PracaGrupypl.praca.dyskusje › urlop bezplatny a skladki i zasilek - pilne! Please

  • 1. Data: 2004-02-03 19:34:33
    Temat: urlop bezplatny a skladki i zasilek - pilne! Please
    Od: "Dzioback" <m...@i...pl>

    Witam,
    Mam bardzo wazne pytanie. Przepracowalem 11 miesiecy i wlasnie pracodawca
    zaproponowal mi aby przejsc na urlop bezplatny. Cos czuje ze pewnie za
    miesiac
    podziekuje mi za wspolprace. brakuje mi 1 miesiaca aby normalnie "zalapac"
    sie na zasilek
    dla bezrobotnych.
    1.
    Mam pytanie czy podczas tego urlopu bezplatnego beda oplacane za mnie
    skladki zus i fp i czy w zwiazku
    z tym bede mial to wliczone do zasilku (czyli czy go dostane jak mnie za
    miesiac zwolni) zreszta wtedy konczy mi sie umowa
    na czas okreslony ;-)

    2. Czy w zwiazku z tym ze przepracowalem u niego 11 miesiecy (po studiach)
    gdyby zwolnil mnie dzisiaj bedzie
    mi przyslugiwal ekwiwalent za urlop????? z tego okresu?

    3. Podpisalem "odpowiedzialnosc materilna" - czy gdyby nie zostal
    przeprowadzony remanent z dniem mojego odejscia
    z pracy moze w jakis sposob sie mnie czepiac czy tez musi uznac ze wszystko
    bylo o.k.??? Bo przeciez bez mojej obecnosci
    nie moze zrobic?

    Przepraszam za dluuugie pytania ale bardzo mi zalezy na fachowej poradzie i
    to mozliwie najszybciej .. jutro rano musze
    udzielic odpowiedzi ;-)

    Pozdrawiam
    dzioback
    m...@i...pl

  • 2. Data: 2004-02-03 19:44:09
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Dzioback" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > miesiac
    > podziekuje mi za wspolprace. brakuje mi 1 miesiaca aby normalnie "zalapac"

    Urlop bezplatny moze byc udzielony wylacznie na wniosek pracownika, nie na
    wniosek pracodawcy. Popros o inny zestaw pytan

    pzdr

    ---

  • 3. Data: 2004-02-03 20:11:03
    Od: "Dzioback" <m...@i...pl>

    dziekuje, az mi ulzylo. Powiem to jutro szefowi, pewnie sie ucieszy ;-)
    Pytanie bylo powazne. po pierwsze podobno od 1 stycznia mozna wyslac na taki
    urlop
    ze wzgledu na sytuacje ekonomiczna firmy, a jezeli nawet nie to zawsze mozna
    delikatnie
    "poprosic" pracownika, prawda? no chyba ze zyjemy w innym kraju.

    To poprosze inny, najlepiej konkretny zestaw odpowiedzi
    Pytania pozostaja aktualne.

    Pozdrawiam
    dzioback

  • 4. Data: 2004-02-03 20:30:24
    Temat: zmiany w kodeksie 2004 FAQ dlugie
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Ja tu nic takiego nie widze, ale przejzyj jeszcze sam dokladnie.

    http://www.infor.pl/isp/?serwis_isp=inforradzi&tresc
    =zmiany_w_prawie_pracy_2004
    Zmiany w przepisach ważne dla kadrowych

    Początek 2004 r. przyniósł wiele zmian w przepisach ważnych zarówno dla
    pracodawców, jak i pracowników. Przede wszystkim weszła w życie kolejna duża
    nowelizacja kodeksu pracy, nakładająca m.in. obowiązek określenia w umowie o
    pracę poszczególnych składników wynagrodzenia, a ponadto poinformowania
    pracownika na piśmie o warunkach zatrudnienia, które nie wynikają z tej
    umowy. Obszerne zmiany dotyczą czasu pracy i urlopów. Jak powszechnie
    wiadomo, zniesiono ponadto przepis - obowiązujący przez rok - zgodnie z
    którym pierwszy dzień choroby trwającej nie dłużej niż 6 dni był bezpłatny.
    W niniejszym serwisie, poświęconym najważniejszym zmianom prawa pracy,
    obowiązującym od 1 stycznia br., przedstawiamy m.in. nowe regulacje
    dotyczące zatrudniania pracowników niepełnosprawnych i tymczasowych, a także
    ubezpieczeń społecznych, zakładowego funduszu socjalnego, uprawnień związków
    zawodowych oraz inne od dotychczasowych rozwiązania stosowane w przypadku
    zwolnień grupowych. I przypominamy, że w 2004 r. wynagrodzenie minimalne
    wzrosło do 824 zł.
    Kodeks pracy na europejską miarę

    Ustawa z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o
    zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).
    Tym razem głównym celem nowelizacji przepisów kodeksu pracy było ich
    dostosowanie do wytycznych zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej.
    Ponadto ustawodawca postanowił kontynuować rozpoczęty nowelą z 26 lipca 2002
    r. proces dalszego uelastyczniania prawa pracy zawartego w kodeksie.

    Duży nacisk ustawodawca położył na rozbudowanie przepisów
    antydyskryminacyjnych. Rozszerzona została znacznie lista przesłanek
    dyskryminacyjnych. Od nowego roku dodatkowo zakazane jest dyskryminowanie
    pracownika ze względu na wyznanie, orientację seksualną, pochodzenie
    etniczne. Nowością jest także zakaz dyskryminacji ze względu na czas trwania
    umowy o pracę lub jej wymiar. Zmienione zostały również przepisy określające
    wysokość roszczeń, jakich może domagać się od pracodawcy dyskryminowany
    pracownik. Od 1 stycznia 2004 r. dyskryminowany pracownik ma prawo do
    odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
    Zniesiona została górna granica takiego roszczenia, która przed nowelizacją
    wynosiła sześciokrotność najniższego wynagrodzenia za pracę.

    W znowelizowanym kodeksie pojawiły się dwie istotne definicje - definicja
    molestowania seksualnego i mobbingu.

    Dłuższe umowy o pracę. Znowelizowano przepisy dotyczące treści i formy umów
    o pracę. Od 1 stycznia 2004 r. wszystkie umowy o pracę muszą być zawarte w
    formie pisemnej. Pracodawca najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez pracownika
    pracy musi na piśmie potwierdzić ustalenia dotyczące rodzaju i warunków
    umowy. W takiej umowie muszą być zawarte następujące elementy: strony umowy,
    data jej zawarcia, wynagrodzenie z rozbiciem na poszczególne składniki,
    rodzaj pracy, wymiar i miejsce jej wykonywania. Dodatkowo pracodawca ma
    obowiązek zapoznać pracowników z warunkami zatrudnienia, które nie wynikają
    wprost z umowy o pracę. Chodzi tu szczególnie o wymiar przysługującego
    urlopu wypoczynkowego, okres wypowiedzenia umowy o pracę, obowiązującą w
    firmie normę czasu pracy oraz częstotliwość wypłaty wynagrodzenia. Wszystkie
    te informacje powinny zostać przekazane pracownikowi w terminie 7 dni od
    dnia podpisania umowy o pracę. Oczywiście obowiązek ten musi być
    zrealizowany tylko w stosunku do nowych pracowników, którzy podpiszą umowy o
    pracę po 1 stycznia 2004 r. Pracownicy zatrudnieni przed tą datą muszą
    uzyskać dodatkowe informacje o warunkach zatrudnienia do 30 czerwca 2004 r.

    Od 1 stycznia 2004 r. pracodawca musi wiedzieć, jakie dane zatrudnianego
    pracownika ma prawo uzyskać. Przed nowelizacją brak było w kodeksie pracy
    katalogu danych osobowych, jakie w związku z zatrudnieniem pracownik
    powinien przedstawić na żądanie pracodawcy. Obecnie pracodawca może prosić o
    podanie: imienia i nazwiska, imion rodziców, daty urodzenia, adresu do
    korespondencji, przeważnie adresu zamieszkania, wykształcenia, przebiegu
    dotychczasowego zatrudnienia. Ponadto pracodawca może domagać się od
    zatrudnionego pracownika innych danych, jeżeli ich podanie jest potrzebne do
    uzyskania przez niego szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy,
    np. dane dzieci przy dofinansowywaniu ich wypoczynku.

    Potrącenia z wynagrodzenia. Przepisy dotyczące wysokości kwot wynagrodzenia
    wolnych od potrąceń zostały włączone do kodeksu pracy. Poprzednio były one
    zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów, jednak określona w tych przepisach
    wysokość kwot wolnych od potrąceń w przypadku poszczególnych świadczeń nie
    została zmieniona.
    W dalszym ciągu pracownik może wyrazić zgodę na potrącanie z wynagrodzenia
    innych należności, jednak i w tym przypadku wprowadzono kwotę wolną od
    potrąceń w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

    Płatne chorobowe. Nowelizacja kodeksu pracy z 26 lipca 2002 r. wprowadziła
    przepis mówiący, że pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia w
    pierwszym dniu okresu niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej nie
    dłużej niż 6 dni. Przepis ten został skreślony i od 1 stycznia 2004 r.
    pracodawca ma obowiązek wypłacania pracownikowi wynagrodzenia za wszystkie
    dni choroby, bez względu na okres jej trwania.

    Czas pracy - rewolucja. Najbardziej obszerne i istotne zmiany ustawodawca
    wprowadził w przepisach dotyczących czasu pracy. Cały dział kodeksu pt. Czas
    pracy został napisany od podstaw. Nowa treść tego działu zawiera wiele
    istotnych definicji, takich jak: definicja pracy zmianowej, definicja
    pracowników zarządzających, definicja doby i tygodnia czy też definicja
    pracownika świadczącego pracę w nocy.

    Znowelizowane przepisy zmieniają metodę obliczania wymiaru czasu pracy. Od 1
    stycznia br. do obliczania wymiaru czasu pracy jest stosowana norma
    średniotygodniowa, wynosząca 40 godzin pracy, a nie jak dotychczas
    8-godzinna norma dobowa. Wprowadzono do kodeksu przepisy regulujące zasady
    oddawania dodatkowych dni wolnych w sytuacji, gdy święto przypada w innym
    dniu niż niedziela. Zgodnie z nowymi zasadami, obowiązującymi od 1 stycznia
    br., każde święto przypadające w tzw. okresie rozliczeniowym, które będzie
    innym dniem niż niedziela, obniżać będzie wymiar czasu pracy o 8 godzin.
    Jeżeli jednak w tygodniu obejmującym 7 dni od poniedziałku do niedzieli
    wystąpią dwa święta w inne dni niż niedziela, obniżenie wymiaru czasu pracy
    o 8 godzin nastąpi tylko z tytułu jednego z tych świąt.

    Od 1 stycznia 2004 r. zniesiony został sztywny 4-godzinny dobowy limit
    godzin nadliczbowych. Nowe rozwiązanie wprowadza zasadę, że tygodniowy czas
    pracy razem z godzinami nadliczbowymi nie będzie mógł przekraczać 48 godzin
    w przyjętym w firmie okresie rozliczeniowym. Nie zrezygnowano z rocznego
    limitu liczby nadgodzin - wynosi on 150 godzin, chyba że w układzie
    zbiorowym pracy, regulaminie pracy czy umowie o pracę limit ten został
    podwyższony. Bez zmian pozostała również wysokość dodatku (50 proc.) za
    pracę w godzinach nadliczbowych. W przypadku gdy przekroczona zostanie
    średniotygodniowa norma czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym,
    pracownikom przysługiwać będzie dodatek w wysokości 100 proc.

    Od nowego roku każdy pracownik ma zagwarantowany minimalny okres odpoczynku.
    Zasadą jest, że każdy pracownik ma prawo do 11 godzin nieprzerwanego
    odpoczynku na dobę oraz co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w
    każdym tygodniu.

    Od 1 stycznia br. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących systemów czasu
    pracy. Zrezygnowano m.in. z możliwości stosowania przez pracodawców
    czterobrygadowej organizacji czasu pracy w ruchu ciągłym. Ponadto
    wprowadzono nowe rozwiązania w systemach czasu pracy - nowością są systemy
    skróconego tygodnia i systemy pracy weekendowej.

    Urlop - po nowemu. Najniższy wymiar urlopu od 1 stycznia 2004 r. wynosi 20,
    a nie jak było poprzednio 18 dni. Inną istotną zmianą jest stosowanie zasady
    proporcjonalności w udzielaniu urlopu wypoczynkowego już po pierwszym
    miesiącu pierwszej pracy zawodowej pracownika. Oznacza to, że pracownik w
    roku, w którym po raz pierwszy zostanie zatrudniony, z upływem każdego
    kolejnego przepracowanego miesiąca nabędzie prawo do urlopu wypoczynkowego w
    wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

    Całkowitą nowością jest wprowadzenie zasady rozliczania urlopów
    wypoczynkowych w godzinach, tzn. urlop ma być udzielany za dany dzień w
    wymiarze tylu godzin, ile w danym dniu pracownik powinien pracować (ustala
    się to na podstawie obowiązującego go rozkładu czasu pracy). Ograniczono
    jednocześnie listę okoliczności uprawniających pracowników do uzyskania
    ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Obecnie ekwiwalent ten będzie
    wypłacany tylko w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

    Od 1 stycznia 2004 r. pracowników sezonowych nie będą obowiązywały
    szczególne zasady nabywania prawa do urlopu. Zgodnie z nowymi zasadami urlop
    wypoczynkowy będzie przysługiwał tym pracownikom na zasadach ogólnych
    dotyczących wszystkich pracowników.

    Listopadową nowelizacją kodeksu wprowadzono zmiany także w kilku innych
    ustawach.

    Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 16
    grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej treści
    świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr
    230, poz. 2289).
    Chodzi o zmiany w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z dnia
    15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu
    i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282 z późn. zm.).
    Zmiany dotyczą par. 1 ust. 1 oraz treści załącznika do tego rozporządzenia,
    którym jest wzór druku świadectwa pracy oraz instrukcja jego wypełniania.

    Potrzeba znowelizowania treści rozporządzenia powstała po wprowadzeniu do
    kodeksu pracy nowych zasad wypłacania wynagrodzenia za czas choroby oraz
    wyliczania wykorzystanego urlopu wypoczynkowego w godzinach.

    Od 1 stycznia 2004 r. informacja o okresie niezdolności do pracy obejmuje
    liczbę dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie zgodnie ze zmienionym
    art. 92 k.p. Zaś informacja o liczbie dni, za które pracownik nie otrzymywał
    wynagrodzenia, będzie ograniczona tylko do 2003 r., tzn. do okresu, w którym
    obowiązywał uchylony art. 92 par. 11 k.p.

    Ponadto w części objaśnień do wzoru świadectwa dokonano zmian wynikających z
    wejścia w życie 1 stycznia 2004 r. ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o
    szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z
    przyczyn niedotyczących pracowników (piszemy o niej dalej).

    Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 16
    grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu
    wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz
    ekwiwalentu za urlop (Dz.U. nr 230, poz. 2290).
    Zmiany dotyczą par. 9, par. 18 i par. 19 rozporządzenia ministra pracy i
    polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad
    udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za
    czas urlopu oraz ekwiwalentu za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

    Zmiany w rozporządzeniu mają wyłącznie charakter porządkowy, wynikają z
    konieczności dostosowania przepisów tego rozporządzenia do norm określonych
    w ostatniej nowelizacji kodeksu pracy. W znowelizowanym kodeksie określono
    nowe zasady udzielania urlopu wypoczynkowego. Zgodnie z nimi, urlop jest
    udzielany pracownikowi w dniach, które są dla niego dniami pracy, zgodnie z
    obowiązującym rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym odpowiadającym
    dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika i zgodnie z obowiązującym go
    rozkładem czasu pracy. Zmiany dotyczą zastąpienia metody obliczania
    wynagrodzenia urlopowego opartej na wynagrodzeniu za jeden dzień, metodą
    obliczania należności za urlop i ekwiwalent w oparciu o wartość 1 godziny
    pracy pracownika.

    Zmiana par. 19 dotyczy korzystania - przy ustalaniu współczynnika
    niezbędnego do ustalenia wysokości wynagrodzenia za urlop - z liczby dni
    wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie
    pięciodniowym tygodniu pracy, a nie jak było dotychczas w pięciodniowym
    tygodniu pracy.

    Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 16
    grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania urlopu
    wychowawczego (Dz.U. nr 230, poz. 2291).
    Do 1 stycznia 2004 r. szczegółowe zasady udzielania urlopu wychowawczego
    zawierało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie
    urlopów i zasiłków wychowawczych (Dz.U. nr 60, poz. 277 z późn. zm.)
    Większość rozwiązań tego rozporządzenia obecnie została włączona
    bezpośrednio do kodeksu pracy. Dlatego nowe rozporządzenie, które określa
    szczegółowe warunki udzielania urlopu wypoczynkowego, ma bardzo skromną
    objętość.

    Określono zatem formę i termin składania wniosku o urlop wychowawczy.
    Pracownik musi taki wniosek złożyć w formie pisemnej u pracodawcy na dwa
    tygodnie przed rozpoczęciem planowanego urlopu. We wniosku wskazuje datę
    rozpoczęcia i zakończenia urlopu wychowawczego, a także okres, na jaki
    bierze urlop, który dotychczas został wykorzystany na dane dziecko.
    Niezbędne jest również złożenie oświadczenia przez drugiego z rodziców
    dziecka o braku zamiaru korzystania z urlopu wychowawczego przez okres
    wskazany we wniosku.

    Zarówno nowe rozporządzenie, jak i znowelizowane przepisy kodeksu pracy nie
    wprowadzają bardzo istotnych zmian dotyczących udzielania i korzystania z
    urlopów wychowawczych. Najpoważniejszą z nich jest brak obowiązku
    informowania pracodawcy o zamiarze podjęcia pracy zarobkowej u innego
    pracodawcy, jeżeli takie dodatkowe zajęcie nie będzie się wiązało z utratą
    możliwości osobistej opieki nad dzieckiem. Jeżeli jednak pracodawca ustali,
    że pracownik na urlopie wychowawczym trwale zaprzestał sprawowania opieki
    osobistej nad dzieckiem, wówczas może wezwać takiego pracownika do powrotu
    do pracy. Pracodawca może wskazać termin, w jakim pracownik powinien stawić
    się w pracy, jednak nie może on być dłuższy niż 30 dni od daty ustalenia
    faktu zaprzestania trwałej opieki.

    Ponadto pracownik powracający do pracy z urlopu wychowawczego będzie musiał
    być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku pracy. Tylko w przypadku braku
    takiej możliwości dopuszczalne będzie zatrudnienie go na stanowisku
    równorzędnym.

    Od 1 stycznia 2004 r. okres urlopu wychowawczego jest wliczany do okresu
    zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze wynikające z
    zakładowego oraz ogólnego stażu pracy.

    Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 16
    grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania
    wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego
    podstawę obliczenia odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do
    wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U.
    nr 230, poz. 2292).
    Rozporządzeniem tym wprowadzono zmiany w rozporządzeniu w tej samej sprawie
    z dnia 29 maja 1996 r. (Dz.U. nr 62, poz. 289 z późn. zm.). Wynikają one
    głównie z nowelizacji kodeksu pracy, uchwalonej 14 listopada ub.r., a
    dokładniej ze zmienionej numeracji wielu jego przepisów - również tych, do
    których omawiane rozporządzenie się odwołuje.

    Procentowo. Obecnie, zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem, przy ustalaniu
    wynagrodzenia określonego procentowo w celu obliczenia wynagrodzenia: za
    czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonania, oraz
    za czas niezawinionego przez pracownika przestoju (art. 81 par. 1 k.p.),
    dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych (określonym w obecnym art. 1511
    par. 3 kodeksu, poprzednio w art. 134 par. 12) oraz wynagrodzenia za czas
    dyżuru (art. 1515 par. 3 k.p., poprzednio w art. 144 par. 2) stosuje się
    zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop.

    Przypomnijmy, że w celu obliczenia powyższych należności za jedną godzinę:
    - według składników wynagrodzenia określonych w stawce miesięcznej w stałej
    wysokości - należy tę stawkę podzielić przez liczbę godzin pracy
    przypadających do przepracowania w danym miesiącu,
    - według zmiennych składników wynagrodzenia - wynagrodzenie ustalone według
    wspomnianych zasad dzieli się przez liczbę godzin przepracowanych przez
    pracownika w okresie, z którego ustala się to wynagrodzenie.

    Przy ustalaniu tych należności dla pracowników otrzymujących wynagrodzenie
    wynikające z osobistego zaszeregowania, określonego stawką miesięczną,
    wynagrodzenie za jedną godzinę ustala się dzieląc miesięczną stawkę
    wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w
    danym miesiącu.

    Dodatkowe wynagrodzenie. Z kolei przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia
    przysługującego na podstawie obecnego art. 1518 par. 1 kodeksu pracy
    (poprzednio w art. 137 par. 2) za godzinę pracy w porze nocnej najniższe
    wynagrodzenie przewidziane w tym przepisie dzieli się przez liczbę godzin
    pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

    Natomiast przy ustalaniu wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy oraz za
    czas niewykonywania pracy, gdy przepisy przewidują zachowanie przez
    pracownika prawa do wynagrodzenia, stosuje się zasady obowiązujące przy
    ustalaniu wynagrodzenia za urlop, z tym że składniki wynagrodzenia ustalane
    w wysokości przeciętnej oblicza się z miesiąca, w którym przypadło
    zwolnienie od pracy lub okres niewykonywania pracy.

    Zasadę tę stosuje się także przy ustalaniu wynagrodzenia za pełny miesięczny
    wymiar czasu pracy w przypadku określonym poprzednio w art. 143 par. 2
    kodeksu pracy, a obecnie - po nowelizacji kodeksu - w art. 1512 par. 2 k.p.,
    który stanowi, że w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych
    pracodawca może udzielić pracownikowi czasu wolnego od pracy w tym samym
    wymiarze.

    Stawka miesięczna. Zgodnie z rozporządzeniem, w celu obliczenia
    wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za
    przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik za pozostałą część tego
    miesiąca otrzymał wynagrodzenie określone w art. 92 kodeksu pracy,
    miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez 30 i otrzymaną kwotę mnoży
    przez liczbę dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o czasowej
    niezdolności pracownika do pracy wskutek choroby. Tak obliczoną kwotę
    wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.
    Postępuje się tak również w przypadku nieobecności pracownika w pracy, w
    okresie której pracownikowi przysługuje zasiłek przewidziany w przepisach o
    świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
    macierzyństwa lub w przepisach o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków
    przy pracy i chorób zawodowych. W obowiązującym dotychczas przepisie (par.
    11 ust. 2 rozporządzenia) była mowa o zasiłku przysługującym m.in. w
    przypadku, gdy pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia zgodnie z art.
    92 k.p. Teraz odwołano się do zasiłku przewidzianego w tzw. ustawie
    wypadkowej.

    Jakie przepisy stosować. Zmieniło się także brzmienie par. 13 ust. 1
    rozporządzenia. Przepis ten wyjaśnia, że ilekroć w rozporządzeniu jest mowa
    o ustalaniu wynagrodzenia i innych należności według zasad obowiązujących
    przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop lub ekwiwalentu pieniężnego za urlop,
    rozumie się przez to zasady wynikające z przepisów rozporządzenia ministra
    pracy i polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych
    zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia
    za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. nr 2, poz. 14 z
    późn. zm. Chodzi tu o zmiany rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r.
    opublikowane w Dziennikach Ustaw: z 2002 r. nr 214, poz. 1810 oraz z 2003 r.
    nr 230, poz. 2290.

    Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 17
    grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia
    przez pracowników dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy
    oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. nr. 230, poz.
    2293).
    Nowe rozporządzenie wprowadza zmiany do rozporządzenia ministra pracy i
    polityki socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia
    przez pracowników dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy
    oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. nr 62, poz. 286 z
    późn. zm.).

    Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, pracodawca przed dopuszczeniem pracownika
    do pracy musi uzyskać od niego pisemne potwierdzenie zapoznania się z
    treścią regulaminu pracy. Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku wprowadzania
    regulaminu, wówczas sam musi poinformować pracownika o przepisach oraz
    zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przewidzianych w kodeksie
    pracy i wewnątrzzakładowych obowiązkach i uprawnieniach pracowniczych.

    W przypadku pracodawców zatrudniających pracowników w porze nocnej
    obowiązkowe jest dołączenie do akt wniosku pracownika o poinformowaniu
    właściwego inspektora pracy o tym fakcie.

    W aktach osobowych muszą znajdować się wnioski pracownika dotyczące
    ustalenia indywidualnego rozkładu czasu pracy, stosowania do niego systemu
    skróconego tygodnia czasu pracy oraz wniosku o zastosowanie systemu tzw.
    pracy weekendowej.

    Do rozporządzenia dołączono dwa nowe załączniki zawierające wzór
    kwestionariusza osobistego oraz wzór umowy o pracę.

    Mandaty od inspekcji pracy

    Artykuł 11 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks
    pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Przepisem tym wprowadzono zmiany do art. 96 par. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia
    2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. nr 106, poz.
    1148), który dotyczy wysokości grzywny nakładanej w postępowaniu mandatowym.
    Generalnie nadal zasadą jest, że grzywna ta nie może przekraczać 500
    złotych, a w przypadkach określonych w art. 9 par. 1 kodeksu postępowania w
    sprawach o wykroczenia (czyli w przypadku wykroczeń orzekanych w pierwszej
    instancji przez sąd rejonowy) może ona sięgać 1000 zł. Nowelą kodeksu pracy
    prawo nakładania mandatu do jego maksymalnej wysokości 1000 zł przyznano
    także inspektorom pracy. Przed 1 stycznia 2004 r. mogli oni ukarać co
    najwyżej grzywną do 500 zł.

    Warto przypomnieć, że w drodze mandatu karnego nie nakłada się grzywny za
    wykroczenia, za które należałoby orzec środek karny.

    Inspekcja pracy z reguły nakłada mandaty kredytowane. Zgodnie z kodeksem
    postępowania w sprawach o wykroczenia, mandat ten powinien zawierać
    pouczenie o obowiązku uiszczenia grzywny w terminie siedmiu dni od daty
    przyjęcia mandatu oraz o skutkach nieuiszczenia grzywny w terminie. Staje
    się on prawomocny z chwilą pokwitowania jego odbioru przez ukaranego.
    Organizacje pożytku publicznego

    Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 4, art. 11-34 oraz art. 35 ust. 2 pkt 5 ustawy
    z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
    wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873) oraz art. 3 i 4, art. 6-14, art. 16-19
    oraz art. 22 i 23 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające
    ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96,
    poz. 874).
    Część przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
    weszła w życie już 29 czerwca ubiegłego roku. 1 stycznia 2004 r. zaczęły
    natomiast obowiązywać m.in. przepisy określające zasady współpracy organów
    administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi w zakresie zlecania
    realizacji zadań publicznych.

    Zgodnie z tymi przepisami organizacje pozarządowe mogą z własnej inicjatywy
    złożyć organom administracji publicznej ofertę realizacji zadań publicznych
    realizowanych dotychczas m.in. przez te organy. W terminie dwóch miesięcy
    organ administracji ma obowiązek rozpatrzenia celowości realizacji zadania
    publicznego przez organizacje pozarządowe. Przy rozpatrywaniu oferty mają
    być badane: stopień, w jakim oferta odpowiada priorytetom zadań publicznych,
    gwarancje realizacji zadania zgodnie z obowiązującymi standardami, ilość
    środków finansowych, jakie mogą być przeznaczone na ten cel, oraz ewentualne
    korzyści wynikające z przejęcia zadania przez organizacje pozarządowe.

    Jeżeli organ administracji stwierdzi celowość takiego przejęcia, wówczas
    ogłoszony zostaje otwarty konkurs ofert, chyba że przepisy przewidują inny
    tryb zlecenia.

    Po wyłonieniu zwycięzcy konkursu organ administracji, który zlecił zadanie,
    może dokonywać kontroli i oceny realizacji zadania. Po kontroli w terminie
    30 dni należy sporządzić sprawozdanie.

    Od 1 stycznia br. zaczęły obowiązywać również przepisy dotyczące
    funkcjonowania organizacji pożytku publicznego i zasad korzystania przez te
    organizacje ze zwolnień podatkowych. Zgodnie z ustawą, organizacjom pożytku
    publicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w odniesieniu do
    prowadzonej przez nie działalności pożytku publicznego, przysługują
    zwolnienia z:

    - podatku dochodowego od osób prawnych,
    - podatku od nieruchomości,
    - podatku od czynności cywilnoprawnych,
    - opłaty skarbowej,
    - opłat sądowych.

    Z początkiem 2004 r. zaczęły również obowiązywać przepisy dotyczące zasad
    sprawowania nadzoru nad działalnością organizacji pożytku publicznego przez
    właściwych ministrów oraz zasad udziału w postępowaniu kontrolnym Rady
    Działalności Pożytku Publicznego.
    Pracownicy niepełnosprawni

    Artykuł 1 pkt 9 w zakresie dotyczącym art. 10b ust. 3-5, pkt 15, pkt 16, pkt
    18, pkt 24 w zakresie dotyczącym art. 32 ust. 1 pkt 4 oraz art. 3-5 ustawy z
    dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i
    społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie
    niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003 r. nr 7, poz. 79 z późn. zm.) oraz
    Ustawa z dnia 19 grudnia 2003 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej
    i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy - Przepisy
    wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
    (Dz.U. nr 228, poz. 2262).

    Obniżanie dofinansowania do warsztatów - zmiany w art. 10b. W wyniku zmiany
    tego artykułu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
    społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776
    z późn. zm.), polegającej na dodaniu ust. 3, 4 i 5, dofinansowanie ze
    środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kosztów
    uczestnictwa w warsztacie terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych,
    przebywających w jednostkach organizacyjnych obowiązanych do zapewnienia
    tego rodzaju rehabilitacji, jest obniżane w zależności od wskaźnika udziału
    tych osób w ogólnej liczbie uczestników warsztatu. Gdy wskaźnik jest niższy
    niż 30 proc., dofinansowanie nie ulega obniżeniu, natomiast jeżeli wynosi co
    najmniej 80 proc., dofinansowane nie jest w ogóle możliwe.

    Dofinansowanie działalności gospodarczej - zmiana art. 13 ust 1. Wsparcie ze
    środków funduszu dla osób niepełnosprawnych prowadzących działalność
    gospodarczą lub gospodarstwo rolne w postaci dofinansowania do wysokości 50
    proc. oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie takiej
    działalności ograniczono do osób niepełnosprawnych, które nie osiągnęły
    wieku emerytalnego.

    Niższe wpłaty na PFRON - zmiana art. 22. Określa on, którzy pracodawcy i na
    jakich zasadach mają prawo do obniżenia wpłat na PFRON. Wpłaty te ulegają
    obniżeniu z tytułu zakupu usługi (z wyłączeniem handlu) lub produkcji od
    pracodawcy (tzw. sprzedającego) zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w
    przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik
    zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub
    umiarkowanego stopnia niepełnosprawności w wysokości co najmniej 10 proc.
    Warunkiem obniżenia wpłaty jest terminowe uregulowanie należności za
    zrealizowaną produkcję lub usługę oraz otrzymanie informacji o kwocie
    obniżenia. Kwota ta stanowi iloczyn wskaźnika wynagrodzeń niepełnosprawnych
    pracowników sprzedającego zaliczanych do znacznego lub umiarkowanego stopnia
    niepełnosprawności i wskaźnika udziału przychodów. Wskaźnik wynagrodzeń tych
    pracowników stanowi iloczyn współczynnika ich wynagrodzeń i liczby etatów
    odpowiadającej różnicy między rzeczywistym zatrudnieniem wszystkich
    pracowników niepełnosprawnych a zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie
    wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6 proc.
    Współczynnik wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych stanowi iloraz sumy
    ich wynagrodzeń, pomniejszonych o należne od pracowników składki na
    ubezpieczenia społeczne, i liczby pracowników niepełnosprawnych ogółem w
    przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

    Wskaźnik udziału przychodów stanowi iloraz przychodu ze sprzedaży własnych
    usług (z wyjątkiem handlu) lub produkcji sprzedającego, zrealizowanych w
    danym miesiącu na rzecz pracodawcy zobowiązanego do wpłat na PFRON (nabywcy)
    i przychodu ogółem uzyskanego w tym miesiącu ze sprzedaży własnej produkcji
    lub usług.

    Informację o kwocie obniżenia sprzedający przekazuje nabywcy niezwłocznie po
    uregulowaniu należności w terminie określonym na fakturze. W przypadku
    płatności realizowanych za pośrednictwem banku - za datę uregulowania
    należności uważa się datę obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie
    polecenia przelewu.

    Jeżeli kwota obniżenia przewyższa:
    - wartość zrealizowanej produkcji lub usługi - obniżenie wpłaty przysługuje
    tylko do wysokości kwoty określonej na fakturze,
    - wysokość 80 proc. wpłaty na fundusz, do której obowiązany jest nabywca w
    danym miesiącu - różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty z tego tytułu w
    następnych miesiącach.

    Przysługująca, a niewykorzystana kwota obniżenia może być uwzględniana we
    wpłatach na PFRON nie dłużej niż przez 12 miesięcy, od dnia uzyskania
    informacji o kwocie obniżenia.

    Dofinansowanie do składek ubezpieczeniowych - zmiany w art. 25. Polegają na
    dodaniu ust. 3a i 3b oraz ust. 7-11. Dotyczą dofinansowania ze środków
    funduszu składek na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych osób
    niepełnosprawnych i tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą.

    Pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na
    pełny wymiar czasu pracy, osiągającemu wskaźnik zatrudnienia osób
    niepełnosprawnych ogółem w wysokości co najmniej 6 proc., fundusz finansuje
    zatrudnionym osobom niepełnosprawnym zaliczonym do:
    - znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - część wynagrodzenia
    odpowiadającą składce należnej od pracownika na ubezpieczenie emerytalne
    oraz część kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającą należnej od pracodawcy
    składce na to ubezpieczenie,
    - lekkiego stopnia niepełnosprawności - część kosztów osobowych pracodawcy
    odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie wypadkowe.

    Osoby niepełnosprawne podejmujące po raz pierwszy działalność gospodarczą
    otrzymują od funduszu dofinansowanie składek na ubezpieczenie emerytalne w
    wysokości: do 75 proc. - w przypadku osób zaliczonych do znacznego stopnia
    niepełnosprawności, lub do 50 proc. - przy umiarkowanym stopniu
    niepełnosprawności.

    Składki na ubezpieczenia społeczne są finansowane przez PFRON i budżet
    państwa za okresy miesięczne przez rok. Finansowanie następuje na wniosek
    pracodawcy lub osoby niepełnosprawnej podejmującej działalność gospodarczą,
    składany łącznie z deklaracją rozliczeniową tych składek. Przedłużenie
    finansowania na kolejne okresy roczne wymaga ponownego złożenia wniosku.

    Dofinansowanie do wynagrodzeń - dodano art. 26a-26c. Określono w nich
    wysokość dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych zatrudnionych
    zarówno na chronionym, jak i na otwartym rynku pracy.

    Zgodnie z art. 26a, pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, które
    nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji zatrudnionych
    osób niepełnosprawnych prowadzonej przez PFRON, przysługuje ze środków
    funduszu miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników,
    wypłacane raz na dwa miesiące, w kwocie: 130, 110 i 50 proc. minimalnego
    wynagrodzenia - odpowiednio dla osób ze znacznym, umiarkowanym i lekkim
    stopniem niepełnosprawności. Nie przysługuje ono pracodawcy, który zatrudnia
    co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i
    nieosiagajacemu wskaźnika zatrudniania niepełnosprawnych w wysokości co
    najmniej 6 proc.

    Pracodawcy zatrudniającemu do 25 pracowników oraz temu, który zatrudnia co
    najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i
    osiągającemu wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co
    najmniej 6 proc., przysługuje miesięczne dofinansowanie w wysokości: 70
    proc. kwot przeznaczonych dla osób wymienionych w poprzednim akapicie lub 90
    proc. tych kwot w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono
    chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję oraz niewidomych.

    Prowadzącemu ZPChr przysługuje dofinansowanie równe 100 proc. kwot
    dofinansowania przeznaczonych dla poszczególnych stopni niepełnosprawności.

    Kwota miesięcznego dofinansowania nie powinna przekroczyć kwoty miesięcznego
    wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego. Dofinansowanie otrzymają
    pracodawcy, którzy nie posiadają zaległości w zobowiązaniach wobec funduszu.
    Jest ono wypłacane przez rok w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu
    pracy pracownika. Na wniosek pracodawcy wypłacanie dofinansowania przedłuża
    się na kolejne okresy roczne.

    Artykuł 26b stanowi z kolei, że dofinansowanie przysługuje na osoby ujęte w
    prowadzonej przez PFRON ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
    Jeżeli osoba niepełnosprawna jest zatrudniona u kilku pracodawców i wykonuje
    pracę łącznie w pełnym wymiarze czasu pracy, to dofinansowanie otrzymują
    zatrudniający ją pracodawcy w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu
    pracy tej osoby. Jeżeli łączny czas zatrudnienia przewyższa pełny wymiar
    czasu pracy, miesięczne dofinansowanie nie może przekraczać kwoty
    przeznaczonej dla pełnego wymiaru czasu pracy, a w pierwszej kolejności
    otrzymuje je pracodawca, który wcześniej zatrudnił tę osobę. Miesięczne
    dofinansowanie nie obejmuje wynagrodzenia pracownika w części finansowanej
    przez PFRON na podstawie innych przepisów ustawy.

    W myśl art. 26c pracodawca, któremu przysługuje dofinansowanie do
    wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, ma obowiązek składania (w formie
    elektronicznej) funduszowi:
    - miesięcznych informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach
    niepełnosprawności pracowników z uwzględnieniem tych osób, u których
    stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję oraz
    pracowników niewidomych - w terminie do 14 dnia miesiąca następującego po
    miesiącu, którego informacja dotyczy,
    - wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dwa miesiące - w terminie
    do 14 dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy.

    Fundusz przekazuje dofinansowanie na rachunek bankowy pracodawcy w terminie
    7 dni od dnia uzgodnienia salda. Od decyzji funduszu w sprawie odmowy
    wypłaty dofinansowania w przypadku nieuzgodnienia salda tego dofinansowania
    można odwołać się do ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej.

    Pracodawca dokonuje rozliczenia miesięcznego dofinansowania za okres roczny
    w terminie do 15 lutego roku następnego. Szczegółowe zasady i tryb
    przekazywania oraz rozliczania dofinansowań określi minister gospodarki,
    pracy i polityki społecznej w drodze rozporządzenia.

    Opłaty sankcyjne - zmiany w art. 31. W wyniku zmiany prowadzący zakład pracy
    chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest
    zwolniony z opłat, z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze
    sankcyjnym, które zostaną określone w drodze rozporządzenia.

    Refundacja kosztów zatrudnienia - zmiany w art. 32. Dodano ust. 4, dzięki
    czemu prowadzący ZPChr, oprócz dotychczasowej pomocy finansowej ze środków
    PFRON, może - na swój wniosek - otrzymać dla tego zakładu refundację
    zwiększonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych chorych
    psychicznie, upośledzonych umysłowo, cierpiących na epilepsję lub
    niewidomych, w wysokości 75 proc. najniższego wynagrodzenia.

    Pomoc z PFRON - zmiany w art. 47. W dodanym ust. 1a ustalono, że fundusz
    może pomóc autorom projektów działań podejmowanych na rzecz osób
    niepełnosprawnych, których realizację wesprze Unia Europejska. Pomoc polega
    na udzielaniu dotacji, pożyczek oraz finansowaniu odsetek od kredytów
    udzielonych na ich wdrożenie.

    Dofinansowanie do wynagrodzeń z PFRON. Dodanie art. 68b umożliwiło
    dofinansowanie w 2004 r. wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników do
    wysokości 45 proc. ze środków funduszu, poza dotacją celową z budżetu
    państwa.

    Zmiany w podatkach. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w art.
    21 ust. 1 dodano pkt 48. Zgodnie z nim wolne od tego podatku są dotacje,
    subwencje i dopłaty otrzymane z PFRON przez ZPChr na podstawie przepisów o
    rehabilitacji zawodowej, z wyjątkiem otrzymanego dofinansowania do
    wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, w tej części, w jakiej nie jest ono
    przekazane na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
    Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 29, nie uważa się za koszty uzyskania
    przychodu obniżonych wpłat na PFRON i wpłat za niezorganizowanie stanowiska
    pracy dla osoby niepełnosprawnej.

    Z kolei w dodanych do art. 38 ust. 2a-2c określono sposób rozliczania się
    przez płatników (osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie
    posiadające osobowości prawnej), którzy utracili status ZPChr, z zaliczek
    pobranych na podatek od przychodów zatrudnianych osób niepełnosprawnych - ze
    stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego
    stosunku pracy - oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego
    wypłacanych przez tych płatników.

    Ponadto w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.) uchylono art.
    14. Zlikwidowano tym samym ulgę w postaci częściowego zwrotu VAT, stosowaną
    dotychczas w stosunku do ZPChr i zakładów aktywności zawodowej.

    Działalność pożytku publicznego. Ubiegłoroczną nowelą ustawy
    rehabilitacyjnej wprowadzono także zmiany w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003
    r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o
    wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 874 z późn. zm.). Poprzez dodanie art. 1a
    ustalono, że do 1 czerwca 2004 r. jednostki samorządu terytorialnego mogą
    zlecać organizacjom pozarządowym realizację działań na rzecz osób
    niepełnosprawnych, przekazując na ten cel odpowiednie dotacje.

    Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 30
    grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników
    niepełnosprawnych (Dz.U. nr 232, poz. 2330).

    Określono w nim warunki i tryb przekazywania przez PFRON pracodawcom kwot
    miesięcznego dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych i
    rozliczania tych kwot. Załączniki do rozporządzenia zawierają wzory:
    miesięcznych informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach
    niepełnosprawności pracowników, z wyszczególnieniem tych, u których
    stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję i
    niewidomych, oraz wniosków o wypłatę i rozliczenie dofinansowania. Aby
    pracodawca mógł otrzymać pieniądze, niezbędne jest uzgodnienie z funduszem
    salda przysługującego dofinansowania. Niedotrzymanie terminów obowiązujących
    pracodawcę przewidzianych w rozporządzeniu powoduje pozostawienie informacji
    lub wniosku bez rozpatrzenia. Fundusz przekazuje odpowiednie kwoty na
    rachunek bankowy wskazany przez pracodawcę. Jeżeli pracodawca otrzyma
    dofinansowanie wyższe od należnego, to ma obowiązek zwrotu nadwyżki w ciągu
    14 dni od jej ujawnienia wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla
    zaległości podatkowych. Taka sama procedura obowiązuje fundusz, w przypadku
    gdy pracodawca otrzyma kwotę niższą od należnej. W rozporządzeniu ustalono
    również zasady przekazywania wymaganych informacji drogą elektroniczną.

    Paragraf 25 i 26 rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki
    społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu
    postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy finansowej ze
    środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz.U. nr
    125, poz. 1161).
    Aby prowadzący ZPChr mógł, na swój wniosek, otrzymać pomoc (przewidzianą w
    art. 32 ust. 1 ustawy rehabilitacyjnej) dla tego zakładu ze środków PFRON,
    do wniosku należy dołączyć m.in.:
    - informację o liczbie zatrudnionych osób niepełnosprawnych, u których
    stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, epilepsję lub
    niewidomych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
    - imienną listę zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
    - informację o poniesionych zwiększonych kosztach zatrudnienia tych osób
    wynikających:

    - ze zmniejszonego wymiaru czasu pracy, łącznie z dodatkową przerwą w pracy,
    zwiększonej absencji chorobowej, wynagrodzenia za dodatkowy urlop
    wypoczynkowy i za czas zwolnień od pracy osób o znacznym lub umiarkowanym
    stopniu niepełnosprawności skierowanych na turnus rehabilitacyjny albo w
    celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych,
    usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny
    lub jego naprawy,
    - z zapewnienia podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa
    i usług rehabilitacyjnych,
    - z organizacji turnusów rehabilitacyjnych i usprawniających,
    - z dowożenia lub dojazdów do pracy i z pracy osób niepełnosprawnych
    mających trudności w korzystaniu z publicznych środków transportu,
    - z przystosowania obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład do
    potrzeb osób niepełnosprawnych,
    - z realizacji indywidualnych programów rehabilitacji i udzielania pomocy
    konkretnym osobom niepełnosprawnym.

    Wnioski o uzyskanie refundacji składa się raz na kwartał, w terminie do 20
    dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczy refundacja.

    Pieniądze są przekazywane na podstawie umowy zawartej między pracodawcą
    zatrudniającym osoby niepełnosprawne a PFRON. Informacje, jakie musi
    zawierać ta umowa, określono w par. 26 rozporządzenia. Są to:
    - termin wypłaty i wysokość refundacji oraz wskazanie miesięcy, których ona
    dotyczy,
    - termin rozliczenia przyznanych środków oraz sankcje, jeżeli pracodawca nie
    dotrzyma tego terminu lub wykorzysta otrzymane pieniądze niezgodnie z
    przeznaczeniem,
    - warunki wypowiedzenia umowy przez fundusz;
    - terminy składania informacji o wykorzystanych środkach.

    W przypadku ogłoszenia likwidacji lub upadłości pracodawcy refundacja będzie
    wypłacana do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z osobami
    niepełnosprawnymi, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie
    umysłowe, epilepsję, lub niewidomymi.
    Pracownicy tymczasowi
    Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U.
    nr 166, poz. 1608).

    Ustawa ta reguluje dotychczas nieuregulowany w pełni rynek pracy
    tymczasowej, do której angażowane być mogą nie tylko osoby zatrudniane przez
    agencje pracy tymczasowej, ale także osoby niebędące ich pracownikami i
    przez te agencje kierowane do wykonania określonych prac dla określonych
    firm. Zgodnie z prawem (a dokładniej zgodnie z nowym od 1 stycznia br.
    brzmieniem art. 37 ust. 1 pkt 4 ustawy o zatrudnianiu i przeciwdziałaniu
    bezrobociu, o czym piszemy osobno), usługi w zakresie zatrudniania
    pracowników w celu ich skierowania do określonych prac mogą wykonywać
    wyłącznie agencje pracy tymczasowej.

    Ważne definicje. W ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
    zdefiniowano kilka istotnych pojęć. I tak oto pracownik tymczasowy - to
    pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu
    wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy
    użytkownika.

    Natomiast praca tymczasowa - to wykonywanie na rzecz danego pracodawcy
    użytkownika, przez okres nie dłuższy niż wskazany w ustawie, zadań:
    - o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
    - których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez
    pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, lub
    - których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika
    zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.

    Z kolei agencją pracy tymczasowej - w myśl przepisów o zatrudnieniu i
    przeciwdziałaniu bezrobociu - może być podmiot prowadzący działalność
    gospodarczą, po uzyskaniu wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, a w
    dokumentach, ogłoszeniach i ofertach publikowanych przez taką agencję obok
    jej nazwy własnej musi się znajdować określenie: "agencja pracy
    tymczasowej". Agencje są rejestrowane przez ministra gospodarki, pracy i
    polityki społecznej, który wydaje tym podmiotom certyfikaty potwierdzające
    ich prawo do tej działalności.

    Zwolnienia. Z usług agencji pracy tymczasowej nie może korzystać firma, w
    której w okresie sześciu miesięcy przed planowanym terminem rozpoczęcia
    pracy przez pracownika "wynajętego" od agencji, wypowiedziano pracownikom
    stosunki pracy lub rozwiązano je z nimi na mocy porozumienia stron z
    przyczyn niedotyczących pracowników, jeżeli liczba zwolnionych pozwala
    stwierdzić, że było to zwolnienie grupowe. Pracodawca, u którego nie było we
    wspomnianym okresie zwolnień grupowych, ma obowiązek złożenia agencji pracy
    tymczasowej pisemnego oświadczenia w tej sprawie. Nie jest istotne przy tym,
    że np. do zwolnień grupowych doszło w jednej tylko filii przedsiębiorstwa
    oddalonej od jego siedziby nawet o wiele kilometrów.

    Jakie umowy. Agencja pracy tymczasowej może zatrudniać pracowników
    tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę
    na czas wykonania określonej pracy. Umowy cywilnoprawne mogą być natomiast
    podpisywane tylko z osobami szukającymi za pośrednictwem agencji możliwości
    zarobkowania bez wiązania się z nią jakimkolwiek etatem. W tym przypadku
    mowa o umowie zlecenia czy o dzieło, zawieranej w celu wykonania jakiegoś
    zadania w sposób inny niż wynikający z typowego stosunku pracy. Jeżeli
    określona praca ma być wykonywana w określonym miejscu, w określonym czasie
    i pod kontrolą pracodawcy użytkownika (np. w kasie supermarketu), to wymaga
    ona zawarcia umowy na czas określony. Jeśli natomiast będzie wykonywana w
    domu pracownika i ma polegać np. na przygotowaniu opinii w jakiejś sprawie,
    to wtedy można podpisać umowę cywilnoprawną. W ciągu trzech kolejnych lat
    pracownik tymczasowy może najdłużej przez 12 miesięcy pracować u tego samego
    pracodawcy. Potem może być ponownie skierowany do tego pracodawcy, ale nie
    wcześniej niż po upływie 36 miesięcy.

    Wynagrodzenia. Niezależnie od rodzaju umowy zawieranej między agencją a
    pracownikiem tymczasowym, pracodawca użytkownik musi uzgodnić z nią na
    piśmie kilka ważnych spraw - w tym rodzaj pracy zleconej pracownikowi
    tymczasowemu oraz okres i miejsce jej wykonywania. Należy też ustalić
    wynagrodzenie za tę pracę, wypłacane przez agencję pracownikowi
    tymczasowemu. Nie może ono odbiegać od "taryfikatora" obowiązującego u
    pracodawcy użytkownika na takich samych lub podobnych stanowiskach
    zajmowanych przez jego stałych pracowników.

    Urlopy. Agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik mogą uzgodnić, że
    skierowany do niego pracownik wykorzysta swój urlop wypoczynkowy w całości
    lub w części. Urlop dla pracownika tymczasowego wynosi dwa dni za każdy
    miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego (lub więcej niż jednego)
    pracodawcy użytkownika. Urlop nie przysługuje natomiast za okres, za który
    pracownik go wykorzystał u poprzedniego pracodawcy zgodnie z przysługującym
    mu tam prawem. Urlopu należy udzielić w dni, które byłyby dla pracownika
    tymczasowego dniami pracy, gdyby nie korzystał z tego urlopu. Osoby
    pracujące u danego pracodawcy użytkownika co najmniej sześć miesięcy mają
    ponadto prawo do urlopu na żądanie. W razie niewykorzystania urlopu
    wypoczynkowego w okresie wykonywania pracy tymczasowej agencja wypłaca
    pracownikowi tymczasowemu ekwiwalent pieniężny.

    Równe traktowanie. Pracownik tymczasowy nie może być u pracodawcy
    użytkownika traktowany mniej korzystnie pod względem warunków pracy i innych
    warunków zatrudnienia od pracowników stałych pracujących na takim samym lub
    podobnym stanowisku. "Wynajęty" pracownik ma np. pełne prawo do korzystania
    z urządzeń socjalnych pracodawcy użytkownika na takich zasadach, jakie
    przyjęto dla pracowników zatrudnionych na stałe. Istotne jest także, że
    pracownik tymczasowy musi mieć zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki
    pracy.
    Przerwa w pracy
    Artykuł 7 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Przepisem tym wprowadzono zmiany w art. 26c oraz art. 26e ustawy z dnia 25
    października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
    (tj. Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Zgodnie z nowymi
    zasadami, pracownicy instytucji kultury, w razie konieczności i w
    uzasadnionych przypadkach, będą pracować w godzinach nadliczbowych. Za tę
    pracę jednak nie dostaną wynagrodzenia. Nadal natomiast mają prawo do jednej
    przerwy w pracy w cią- gu doby, która nie może być dłuższa niż 5 godzin.
    Reprezentanci pracodawców w ponadzakładowym układzie
    Artykuł 10 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks
    pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Przepisem tym zmieniono art. 9 i art. 12 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o
    zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 107,
    poz. 1127).

    Nowelizacja kodeksu pracy pozostawiła bez zmian listę podmiotów, które mogą
    być stroną ponadzakładowego układu zbiorowego pracy reprezentującą
    pracodawców. W dalszym ciągu ponadzakładowy układ zbiorowy ze strony
    pracodawców będzie mógł zawierać:
    - właściwy minister lub centralny organ administracji rządowej w imieniu
    pracodawców zatrudniających pracowników państwowych jednostek sfery
    budżetowej niezrzeszonych w organizacji pracodawców,
    - odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek
    województwa oraz przewodniczący zarządu związku międzygminnego lub
    powiatowego - w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników
    samorządowych jednostek sfery budżetowej niezrzeszonych w organizacji
    pracodawców.

    Wydłużono jednak, aż do 31 grudnia 2008 r., okres, w czasie którego
    wymienione organy administracji rządowej i samorządowej będą mogły być
    stroną ponadzakładowego układu zbiorowego pracy. Poprzedni okres pozwalający
    na bycie stroną układu dla wyżej wymienionych podmiotów upłynął 31 grudnia
    2003 r.

    Ustawa nowelizująca kodeks pracy stanowi również, że ponadzakładowy układ
    zbiorowy pracy zawarty przez organy administracji państwowej i samorządowej
    oraz inne, określone w art. 24114 par. 1 pkt 2 lit. b) i c) kodeksu pracy,
    podmioty w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy
    obowiązuje do dnia 31 grudnia 2008 r.
    Rozkład czasu pracy w ZOZ-ach
    Artykuł 6 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Nowelizacją kodeksu wprowadzono zmiany w art. 32i ust. 2 ustawy z dnia 30
    sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 z
    późn. zm.). Artykuł ten w starym brzmieniu określał czas rozliczeniowy dla
    pracowników zakładu opieki zdrowotnej na okres nie dłuższy niż 4 tygodnie, a
    w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy mógł być
    przedłużony w trybie określonym w art. 1294 par. 2 kodeksu pracy - nie
    więcej jednak niż do 12 tygodni. Przepis ten miał zastosowanie w przypadkach
    uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją, w stosunku do pracowników
    ZOZ, gdzie dopuszczalne jest przedłużanie wymiaru czasu pracy do 12 godzin
    na dobę. Natomiast w przypadku pracowników technicznych, m.in. pracowni
    radiologii, radioterapii, medycyny nuklearnej, fizykoterapii,
    histopatologii, medycyny sądowej i prosektorium, czas pracy nie mógł
    przekraczać 5 godzin na dobę i przeciętnie 26 godzin i 15 minut na tydzień.
    Z kolei czas pracy pracowników niewidomych zatrudnionych na stanowiskach
    wymagających kontaktu z pacjentami nie mógł przekraczać 6 godzin na dobę i
    przeciętnie 31 godzin 30 minut na tydzień.

    Po zmianach art. 32i w ust. 2 stanowi, że w szczególnie uzasadnionych
    przypadkach okres rozliczeniowy może być przedłużony w trybie określonym w
    art. 150 par. 2 kodeksu pracy - nie więcej jednak niż do 12 miesięcy. Według
    art. 150 par. 2 k.p. pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja
    związkowa, a także pracodawca, u którego zakładowa organizacja związkowa nie
    wyraża zgody na ustalenie lub zmianę systemów i rozkładów czasu pracy oraz
    okresów rozliczeniowych czasu pracy, może stosować okresy rozliczeniowe
    określone w art. 129 par. 2 i w art. 135 par. 2 i 3 - po uprzednim
    zawiadomieniu właściwego inspektora pracy. To oznacza, że w przypadkach
    uzasadnionych nietypowymi warunkami organizacyjnymi lub technicznymi
    mającymi wpływ na przebieg procesu pracy - okres rozliczeniowy nie może
    przekraczać 12 miesięcy (art. 129 par. 2 k.p.). Nie można jednak stosować
    przedłużonego okresu rozliczeniowego w systemach czasu pracy, o których jest
    mowa w art. 135-138 k.p.
    Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
    Artykuł 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy o
    emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych
    innych ustaw (Dz.U. nr 56, poz. 498).

    Nowelizacją tą dodano art.19a do ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
    emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162, poz.
    1118 z późn. zm.). Nowela wprowadziła zapis, że renty i emerytury będą od
    2004 r. podlegać corocznej waloryzacji z dniem 1 marca. Wskaźnik waloryzacji
    został określony na poziomie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług
    konsumpcyjnych (czyli inflacji) w poprzednim roku kalendarzowym,
    powiększonego o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego
    wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Jeżeli wskaźnik cen towarów i
    usług konsumpcyjnych ogółem w czerwcu danego roku w stosunku do grudnia
    poprzedniego roku będzie wynosić co najmniej 105 proc., świadczenia te będą
    dodatkowo waloryzowane 1 września. Jednocześnie kwota bazowa będzie wynosić
    100 proc. przeciętnego wynagrodzenia pomniejszonego o potrącone od
    ubezpieczonych składki na ubezpieczenia społeczne, określone w przepisach o
    systemie ubezpieczeń społecznych, w roku kalendarzowym poprzedzającym termin
    waloryzacji. Kwota ta będzie obowiązywać od 1 marca roku, w którym
    przeprowadzono waloryzację, do końca lutego następnego roku. Wysokość
    przeciętnego wynagodzenia zostanie ogłoszona przez prezesa Głównego Urzędu
    Statystycznego w formie komunikatu opublikowanego w "Monitorze Polskim" w
    terminie do 9 roboczego dnia lutego każdego roku.

    Artykuł 182 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
    Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162, poz. 1118 z późn. zm.).

    Przepis ten stanowi, że urodzeni po 1 stycznia 1949 r., którzy osiągną
    wymagany staż pracy, zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w organie
    rentowym. Z takiego rozwiązania nie korzystają górnicy, nauczyciele,
    kolejarze korzystający z prawa do wcześniejszych emerytur określonych w
    odrębnych przepisach. Przed wejściem w życie tego przepisu osoby te nie
    mogły skorzystać z możliwości przejścia na emeryturę z powodu niespełnienia
    warunku wieku.

    Artykuł 1 pkt 46, 58-60, 63, 64 oraz art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
    2003 r. o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
    emerytalnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 170, poz. 1651).

    Ustawa ta znowelizowała przede wszystkim ustawę z dnia 28 sierpnia 1997 r. o
    organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. nr 139, poz. 934 z
    późn. zm.). Część przepisów noweli zaczęła obowiązywać 15 października 2003
    r., niektóre ważne zmiany mają wejść w życie w kwietniu 2004 r. Natomiast od
    1 stycznia br. obowiązują regulacje dotyczące m.in. następujących spraw.

    Akwizycja na rzecz funduszu. Zmiana art. 96 znowelizowanej ustawy o OFE.
    Dotyczy on możliwości wykonywania czynności akwizycyjnych na rzecz funduszy
    emerytalnych. Nowe przepisy podtrzymały dotychczasowe rozwiązania, że osoba
    fizyczna może wykonywać czynności akwizycyjne na rzecz tylko jednego OFE.
    Wprowadzono jednak istotne zmiany, jeśli chodzi o ich wykonywanie w
    przypadku, gdy ktoś zrezygnuje ze współpracy z danym funduszem. Nowe
    przepisy przewidują, że w razie wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o
    wykonywanie czynności akwizycyjnych na rzecz jednego OFE ich podjęcie na
    rzecz innego funduszu może nastąpić dopiero po upływie 6 miesięcy.
    Ograniczenia te nie będą stosowane, gdy zaprzestanie wykonywania tych
    czynności na rzecz OFE zostało spowodowane wygaśnięciem umowy lub jej
    rozwiązaniem z inicjatywy samego funduszu.

    Pożyczki. Zmiany w art. 154 ustawy o OFE. Powodują one, że pożyczki i
    kredyty zaciągnięte przez fundusze emerytalne nie będą mogły przekraczać 1,5
    proc. wartości jego aktywów, a nie jak dotychczas 2,5 proc.

    Przechowywanie dokumentów. Dodany art. 154a do pierwotnej ustawy o OFE
    nakłada na powszechne towarzystwa emerytalne (PTE), zarządzające OFE,
    obowiązek przechowywania przez 3 lata dokumentów, na podstawie których
    podejmowane są poszczególne decyzje dotyczące lokat funduszu. Mają być one
    przechowywane w sposób umożliwiający ustalenie, kiedy i przez kogo zostały
    podjęte. PTE będą też miały obowiązek dokumentowania procesu inwestycyjnego
    w sposób umożliwiający stwierdzenie, kto i kiedy podejmował decyzje
    dotyczące strategii inwestycyjnej i lokowania aktywów funduszu.

    Udostępnianie danych osobowych. Nowelizacja wprowadziła też zmiany w ustawie
    z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr
    137, poz. 887 z późn. zm.). Od 1 stycznia 2004 r. obowiązuje ust. 5 dodany w
    art. 34. Przewiduje on, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych i OFE są
    zobowiązane do wzajemnego udostępniania danych osobowych osób
    zarejestrowanych w rejestrze członków funduszy, który prowadzi Zakład.

    Artykuł 26 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o świadczeniach
    odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w
    związku ze służbą wojskową (Dz.U. nr 83, poz. 760).

    Przepisem tym wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 30 października 2002 r. o
    ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
    (Dz.U. nr 199, poz. 1673 z późn. zm.), zwanej ustawą wypadkową. Po jej art.
    23 dodano art. 23a, który stanowi, że świadczenia określone w art. 23 ust. 1
    realizowane są przez placówki medyczne wybrane przez Zakład Ubezpieczeń
    Społecznych. Chodzi o świadczenia zdrowotne z zakresu stomatologii i
    szczepień ochronnych, na które ubezpieczony został skierowany przez lekarza
    orzecznika na wniosek lekarza prowadzącego. Związane z tymi świadczeniami
    koszty skutków wypadków przy pracy lub chorób zawodowych są pokrywane ze
    środków funduszu wypadkowego.

    Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia br. zmianami, do zamówień na
    realizację wspomnianych świadczeń nie stosuje się przepisów o zamówieniach
    publicznych.
    Nauczycielskie urlopy
    Artykuł 3 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Artykułem tym nowela kodeksu pracy wprowadziła do ustawy z dnia 26 stycznia
    1982 r. - Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 118, poz. 1112 z późn.
    zm.) nowe artykuły: 67a-67c, dotyczące urlopu wychowawczego. W myśl tych
    przepisów, obowiązujących od 1 stycznia 2004 r., o udzielenie takiego urlopu
    nauczyciel powinien wystąpić do organu, który nawiązał z nim stosunek pracy,
    a wniosek w tej sprawie należy zgłosić co najmniej na jeden miesiąc przed
    terminem rozpoczęcia urlopu. Natomiast termin zakończenia urlopu
    wychowawczego powinien przypadać na dzień poprzedzający rozpoczęcie roku
    szkolnego. W związku z tym przyznany urlop ulega odpowiedniemu skróceniu, a
    na wniosek nauczyciela - odpowiedniemu przedłużeniu. Zasada ta nie odnosi
    się do urlopu wychowawczego udzielonego maksymalnie na 1 miesiąc.

    Nauczyciel ma prawo zrezygnować z przyznanego mu urlopu wychowawczego. Jest
    to możliwe w dowolnej chwili, z tym że wówczas za zgodą organu udzielającego
    urlopu. W przypadku rezygnacji z początkiem roku szkolnego jest to możliwe
    po uprzednim zawiadomieniu organu udzielającego urlopu, ale co najmniej na
    trzy miesiące przed zamierzonym terminem podjęcia pracy.

    Po urlopie wychowawczym nauczyciel może po raz pierwszy skorzystać z urlopu
    wypoczynkowego z dniem rozpoczęcia ferii szkolnych przypadających po
    zakończeniu urlopu wychowawczego. Jeżeli natomiast na skutek rozpoczętego
    urlopu wychowawczego nauczyciel nie będzie mógł wykorzystać w czasie letnich
    wakacji przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, wówczas termin zakończenia
    urlopu wychowawczego powinien przypadać na koniec zajęć szkolnych.

    Artykuł 4 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Listopadową nowelą kodeksu wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 12 września
    1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 65, poz. 385 z późn. zm.), dodając
    do niej nowe artykuły: 108a-108c. Zgodnie z tymi regulacjami, nauczyciel
    akademicki, by otrzymać urlop wychowawczy, musi wystąpić z wnioskiem do
    organu, który go mianował lub zawarł z nim umowę o pracę. By jednak taki
    wniosek został rozpatrzony, trzeba go zgłosić co najmniej 1 miesiąc przed
    wskazanym przez nauczyciela terminem rozpoczęcia urlopu.

    Termin zakończenia urlopu wychowawczego powinien przypadać - zgodnie z
    przepisami - w przededniu rozpoczęcia roku akademickiego. Jeżeli więc
    końcówka urlopu wypadłaby już w roku akademickim, wówczas urlop zostałby
    skrócony. Nie jest to jednak ostateczne rozstrzygnięcie, ponieważ nauczyciel
    może przedłużyć wspomniany urlop, składając wcześniej odpowiedni wniosek.
    Jeżeli urlop wychowawczy został udzielony maksymalnie na miesiąc, wówczas
    nie zostanie skrócony nawet wtedy, gdy wypadnie już po rozpoczęciu roku
    akademickiego.

    Zgodnie z nowymi regulacjami, nauczyciel akademicki może zrezygnować z
    udzielonego urlopu wychowawczego:
    - w każdym czasie - zgodę na to musi wyrazić wcześniej organ udzielający
    urlopu,
    - z początkiem roku akademickiego - wcześniej należy zawiadomić o tym organ
    udzielający urlopu, nie później jednak niż na trzy miesiące przed
    zamierzonym terminem podjęcia pracy.

    Po powrocie z urlopu wychowawczego nauczyciel akademicki nabędzie prawo do
    urlopu wypoczynkowego. Jeżeli będzie chciał z niego skorzystać, wówczas na
    urlop będzie mógł pójść z dniem rozpoczęcia czasu wolnego od zajęć
    dydaktycznych.

    Jeżeli w związku z rozpoczęciem urlopu wychowawczego osoba ta nie będzie
    mogła wykorzystać przypadającego w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych
    urlopu wypoczynkowego (do którego nabyła prawo), wówczas termin zakończenia
    urlopu wychowawczego powinien przypadać na koniec zajęć dydaktycznych.

    Artykuł 9 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Artykułem tym wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o
    wyższych szkołach zawodowych (Dz.U. nr 96, poz. 590 z późn. zm.). Zgodnie z
    nowym brzmieniem art. 61, nauczyciel akademicki państwowej uczelni zawodowej
    ma prawo do urlopu wypoczynkowego, wychowawczego, a także urlopu na
    rekonwalescencję. Jeżeli przygotowuje rozprawę doktorską lub habilitacyjną,
    wówczas również może skorzystać z urlopu.

    Nauczyciel akademicki z państwowej uczelni zawodowej może ponadto na koszt
    uczelni kształcić się podyplomowo oraz korzystać z innych form kształcenia
    zawodowego i praktycznego.
    Wynagrodzenia
    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2003 r. w sprawie wysokości
    minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2004 r. (Dz.U. nr 167, poz. 1623).

    Od dnia 1 stycznia 2004 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 824 zł. W
    ub.r. było to 800 zł.

    Rozporządzenie w sprawie tegorocznej płacy minimalnej wydano na podstawie
    art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
    wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. nr 200, poz. 1679), która weszła w życie 1
    stycznia 2003 r., wprowadzając od ubiegłego roku nowe zasady ustalania tego
    wynagrodzenia, zwanego kiedyś wynagrodzeniem najniższym. Zgodnie z ustawą,
    nie określa go już szef resortu gospodarki i pracy. Jego granica jest przede
    wszystkim corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji ds.
    Społeczno-Gospodarczych. Rząd w terminie do 15 czerwca każdego roku ma
    obowiązek przedstawić jej propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia w
    roku następnym, zaś komisja powinna uzgodnić ją do 15 lipca. Jeżeli tego w
    tym czasie nie zrobi, Rada Ministrów sama ustala wysokość minimalnej płacy
    (do 15 września), z tym że nie może być ona niższa od poziomu, który rząd
    pierwotnie zaproponował.

    Tegoroczna wysokość minimalnego wynagrodzenia została ustalona właśnie w ten
    "awaryjny" sposób. Komisja trójstronna nie doszła bowiem do porozumienia w
    tej sprawie w ustawowym terminie. Ostatecznie o wszystkim zdecydował rząd.

    Ustawa z dnia 22 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie
    kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o
    zmianie niektórych ustaw i ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i
    prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U.
    z 2003 r. nr 6, poz. 63).

    Zysk i wzrost wynagrodzeń. Zmiany dotyczą ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o
    negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u
    przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. nr 1, poz.
    2 z późn. zm.). Wprowadzono zasadę, że u przedsiębiorcy, który osiągnął
    dodatni wynik finansowy za poprzedni rok obrotowy wykazany w zatwierdzonym
    sprawozdaniu finansowym, przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
    danym roku ustalają - w porozumieniu - strony uprawnione do zawarcia
    zakładowego układu zbiorowego pracy. Porozumienie to powinno m.in.
    uwzględniać sytuację i możliwości finansowe przedsiębiorcy oraz wskaźniki
    przyrostu wynagrodzeń ustalane w Trójstronnej Komisji ds.
    Społeczno-Gospodarczych.

    Wspomniane porozumienie powinno być zawarte w terminie miesiąca od dnia
    zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok poprzedni. Natomiast w
    firmach, w których porozumienie nie zostanie zawarte, przyrost przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia ustali pracodawca, wydając w tej sprawie
    odpowiednie zarządzenie.

    Bez zysku. Ustawa przewiduje też przypadki, w których firma nie osiągnie
    dodatniego wyniku finansowego za poprzedni rok obrotowy. Jeśli jednak w
    trakcie roku obrotowego sytuacja finansowa przedsiębiorcy ulegnie poprawie w
    stopniu umożliwiającym w całości pokrycie straty netto za rok poprzedni oraz
    osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego w danym roku, wówczas strony
    uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy mogą założyć w
    odpowiednim porozumienia przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
    Nie może on jednak być wyższy od wskaźników ustalonych zgodnie z art. 3 ust.
    3 lub art. 3 ust. 5 ustawy.

    Rok inny niż kalendarzowy. W przypadku gdy rok obrotowy nie pokrywa się z
    rokiem kalendarzowym, do ustalenia przyrostu przeciętnego miesięcznego
    wynagrodzenia należy przyjąć maksymalny roczny wskaźnik przyrostu
    przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszony na dany rok kalendarzowy,
    w którym rozpoczyna się rok obrotowy.

    W PKP. Powyższe zasady dotyczą także PKP. W ustawie z dnia 8 września 2000
    r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
    państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. nr 84, poz. 948 z późn. zm.) w
    art. 28 uchylono bowiem pkt 1 w ust. 1, a także ust. 4 i 5, które dotychczas
    określały reguły wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w PKP S.A.
    Zadania służb medycyny pracy
    Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
    służby medycyny pracy w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej (Dz.U.
    nr 138, poz. 1321).

    Rozporządzenie wydano na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca
    1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz.U. nr 96, poz. 593 z późn. zm.).
    Określa ono szczegółowe zasady tworzenia i organizacji służb wykonujących
    zadania odpowiednie do zadań służby medycyny pracy, kwalifikacje zawodowe
    osób realizujących te zadania oraz szczegółowe zasady kontroli tych służb.

    Kto w służbie. Służbę medycyny pracy Służby Więziennej stanowią: lekarze,
    pielęgniarki oraz psycholodzy. Osobom tym stawia się określone warunki.
    Lekarze muszą spełniać dodatkowe wymagania kwalifikacyjne, wynikające z
    rozporządzenia ministra zdrowia i opieki społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w
    sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu
    profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich
    wydawanych do celów przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. nr 69, poz. 332 z
    późn. zm.). Pielęgniarki z kolei muszą spełniać dodatkowe wymagania
    kwalifikacyjne określone w rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki
    społecznej z dnia 15 września 1997 r. w sprawie zadań służby medycyny pracy,
    których wykonywanie przez pielęgniarki wymaga posiadania dodatkowych
    kwalifikacji, rodzaju i trybu uzyskiwania tych kwalifikacji oraz rodzajów
    dokumentów potwierdzających ich posiadanie (Dz.U. nr 124, poz. 796).
    Natomiast psycholodzy mają obowiązek spełniać następujące wymagania
    kwalifikacyjne:
    - posiadać dyplom magistra psychologii lub dyplom magistra filozofii
    chrześcijańskiej ze specjalizacją filozoficzno-psychologi- czną, uzyskany na
    Katolickim Uniwersytecie Lubelskim do 1 października 1981 r. lub dyplom
    magistra filozofii chrześcijańskiej w zakresie psychologii uzyskany w
    Akademii Teologii Katolickiej do 31 grudnia 1992 r.,
    - posiadać co najmniej 5-letni staż pracy w zawodzie psychologa, w tym co
    najmniej 2-letni okres służby lub zatrudnienia na stanowisku psychologa w
    jednostce organizacyjnej Służby Więziennej,
    - ukończyć z wynikiem pozytywnym szkolenie w zakresie ryzyka zawodowego
    funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, organizowane przez właściwą
    do spraw szkoleń komórkę organizacyjną Centralnego Zarządu Służby
    Więziennej.

    Działanie w zespole. Zgodnie z rozporządzeniem, lekarze, którzy odpowiadają
    wspomnianym wymaganiom, realizują zadania służby medycyny pracy w ramach
    zespołów medycyny pracy, które stanowią podstawową jednostkę służby medycyny
    pracy Służby Więziennej. Zespoły powoływane są przez:
    - Dyrektora Generalnego Służby Więziennej - do udzielania świadczeń
    funkcjonariuszom i pracownikom Centralnego Zarządu Służby Więziennej oraz
    jednostek organizacyjnych Służby Więziennej podległych dyrektorowi
    okręgowemu Służby Więziennej w Warszawie,
    - dyrektorów okręgowych SW - do udzielania świadczeń pracownikom podległych
    jednostek,
    - Komendanta Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu - do
    udzielania świadczeń pracownikom tego ośrodka.

    Za realizację zadań zespołów medycyny pracy odpowiedzialni są ich
    kierownicy, powoływani przez kierowników powyższych jednostek

    Nadzór i kontrola. Nad prawidłowym funkcjonowaniem służby medycyny pracy
    sprawuje nadzór Dyrektor Generalny Służby Więziennej za pośrednictwem
    naczelnego lekarza więziennictwa. Przedmiotem kontroli jest funkcjonowanie
    tej służby, a także zakres i jakość udzielanych świadczeń. Osoba
    przeprowadzająca kontrolę ma prawo do:
    - kontroli zakresu i częstotliwości badań profilaktycznych pracowników oraz
    wykonywania i dokumentowania orzeczeń lekarskich do celów przewidzianych w
    kodeksie pracy,
    - kontroli i oceny działalności służby medycyny pracy SW.

    Kontrolujący może żądać udzielenia niezbędnych informacji i udostępniania do
    kumentacji, z tym że dokumentacja medyczna może być udostępniona tylko
    osobom wykonującym odpowiedni zawód medyczny. Ponadto kontrolujący może
    domagać się dostępu do stanowisk pracy.

    Kontrolę kończy wydanie zaleceń pokontrolnych, których celem ma być
    usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Przy wydawaniu tych zaleceń należy
    kierować się zasadami określonymi w art. 18 ust. 2 ustawy o służbie medycyny
    pracy.

    Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie
    zadań służby medycyny pracy wynikających ze specyfiki ryzyka zawodowego w
    jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej (Dz.U. nr 105, poz. 992).

    To rozporządzenie wydano z kolei na podstawie art. 8 ustawy z dnia 27
    czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz.U. nr 96, poz. 593 z późn.
    zm.). Określa ono zadania służby medycyny pracy niewymienione w art. 6 ust.
    1 tej ustawy, wynikające ze specyfiki ryzyka zawodowego funkcjonariuszy
    Służby Więziennej oraz pracowników Służby Więziennej.

    Do zadań tych należą:
    - sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej, poprzez wykonywanie badań
    profilaktycznych - okresowych i kontrolnych funkcjonariuszy,
    - analiza warunków służby i pracy uwzględniająca występowanie czynników
    szkodliwych i uciążliwych - w szczególności narażenia na stres chroniczny i
    traumatyczny (wynikający z realizowania zadań związanych z wykonywaniem
    tymczasowego aresztowania i kar oraz środków przymusu skutkujących
    pozbawieniem wolności), działanie substancji drażniących, toksycznych,
    alergizujących, rakotwórczych, pyłów oraz czynników zakaźnych oraz na ujemne
    wpływy atmosferyczne,
    - monitorowanie stanu zdrowia osób zaliczanych do grup szczególnego ryzyka,
    a zwłaszcza funkcjonariuszy pełniących służbę z bronią lub pracujących w
    stałym i bezpośrednim kontakcie z osobami pozbawionymi wolności,
    - prowadzenie profilaktyki lekarsko-psychologicznej w zakresie zapobiegania
    skutkom zaburzeń po stresie chronicznym i traumatycznym,
    - kwalifikowanie i kierowanie funkcjonariuszy i pracowników na turnusy
    profilaktyczne i rehabilitacyjne w ramach obozów kondycyjnych,
    - gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji o ryzyku zawodowym
    i stanie zdrowia osób objętych profilaktyczną opieką zdrowotną oraz
    przekazywanie Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej danych
    statystycznych w tym zakresie.
    Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych po zmianach
    Artykuł 8 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Artykuł ten dotyczy zmian wprowadzonych nowelą kodeksu pracy do ustawy z
    dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym fun- duszu świadczeń socjalnych (t.j.
    Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Wynika z nich, że pracodawcy,
    którzy - według stanu na 1 stycznia danego roku - zatrudniają co najmniej 20
    pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, muszą tworzyć zakładowy fundusz
    świadczeń socjalnych. Jeżeli natomiast zatrudniają mniej niż 20 pracowników
    (w przeliczeniu na pełne etaty), wówczas mogą wypłacać im świadczenie
    urlopowe.

    Świadczenie urlopowe. Przysługuje ono raz w roku każdemu pracownikowi, który
    korzysta w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co
    najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wypłata tego świadczenia powinna
    nastąpić nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu
    wypoczynkowego.

    Informowanie pracowników. Pracodawcy, którzy zatrudniają mniej niż 20
    pracowników i którzy nie są objęci układem zbiorowym pracy oraz nie są
    zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania, muszą w pierwszym miesiącu
    danego roku kalendarzowego przekazywać pracownikom informacje o tym, że w
    zakładzie nie jest tworzony fundusz i nie są wypłacane świadczenia urlopowe.
    Informacje te należy podawać w sposób przyjęty u danego pracodawcy. W
    przypadku przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 20 pracowników i
    objętych układem zbiorowym pracy, postanowienia dotyczące nietworzenia
    funduszu i niewypłacania świadczeń urlopowych muszą być zawarte w układzie
    zbiorowym pracy. Jeśli jednak firma nie jest takim układem objęta, wówczas
    decyzje w powyższych sprawach należy ująć w regulaminie wynagradzania.

    W sektorze finansów publicznych. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
    tworzyć muszą pracodawcy prowadzący działalność w formach
    organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych (traktuje o
    nich art. 18-20 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych -
    Dz.U. z 1999 r. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.). Są oni do tego zobowiązani
    bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Jeżeli w ich firmach nie
    działa zakładowa organizacja związkowa, wtedy postanowienia regulaminu
    wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na ZFŚS lub nietworzenia tego
    funduszu wymagają uzgodnienia z przedstawicielem pracowników.

    Wysokość odpisu. U tych pracodawców, u których pracuje co najmniej 20
    pracowników, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu
    na fundusz, a także postanawiać, że ZFŚS w ogóle nie będzie tworzony. Jeżeli
    w ich zakładach nie ma układu, wówczas kwestię wysokości odpisów i tworzenia
    funduszu może kształtować regulamin wynagradzania.
    Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca rozpoczynający swoją działalność w
    trakcie roku kalendarzowego, a który jest zobowiązany do utworzenia
    funduszu, dokonuje odpisu na ZFŚS od następnego roku kalendarzowego. Jeśli
    pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne
    etaty lub prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek
    sektora finansów publicznych rozpoczyna w trakcie roku kalendarzowego
    działalność w wyniku komercjalizacji, przejęcia, podziału lub połączenia
    zakładu lub jego części z równoczesnym przejęciem pracowników, wówczas musi
    utworzyć ZFŚS.
    Zastępcza służba w zgodzie z kodeksem
    Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o służbie zastępczej (Dz.U. nr 223, poz.
    2217).

    Ustawa ta określa zasady przeznaczania do służby zastępczej, kierowania do
    jej odbycia oraz odbywania tej służby przez te osoby podlegające obowiązkowi
    służby wojskowej, którym przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne
    nie pozwalają na jej pełnienie.

    Gdzie do pracy. Służba zastępcza polega na wykonywaniu prac na rzecz ochrony
    środowiska, ochrony przeciwpożarowej, ochrony zdrowia, pomocy społecznej,
    opieki nad osobami niepełnosprawnymi albo bezdomnymi oraz na rzecz
    administracji publicznej i wymiaru sprawiedliwości. Służbę tę odbywa się w
    państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych, publicznych
    zakładach opieki zdrowotnej oraz w organizacjach pożytku publicznego, a trwa
    ona 18 miesięcy, natomiast w przypadku absolwentów szkół wyższych krócej, bo
    6 miesięcy. Z ofertą przyjęcia poborowych na określone stanowiska pracy
    występują wspomniane podmioty do marszałka województwa i zawierają z nim
    umowę o wykonywanie pracy przez te osoby.

    Instytucja przyjmująca poborowego musi mu zapewnić:
    - bezpłatne zakwaterowanie, jeżeli czas dojazdu najtańszym środkiem
    publicznego transportu zbiorowego kolejowego lub autobusowego przewidziany w
    rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami, przekracza w obie strony 2
    godziny, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca odbywania służby
    zastępczej przez poborowego do stacji (przystanku) najbliższej miejsca
    pobytu; do czasu tego nie wlicza się dojazdu do i od stacji (przystanku) w
    obrębie miejscowości, z której poborowy dojeżdża, oraz miejscowości, gdzie
    poborowy odbywa służbę zastępczą,
    - odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej, dostarczane na
    zasadach określonych przepisami działu X ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -
    Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.),
    - możliwość korzystania z urządzeń socjalnych, na zasadach określonych dla
    pracowników zatrudnionych przez dany podmiot,
    - posiłki profilaktyczne i napoje, przyznawane na zasadach określonych
    przepisami wydanymi na podstawie kodeksu pracy, oraz inne posiłki, jeżeli
    poborowy odbywa służbę na stanowisku pracy, na którym pracownikom danego
    podmiotu przysługują takie posiłki,
    - bilety na codzienny dojazd z miejsca pobytu stałego albo czasowego do
    miejsca pełnienia służby i z powrotem, z wyjątkiem przypadków, gdy bezpłatny
    przejazd zapewnia podmiot we własnym zakresie,
    - przejazd najtańszym środkiem publicznego transportu zbiorowego kolejowego
    lub autobusowego po zakończeniu odbywania służby zastępczej do miejsca jego
    pobytu stałego albo czasowego trwającego ponad 2 miesiące.

    Karta od marszałka. Wniosek o przeznaczenie do służby zastępczej poborowy
    składa na piśmie do właściwej komisji wojewódzkiej za pośrednictwem
    wojskowego komendanta uzupełnień, najpóźniej w dniu doręczenia mu karty
    powołania do odbycia służby wojskowej. Marszałek województwa wydaje
    poborowemu kartę skierowania do odbycia służby zastępczej i kieruje go do
    jej odbycia w miarę możliwości do instytucji mającej siedzibę w pobliżu jego
    miejsca pobytu stałego albo czasowego trwającego ponad 2 miesiące. Dniem
    skierowania poborowego do odbycia służby zastępczej określonym w karcie
    skierowania jest dzień stawienia się poborowego do tej służby.

    Poborowy ma obowiązek stawić się do odbycia służby zastępczej w terminie i w
    miejscu określonych w karcie skierowania, a przyjmujący go podmiot musi
    zapewnić mu warunki wykonywania pracy określonej w umowie. Niestawienie się
    do służby usprawiedliwia choroba potwierdzona zaświadczeniem lekarskim. Na
    zawiadomienie o niemożności stawienia się poborowy ma 3 dni od daty
    wyznaczonej w karcie skierowania. Jeżeli nie zawiadomi o przyczynie
    niestawienia się, podmiot powinien poinformować o tym niezwłocznie marszałka
    województwa, prokuratora rejonowego i wojskowego komendanta uzupełnień.
    Podmiot przyjmujący poborowego ma też obowiązek powiadomienia marszałka
    województwa oraz wojskowego komendanta uzupełnień o stawieniu się poborowego
    do służby - w terminie 3 dni od jego przybycia.

    Kodeksowe obowiązki. Poborowy odbywający służbę zastępczą nie pozostaje w
    stosunku pracy z podmiotem, do którego zostanie skierowany w celu odbycia
    tej służby, tym niemniej przyjmowana do niej osoba musi być zaznajomiona z
    obowiązującym regulaminem pracy i z przepisami dotyczącymi odbywania służby
    zastępczej, przeszkolona w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
    przepisów przeciwpożarowych, a także poddana wstępnym badaniom lekarskim,
    których pozytywny wynik jest warunkiem podjęcia pracy. Do poborowych
    odbywających służbę zastępczą stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy
    dotyczące obowiązków pracodawcy i pracownika, nagród i wyróżnień, kar za
    naruszenie porządku i dyscypliny pracy, ochrony wynagrodzenia za pracę,
    odpowiedzialności materialnej pracownika, świadczeń przysługujących w
    okresie czasowej niezdolności do pracy, a także czasu pracy oraz
    bezpieczeństwa i higieny pracy. W przypadku śmierci poborowego odbywającego
    służbę zastępczą, członkom jego rodziny przysługuje odprawa pośmiertna,
    również na zasadach przewidzianych w kodeksie pracy, wypłacana przez
    podmiot, w którym odbywano tę służbę.

    Poborowy odbywający służbę zastępczą nie może pełnić funkcji kierowniczej.
    Ponadto na czas jej odbywania zawieszone jest członkostwo poborowego w
    związku zawodowym, do którego należał w dniu powołania do służby i może brać
    udział tylko w strajku, w którym uczestniczą wszyscy pracownicy zatrudnieni
    przez podmiot, w którym odbywa służbę zastępczą.

    Świadczenie, urlop, wolne dni. Z tytułu pełnienia służby zastępczej
    wypłacane jest świadczenie pieniężne w kwocie 640 zł miesięcznie, które
    podmiotowi "zatrudniającemu" poborowego zwraca marszałek województwa. W
    trakcie służby przysługuje także urlop wypoczynkowy w wymiarze 9 dni
    kalendarzowych w pierwszym roku służby i 11 dni kalendarzowych w jej drugim
    roku, natomiast absolwentowi szkoły wyższej - w wymiarze 9 dni
    kalendarzowych. Urlopu tego udziela się po odbyciu przez poborowego co
    najmniej 6 miesięcy służby, a poborowemu będącemu absolwentem szkoły wyższej
    po 3 miesiącach. Jeżeli nie wykorzysta on urlopu wypoczynkowego w całości
    albo w części z powodu choroby, niewykorzystany urlop należy przyznać
    później w terminie ustalonym z poborowym. Za niewykorzystany urlop
    przysługuje ekwiwalent pieniężny, wypłacany ze środków własnych podmiotu, w
    wysokości 1/30 świadczenia pieniężnego za każdy dzień niewykorzystanego
    urlopu. Ponadto poborowy ma prawo do urlopu z tytułu honorowego krwiodawstwa
    w wymiarze jednego dnia za każde oddane 200 ml krwi.

    Poborowy ma też prawo do zwolnienia od pracy:
    - w celu wykonania okresowych badań lekarskich i szczepień ochronnych;
    - w celu osobistego stawienia się na wezwanie przed organem administracji
    publicznej, organem wymiaru sprawiedliwości albo organem ścigania karnego,
    - z tytułu ślubu poborowego lub urodzenia się jego dziecka, albo zgonu i
    pogrzebu małżonka poborowego lub dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy
    poborowego - w wymiarze 2 dni,
    - w przypadku zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia,
    babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu poborowego
    lub pod jego bezpośrednią opieką - w wymiarze jednego dnia.

    O każdej nieobecności w pracy musi być powiadomiony marszałek województwa.
    Najpóźniej w ostatnim dniu odbywania służby zastępczej należy też zawiadomić
    marszałka województwa, a także wojskowego komendanta uzupełnień o
    przebywaniu poborowego w szpitalu albo innym zakładzie przeznaczonym dla
    osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych
    świadczeń zdrowotnych, a także w areszcie śledczym albo zakładzie karnym.

    Szczególne uprawnienia. Między dniem doręczenia poborowemu karty skierowania
    a dniem zakończenia odbywania służby zastępczej stosunek pracy nie może być
    przez pracodawcę wypowiedziany ani rozwiązany. Jeżeli okres wypowiedzenia
    (dokonanego także przez poborowego) upływa po dniu doręczenia karty
    skierowania, wypowiedzenie staje się bezskuteczne. W tym przypadku
    rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić tylko na żądanie poborowego. Zasada
    ta odnosi się również do umów o pracę zawartych na okres próbny. W razie
    upływu okresu próbnego po powołaniu poborowego do odbycia służby zastępczej
    umowę o pracę uważa się za zawartą na czas nieokreślony. Umowa o pracę na
    czas określony lub na czas wykonania określonej pracy ulega rozwiązaniu z
    upływem terminu określonego w tej umowie. Powyższych przepisów nie stosuje
    się, jeżeli pracodawca ma podstawy do rozwiązania umowy o pracę bez
    wypowiedzenia z winy pracownika, a także w przypadku ogłoszenia upadłości
    lub likwidacji pracodawcy. W takich okolicznościach rozwiązanie stosunku
    pracy podlega zasadom ogólnym.

    Staż pracy. Jeżeli w ciągu 30 dni od zwolnienia ze służby zastępczej
    poborowy podejmie pracę u pracodawcy, u którego był zatrudniony w dniu
    skierowania do odbycia służby zastępczej, wówczas czas odbywania tej służby
    zostanie wliczony do okresu zatrudnienia u tego pracodawcy w zakresie
    wszystkich uprawnień wynikających ze stosunku pracy. Natomiast w przypadku,
    gdy poborowy - również w terminie 30 dni od zwolnienia ze służby - podejmie
    pracę po raz pierwszy lub u innego pracodawcy niż ten, u którego był
    zatrudniony w dniu skierowania do tej służby, wtedy czas jej odbywania
    wliczony będzie do okresu zatrudnienia wymaganego do nabycia lub zachowania
    uprawnień wynikających ze stosunku pracy, z wyjątkiem jednak uprawnień
    przysługujących wyłącznie pracownikom zatrudnionym u tego pracodawcy, u
    którego podjął pracę. Z kolei w razie podjęcia pracy po upływie 30 dni od
    dnia zwolnienia ze służby zastępczej, jej czas odbywania należy wliczyć do
    okresu zatrudnienia, od którego zależą tylko uprawnienia związane z wymiarem
    urlopu wypoczynkowego i wysokości odprawy pośmiertnej, a także uprawnienia
    emerytalno-rentowe. Terminy określone w dwóch pierwszych przypadkach będą
    zachowane pod warunkiem, że poborowy nie mógł podjąć pracy z przyczyn
    usprawiedliwiających nieobecność w pracy. Istotne jest także, że wszystkie
    te zasady należy stosować wtedy, gdy przepisy szczególne nie przewidują
    korzystniejszych uprawnień.

    Powrót do pracy. Obowiązkiem pracodawcy, u którego poborowy był zatrudniony
    w chwili skierowania go do służby zastępczej, jest zatrudnienie tej osoby na
    poprzednio zajmowanym stanowisku lub na stanowisku równorzędnym pod względem
    rodzaju pracy oraz wynagrodzenia. Jeżeli pracownik ten uzyska w trakcie
    służby zastępczej inne lub wyższe niż posiadane uprzednio kwalifikacje
    zawodowe, pracodawca może, na jego wniosek, zatrudnić go na stanowisku,
    które odpowiada nabytym kwalifikacjom.

    Ustawa nakłada powyższy obowiązek na pracodawcę w sytuacji, gdy w ciągu 30
    dni od zwolnienia ze służby poborowy zgłosił się do niego w celu podjęcia
    pracy. Niedotrzymanie tego terminu oznacza wygaśnięcie stosunku pracy, chyba
    że poborowy nie mógł w omawianym czasie stawić się u swego pracodawcy z
    przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy.
    Zatrudnienie i przeciwdziałanie bezrobociu
    Artykuł 19 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach
    rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
    pracowników (Dz.U. nr 90, poz. 844).

    Tą nową ustawą dotyczącą zwolnień grupowych zmieniono definicję pojęcia
    "przyczyn dotyczących zakładu pracy" zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 20a usta-
    wy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
    (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 58, poz. 514 z późn. zm.).

    Oznacza ono teraz:
    - rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie
    z przepisami o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków
    pracy z przyczyn niedotyczących pracowników lub zgodnie z przepisami kodeksu
    pracy, w przypadku rozwiązania stosunku pracy z tych przyczyn u pracodawcy
    zatrudniającego mniej niż 20 pracowników,
    - rozwiązanie stosunku służbowego z powodu ogłoszenia upadłości pracodawcy,
    jego likwidacji lub likwidacji stanowiska pracy z przyczyn ekonomicznych,
    organizacyjnych, produkcyjnych albo technologicznych,
    - wygaśnięcie stosunku pracy (stosunku służbowego) z powodu śmierci
    pracodawcy lub gdy przepisy ustawy przewidują wygaśnięcie stosunku pracy w
    przypadku przejścia zakładu pracy albo jego części na innego pracodawcę i
    niezaproponowania przez tego pracodawcę nowych warunków pracy i płacy.

    Artykuł 31 ustawy z dnia 7 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników
    tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608).

    Przepisem tym zmieniono art. 37 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 1994
    r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 58,
    poz. 514 z późn. zm.). Zmiana polega na dokładnym określeniu, że usługi w
    zakresie zatrudniania pracowników w celu ich skierowania do pracodawcy
    użytkownika (czyli tego, dla kogo dana osoba będzie wykonywała pracę),
    którym może być pracodawca lub podmiot, który w rozumieniu kodeksu pracy nie
    jest pracodawcą, mogą wykonywać wyłącznie agencje pracy tymczasowej.
    Pracodawca użytkownik wyznacza pracownikowi agencji pracy tymczasowej
    zadania i kontroluje ich wykonanie.

    Przypomnijmy, że pośrednictwo pracy na terenie Polski lub za granicą mogą
    prowadzić agencje zatrudniania, czyli podmioty prowadzące działalność
    gospodarczą lub statutową w tym zakresie, inne niż urzędy pracy. Warunkiem
    ich funkcjonowania zgodnie z prawem jest uzyskanie wpisu do rejestru agencji
    zatrudnienia. Jednym z takich pośredników (obok agencji pośrednictwa pracy i
    agencji doradztwa personalnego) są agencje pracy tymczasowej. Zatrudniają
    one pracowników tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony
    lub na czas wykonania określonej pracy.

    Artykuł 59 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
    samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966).

    Jest to kolejny przepis, którym wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 14
    grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (t.j. Dz.U. z
    2003 r. nr 58, poz. 514 z późn. zm.), a dotyczy on zadań powiatu z zakresu
    przeciwdziałania bezrobociu. Dotychczas dzieliły się one na zadania z
    zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty i zadania własne
    samorządu powiatowego. Zmiana art. 6 i art. 6c ust. 1 oraz uchylenie art. 6a
    powoduje, że od 1 stycznia 2004 r. wszystkie te zadania należą do samorządu
    powiatowego w ramach zadań własnych.

    Oznacza to, że zadania własne powiatów zostały poszerzone o zadania zlecane
    im dotychczas przez administrację rządową, m.in. o:
    - rejestrowanie bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy, wypłacanie
    zasiłków i innych świadczeń pieniężnych,
    - przyznawanie i wypłacanie świadczeń oraz wypłacanie zasiłków
    przedemerytalnych,
    - wydawanie decyzji w sprawie uznania lub odmowy uznania danej osoby za
    bezrobotną oraz o utracie statusu bezrobotnego,
    - odroczenie terminu spłaty, rozłożenie na raty lub umorzenie części albo
    całości nienależnie pobranego świadczenia lub pożyczki udzielonej z Funduszu
    Pracy,
    - prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla
    bezrobotnych i poszukujących pracy.

    Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej obowiązki powiatów w tym
    zakresie zostaną poszerzone o:
    - realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
    społecznego państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie świadczeń dla
    bezrobotnych oraz współdziałanie w tym obszarze z pozostałymi organami
    zatrudnienia,
    - wypłacanie świadczeń na podstawie decyzji w sprawach dotyczących
    przyznawania świadczeń z tytułu bezrobocia obywatelom innych państw UE,
    - realizowanie zadań w zakresie prawa swobodnego przepływu pracowników
    między państwami Unii.

    Realizacja zadań własnych powiatów w zakresie przeciwdziałania bezrobociu
    podlega kontroli wojewody.
    Związki zawodowe o nocnych pracach
    Artykuł 5 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy
    oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 2081).

    Zmiana dotyczy art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach
    zawodowych (tj. Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 z późn. zm.).

    Związki zawodowe już dawno wywalczyły sobie prawo do uczestnictwa w
    kształtowaniu wewnątrzzakładowego prawa pracy, czyli regulaminów
    wynagradzania, premiowania, regulaminu pracy czy też regulaminu zakładowego
    funduszu świadczeń socjalnych. Zasady wyrażania związkowego stanowiska,
    które pracodawca powinien wziąć pod uwagę, pozostawiono bez zmian.
    Rozszerzono jednak katalog spraw, podlegających w tym trybie związkowej
    konsultacji.

    Listopadową nowelizacją kodeksu pracy zmieniono przepisy dotyczące czasu
    pracy. Wprowadzono nową kategorię czasu pracy w nocy. Zgodnie z nowymi
    regulacjami, pracownik w porze nocnej nie powinien pracować więcej niż 8
    godzin na dobę, jeżeli praca, którą wykonuje, jest szczególnie niebezpieczna
    lub związana z dużym wysiłkiem fizycznym lub umysłowym. Natomiast zakładowe
    organizacje związkowe, działające u pracodawcy zatrudniającego pracowników w
    porze nocnej, powinny wspólnie z nim określić wykaz takich prac.

    Ponadto związki zawodowe uczestniczą w określaniu systemu i rozkładu czasu
    pracy w firmie. W szczególności ich stanowisko powinno być uwzględnione w
    razie wydłużania okresu rozliczeniowego dla obowiązującego w
    przedsiębiorstwie równoważnego systemu czasu pracy.
    Zwolnienia grupowe po nowemu
    Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. nr
    90, poz. 844).

    Ustawa ta zastąpiła - stosowaną dotychczas w przypadku tzw. zwolnień
    grupowych - ustawę z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach
    rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy (t.j.
    Dz.U. z 2002 r. nr 112, poz. 980).

    Bez związku ze zmianami w firmie. Ogólna zasada polega na tym, że od 1
    stycznia 2004 r. przepisy nowej ustawy mają zastosowanie do pracowników
    zwalnianych z przyczyn ich niedotyczących. Dotychczas, aby można było mówić
    o zwolnieniach grupowych, rozwiązanie umowy musiało wynikać i być związane
    ze złą sytuacją ekonomiczną firmy, zmianami organizacyjnymi, produkcyjnymi,
    technologicznymi, poprawą ogólnych warunków pracy lub warunków ochrony
    środowiska naturalnego.

    30 dni od rozwiązania umowy. Nowa ustawa nie uzależnia uznania zwolnień za
    grupowe od spełnienia przesłanki rzeczywistego zmniejszenia zatrudniania w
    firmie. Ponadto zwolnienia będą podlegały przepisom ustawy o zwolnieniach z
    przyczyn niedotyczących pracowników, jeżeli konieczność rozwiązania stosunku
    pracy z odpowiednio dużą grupą pracowników zaistnieje w okresie 30 dni od
    wręczenia pierwszego zwolnienia lub rozwiązania umowy o pracę za
    porozumieniem stron. Poprzednio okres, w czasie którego sumowano liczbę
    zwolnionych pracowników niezbędnych do uznania zwolnień za zwolnienia
    grupowe wynosił 3 miesiące.

    Negocjacje. Zmieniono także procedurę negocjacji pomiędzy pracodawcą a
    związkami zawodowymi, które poprzedzają planowane zwolnienia grupowe.
    Zwiększono rolę reprezentatywnych organizacji związkowych w pracach nad
    porozumieniem z pracodawcą. Wyeliminowano możliwość zablokowania prac przez
    radykalne lub uległe dyrekcji związki zawodowe. Ponadto, zgodnie z ustawą,
    związki zawodowe otrzymują od pracodawcy większą ilość informacji
    dotyczących m.in. zasad i kryteriów doboru pracowników, którzy mają być
    zwolnieni grupowo.

    Zgodnie z nowymi przepisami wzrasta znaczenie konsultacji zwolnień ze
    związkami zawodowymi. Od 1 stycznia konsultacje te muszą przebiegać według
    ustalonego schematu. Kiedy pracodawca podejmie decyzję o redukcji
    zatrudnienia, musi na piśmie powiadomić działające u niego zakładowe
    organizacje związkowe o szczegółach planowanych zwolnień grupowych.
    Następnie zamiar przeprowadzenia zwolnień i ich zasadność musi być
    skonsultowany ze związkami zawodowymi. O planowanych zwolnieniach musi być
    powiadomiony także powiatowy urząd pracy. W zasadzie powinien on otrzymać
    kopię informacji przekazanej przez pracodawcę związkom zawodowym, z
    wyłączeniem danych dotyczących sposobów ustalania wysokości świadczeń
    pieniężnych dla pracowników.

    W terminie nie dłuższym niż 20 dni od dnia przekazania przez pracodawcę
    informacji związkom zawodowym pracodawca i zakładowe organizacje związkowe
    zawierają porozumienie, w którym określone powinny zostać:
    - zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem
    zwolnienia, a także
    - obowiązki pracodawcy w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia innych
    niezbędnych spraw pracowniczych związanych z tym zwolnieniem.

    Stronami porozumienia nie muszą być jednak wszystkie działające na terenie
    firmy związki. Do zawarcia porozumienia wystarczy uzgodnienie jego treści z
    tzw. reprezentatywnymi organizacjami związkowymi, które spełniają kryteria
    określone w art. 241(25a) k.p. Jeżeli mimo to porozumienie nie zostanie
    wówczas zawarte, zasady przeprowadzania zwolnień określi sam pracodawca w
    regulaminie. W jego treści powinien jednak uwzględnić propozycje zgłaszane
    przez związki zawodowe w czasie konsultacji. Regulamin taki nie może być
    ogłoszony przed upływem terminu, jaki ustawa daje stronom na negocjacje i
    wypracowanie porozumienia. Następnie pracodawca musi powiadomić właściwy dla
    swojej siedziby powiatowy urząd pracy o przyjętych ustaleniach. Informacja
    przekazywana do urzędu pracy musi zawierać dane o:
    - liczbie zatrudnionych i liczbie zwalnianych pracowników oraz przyczynach
    ich zwolnienia,
    - okresie, w ciągu którego ma być przeprowadzone zwolnienie,
    - przeprowadzonej ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami załogi
    konsultacji.

    Związki zawodowe muszą otrzymać kopię takiej informacji, aby mogły wyrazić
    do niej swoją opinię. Data powiadomienia urzędu pracy o szczegółach ustaleń
    dotyczących zwolnień grupowych jest istotna. Dopiero po zawiadomieniu urzędu
    pracy pracodawca może bowiem zacząć wypowiadać pracownikom umowy o pracę, a
    rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy może nastąpić nie wcześniej niż po
    upływie 30 dni od tego zawiadomienia.

    - Prawo do odprawy. Nowa ustawa nie zawiera katalogu sytuacji, których
    zaistnienie pozbawia pracownika prawa do odprawy pieniężnej. Przed 1
    stycznia 2004 r. odprawa pieniężna nie przysługiwała pracownikowi:
    - który do dnia rozwiązania stosunku pracy przyjął propozycję zatrudnienia w
    zakładzie pracy przejmującym w całości lub w części mienie dotychczas
    zatrudniającego go zakładu albo w zakładzie pracy powstałym w wyniku takiego
    przejęcia,
    - po rozwiązaniu stosunku pracy rozpoczął działalność gospodarczą na własny
    rachunek, lub w ramach spółki albo spółdzielni, w związku z przejęciem
    określonych składników mienia ruchomego lub nieruchomego zakładu pracy -
    dotyczyło to również pracownika, który w chwili rozwiązania stosunku pracy
    był wspólnikiem w spółce lub członkiem spółdzielni dokonującej takiego
    przejęcia,
    - nabył prawo do emerytury lub renty albo który był zatrudniony w innym
    zakładzie pracy w pełnym wymiarze czasu pracy lub w kilku zakładach pracy
    łącznie w pełnym wymiarze czasy pracy,
    - prowadzi działalność na własny rachunek,
    - prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych powyżej 5
    hektarów przeliczeniowych albo gospodarstwo stanowiące dział specjalny
    produkcji rolnej w rozumieniu przepisów podatkowych, z którego wysokość
    podatku rolnego przekracza wysokość podatku z 5 ha przeliczeniowych.

    Zgodnie z nową ustawą, każdy pracownik, który po wymówieniu stosunku pracy
    odejdzie na emeryturę, będzie mógł otrzymać razem z odprawą wypłacaną za
    zwolnienie grupowe także odprawę emerytalną. Nowa ustawa co prawda pozwalała
    już od 1 lipca 2003 r. pobierać te dwie odprawy, jednak obowiązujący do 31
    grudnia 2003 r. katalog wyłączeń pozbawiał do nich prawa zwalnianych grupowo
    pracowników, którzy nabyli prawo do emerytury lub renty i nadal pracowali.

    Ponowne zatrudnienie. Określono też okres, w czasie którego w przypadku
    ponownych zatrudnień pracownik powinien być przyjęty ponownie. W razie
    ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej pracodawca
    powinien zatrudnić pracownika, z którym rozwiązał stosunek pracy w ramach
    zwolnień grupowych, jeżeli pracownik zgłosi zamiar powrotu do zakładu pracy
    w ciągu roku od rozwiązania stosunku pracy. Pracodawca powinien ponownie
    zatrudnić takiego pracownika w ciągu 15 miesięcy od dnia rozwiązania z nim
    stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego. Do 31 grudnia 2003 r.
    pracodawca musiał zatrudnić pracownika, jeżeli od zwolnienia grupowego nie
    minął rok.

    Publikacja: Gazeta Prawna 5/2004 z dnia 08.12.2004

    ---

  • 5. Data: 2004-02-03 20:35:46
    Temat: Re: zmiany w kodeksie 2004 FAQ dlugie
    Od: "Dzioback" <m...@i...pl>

    Dziekuje za dobre (jak przypuszczam chęci) ale chyba sie nie rozumiemy.
    Pytania byly proste, jezeli nie znasz odpowiedzi mozna sie do tego przyznac
    ;-)

    Pozdrawiam
    dzioback

    I Pytania nadal pozostaja aktualne, moze znajdzie sie ktos kto na nie
    odpowie

  • 6. Data: 2004-02-03 20:49:50
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-03 21:30, osoba przedstawiająca się jako "krzysztofsf" napisała:

    > Publikacja: Gazeta Prawna 5/2004 z dnia 08.12.2004

    Wybacz ale czy Ty odrobinę myślisz? Po kiego grzyba wkopiowałeś tu treść
    tego linka? Przecież jak ktoś chce przeczytać to sobie wciśnie. Jeśli
    uważasz że było tam coś na temat to trzeba było ze dwa zdania wybrać a
    nie tak...

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.5PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 7. Data: 2004-02-03 21:01:57
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości

> [...]
    > tego linka? Przecież jak ktoś chce przeczytać to sobie wciśnie. Jeśli
    > uważasz że było tam coś na temat to trzeba było ze dwa zdania wybrać a

    NTERNETOWY SERWIS PRAWNY - ABONAMENT ROCZNY
    245,90 netto
    300,00 brutto
    INTERNETOWY SERWIS PRAWNY - ABONAMENT NA 3 MIESIĄCE 61,48 netto
    75 brutto

    Dalem zanim przejdzie do platnego.
    Opisalem ze dlugie.
    Rozumiem, ze jestes szczesliwym posiadaczem abonamentu?

    ---

  • 8. Data: 2004-02-03 21:08:56
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-03 20:34, osoba przedstawiająca się jako "Dzioback" napisała:

    > 1.
    > Mam pytanie czy podczas tego urlopu bezplatnego beda oplacane za mnie
    > skladki zus i fp i czy w zwiazku

    Nie. Brak wynagrodzenia=brak podstawy do naliczenia składek

    > z tym bede mial to wliczone do zasilku (czyli czy go dostane jak mnie za

    jesli jedno z drugiego wynika to nie ale nie slyszałem nigdy żeby
    podstawą do przyznania zasiłku była długość okresu opłacania składek.
    Jest to raczej długość okresu zatrudnienia a nawet na bezpłatnym
    zatrudniony jesteś.
    Chociaż Art. 174. KP
    § 2. Okresu urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od
    którego zależą uprawnienia pracownicze.
    Czy zasiłek jest uprawnieniem pracowniczym ?

    > 2. Czy w zwiazku z tym ze przepracowalem u niego 11 miesiecy (po studiach)
    > gdyby zwolnil mnie dzisiaj bedzie
    > mi przyslugiwal ekwiwalent za urlop????? z tego okresu?

    Jak najbardziej. Prawo do urlopu jest prawem niezbywalnym i w takim
    zakresie do jakiego nabyłeś prawo przysluguje Ci ekwiwalent (jaki to
    zakres nie pytaj bo jeszcze sie w tym gubię - te nowe zasady liczenia
    urlopu są trochę dziwne ;) )

> [...]
    > z pracy moze w jakis sposob sie mnie czepiac czy tez musi uznac ze wszystko
    > bylo o.k.??? Bo przeciez bez mojej obecnosci

    Ktos tą odpowiedzialność będzie musiał z chwilą Twojego odejścia przejąć
    a trudno myśleć że zrobi to na gębę więc remanent zdawczo/odbiorczy
    raczej będzie. Jak dostaniesz protokół to masz z głowy. Gorzej jak Ci na
    tym bezpłatnym pół towaru wyniosą :)

    I na koniec. KP faktycznie nie przewiduje innego sposobu pójścia na
    urlop bezpłatny jak tylko na wniosek pracownika z prawem do odwołania z
    urlopu jeśli ma on trwać dłużej niż 3 m-ce.
    Jeśli zostaniesz "delikatnie" poproszony o złożenie takiego wniosku to
    poproś o protokół przekazania stanu, za ktory odpowiadasz jako ze na
    u.b. nie będziesz mógło go własną piersią strzec :)

    _ _ _

  • 9. Data: 2004-02-03 21:11:50
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-03 22:01, osoba przedstawiająca się jako "krzysztofsf" napisała:

    > Dalem zanim przejdzie do platnego.

    Nie bardzo rozumiem. Klikam na link i jest pełna treść. O jakim
    abonamencie piszesz?

    --
    _ _ _

  • 10. Data: 2004-02-03 21:13:26
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-02-03 22:01, osoba przedstawiająca się jako "krzysztofsf" napisała:

    > Opisalem ze dlugie.

    Poza tym to nie jest długie tylko dłuuuuuuuuuuuuuuugie.
    Ma 1749 linii.

    --
    _ _ _