PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

  • 1. Data: 2007-06-22 09:21:15
    Temat: rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    Od: "Jurek" <j...@a...pl>

    Witam!
    Czy niepłacenie ZUS przez pracodawcę albo odmowa zapewnienia okularów
    korekcyjnych mimo zalecenia lekarza wydanego podczas badań okresowych może być
    przyczyną rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia z powodu
    ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy?

    --
    pozdrawiam
    Jurek

  • 2. Data: 2007-06-22 09:33:10
    Temat: Re: rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jurek" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przyczyną rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia z powodu
    > ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy?

    ZUS opłacany z części brutto jest tak naprawdę ZUSem który Ty odprowadzasz a
    pracodawca jest w tym tylko pośrednikiem służacym do odprowadzania.
    Nie odprowadzając - po prostu kradnie i to podwójnie.
    Po pierwsze okrada Ciebie bo nie wypłaca należnych Ci pieniędzy (nie szkodzi
    że Ty nie dostajesz ich nigdy do ręki). potem to Ty nie masz świadczeń,
    składek do emerytury i takie tam inne "przyjemności"
    Po drugie okrada Państwo - bo nie reguluje swoich zobowiązań publiczno -
    prawnych, a na to państwo jest już bardzo Cięte.

    Co do okularów - pracodawca ma je dofinansować. Nie są określone kwoty a ni
    stawki procentowe ani częstotliwość. Może Ci dofinansować je np w wysokości
    2 zł raz na 3 lata i tego nie brałbym jako powód do rozwiązania umowy, chyba
    że masz pisemną odmową dofinansowania w ogóle - to jest dowód.

    Pierwszy powód jak najbardziej wraz z powiadomieniem ZUS u, inspekcji pracy
    i może nawet prokuratury.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2007-06-22 09:50:41
    Od: j...@a...pl

> [...]
    > 2 zł raz na 3 lata i tego nie brałbym jako powód do rozwiązania umowy, chyba
    > że masz pisemną odmową dofinansowania w ogóle - to jest dowód.

    A co jeśli pracodawca powiedział:
    "Od 10 lat nikomu nie dałem więc tobie też nie dam ani złotówki"
    W moim odczuciu taka odmowa jest naruszeniem przepisów bezpieczeństwa i higieny
    pracy, stwarzające dla pracownika zagrożenie dla zdrowia.

    --
    pozdrawiam
    Jurek

  • 4. Data: 2007-06-22 10:01:51
    Od: "winetu" <P...@w...pl>

    Użytkownik <j...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    higieny
    > pracy, stwarzające dla pracownika zagrożenie dla zdrowia.

    Ooo widze, ze do tego pracodawcy nie dotarlo jeszcze, ze czasy tekstow: "na
    Twoje miejsce jest 10 innych" juz sie skonczyly (i mam nadzieje, ze nigdy
    nie wroca).

  • 5. Data: 2007-06-22 10:20:56
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > higieny
    > pracy, stwarzające dla pracownika zagrożenie dla zdrowia.

    to nie ma nic do rzeczy. Przepisy BHP nakładają na pracodawcę taki
    obowiązek:

    Rozp MPiPS z dn 1 .12.1998 w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w
    monitory ekranowe Dz.U. nr 148 poz. 973
    Wymagania organizacyjne i wymagania dotyczące BHP z monitorami.

    Skrót wymagan:

    Min 15 m3 kubatury na stanowisko.

    Obowiązek oceny warunków pracy w aspekcie:
    a) Organizacji stanowisk pracy i rozmieszczenia elementów wyposażenia
    b) Stanu elementów wyposażenia w tym ochronę przeciwporażeniową
    c) Obciążenia narządu wzroku i układu mięśniowo-szkieletowego
    d) Obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi w tym nieodpowiednim
    oświetleniem
    e) Obciążenia psychicznego wynikającego ze sposobu organizacji pracy

    Jeżeli pracodawca ma to gdzieć poproś o wizytę PIPu w firmie. Można to
    zrobić anonimowo.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2007-06-24 11:13:18
    Od: A Tennyson <tennyson-na-behape.biz>

    On Fri, 22 Jun 2007 12:20:56 +0200, Jackare wrote:

> [...]
    > monitory ekranowe Dz.U. nr 148 poz. 973
    > Wymagania organizacyjne i wymagania dotyczące BHP z monitorami.

    [...]

    Jeśli dobrze odczytuję intencje Jurka, który rozpoczął wątek, to
    chciałby on zapewne wiedzieć, jaką przyczynę ma podać w piśmie swoim
    oświadczeniu woli o rozwiązaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy
    pracodawcy.
    Przywłaszczanie środków, które powinny trafić do ZUS wydaje się być jak
    najbardziej uzasadnionym powodem rozwiązania przez pracownika stosunku
    pracy w trybie bez wypowiedzenia. I ta przyczyna powinna w zupełności
    wystarczyć przed sądem pracy (jeśli pracodawca będzie na tyle bezczelny
    spróbuje poddać w wątpliwość zasadność rozwiązania umowy o pracę).
    Co do okularów korekcyjnych przy pracy na stanowisku z monitorami
    ekranowymi pracodawca ma obowiązek dofinansować, natomiast w praktyce
    udaje się często unikną takich kosztów. Np. w Państwowej Inspekcji Pracy
    inspektorzy pracy z reguły nie otrzymuja dofinansowania. Większość z
    nich stosuje komputery przenośne do których nie mają zastosowania
    przepisy bhp przy _monitorach_ekranowych_. Oprócz tego, jeśli już praca
    odbywa się faktycznie przy stacjonarnym stanowisku pracodawca wymaga,
    żeby praca była wykonywana w wymiarze powyżej 6 godzin dziennie.

    --
    "I the heir of all the ages, in the foremost files of time"

    Locksley Hall by Alfred, Lord Tennyson

  • 7. Data: 2007-06-24 16:49:43
    Od: "Grzegorz D" <2...@i...pl>

    Większość z
    > nich stosuje komputery przenośne do których nie mają zastosowania
    > przepisy bhp przy _monitorach_ekranowych_.

    gdyż laptopy nie psują wzroku. proste ;)

  • 8. Data: 2007-06-25 06:09:04
    Od: j...@a...pl

> [...]
    > chciałby on zapewne wiedzieć, jaką przyczynę ma podać w piśmie swoim
    > oświadczeniu woli o rozwiązaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy

    dokładnie tak

> [...]
    > wystarczyć przed sądem pracy (jeśli pracodawca będzie na tyle bezczelny
    > spróbuje poddać w wątpliwość zasadność rozwiązania umowy o pracę).

    Czy powinienem mieć jakieś dowody na to, że firma nie płaci ZUSu, czy też
    wystarczy mi wiedza, że ZUZ zablokował konto firmowe?

> [...]
    > odbywa się faktycznie przy stacjonarnym stanowisku pracodawca wymaga,
    > żeby praca była wykonywana w wymiarze powyżej 6 godzin dziennie.

    Praca odbywa się 8 godzin przy kompie. A z tego co wiem to pracodawca nie ma
    dofinansować tylko ma zapewnić okulary. Z tym dofinansowaniem to się tak utarło,
    bo nie wiadomo ile dać na oprawki.

    --
    Jurek

  • 9. Data: 2007-06-25 06:13:06
    Od: "grom@x" <gromax@_skasuj_.interia.pl>

    > Czy powinienem mieć jakieś dowody na to, że firma nie płaci ZUSu, czy też
    > wystarczy mi wiedza, że ZUZ zablokował konto firmowe?
    najprościej - zapytac się w zus, jak wygląda twoje konto. I poprosić o informację na
    piśmie (w rezultacie będziesz miał podkładkę)

    i co do przepisów bhp i okularów oraz szefa mówiącego ze "skoro nigdy dotychczas o i
    nigdy w przyszłości" to proponuję ci na początku w pełni się uzboić w wiedze na ten
    temat (czyli przeczytać i się nauczyć właściwych fragmentów) a następnie pójść do
    przełożonego i powiedzieć jak się sprawy mają (krótko mówiąc, że nie ma racji)

    Z kolei jeżeli chcesz to podać jako argument w sądzie pracy, to na twoim miejscu
    uzbroiłbym się w pisemną odpowiedź od pracodawcy