PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie

  • 11. Data: 2002-12-19 16:02:30
    Temat: Re: zakaz pracy w umowie
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@b...pl>

    Dnia 2002-12-19 16:15, Użytkownik Albert Jacher, MD ChosenByGod napisał:
    > A FollowUp to a message dated 19 Dec 2002 from pl.praca.dyskusje
    > message-id= news:atskl3$mlh$2@korweta.task.gda.pl :

    > Chyba nadal jest jakies nieporozumienie.
    > My piszemy o pracy dla firmy1, zaprzestaniu tej pracy i następnie
    > rozpoczęciu pracy dla innej firmy2.

    o ile dobrze sie doczytalem, to odpowiadales na czesc mojego posta gdzie
    pisalem akurat o _rownoczesnej_pracy_ , a pisalem o obu przypadkach. no
    i wyszlo nieporozumienie ;)

    > Oczywiście, że to o czym piszesz, czyli równoczesne pracowanie w 2 firmach
    > i to konkurencyjnych to jest nieuczciwosc i z tym nie chce dyskutowac.

    No to sie zgadzamy ;)

    > Mnie chodzilo o to, ze moj potencjalny zatrudniający posdunął mi do
    > podpisania umowe, w/g ktorej ja przez rok po zaprzestaniu pracy u niego,
    > nie mialbym prawa zatrudnic sie praktycznie w całej branzy
    > Jak ja to przeczytałem, to wydawało mi się, że to pomyłka albo żart...

    byly takie umowy i nawet tam gdzie ja pracuje, ale teraz juz nie
    praktykuja tego a i aneksy zniosly tamte zapisy.
    bylo to obwarowane na 3 mies. o ile dobrze pamietam i wiazalo sie z
    "odszkodowaniem" wyplacanym przez firme.

    --
    Janusz 'Kali' Kaliszczak -------- k...@b...pl
    ------------------------- "Nemo ante mortem beatus"

  • 12. Data: 2002-12-19 17:20:53
    Od: "Albert Jacher, MD ChosenByGod" <i...@p...onet.pl>

    A FollowUp to a message dated 19 Dec 2002 from pl.praca.dyskusje
    message-id= news:atsqii$a12$1@korweta.task.gda.pl :

> [...]
    > bylo to obwarowane na 3 mies. o ile dobrze pamietam i wiazalo sie z
    > "odszkodowaniem" wyplacanym przez firme.

    Z takimi umowami ja tez sie spotkałem i myślę, że byłby to jakiś rozsądny
    kompromis.

    Z dobrymi życzeniami,
    www.wybrany.z.pl/img/albertan_calendar.jpg : 0002.6.43
    --
    Albert Jacher lek., representative of god Wakan Alo, religer
    www.albertanism.freezope.org/pl news://alt.religion.albertanism

  • 13. Data: 2002-12-19 19:49:36
    Temat: Re: Pytanie
    Od: "TS" <f...@o...pl>

    > 1)jesli mam w umowie ze nie moge zalozyc ani pracowac w firmie ( moja zona
    > tez),ktora zajmuje sie tym czym obecny moj pracodawca, czy po zwolnieniu
    > mnie (zatrudniony jestem jako firma) NIE MOGE?!! pracowac? w swoim
    zawodzie
    > ? i co w tedy mam sie szkolic w innym? czy firma musi? mi zapewnicjakies
    > odszkodowanie ? (nie mam tego w umowie)

    Jakoś namieszałeś.
    Napisałeś: "zatrudniony jestem jako firma" oraz napisałeś "nie moge zalozyc
    ani pracowac w firmie".
    To w końcu masz własną działalność, czy nie?
    Jeśli masz firmę, to Twoja umowa jest umową o współpracy między dwoma
    podmiotami gospodarczymi więc np. zapisy dotyczące Twojej żony są poprostu
    śmieszne.

    A tak ogólnie, to myślę, że wszelkie "lojalki" i "zakazy konkurencji"
    możnaby wygrać w sądzie, jeśli wykarzesz, że nie potrafisz robić nic innego
    i jest to Twoje jedyne źródło utrzymania. No chyba, że firma płaci za
    niepodejmowanie pracy u konkurencji.

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2002-12-19 22:35:18
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Lukasz wrote:

> [...]
    > ? i co w tedy mam sie szkolic w innym? czy firma musi? mi zapewnicjakies

    Jezeli "jestes" firma to nie jestes zatrudniony i przepisy Kp Ciebie nie
    obchodza.

    Nie znam sie na DG, ale firma musialaby zawrzec z toba jakas umowe
    cywilno-prawna na wylacznosc. Jezeli tego nie zrobila to g... jej bylo
    do zony i do Ciebie (chyba ze umowa to przewidywala). Jak nie ma umowy a
    pracowales jako DG (wylacznie) to moge Ciebie cmoknac :).

    Flyer

  • 15. Data: 2002-12-19 22:37:54
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Albert Jacher, MD ChosenByGod wrote:

    > Ja też kiedyś dostałem taką umowe do podpisania.
    > Uznałem to za pozbawienie mnie praw obywatelskich. Prosiłem o zmianę
    > zapisów takiej umowy. Odmówiono. Dlatego nie podpisałem wogole tamtej umowy
    > i nie podjąłem pracy.
    >
    > Jesteś obywatelem państwa i masz Prawo Do Pracy. Nie może byc tak, że umowa
    > pozbawia cię prawa do pracy w Polsce.
    >
    > Rownie dobrze można zatrudnić kilkadziesiąt osób a potem je zwolnic i
    > dzieki umowie o zakazie pracy, pozbyć sie konkurencji.

    Tako rzecze Kp - jakos Rzecznik Praw Obywatelskich nie mial do tego
    zastrzezen.

    Jezeli byles na tyle glupi, zeby sie stawiac w takiej glupiej sprawie -
    to twoja sprawa.

    Flyer

  • 16. Data: 2002-12-19 22:43:52
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Albert Jacher, MD ChosenByGod wrote:

    > Jesli tak by bylo, to taka firma powinna utrzymywac specjaliste przez
    > odpowiednio dlugi czas. A ja spotkalem sie z zakazem pracy przez rok! Tak
    > po prostu, "jak odejdziesz od nas to przez rok zamiataj ulice..."

    No to przeciez utrzymuje - Kp. Rozdzial IIa art 101(2). Albercik
    poczytaj cos innego niz swoje "madrosci".

    Flyer

  • 17. Data: 2002-12-20 09:41:36
    Od: "Janusz Domitrz" <j...@g...pl>

    "Lukasz" <r...@p...fm> wrote in message
> [...]
    zawodzie
    > ? i co w tedy mam sie szkolic w innym? czy firma musi? mi zapewnicjakies

    w KP nie ma o tym ani slowa.
    takie obwarowania wymyslaja sobie firmy i jak podpiszesz nie masz szansy
    nawet na 1 zlotowke odszkodowania... i tyle...
    a jak nie podpiszesz to Cie moga nie zatrudnic... wybor nalezy do Ciebie...
    ja mam w umowie ze przez 1,5 roku nie moge pracowac u konkurencji jako osoba
    fizyczna, prawna, ani u zadnego z klientow firmy...
    dziala to tylko w przypadku kiedy sie sam zwolnie, jesli firma mnie zwolni
    to te zapisy mnie nie obowiazuja... i tyle...

    jesli masz taka umowe to tylko ubolewac... bo oni moga wszystko a Ty nic,
    najpierw sie trzeba zastanowic a potem podpisywac...

    pozdrawiam
    Janusz

    a wypowiedzi powyzej... ja bym z tymi sadami to spokojnie... jak jest
    oddzielna umowa... np. kontrakt... to obowiazuja deczko inne przepisy...

  • 18. Data: 2002-12-20 12:22:24
    Od: "Krzysztofsf" <K...@p...gazeta.pl>

    > jesli masz taka umowe to tylko ubolewac... bo oni moga wszystko a Ty nic,
    > najpierw sie trzeba zastanowic a potem podpisywac...

    Nieprawda. W ustawie o konkurencji (przegladalem, jak podpisywalem takie
    kwity), jest zaznaczone, ze pracodawca na okres niekonkurencyjnosci po
    rozwiazaniu umowy jest zobowiazany wyplacic minimum 0,25 wynagrodzenia
    rocznego....jesli pracownik nie ma w tresci uzgodnionej wyzszej kwoty
    odszkodowania.
    Dlatego smialismy sie podpisujac te kwity, poniewaz w przypadku jesli
    pracodawca przy rozwiazaniu umowy nie wyplaci takiego odszkodowania
    (umozliwiajacego zycie w okresie w ktorym zobowiazalismy sie do
    nieprowadzenie dzialalnosci konkurencyjnej), to nie ma szans na wygranie
    sprawy w jakimkolwiek sadzie, bo niedopelnil obowiazku ustawowego i
    niewywiazal sie ze zobowiazan.

    Przeczytaj tekst ustawy, wybacz, ale nie pamietam dziennika.ani numeru.
    Powinien byc wymieniony w tekscie umowy, ktora podpisywales. Jesli twoja
    umowa nie powoluje sie na ustawe, dobrze byloby odrzalowac 50 zl na prawnika
    i skonsultowac, czy zapis ustawowy nie jest nadzredny, mimo, ze nie
    wymieniony.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 19. Data: 2002-12-20 14:21:51
    Od: "Janusz Domitrz" <j...@g...pl>

    "Krzysztofsf" napisal

> [...]
    prawnika
    > i skonsultowac, czy zapis ustawowy nie jest nadzredny, mimo, ze nie

    a ja mam zapis ze nie bede zglaszal zadnych roszczen... i to jest
    standardowy tekst... z tego co wiem...
    a umowy o konkurencyjnosci nie czytalem :)) nie wiedzialem ze ma
    zastosowanie w takich sprawach...

    a co do nadrzednosci to calkiem prawdopodone ze jest nadrzedna...

    pozdrawiam
    Janusz

  • 20. Data: 2002-12-20 18:52:39
    Od: "Krzysztofsf" <K...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > zastosowanie w takich sprawach...
    >
    > a co do nadrzednosci to calkiem prawdopodone ze jest nadrzedna...

    poszukalem:)

    Zakaz konkurencji w umowach o pracę.

    Data ostatniej modyfikacji: 2002-11-19

    Co to jest pracowniczy zakaz konkurencji?

    Pracowniczy zakaz konkurencji jest to zakaz prowadzenia przez pracownika
    działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy. Dotyczy to nie tylko
    prowadzenia przez pracownika odrębnej działalności gospodarczej lecz również
    wykonywania pracy w ramach umowy o pracę lub na innej podstawie na rzecz
    innego pracodawcy prowadzącego taką działalność. Nakaz lojalności wobec
    pracodawcy obowiązuje każdego pracownika. Działalność konkurencyjna wobec
    pracodawcy może stanowić także czyn nieuczciwej konkurencji zagrożony
    sankcją karną. Szczególny przypadkiem konkretyzującym pracowniczy zakaz
    konkurencji jest sytuacja, w której pracownik i pracodawcy zawierają umowę o
    zakazie konkurencji.

    Jakie są warunki umowy o zakazie konkurencji?

    Umowa o zakazie konkurencji może określać, że zakaz ten obowiązuje w czasie
    trwania umowy o pracę. Pracodawca i pracownik mogą również, w sytuacji gdy
    pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie
    mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawrzeć umowę o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy.

    Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi precyzować:

    okres obowiązywania zakazu oraz
    wysokość odszkodowania, które należy się pracownikowi od pracodawcy.
    Zakaz konkurencji przestaje obowiązywać z upływem terminu, na jaki umowa
    została zawarta. Jednakże zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed
    upływem tego terminu, w sytuacji gdy:

    ustały przyczyny uzasadniające taki zakaz np. pracodawca zaprzestał
    działalności, której dotyczy zakaz,
    pracodawca nie wywiązuje się z obowiązku wypłaty pracownikowi odszkodowania.
    Odszkodowanie przysługujące pracownikowi, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia, które otrzymał pracownik przed ustaniem umowy o pracę, przez
    okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. Odszkodowanie
    to może zostać wypłacone w drodze jednorazowej wypłaty lub w miesięcznych
    ratach.

    Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu
    konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania
    tej szkody.

    Pamiętaj, że:

    Umowa o zakazie konkurencji (zarówno w czasie trwania umowy o pracę jak i po
    ustaniu umowy o pracę) musi być zawarta w formie pisemnej pod rygorem jej
    nieważności.
    Umowa o zakazie konkurencji podlega wszelkim rygorom prawa pracy.
    Zastrzeganie w niej postanowień mniej korzystnych niż przewidziane
    przepisami prawa praca może powodować ich nieważności. Mocno wątpliwe jest
    tym samym zastrzeganie kar umownych za naruszenie zakazu konkurencji.

    Podstawa prawna:

    Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz.
    94)

    Przyklad umowy

    UMOWA O ZAKAZIE KONKURENCJI
    W CZASIE TRAWANIA STOSUNKU PRACY
    Zawarta w dniu 14 lutego 2002 r. w xxxx pomiędzy
    xxxxx" spółka z o. o. z siedzibą xxxx reprezentowaną przez Pana xxxx -
    Prezesa Zarządu
    zwanym dalej Pracodawcą,

    Panem xxxx
    zamieszkałym xxxxx
    zwanym dalej Pracownikiem.

    § 1
    Pracownik zobowiązuje się w okresie zatrudnienia u Pracodawcy nie prowadzić
    działalności konkurencyjnej w stosunku do działalności prowadzonej przez
    Pracodawcę, a określonej w dokumentach statutowych Pracodawcy (zakaz
    konkurencji).
    Za działalność konkurencyjną Pracownika uważane będą działania prowadzone na
    szkodę Pracodawcy, z wykorzystaniem danych uzyskanych w czasie pozostawania
    w okresie zatrudnienia u Pracodawcy, a w szczególności prowadzenie
    przedsiębiorstwa o zbliżonym profilu do działalności pracodawcy,
    występowanie w charakterze konsultanta podmiotów konkurencyjnych.
    §2

    Pracownik zobowiązuje się ponadto, że przez okres określony w § 1, nie
    będzie świadczyć pracy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o
    dzieło lub na jakiejkolwiek innej podstawie, na rzecz jakiegokolwiek
    podmiotu konkurencyjnego wobec Pracodawcy.
    § 3
    Pracownik zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy informacji dotyczących
    stosowanych przez Pracodawcę technologii, know - how, organizacji pracy,
    oraz sposobu prowadzenia działalności handlowej, a także wszelkich
    okoliczności i informacji, o których dowiedział się w związku z wykonywaniem
    powierzonych mu obowiązków, a których ujawnienie mogłoby narazić Pracodawcę
    na szkodę.

    § 4
    W razie naruszenia zakazu konkurencji Pracodawca może dochodzić od
    Pracownika odszkodowania na zasadach ogólnych Kodeksu pracy oraz kary
    umownej w wysokości 7.000 zł (siedem tysięcy złotych).
    § 5
    Wszelkie spory mogące wyniknąć z niniejszej umowy rozstrzygać będzie Sąd
    Pracy w xxxxxx
    § 6

    Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem
    nieważności.

    § 7

    Do spraw nieuregulowanych niniejszą umową mają odpowiednie zastosowanie
    przepisy Kodeksu pracy.

    § 8

    Umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym
    dla każdej ze stron.

    Pozdrawiam

    Krzysztof