PracaGrupypl.praca.dyskusje › urlop bezplatny a skladki i zasilek - pilne! Please

  • 11. Data: 2004-02-03 21:25:22
    Temat: Re: urlop bezplatny a skladki i zasilek - pilne! Please
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości
    news:bvp2mv$pu9$3@inews.gazeta.pl...

    > Nie. Brak wynagrodzenia=brak podstawy do naliczenia składek

    > jesli jedno z drugiego wynika to nie ale nie slyszałem nigdy żeby
    > podstawą do przyznania zasiłku była długość okresu opłacania składek.
    > Jest to raczej długość okresu zatrudnienia a nawet na bezpłatnym
    > zatrudniony jesteś.

    Moze sie zalatwic jak zatrudnieni na niepelnych etatach.
    Czas zatrudnienia przepracxowany maja, ale miesiecznie wyszlo ponizej
    najnizszej krajowej i nie kwalifikowali sie do zasilku.
    Czy to sredna za okres przepracowany musi wyjsc powyzej lub rowna najnizszej
    czy w kazdym miesiacu zarobki conajmniej najnizsza krajowa?

    ---

  • 12. Data: 2004-02-03 21:29:13
    Temat: Re: zmiany w kodeksie 2004 FAQ dlugie
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > Nie bardzo rozumiem. Klikam na link i jest pełna treść. O jakim
    > abonamencie piszesz?

    Po jakims czasie wiekszosc informacji przechodzi do serwisu platnego.
    skorzystaj z wyszukiwarki i sprobuj cos sobie znalezc i wyjasnic.

    Masz racje, powinienem napisac dluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuugie.
    Ale poszlo juz, nie bede cancelowal, modemiarze sobie odpuszcza i tak, a
    moze sie jednak komus przydac zgrabnie zebrane w jednym miejscu.
    _ _ _
    > _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    > (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.5PL // GG:2091615 // /
    > ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

    ---

  • 13. Data: 2004-02-03 21:30:06
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-03 22:25, osoba przedstawiająca się jako "krzysztofsf" napisała:

> [...]
    > Czy to sredna za okres przepracowany musi wyjsc powyzej lub rowna najnizszej
    > czy w kazdym miesiacu zarobki conajmniej najnizsza krajowa?

    Ale przecież rejestrując się w UP nie pytają o zarobki więc jakie ma
    znaczenie ile kto zarabia. To chyba raczej chodzi o jakiś wskaźnik
    wypracowanych godzin. Wtedy przy bezpłatnym też zabraknie bo na
    świadectwie pracy będzie wykazany.

    _ _ _

  • 14. Data: 2004-02-03 21:46:40
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > Ale przecież rejestrując się w UP nie pytają o zarobki więc jakie ma
    > znaczenie ile kto zarabia.
    Wynika ze swiadectwa pracy. Jesli pelen etat to wiadomo, ze musiala byc
    conajmniej najnizsza krajowa.O tym przykladzie to gdzies wlasnie czytalem
    przy konkretnym przypadku odmowy zasilku.

    To chyba raczej chodzi o jakiś wskaźnik
    > wypracowanych godzin. Wtedy przy bezpłatnym też zabraknie bo na
    > świadectwie pracy będzie wykazany.

    Wlasnie. Bedzie wykazany i....czort wie jakie implikacje, przykladowo, jesli
    gosc zarabia dokladnie najnizsza krajowa jesli trzymac sie wylacznie
    "wypracowania" najnizszej krajowej w okresie zatrudnienia. A moze wogole sie
    nie wliczyc. Inaczej, jesli ktos zatrudnilby sie na czas nieokreslony, po
    miesiacu poszedl na 11 miesiecy bezplatnego, a potem wypowiedzenie i
    zasilek...zeby przejaskrawic przyklad.
    pzdr
    Krzysztof

    ---

  • 15. Data: 2004-02-03 21:51:18
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-03 22:46, osoba przedstawiająca się jako "krzysztofsf" napisała:

    > Wynika ze swiadectwa pracy. Jesli pelen etat to wiadomo, ze musiala byc
    > conajmniej najnizsza krajowa.O tym przykladzie to gdzies wlasnie czytalem

    IMHO nic ze świadectwa nie wynika. Pracują na pół etetu można zarabiać
    więcej niż kto inny na cały etat. Na świadectwie żadnych kwot się nie
    wyszczególnia.

> [...]
    > nie wliczyc. Inaczej, jesli ktos zatrudnilby sie na czas nieokreslony, po
    > miesiacu poszedl na 11 miesiecy bezplatnego, a potem wypowiedzenie i

    Nie wiem czemu się tak tego wynagrodzenia uczepiłeś ;) To naprawdę nie
    ma żadnego znaczenia ile kto zarabia. Ważny jest przepracowany czas i
    zapewne jednak stosuje się ten zapis KP, o którym pisałem wcześniej. UB
    nie jest wliczany do stażu pracy i o czas jego trwania zmniejszany jest
    czas zatrudnienia brany pod uwagę przy ustalaniu prawa do zasiłku.

    _ _ _

  • 16. Data: 2004-02-03 22:11:15
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > IMHO nic ze świadectwa nie wynika. Pracują na pół etetu można zarabiać
    > więcej niż kto inny na cały etat

    Mozna. Mozna rowniez mniej.To drugie czesciej. Przy pelnym etacie (co wynika
    ze swiadectwa) nie wymagaja info o zarobkach, poniewaz nie moga byc nizsze
    od najnizszej krajowej. Przy niepelnym sadze, bazujac na wspomnianym
    przykladzie, ze prosza o dodatkowe dokumenty.

    .> Na świadectwie żadnych kwot się nie
    > wyszczególnia..
    Nie ma obowiazku wyszczegolniania.. Ja moje, z wyszczegolnionymi kwotami,
    chyba sobie w ramki oprawie i bede patrzal na wpisane kwoty, bo " to se ne
    wrati" :)

    > Nie wiem czemu się tak tego wynagrodzenia uczepiłeś ;) To naprawdę nie
    > ma żadnego znaczenia ile kto zarabia.
    Ok. Gosc pracowal na pelen etat, nie dotyczy go to.

> [...]
    > nie jest wliczany do stażu pracy i o czas jego trwania zmniejszany jest
    > czas zatrudnienia brany pod uwagę przy ustalaniu prawa do zasiłku.

    To jest chyba kwintesencja dyskusji;) , zamykajaca temat :)

    pzdr
    Krzysztof

    ---

  • 17. Data: 2004-02-03 22:14:53
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Dzioback" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Mam bardzo wazne pytanie. Przepracowalem 11 miesiecy i wlasnie pracodawca
    > zaproponowal mi aby przejsc na urlop bezplatny. Cos > czuje ze pewnie za
    miesiac podziekuje mi za > >
    > wspolprace. brakuje mi 1 miesiaca aby normalnie "zalapac"
    > sie na zasilek
    > dla bezrobotnych.

    Rzeczywiście, propozycja urlopu bezpłatnego w takim momencie jest dla Ciebie
    bardzo niekorzystna. Możesz nie wyrazić zgody.
    Skoro za miesiąc kończy się Twoja umowa o pracę na czas określony, to nie ma
    sensu (dla Ciebie) pójście na urlop bezpłatny, ponieważ stracisz prawo do
    połowy urlopu wypoczynkowego (10 dni) przysługującego po upływie pierwszego
    roku pracy (do 10 dni nabyłęś już prawo po przepracowaniu 6 miesięcy).
    Następny pracodawca może się mocno zastanawiać czy Cię zatrudnić, skoro po
    przepracowaniu u niego 1 miesiąca nabędziesz prawo do 10 dni urlopu
    wypoczynkowego (upłynie właśnie 1 rok Twojej pracy).
    Ponadto nie nabędziesz prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Warunkiem
    przyznania zasiłku dla bezrobotnych jest przepracowanie w ostatnich 18
    miesiącach przed zarejestrowaniem w Urzędzie Pracy co najmniej 365 dni z
    wynagrodzeniem miesięcznym co najmniej równym wynagrodzeniu minimalnemu na
    pełnym etacie (800 zł w 2003 r., 824 zł w 2004 r.). Wynagrodzenie jest
    liczone miesięcznie, a nie za całe 365 dni. Jeżeli jesteś zatrudniony na
    pełnym etacie, to warunek wysokości wynagrodzenia jest spełniony. Jeżeli
    zatrudnienie jest w niepełnym wymiarze Urząd Pracy wymaga dodatkowego
    zaświadczenia o kwotach wynagrodzenia w poszczególnych 12 miesiącach oraz o
    odprowadzonych składkach ubezpieczeniowych.

> [...]
    > z tym bede mial to wliczone do zasilku (czyli czy go dostane jak mnie za
    > miesiac zwolni) zreszta wtedy konczy mi sie umowa

    Składki ZUS i FP są opłacane od wynagrodzenia, a podczas urlopu bezpłatnego
    nie będziesz otrzymywać wynagrodzenia i składki nie będą opłacane. Urlop
    bezpłatny nie zalicza się do stażu pracy.

    wa

  • 18. Data: 2004-02-04 19:04:07
    Temat: Re: urlop bezplatny a skladki i zasilek - pilne! Please - dodatkowe wyjasnienie
    Od: "Dzioback" <m...@i...pl>

    Witam
    Dokladnie .. zasilek dostane wtedy gdy byly oplacane skladki na FP a
    dokladnie:

    Prawo do zasilku na zasadach ogolnych:

    "był zatrudniony i osiągał wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego
    wynagrodzenia, od którego istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz
    Pracy, z wyjątkiem obowiązku opłacania składek za niektóre osoby
    niepełnosprawne, w okresie tym nie uwzględnia się okresów urlopów
    bezpłatnych trwających łącznie dłużej niż 30 dni,"

    FP Placi pracodawca i w wypadku UB moze byc podstawa naliczania jakas kwota
    narzucona. Interesujace w tej definicji jest wlasnie jest zdanie "w okresie
    tym nie uwzględnia się okresów urlopów bezpłatnych trwających łącznie dłużej
    niż 30 dni,"
    ktore rozumiem ze w l i c z a sie UB ponizej 30 dni.

    I co wy na to?

    dzioback
    link:
    http://www.praca.gov.pl/index.php?page=abc&status=20
    4

  • 19. Data: 2004-02-05 02:29:44
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

> [...]
    > bezpłatnych trwających łącznie dłużej niż 30 dni,"

    > ktore rozumiem ze w l i c z a sie UB ponizej 30 dni.

    To znaczy, że urlop bezpłatny krótszy niż 30 dni zalicza się do 365 dni
    przepracowanych (czyli może to być nawet cały luty).
    Ale pozostaje sprawa osiągania co najmniej minimalnego wynagrodzenia w
    każdym miesiącu z tych 365 dni.
    Obawiam się, że tutaj nie ma żadnej ulgi.

    wa