PracaGrupypl.praca.dyskusje › wypowiedzenie umowy o prace

  • 1. Data: 2004-10-09 15:33:06
    Temat: wypowiedzenie umowy o prace
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    pracuje na pl etatu. Troche wiecej niz rok. Czy obowiazuje mnie okres wypowiedzenia?
    Normalni jest miesiac, a czy pracujac na pol etatu jest to 2 tyg? Co sie stanie jak
    wypowiem bez okresu wypowiedzenia? Co pracodawca moze zrobic? jakie komnsekwencje?

  • 2. Data: 2004-10-10 09:38:34
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy o prace
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "the_foe" <t...@W...pl> napisał w wiadomości
    > pracuje na pl etatu. Troche wiecej niz rok. Czy obowiazuje mnie okres
    wypowiedzenia?
    Tak

    > Normalni jest miesiac, a czy pracujac na pol etatu jest to 2 tyg?
    Na pół etetu też miesiąc

    >Co sie stanie jak wypowiem bez okresu wypowiedzenia?
    Nie można wypowiedzieć bez okresu wypowiedzenia. Po prostu nie przyjdziesz
    do roboty a pracodawca zwolni cię z art. 52 paragraf 1 Kodeksu pracy

    >Co pracodawca moze zrobic? jakie komnsekwencje?
    Nie może zrobić praktycznie nic.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia

  • 3. Data: 2004-10-12 08:54:54
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 10 Oct 2004 11:38:34 +0200, "Jerzy Borowski"
    <j...@p...onet.pl> zakodował:

    >Użytkownik "the_foe" <t...@W...pl> napisał w wiadomości
    >wypowiedzenia?
    >Tak

    Przy założeniu, że jest to umowa o pracę na czas nieokreślony, albo
    określony z odpowiednią klauzulą.

    >Na pół etetu też miesiąc

    Przy założeniu, że jest to umowa na czas nieokreślony.

    >Nie można wypowiedzieć bez okresu wypowiedzenia. Po prostu nie przyjdziesz
    >do roboty a pracodawca zwolni cię z art. 52 paragraf 1 Kodeksu pracy

    Pracownik może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia na podstawie art. 55
    Art. 55. § 1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia, jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie
    stwierdzaj?ce szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
    a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu
    lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia
    i kwalifikacje zawodowe.
    § 1^1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę w trybie okre?lonym w
    § 1 także wtedy, gdy pracodawca dopu?cił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowi?zków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysoko?ci wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej pracy - w wysoko?ci
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

    Przy czym niezależnie od tego, czy przyczyna jest prawidłowa (np.
    nieterminowe wypłacenie wynagradzenia) czy urojnona (bo zupa była za
    słona) pracodawca musi wydać odpowiednie świadectwo i dopiero w
    sądzie, ewentulanie, dochodzić swoich praw.

    Jeżeli przestaniesz chodzić do pracy, to pracodawca ma _prawo_, ale
    nie obowiązek zwolnić Cię na podstawie art. 51.

    >Nie może zrobić praktycznie nic.

    Błąd. Może pozwać do sądu pracy o naprawienie strat. No i oczywiście
    świadectwo pracy byłoby nieciekawe.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded