania
    > mu moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?

    Zastanawia mnie troche zrodlo negatywnej postawy wobec tego. Z czyims
    odciskiem palca mozna zrobic znacznie mniej zlego niz z jego PESELem,
    data urodzenia, adresem domowym i innymi danymi, ktore sie powszechnie
    podaje. Wymienione dane w duzym stopniu ulatwiaja kradziez tozsamosci i
    podszycie sie pod kogos, gdyby ktos chcial je wykorzystac w tym celu. Z
    odciskiem palca nie da sie w tym przypadku zrobic absolutnie nic poza
    wykorzystywaniem go w tym systemie rejestracji pracy. Jesli bylbys
    wyjatkowym paranoikiem, moglbys tworzyc scenariusze typu ktos robi na
    podstawie Twoich odciskow model Twoich palcow i zostawia ich odciski w
    miejscu przestepstwa i Cie wrabia, ale sa to wybitnie nieprawdopodobne
    scenariusze. Ewentualnie, gdybys zamierzal w przyszlosci sam popelnic
    przestepstwo, to obecnosc Twoich odciskow w firmowej bazie, przypisanych
    do imienia i nazwiska, ulatwilaby identyfikacje i zlapanie Ciebie, ale
    nie sadze, zebys mial takie plany.

    Czy mozesz mi wyjasnic praktyczny powod, dla ktorego chcialbys uniknac
    dania firmie odciskow palcow?

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 12. Data: 2007-05-08 13:40:51
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Tue, 08 May 2007 12:35:18 +0200, Phyt0n <1...@1...1pl>
    wrote:

    >pododny motyw widzialem bodaj w "pogromcach mitow", gdzie chyba oszukiwali je po
    >prostu kserem odcisku.
    >ale to nikogo nie interesuje -

    decydenta moze zainteresowac, ze skoro system karta+odcisk nie jest
    lepszy niz system na karte, a cenowa roznica na pewno jest znaczaca,
    wiec moze taniej i lepiej zainstalowac sam system kartowy?
    no i system kartowy wzbudza mniej kontrowersji, wiec zawsze moze
    oglosic ze na skutek "sugestiiod pracownikow" idzie im na reke i
    system bedzie tylko kartowy ;-)

    no a dla pracownika jest podkladka formalna, ze system na odciski i
    tak latwo sie oszukuje, a pracownik moze uwazac swoje odciski palcow
    jako dane wrazliwe - no i co, gdy pracownik sie skaleczy w palec? do
    pracy nie wejdzie (odcisk bedzie inny i system bedzie odrzucal)

    > a nie radiowe.
    ???

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 13. Data: 2007-05-08 13:49:55
    Od: Pawel Grzeda <g...@g...pl>

    Phyt0n napisał(a):

    > pododny motyw widzialem bodaj w "pogromcach mitow", gdzie chyba
    > oszukiwali je po prostu kserem odcisku.
    > ale to nikogo nie interesuje - a czytniki sa optyczne, a nie radiowe.

    Tylko, ze taki licznik idzie w parze z kamerka w przypadku
    inteligentniejszych pracodawcow.

    pozdr
    PG

  • 14. Data: 2007-05-08 14:35:27
    Od: Phyt0n <1...@1...1pl>

    Cyb wrote a message concerning to following matters on 2007-05-08 15:40:
    > ???

    sa czytniki optyczne - ktore czytaja to co widza fizycznie
    i sa czytniki RF - ktore robia to samo, ale skanu dokonuja falami radiowymi i
    czytaja ze skory wlasciwiej, a nie naskorka.

    a co do systemu - juz nie ma ucieczki - niestety, nie da sie przetlumaczyc
    przelozonym nic.
    --
    Pozdrowienia!
    Marcin "Phyt0n" Paczkowski

  • 15. Data: 2007-05-08 15:21:01
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Immona wrote:

    > Czy mozesz mi wyjasnic praktyczny powod, dla ktorego chcialbys uniknac
    > dania firmie odciskow palcow?

    Jedyny powód, który przychodzi mi do głowy to taki, że procedura
    pobierania odcisków palców może być uważana za upokarzającą
    i naruszającą godność pracownika, ponieważ chyba wszystkim kojarzy
    się z aresztowaniem. Teraz wprawdzie już nie trzeba odciskać po
    kolei palców w tuszu i odbijać ich na fiszkach, ale jakiś
    taki niesmak pozostaje...

    T.

  • 16. Data: 2007-05-08 18:01:21
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Uzytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisal w wiadomosci

    > Czy mozesz mi wyjasnic praktyczny powod, dla ktorego chcialbys uniknac
    > dania firmie odciskow palcow?

    A czy jest jakis praktyczny powód, dla którego taka procedura jest konieczna ?
    Wylaczajac oczywiscie widzimisie jakiegos idioty, który pewnie gdzies kiedys
    uslyszal, ze ktos odbil nie swoja karte i postanowil z rozmachem rozwiazac
    problem ("tanio"). Za chwile ten palant bedzie skanowac teczówki i
    przeswietlac rentgenem, albo po prostu kaze ludziom powszczepiac
    transpondery - i nie bedzie, jak to nazywasz, "praktycznego powodu", zeby tego
    nie robic, bo to przeciez nie boli, szybko sie goi i potem wcale nie
    przeszkadza...

    MSPANC

    e.

  • 17. Data: 2007-05-08 18:20:15
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Phyt0n <1...@1...1pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > no i teraz moje pytania - czy pracodawca moze mnie zmusic do przekazania mu
    > moich odciskow palcow pod rygorem braku wyplaty?

    Pracodawca ma obowiązek prowadzenie ewidencji czasu pracy i oczywiście ma
    prawo wprowadzić jakiś komputerowy system ewidencji także za pomocą skanowania
    odcisków palców. Natomiast na pewno nie może pracowników do tego zmuszać, jak
    ktoś nie chce, to powinien umożliwić ewidencję w inny sposób, np. typowej
    listy obecności.
    W praktyce w firmach przed wprowadzeniem takiego systemu przeprowadza się
    ankietę ile osób będzie skłonnych w tym uczestniczyć, jeśli zgode wyrazi
    więcej niż np. 70-80 % to takie system się wdraża, licząc na to, że z czasem
    pozostali się przyłączą jak zobaczą, że żadne nieszczeście się nie dzieje.

    Natomiast oczywiście jest nonsensem wiązanie wypłaty pensji z jakimś systemem,
    pensję dostajesz za świadczenie pracy, a nie za wkładanie paluszka do skanera.

  • 18. Data: 2007-05-08 19:03:59
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Tue, 08 May 2007 16:35:27 +0200, Phyt0n <1...@1...1pl>
    wrote:

    >sa czytniki optyczne - ktore czytaja to co widza fizycznie
    >i sa czytniki RF - ktore robia to samo, ale skanu dokonuja falami radiowymi i
    >czytaja ze skory wlasciwiej, a nie naskorka.

    aha, znaczy sie ksero nie pomoze, tylko zelatyna ;-)

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 19. Data: 2007-05-08 19:09:31
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Tue, 8 May 2007 18:20:15 +0000 (UTC), " leszek"
    <s...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >pozostali się przyłączą jak zobaczą, że żadne nieszczeście się nie dzieje.

    tia.. u mnie w poprzedniej firmie ze 2 lata temu byla dyskusja nad
    wprowadzeniem kart, szukanie dostawcow itp.
    problem w tym, ze firma informatyczna i znalezlismy "120 pytan" i
    niejasnosci + wrodzona wrednosc informatykow + wrodzona ciekawosc
    informatykow do zabaw nowym systemem + wrodzony talent do testow
    i okazaloby sie, ze system o kant przecinaka potluc.
    od 2 lat jest "zastanawianie sie" szefostwa nad instalacja systemu,
    ale cos czuje, ze to jesczez potrwa.

    do czasu wprowadzenia tego systemu uzywa sie tradycyjnych kart pracy i
    ksiegi wejscia/wyjscia.

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 20. Data: 2007-05-08 20:03:15
    Od: Mariusz Lotko <i...@w...pl>

    leszek wrote:

> [...]
    >
    > Natomiast oczywiście jest nonsensem wiązanie wypłaty pensji z jakimś
    > systemem, pensję dostajesz za świadczenie pracy, a nie za wkładanie

    Według mnie nie masz racji. Pracownika nie można zmusić, co oznacza, że
    ma prawo się na to nie zgodzić "z zachowaniem okresu wypowiedzenia".
    Czyli "skanujesz albo spadasz".

    --
    Mariusz Lotko