PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o dzielo a dzialalnosc gospod.

  • 1. Data: 2003-06-10 09:28:17
    Temat: umowa o dzielo a dzialalnosc gospod.
    Od: Elfka <k...@g...pl.NOSPAM>

    Witam

    Mam wielka prosbe. Czy na grupie jest ktos, kto pomoglby mi zrozumiec
    jak polaczyc umowe o dzielo z ubezpieczeniem zdrowotnym i przyszlosciowa
    emerytura? I ewentualnie dowiazac do tego dzialalnosc gospodarcza
    (teoretyczne koszty itp.)?
    Albo gdzie szukac przejrzystych, zrozumialych informacji?
    I jak to sie wszystko ma do faktu, iz wlascicilem ew. firmy beda dwie
    osoby, ale jedna bedzie pracowac?

    Dla mnie to czarna magia! :(

    Elfka
    --
    pozdrawiam
    Karolina Budzyńska

  • 2. Data: 2003-06-10 10:14:14
    Temat: Re: umowa o dzielo a dzialalnosc gospod.
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Elfka" <k...@g...pl.NOSPAM> napisał w
    wiadomości news:3EE5A4B1.5060005@gazeta.pl.NOSPAM...

> [...]
    > jak polaczyc umowe o dzielo z ubezpieczeniem zdrowotnym i przyszlosciowa
    > emerytura? I ewentualnie dowiazac do tego dzialalnosc gospodarcza

    Powoli!
    Ubezpieczenie zdrowotne nie ma zadnego zwiazku z przyszla emerytura.
    Obojetne, czy z umowy o dzielo, czy z umowy o prace, czy z dzial. gospod.
    Ubezpieczenie to nie jest kosztem uzyskania przychodu, jezeli to masz na
    mysli. Obecnie wynosi 8%, ale tylko 7,75% odlicza sie od podatku.
    Moze masz na mysli ubezpieczenia spoleczne: emerytalne, rentowe, i jeszcze
    chorobowe, fundusz pracy... ?

    > Albo gdzie szukac przejrzystych, zrozumialych informacji?

    Moze na stronie www zus-u? Informacje tam sa, ale czy przejrzyste i
    zrozumiale to juz zdania są podzielone :(

    > I jak to sie wszystko ma do faktu, iz wlascicilem ew. firmy beda dwie
    > osoby, ale jedna bedzie pracowac?

    To znaczy jedna bedzie w tej firmie wykonywac prace, czy jedna z nich bedzie
    gdzies tam zatrudniona na umowe o prace?
    Pozdrawiam
    Kasia

  • 3. Data: 2003-06-10 10:18:40
    Od: Toshi <bonza[spam]@wp.pl>

    Elfka wrote:

> [...]
    > zrozumiec jak polaczyc umowe o dzielo z ubezpieczeniem zdrowotnym i
    > przyszlosciowa emerytura? I ewentualnie dowiazac do tego dzialalnosc
    czesc!
    Chyba nie bardzo Cie rozumiem... To co piszesz nie ma polaczenia...
    Masz umowe o dzielo, pracodawca placi za Ciebie podatek, ale
    ubezpieczenia, ani przyszlej emerytury nie masz. Musisz sie
    samodzielnie ubezpieczyc w obecnej wersji kasy chorych (albo
    wspolubezpieczyc z wspolmalzonkiem - zdrowotne - niekiedy sie tak
    da), ale na emeryture i tak nic nie idzie.
    Przy dzialalnosci musisz normalnie zusowi placic "podatek" ktory
    obecnie sobie rzada, tak jakbys innej pracy nie miala...

    Dariusz
    pager 0642299084
    icq 172046816; gg 5358021
    http://www.kaizen.cracow.pl

  • 4. Data: 2003-06-10 10:56:16
    Od: Robert Drozd <r...@y...iq.ANONIMY-TO-ZERA.pl>

    Stało się to Tue, 10 Jun 2003 11:28:17 +0200, gdy Elfka
    <k...@g...pl.NOSPAM> napisał:

> [...]
    >jak polaczyc umowe o dzielo z ubezpieczeniem zdrowotnym i przyszlosciowa
    >emerytura? I ewentualnie dowiazac do tego dzialalnosc gospodarcza

    Skoro pracujesz na umowę o dzieło, to po co Ci działalność gospodarcza?
    Ubezpieczenie zdrowoetne mozesz wykupic w ZUS lub prywatnie (ok. 150zł),
    a na emeryture odkladac tez indywidualnie w funduszu. Jedyna wada jest
    taka, ze cala kwota jaka bedziesz odkladal na emeryture bedzie obciazona
    podatkiem (I i II filar sa zdaje sie zwolnione).

    Robert

  • 5. Data: 2003-06-10 11:03:52
    Od: Elfka <k...@g...pl.NOSPAM>

    On 2003-06-10 12:18, Toshi wrote:
    <ciach>
    > Przy dzialalnosci musisz normalnie zusowi placic "podatek" ktory
    > obecnie sobie rzada, tak jakbys innej pracy nie miala...

    odniosę się do tej drgiej części: a jak jest z kosztami takiej
    działalności, typu ZUS,
    podatek itp. Od czegoś to zalezy, czy też są stawki z góry ustalone?
    Muszę sie na cos zdecydować, a tak to jest jak się ktos nie zna... ech.

    Elfka

  • 6. Data: 2003-06-10 12:01:20
    Od: Elfka <k...@g...pl.NOSPAM>

    On 2003-06-10 12:14, Kasia Mikołajczyk wrote:

> [...]
    > mysli. Obecnie wynosi 8%, ale tylko 7,75% odlicza sie od podatku.
    > Moze masz na mysli ubezpieczenia spoleczne: emerytalne, rentowe, i jeszcze

    Wiem, ze nie ma nic wspolnego. Ale ja jako osoba obecnie
    nieubezpieczona, a zaraz bedaca pracowac w ramach umowy o dzielo
    chcialabym sie ubezpieczyc, ale i tez chcialabym by staz pracy liczyl mi
    sie do emerytury i szukam rozwiazania :)

    > Moze na stronie www zus-u? Informacje tam sa, ale czy przejrzyste i
    > zrozumiale to juz zdania są podzielone :(

    Jak dla mnie zbyt "prawniczo", niestety...

    A w kwestii firmy, jesli juz sie zdecyduje to chodzi mi o to czy moze
    byc tak, iz
    firma ma dwoch wlascicieli (wspolwlascicieli), bo ma dwa rodzaje uslug,
    ale tylko jedna osoba ma dochod, a druga tylko istnieje tam w razie
    czego... Skomplikowane... :)

    Elfka

  • 7. Data: 2003-06-10 12:03:09
    Od: Elfka <k...@g...pl.NOSPAM>

    On 2003-06-10 12:56, Robert Drozd wrote:

> [...]
    > taka, ze cala kwota jaka bedziesz odkladal na emeryture bedzie obciazona
    > podatkiem (I i II filar sa zdaje sie zwolnione).

    Khem, khem, odkladala :)
    A jak to sie ma do kosztow dzialalnosci? Bardziej sie oplaca
    samodzielnie odkladac na zdrowotne i emeryture czy tez poprzez dzialalnosc?

    Elfka

  • 8. Data: 2003-06-10 12:36:53
    Od: Robert Drozd <r...@y...iq.ANONIMY-TO-ZERA.pl>

    Stało się to Tue, 10 Jun 2003 14:03:09 +0200, gdy Elfka
    <k...@g...pl.NOSPAM> napisał:

    >Khem, khem, odkladala :)

    oooops :)

    >A jak to sie ma do kosztow dzialalnosci? Bardziej sie oplaca
    >samodzielnie odkladac na zdrowotne i emeryture czy tez poprzez dzialalnosc?

    Co do składek w ZUS, zarówno przy działalności, jak i przy samodzielnym
    opłacaniu składek podać musisz podstawę wymiaru od której będą
    naliczane. Zdaje się, że minimum to przeciętna płaca i tyle większośc
    ludzi podaje. Tak więc składka zdrowotna w ZUS będzie zawsze taka sama.

    Co do emerytury, zaletą samodzielnego odkładania jest to, że masz
    większą kontrolę nad pieniędzmi - mozesz je sobie podzielic:
    ubezpieczenie emerytalne, fundusz inwestycyjny, ubezp. na zycie.
    Blizszych szegolow jednak nie znam (bede poznawal w lipcu i sierpniu,
    gdy podejmowal bede decyzje, ktora z drog: etat/dg po studiach).

    Przy samodzielnym ubezpieczaniu sie trzeba tez chyba pomyslec o
    ubezpieczeniu od trwalej utraty zdolnosci do pracy i NNW.

    Robert

  • 9. Data: 2003-06-10 12:50:32
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Elfka" <k...@g...pl.NOSPAM> napisał w
    wiadomości news:3EE5C890.3040603@gazeta.pl.NOSPAM...

> [...]
    > chcialabym sie ubezpieczyc, ale i tez chcialabym by staz pracy liczyl mi
    > sie do emerytury i szukam rozwiazania :)

    A to w tym temacie raczej nie pomogę :(

> [...]
    > firma ma dwoch wlascicieli (wspolwlascicieli), bo ma dwa rodzaje uslug,
    > ale tylko jedna osoba ma dochod, a druga tylko istnieje tam w razie

    Zakładam, że będzie to spółka cywilna (ale niekoniecznie oczywiście). Każdy
    ze wspólników będzie miał w umowie spółki określony procentowo udział w
    dochodach spółki i wg niego będzie się rozliczał z urzędem skarbowym.
    Wyjściem może być taka sytuacja, gdy jeden ze wspólników ma np. 95%
    udziałów, a ten "w razie czego" wtedy tylko 5%. Obydwaj jednak muszą się
    rozliczać i opłacać odpowienie składki zus. Udziały w dochodach spółki można
    zmienić aneksem do umowy, ale nie wiem, czy w dowolnym czasie, czy np. tylko
    od początku roku (ze względu na urz. skarb.).

    Kasia

  • 10. Data: 2003-06-10 13:04:15
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    On 2003-06-10 12:14, Kasia Mikołajczyk wrote:

> [...]
    > chcialabym sie ubezpieczyc, ale i tez chcialabym by staz pracy liczyl mi
    > sie do emerytury i szukam rozwiazania :)

    Nie da rady, umowa o dzielo ma to do siebie, ze nie odprowadza sie od niej
    ZUSu i innych skladek. Od uzgodnionej kwoty placisz tylko podatek (10 lub
    20%)

> [...]
    > firma ma dwoch wlascicieli (wspolwlascicieli), bo ma dwa rodzaje uslug,
    > ale tylko jedna osoba ma dochod, a druga tylko istnieje tam w razie

    Co do wlascicieli to nie wiem, ale jesli chcesz prowadzic DG, to licz sie z
    comiesiecznym wydatkiem rzedu 600 pln na ZUS i zdrowotne. Ja wymieklam po
    pol roku.

    --
    Kania
    GG: 299238