PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa zlecenie - ustalenie stosunku pracy

  • 1. Data: 2005-04-09 16:49:41
    Temat: umowa zlecenie - ustalenie stosunku pracy
    Od: "Michał" <a...@b...cc>

    Witam,

    Mam następujący problem, pracuję ok.2 lat na umowę-zlecenie w firmie
    zatrudniającej ok. 1200pracowników, oraz ok.200osób na zlecenie, w moim
    dziale (40osób) połowa osób jest zatrudniona na zlecenie, wszyscy wykonują
    to samo, ten sam zwierzchnik, te same godziny pracy, z góry ustalone miejsce
    pracy, ten sam sposób raportowania, generalnie codziennie powtarzające się
    czynności.
    W związku z tym mam pytanie w jaki sposób osoby pracujące na umowę
    zlecenie mogą się domagać ustalenia stosunku pracy? Czy wystarczy kontrola
    Państwowej Inspekcji Pracy? W jaki sposób najlepiej zgłosić fakt łamania
    prawa przez pracodawcę (najchętniej zgłosiłbym to anonimowo)?
    Czy okres wykonywanej pracy na zlecenie przez 2 lata można zaliczyć jako
    "umowa o pracę"?

    Pracownikom na zlecenie nie przysługują premie, urlop, zwolnienia itp.
    więc jest to ewidentna dyskryminacja...
    Z tego co mówi kodeks pracy to:
    - przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonania
    pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, oraz
    w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę.
    - nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy
    zachowaniu warunków wykonywania pracy.

    Z góry dziękuję za pomoc :)

    pozdrawiam,
    M.

  • 2. Data: 2005-04-09 20:47:31
    Temat: Re: umowa zlecenie - ustalenie stosunku pracy
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Inspektor pracy nie ma możliwości ustalenia istnienia stosunku pracy
    samodzielnie. Może to ustalić jedynie sąd pracy. W takim przypadku
    anonimowość nie wchodzi w grę.
    Dobrym wyjściem jest aby, w wyniku kontroli przeprowadzonej w następstwie
    skargi, to inspektor pracy złożył pozew na rzecz pracownika o ustalenie
    istnienia stosunku pracy.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-04-10 17:14:25
    Od: "kuba D." <k...@p...pl>

    Kodeks karny:
    Art. 218
    § 1. Kto, wykonując czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń
    społecznych, złośliwie lub uporczywie narusza prawa pracownika wynikające ze
    stosunku pracy lub ubezpieczenia społecznego, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Z art. 22 Kodeksu Pracy
    . § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a
    pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
    . § 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.
    . § 12. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną
    przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1.

    Konsekwencje wystąpienia przez Pana do Sądu Pracy z powództwem o ustalenie
    istnienia stosunku pracy zależą od wyniku procesu sądowego i orzeczenia Sądu
    kończącego postępowanie. Jeśli Sąd stwierdzi, że strony wiązała (wiąże
    nadal) umowa o pracę, to pracodawca będzie miał obowiązek potwierdzenia
    stosunku pracy - przez zawarcie umowy o pracę (jeśli stosunek pracy nadal
    istnieje) lub wydanie świadectwa pracy (jeśli stosunek pracy uległ
    rozwiązaniu). Dalsze ewentualne konsekwencje, to uregulowanie formalności
    związanych z ubezpieczeniami społecznymi (ZUS) i sprawami podatkowymi (Urząd
    Skarbowy). Informacje w tym zakresie może Pan uzyskać w Zakładzie
    Ubezpieczeń Społecznych i Urzędzie Skarbowym.