PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa zlecenie - 14h na dobę?

  • 1. Data: 2006-09-12 12:45:06
    Temat: umowa zlecenie - 14h na dobę?
    Od: Bartek <b...@P...pl>

    Mam nst pytanie do Szanownych Grupowiczów:
    Czy zleceniodawca ma prawo żądać odemnie bym pracował przez 14 h
    dziennie (i to przez kilka dni z rzędu)? Na umowie-zleceniu nie
    ma mowy o wymiarze godzinowym pracy, jest tylko zakres obowiązków.
    Dodam iż praca jest dość męcząca (połączenie pracy biurowej z
    fizyczną), wykonują ją równiez pracownicy zatrudnieni na umowę o
    pracę - w wymiarze 8 h dziennie. Obowiązki jakie wykonują są
    identyczne z tymi jakie wykonuje ja realizując umowę-zlecenie.

    Pozdrawiam,
    Bartosz

  • 2. Data: 2006-09-12 15:31:46
    Temat: Re: umowa zlecenie - 14h na dobę?
    Od: "Ice" <j...@a...email>

    Użytkownik "Bartek" <b...@P...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 8 h dziennie. Obowiązki jakie wykonują są identyczne z tymi jakie wykonuje

    Na umowie zleceniu moze byc nawet 24h.
    To nie umowa o prace. A ty nie musisz brac zlecenia.

  • 3. Data: 2006-09-12 15:55:46
    Od: Jarek Hirny <a...@h...pl>

    A screaming came across the sky, when Bartek wrote:

> [...]
    > pracę - w wymiarze 8 h dziennie. Obowiązki jakie wykonują są
    > identyczne z tymi jakie wykonuje ja realizując umowę-zlecenie.

    UoZ nie obejmują ograniczenia czasu pracy przewidywane przez KP, jako że w
    ogóle jemu nie podlega. Z drugiej strony, pewnie dałoby się przez Sądem
    pracy wykazać, że to nie była żadna UoZ tylko UP, nawet jeśli nazwana
    inaczej.

    Jarek
    --
    http://hell.pl/agnus/

  • 4. Data: 2006-09-12 19:21:11
    Od: m...@g...com

    Jarek Hirny wrote:

> [...]
    > ogóle jemu nie podlega. Z drugiej strony, pewnie dałoby się przez Sądem
    > pracy wykazać, że to nie była żadna UoZ tylko UP, nawet jeśli nazwana

    Ale czy na UZ nie powinno być mowy o tym przez ile godzin dziennie się
    wykonuje zlecenie?. Bo skoro to nie jest umowa rezultatu, tylko starannego
    wykonania, to chyba logiczne jest że muszą być jakieś ramy czasowe.

    p. m.

  • 5. Data: 2006-09-12 21:14:46
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:ee71fa$oue$2@nemesis.news.tpi.pl>
    Użytkownik <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > wykonuje zlecenie?. Bo skoro to nie jest umowa rezultatu, tylko
    > starannego wykonania, to chyba logiczne jest że muszą być jakieś ramy

    Niekoniecznie. Jeśli jest sobie zlecenie typu "codzienne sprzątanie biura",
    a mnie jest wszystko jedno, kiedy to biuro będzie sprzątane (przed otwarciem
    firmy czy po), to nie uwzględniam ram czasowych na umowie. Jeśli z kolei
    jest zlecenie "spawanie elementów jakichśtam", a elementy te dostarczane są
    o 8:00, a odbierane jako całość o 10:00, to logicznie jest takie ramy
    czasowe określić.
    Jeśli u autora wątku nie ma tego na umowie, to IMHO zleceniodawca nie ma
    prawa ingerować w kwestię ustalania sobie ram czasowych przez
    zleceniobiorcę, a już tym bardziej nie ma prawa narzucać mu określonego
    czasu wykonywania zlecenia. Podejrzewam jednak, że tu sprawa jest innego
    rodzaju, a mianowicie autor wątku zasuwa normalnie na etat, ale nazywa się
    to "umową zlecenie" :-/

    --
    Nixe

  • 6. Data: 2006-09-12 22:56:56
    Od: m...@g...com

    Nixe wrote:

> [...]
    > biura", a mnie jest wszystko jedno, kiedy to biuro będzie sprzątane (przed
    > otwarciem firmy czy po), to nie uwzględniam ram czasowych na umowie.

    Ale czy to defacto nie jest umowa rezultatu, więc umowa o dzieło gdzie
    przedmiotem jest 30krotne posprzątanie biura w odstępach jednodniowych?

> [...]
    > prawa ingerować w kwestię ustalania sobie ram czasowych przez
    > zleceniobiorcę, a już tym bardziej nie ma prawa narzucać mu określonego

    kurde, zawsze mi się wydawało, że umowa zlecenie nie może określać efektu
    wykonywania zlecenia, bo wtedy nie jest umową zlecenie a umową o dzieło.

    p. m.

  • 7. Data: 2006-09-13 05:42:07
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    m...@g...com wrote:

> [...]
    efektu
    > wykonywania zlecenia, bo wtedy nie jest umową zlecenie a umową o dzieło.

    Jest zdefiniowane, co moze byc rozumiane pod pojeciem "dzielo" i jest
    tam cos o indywidualnym charakterze. Robisz strone www, ktora jest inna
    od juz istniejacych, tlumaczysz ksiazke i powstaje nowy tekst, piszesz
    program itp. Rezultat jest czyms wyodrebnionym, indywidualnym, czyms,
    przy czym mozna stosowac pojecie praw autorskich, bo nie jest
    powieleniem czegos juz istniejacego. Do takich rzeczy wymyslono umowe o
    dzielo. Zlecenie moze miec na celu osiagniecie jakiegos rezultatu, ale
    ten rezultat to nie jest stworzenie czegos nowego/indywidualnego.

    Przepraszam, ze nieprawniczym jezykiem, ale chyba chodzilo Ci o idee, a
    nie o przepisy (ktorymi sie i tak wiekszosc ludzi nie przejmuje,
    dopasowujac umowy do sytuacji raczej pod katem korzysci podatkowych, a
    nie rodzaju umowy).

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 8. Data: 2006-09-13 06:08:12
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:ee7dvf$bjd$2@atlantis.news.tpi.pl>
    Użytkownik <m...@g...com> pisze:

    > Ale czy to defacto nie jest umowa rezultatu, więc umowa o
    > dzieło gdzie przedmiotem jest 30krotne posprzątanie biura w odstępach
    > jednodniowych?

    Oj chyba nie bardzo.
    O dzieło byłoby, gdyby to było jednorazowe wysprzątanie - np. po remoncie
    albo uporządkowanie archiwum itp.
    A codzienne przychodzenie w celu ogarnięcia biur to typowe zlecenie. W
    przeciwnym razie trzeba byłoby codziennie spisywać nową umowę o dzieło ;-)

    > kurde, zawsze mi się wydawało, że umowa zlecenie nie może określać
    > efektu wykonywania zlecenia, bo wtedy nie jest umową zlecenie a umową
    > o dzieło.

    Ja sobie zawsze tłumaczę tak:
    sprzątanie - zlecenie
    sprzątnięcie - dzieło
    pisanie - zlecenie
    napisanie - dzieło
    wykonywanie - zlecenie
    wykonanie - dzieło
    Czyli to, czego się dokona raz jest dziełem, to co się robi w miarę
    regularnie - zleceniem.
    Niech mnie ktoś poprawi, jesli się mylę.

    --
    Nixe

  • 9. Data: 2006-09-13 09:56:05
    Od: m...@g...com

    Immona wrote:

> [...]
    > nie o przepisy (ktorymi sie i tak wiekszosc ludzi nie przejmuje,
    > dopasowujac umowy do sytuacji raczej pod katem korzysci podatkowych, a

    I ideę, i przepisy. Bo przecież jak się okaże że zleceniodawca i
    zleceniobiorca (lub zamawiający i wykonawca) mają inne idee, to jeżeli spór
    opiera się o sąd - przepisy muszą mieć zastosowanie :).

    p. m.

  • 10. Data: 2006-09-13 10:01:02
    Od: m...@g...com

    Nixe wrote:

> [...]
    > A codzienne przychodzenie w celu ogarnięcia biur to typowe zlecenie. W
    > przeciwnym razie trzeba byłoby codziennie spisywać nową umowę o dzieło ;-)

    No ale jeżeli nie ma określone że codziennie od 18:00 do 19:00, lub
    przez godzine dziennie tylko "sprzątanie biura", to wtedy sprzątanie
    dziennie przez minutę (co starczy na starcie kurzu na jednym biurku)
    wystarczającym zrealizowaniem zlecenia. A raczej nie o to chodzi. Mylę się?

    > Ja sobie zawsze tłumaczę tak:
    > sprzątanie - zlecenie
    > sprzątnięcie - dzieło
    > pisanie - zlecenie
    > napisanie - dzieło
    > wykonywanie - zlecenie
    > wykonanie - dzieło

    No właśnie, wykonywanie to zlecenie. Ale jeżeli mamy wykonywanie, to
    chyba logiczne jest określenie jak długo mamy to wykonywać. Bo inaczej może
    zajść sytuacja że zleceniodawca mial na myśli wykonywanie przez cały okres
    umowy 24h/dobę, zaś zleceniobiorca miał na myśli wykonywanie przez minutę o
    dowolnie wybranej porze dnia.

    p. m.